9 op de Richterschaal is ook wel heel fors ja. heb ooit 7.8 (Nepal 2015) mee mogen maken, maar dat haalt het nog lang niet bij 9.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:58 schreef Frutsel het volgende:
Relatief middelzware aardbeving bij Lissabon
[ afbeelding ]
Never forget 1755
Zwaarste aardbeving in Europa allertijden...![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Lissabon_1755
Heftigquote:Op maandag 17 februari 2025 15:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
9 op de Richterschaal is ook wel heel fors ja. heb ooit 7.8 (Nepal 2015) mee mogen maken, maar dat haalt het nog lang niet bij 9.
Was iets van 40km ZW van Everest. In een huis dat gebouwd was van losse, op elkaar liggende platen leisteen met leem er tussen. Met dat huis liep het dus niet goed af. Gelukkig geen doden/gewonden onder de mensen die daar toen aanwezig waren, maar in de omgeving waren er wel aardig wat gewonden en ook doden.quote:Op maandag 17 februari 2025 15:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
HeftigHopelijk stond je niet bovenop de berg?
Ik ben door de beving van Roermond heen geslapen![]()
Zou niet weten hoe het voelt
Lag je te slapen tijdens de beving? Ik ben van de beving in Roermond wel wakker geworden. Heel raar, zo'n schuddend huis. Frutsel, is er geen aardbevingstoerisme, een plek waar je de schokken zelf kunt ervaren? Er zijn wel gezelschappen die naar elke actieve vulkaan afreizen om erbij te kunnen zijn.quote:Op maandag 17 februari 2025 15:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Was iets van 40km ZW van Everest. In een huis dat gebouwd was van losse, op elkaar liggende platen leisteen met leem er tussen. Met dat huis liep het dus niet goed af. Gelukkig geen doden/gewonden onder de mensen die daar toen aanwezig waren, maar in de omgeving waren er wel aardig wat gewonden en ook doden.
Maar wat het meeste opviel was dat er in Kathmandu stukken minder schade was dan je zou verwachten gezien de totale afwezigheid van bouwregelgeving. Helaas wel veel schade aan de bekende monumenten.
Dat ga ik ook ooit nog wel doen... Hawaii ofzoquote:Op dinsdag 18 februari 2025 02:44 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Lag je te slapen tijdens de beving? Ik ben van de beving in Roermond wel wakker geworden. Heel raar, zo'n schuddend huis. Frutsel, is er geen aardbevingstoerisme, een plek waar je de schokken zelf kunt ervaren? Er zijn wel gezelschappen die naar elke actieve vulkaan afreizen om erbij te kunnen zijn.
Aloha, anders voor een jaartje een kamer in een oude boerderij in Groningen huren, maak je vast ook een en ander mee.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat ga ik ook ooit nog wel doen... Hawaii ofzo
quote:Op maandag 17 februari 2025 15:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Was iets van 40km ZW van Everest. In een huis dat gebouwd was van losse, op elkaar liggende platen leisteen met leem er tussen. Met dat huis liep het dus niet goed af. Gelukkig geen doden/gewonden onder de mensen die daar toen aanwezig waren, maar in de omgeving waren er wel aardig wat gewonden en ook doden.
Maar wat het meeste opviel was dat er in Kathmandu stukken minder schade was dan je zou verwachten gezien de totale afwezigheid van bouwregelgeving. Helaas wel veel schade aan de bekende monumenten.
Nope, was ergens rond luchtijd. Mevrouw xpompompomx en ik zelf waren een paar weken aan het wandelen in Nepal en we waren toen bij mensen thuis aan het eten. Bij het eerste schommeltje vroeg mevr xpom al wat het was, dus ik uitleggen dat India tegen Azie aanbotst en blabla, maar voor ik de zin af had kunnen maken ging het als een malle tekeer. Was bijzonder om mee te maken!quote:Op dinsdag 18 februari 2025 02:44 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Lag je te slapen tijdens de beving? Ik ben van de beving in Roermond wel wakker geworden. Heel raar, zo'n schuddend huis. Frutsel, is er geen aardbevingstoerisme, een plek waar je de schokken zelf kunt ervaren? Er zijn wel gezelschappen die naar elke actieve vulkaan afreizen om erbij te kunnen zijn.
Rommelt daar idd lekker verderquote:Strong M6.0 earthquake, multiple aftershocks hit off the coast of North Sulawesi, Indonesia
A strong earthquake registered by the BMKG as M6.0 struck southeast of Tutuyan, North Sulawesi, Indonesia, at 22:55 UTC on February 25, 2025 (06:55 LT on February 26). The agency is reporting a depth of 10 km (6.2 miles). USGS and EMSC reported a slightly higher magnitude of 6.1. Multiple aftershocks followed, with at least twelve registering M4.0 or higher.
Based on all available data, there is no tsunami threat from this earthquake.
Local media reported the quake caused panic among residents, with people leaving their homes fearing stronger shaking.
More than 40 aftershocks were reported by EMSC over the next 8 hours, with magnitudes mostly ranging between 2.8 and 4.9 and depths up to 10 km (6.2 miles). The strongest was M4.9 at a depth of 22 km (14 miles). Twelve aftershocks had magnitudes of 4.0 or higher.
The seismic sequence remains centered near the Minahasa, Sulawesi region.
The USGS issued a Green alert for fatalities and economic losses, indicating a low likelihood of casualties or damage.
Overall, the population in this region resides in structures that are vulnerable to earthquake shaking, though resistant structures exist. The predominant vulnerable building types are unreinforced brick with concrete floor and precast concrete frame with wall construction.
quote:Strong M6.5 earthquake hits Jan Mayen, Norway
A strong earthquake registered by the USGS as M6.5 hit near the coast of Jan Mayen, Norway at 02:33 UTC on March 10, 2025. The agency is reporting a depth of 10 km (6.2 miles). EMSC reported a slightly higher magnitude of M6.6 with the same depth.
The epicenter was located 36 km (22 miles) NNE of Olonkinbyen (population 14), 730 km (454 miles) NE of Akureyri (population 19 219), and 932 km (579 miles) W of Sortland (population 10 468), in the Svalbard and Jan Mayen region.
According to NWS/PTWC, this earthquake does not pose a tsunami threat based on all available data.
The USGS issued a Green alert for shaking-related fatalities and economic losses, indicating a low likelihood of casualties and damage.
Overall, the population in this region resides in structures that are resistant to earthquake shaking, though vulnerable structures exist. The predominant vulnerable building type is unreinforced brick with concrete floor construction.
Svalbard and Jan Mayen are located in tectonically active areas near the Arctic mid-ocean ridge, the Norwegian Sea, and the Greenland Sea.
Jan Mayen sits on the Jan Mayen Microcontinent, near the Mid-Atlantic Ridge, making it particularly prone to seismic activity, while Svalbard experiences quakes due to stress from plate boundaries and glacial rebound (isostatic adjustment after ice melting).
The frequency of earthquakes is higher in Jan Mayen due to its proximity to the Mid-Atlantic Ridge, a divergent plate boundary, compared to Svalbard, which has more sporadic activity tied to regional tectonics and glacial dynamics.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |