abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210820980

WK Rugby 2023
Van 8 september tot en met 28 oktober wordt in Frankrijk het WK Rugby 2023 georganiseerd. Twintig landen strijden in 48 wedstrijden om de felbegeerde Webb Ellis Cup. Huidig wereldkampioen Zuid Afrika zal zijn titel moeten verdedigen tegen grote kanshebbers als aartsrivaal Nieuw Zeeland, Six Nations Grand Slam winnaar Ierland en het thuisland Frankrijk dat in 2023 ook in bloedvorm lijkt te zijn. Daarnaast zijn er gevaarlijke outsiders zoals Engeland, Argentinië en Australië.

Deelnemers
Naast de “vaste” deelnemers van de Six Nations (Engeland, Frankrijk, Ierland, Italië, Schotland en Wales) en de Rugby Championship (Argentinië, Australië, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika) hebben zich nog tien landen gekwalificeerd. Hoewel deze landen geen reële kans maken op de eindzege, kunnen zij in individuele wedstrijden zeker zorgen voor mooie stunts en opmerkelijke resultaten. Dat heeft de Aziatische deelnemer Japan in 2015 en 2019 bewezen door onder andere Zuid Afrika, Ierland en Schotland te verslaan waardoor het in 2019 in eigen land zelfs de kwartfinale haalde. Ook de Pacifische eilandnaties Fiji, Samoa en Tonga zorgen zo nu en dan voor een verrassing. Met hun harde spel maken zij het toplanden regelmatig moeilijk. Zo versloeg Tonga in 2011 verrassend Frankrijk en wist Fiji in 2007 door een overwinning op Wales de kwartfinale te halen ten koste van datzelfde Wales. Opvallend zijn ook de deelnemers vanuit (Zuid) Amerika; Uruguay en het debuterende Chili. Zij wisten in de Amerikaanse kwalificatiefase de “vaste” WK-landen Canada en de Verenigde Staten uit te schakelen. Pijnlijk met name voor de VS, dat in 2031 het WK Rugby mag organiseren. Vanuit Europa voegen Georgië, Portugal en Roemenië zich nog bij het gezelschap. Georgië is al jarenlang een topland in ontwikkeling en wordt steeds sterker, met een vriendschappelijke overwinning op Wales als voorlopig hoogtepunt. Hun aanwezigheid is dan ook niet verrassend. Die van Portugal wel; zij kwalificeerden zich pas na de diskwalificatie van Spanje, dat opnieuw de fout in ging met het opstellen van een niet-speelgerechtigde speler in een kwalificatiewedstrijd tegen Nederland. Om dezelfde reden deed Spanje ook al niet mee aan het WK 2019. Het deelnemersveld wordt afgerond met Namibië, dat wederom de Afrikaanse kwalificatieronde wist te winnen.

Hoe werkt het?
De 20 deelnemers zijn verdeeld over 4 pools van 5 landen. Elk team speelt in de poolronde een keer tegen elkaar. Een gewonnen wedstrijd levert 4 punten op, een gelijkspel 2 punten en verlies 0 punten. Een bonuspunt kan worden verzameld door zowel het winnende als verliezende team door in een wedstrijd 4 tries of meer te scoren (1 bonuspunt). Het verliezende team kan nog een bonuspunt verdienen door een wedstrijd met 7 punten of minder te verliezen.

Per pool zullen de twee teams met de meeste punten doorgaan naar de kwartfinales. Tevens plaatsen alle kwartfinalisten en de nummer 3 uit elke pool zich automatisch voor het WK Rugby 2027 in Australië. Vanaf de kwartfinale zal er gespeeld worden via een knock-out systeem. Mocht de stand dan na 80 minuten gelijk zijn, dan zal er 2 keer 10 minuten extra tijd bijkomen. Is de stand daarna nog steeds gelijk, dan zal er sudden-death worden gespeeld.

Pool en speelschema

Qualifier winner = Portugal

Voor een overzicht van alle wedstrijden, inclusief tijden en stadions, heeft de organisatie een mooie website gemaakt.

Voor een actueel overzicht van de stand in alle pools is er uiteraard ook een website.

De prijs
Voor de winnaar van de finale op 28 oktober in het Stade de France nabij Parijs wacht de Webb Ellis Cup.

1987 Nieuw Zeeland
1991 Australië
1995 Zuid Afrika
1999 Australië
2003 Engeland
2007 Zuid Afrika
2011 Nieuw Zeeland
2015 Nieuw Zeeland
2019 Zuid Afrika
2023

Uitzendingen
Ziggo Sport zendt in 2023 alle wedstrijden van het WK Rugby live uit. Een deel daarvan – in 2019 was dat de helft - zal te zien zijn op het gratis sportkanaal voor Ziggo abonnees. Het andere deel zal uitgezonden worden op de betaalkanalen van Ziggo Sport, bijvoorbeeld Select of Docu.

Als je geen klant bent van Ziggo – en je wil dat ook niet worden – dan kun je via de app van Ziggo Sport Totaal Go alle wedstrijden live kijken. Een abonnement kost 9,99 euro per maand, wat erop neerkomt dat je voor nog geen 20 euro alle wedstrijden live kunt kijken en via Chromecast of Apple TV naar je grote scherm kan streamen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_210820987
Nog even ter achtergrond;

quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 09:36 schreef Nielsch het volgende:
Welke wedstrijden doen er nog toe deze week?

Pool A
Frankrijk - Italië, vrijdag 6 oktober om 21.00 uur

Bij winst of gelijkspel is Frankrijk sowieso door. Italië moet winnen om door te gaan. Als Frankrijk verliest gaat het alsnog door als zij 2 bonuspunten halen en Italië 0.

Pool B
Ierland - Schotland, zaterdag 7 oktober om 21.00 uur

Bij winst of gelijkspel is Ierland sowieso door. Als Schotland wint hangt er van alles van bonuspunten en doelsaldo af;

https://www.reddit.com/r/rugbyunion/comments/16xk649/group_b/

Pool D
Japan - Argentinië, zondag 8 oktober om 13.00 uur

De winnaar van deze wedstrijd gaat door. Bij gelijkspel zonder bonuspunten of een try bonuspunt voor beide landen gaat Argentinië door op doelsaldo. Bij gelijkspel met enkel een bonuspunt voor Japan gaat Japan door.

Pool C
Fiji - Portugal, zondag 8 oktober om 21.00 uur

Fiji moet 1 punt halen om door te gaan. Dit kan door 4 tries te drukken, te verliezen met 7 punten of minder, gelijk te spelen of te winnen. Lukt dat allemaal om een of andere reden toch niet dan gaat Australië toch nog door.
pi_210821021
Dan nog triest nieuws; zoontje (7) van Josua Tuisova (Fiji) overleed op de dag van de wedstrijd tegen Geogië. Hij is in Frankrijk gebleven en heeft de begrafenis van zijn zoontje, die vandaag was, gemist.

quote:
The centre found out about his child's death just hours before playing against Georgia

Fiji centre Josua Tuisova will miss his son’s funeral to stay in France at the World Cup after learning of the seven-year-old’s tragic death just hours before playing Georgia.

The 29-year-old played 79 minutes (before receiving a yellow card) in the narrow 17-12 victory over the Lelos despite being told his child had passed after a long illness, as first reported by Fiji Village.

Ahead of this week’s final Pool C fixture against Portugal, Tuisova will remain with the squad who are set for a quarter-final clash with Steve Borthwick’s England. The Fijian website reports Tuisova has told his father he will not be able to attend the funeral today (3 October).

Simon Raiwalui’s Flying Fijians have been one of the stars of the tournament after coming so close to beating Wales before knocking off Australia for the first time in 60 years. They are on the cusp of sealing a place in the knockouts, Fiji only need one point from their clash with Portugal to advance to face England – who are already confirmed as Pool D winners.

It would be an intriguing rematch of the final World Cup warm-up match when Fiji beat England for the first time in their history, securing a 30-22 win at a rain-soaked Twickenham.
pi_210822210
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:05 schreef franklop het volgende:
Dan nog triest nieuws; zoontje (7) van Josua Tuisova (Fiji) overleed op de dag van de wedstrijd tegen Geogië. Hij is in Frankrijk gebleven en heeft de begrafenis van zijn zoontje, die vandaag was, gemist.
[..]

Echt fucking bizar dat ie niet naar Fiji is gegaan. Ik snap daar echt he-le-maal niets van. Maar goed ik ken de situatie niet en zal verder niet oordelen. Hij had de wedstrijd tegen Portugal mijns inziens prima kunnen missen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:36:58 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_210822236
Absurd idd. Mijn beste vriend overleed in 1986 na een verkeersongeluk. Mij werd aangeraden gewoon te gaan trainen. Om de zinnen te verzetten. Nooit meer zo'n spijt gehad. Ik liep als een zombie en was amper bij zinnen. Hoe kan z'n vader dit doen :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210822274
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 13:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Echt fucking bizar dat ie niet naar Fiji is gegaan. Ik snap daar echt he-le-maal niets van. Maar goed ik ken de situatie niet en zal verder niet oordelen. Hij had de wedstrijd tegen Portugal mijns inziens prima kunnen missen.
Was blijkbaar langdurig ziek. Ze zullen er ongetwijfeld iets van afspraken over hebben gemaakt onderling en wie zijn wij om daarover te oordelen dan. Maar als een vader, had ik er alles aan gedaan er te zijn.

Even gekeken voor de praktische kant; een retour kost al minstens 3.500 euro (via vliegtickets.nl). Als hij op zondag had vertrokken, dan had hij er nipt vanochtend vroeg geweest. Weet niet wat het visum-technisch inhoudt als hij uit en dan weer terugkeert.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:47:57 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210822301
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 13:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ik vind het dan eerder bizar dat hij naar het WK is gegaan, maar het blijft moeilijk (be)oordelen.
pi_210823766
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 13:44 schreef franklop het volgende:

[..]
Was blijkbaar langdurig ziek. Ze zullen er ongetwijfeld iets van afspraken over hebben gemaakt onderling en wie zijn wij om daarover te oordelen dan. Maar als een vader, had ik er alles aan gedaan er te zijn.

Even gekeken voor de praktische kant; een retour kost al minstens 3.500 euro (via vliegtickets.nl). Als hij op zondag had vertrokken, dan had hij er nipt vanochtend vroeg geweest. Weet niet wat het visum-technisch inhoudt als hij uit en dan weer terugkeert.
Mag hopen dat World Rugby die kosten dekt (als ie was gaan vliegen). Doen ze ook voor spelers die geblesseerd raken en vervangen worden.
pi_210824916
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 13:44 schreef franklop het volgende:

[..]

Alsof een 7 jarig kind daar over kan oordelen of de impact ervan inzien. Hij had gewoon bij zijn kind moeten blijven wat een slechte vader :r
No bitch to me
pi_210825205
Hij speelt overigens al jaren in Frankrijk, waarschijnlijk om zn hele familie te kunnen onderhouden en om de medische kosten van zn zoontje te kunnen betalen. Als je opgroeit in een derdewereld land dan heb je andere motieven en beweegredenen dan hier in het westen.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:54:36 #11
842 Zorro
Z
pi_210825507
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:01 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Alsof een 7 jarig kind daar over kan oordelen of de impact ervan inzien. Hij had gewoon bij zijn kind moeten blijven wat een slechte vader :r
Het kind was langdurig ziek. Wie weet was het een geval "kan morgen overlijden, kan ook nog 3 jaar duren"

Moet je dan al die tijd thuisblijven?
Naar de begrafenis is wat anders.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_210833333
Antwoorden van de quiz!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de winnaar is...

@franklop

De zilveren medaille gaat naar

@amsoor

Bedankt voor het meespelen!
  FOK!fotograaf woensdag 4 oktober 2023 @ 23:49:55 #13
842 Zorro
Z
pi_210839261
quote:
10) Welke Nieuw Zeelandse speler scoorde het meeste aantal punten op één WK?

Grant Fox (1987)
Zo dat zijn veel punten op één WK _O_

:+
pi_210840883
Als Zuid Afrika (de regering, niet het rugbyteam) voor 14 oktober niet voldoet aan nieuwe regelgeving van WADA (World Anti Doping Agency), dan verliezen alle nationale teams van het land het recht om uit te komen namens Zuid Afrika.

Dat zou dan betekenen dat de Springboks de kwartfinale moeten spelen in neutrale shirts zonder Zuid Afrikaanse uitingen zoals de kleuren, de vlag en het logo (afbeelding van de protea). Ook mag het nationale volkslied dan niet worden gespeeld en moet er uitgekomen worden onder een neutrale(re) naam, zoiets als "rugbyspelers uit Zuid Afrika".

Clownshow weer van de Zuid Afrikaanse regering :+

https://www.news24.com/sp(...)g-authority-20231004
  FOK!fotograaf donderdag 5 oktober 2023 @ 10:40:54 #15
842 Zorro
Z
pi_210841300
quote:
6s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 09:58 schreef Nielsch het volgende:
Als Zuid Afrika (de regering, niet het rugbyteam) voor 14 oktober niet voldoet aan nieuwe regelgeving van WADA (World Anti Doping Agency), dan verliezen alle nationale teams van het land het recht om uit te komen namens Zuid Afrika.

Dat zou dan betekenen dat de Springboks de kwartfinale moeten spelen in neutrale shirts zonder Zuid Afrikaanse uitingen zoals de kleuren, de vlag en het logo (afbeelding van de protea). Ook mag het nationale volkslied dan niet worden gespeeld en moet er uitgekomen worden onder een neutrale(re) naam, zoiets als "rugbyspelers uit Zuid Afrika".

Clownshow weer van de Zuid Afrikaanse regering :+

https://www.news24.com/sp(...)g-authority-20231004
Ik vind het debieler dat je je alleen niet zo mag noemen maar wel mee mag doen als je dat verandert. Niet dat ik ze weg wil hebben maar ik vind de redenering zo krom.
pi_210841322
quote:
6s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 10:40 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik vind het debieler dat je je alleen niet zo mag noemen maar wel mee mag doen als je dat verandert. Niet dat ik ze weg wil hebben maar ik vind de redenering zo krom.
ja, beetje zoals Rusland op de Olympische Spelen tijdens de afgelopen paar edities. Vond ik ook al krom hoor.
pi_210848048
Nog 0-0 bij NZe - Uruguay en dat halverwege de eerste helft
pi_210848053
Dat was snel voorbij
pi_210848110
Uruguay kan de scrums niet houden

Dit kan nog hard gaan
pi_210848131
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:31 schreef franklop het volgende:
Uruguay kan de scrums niet houden

Dit kan nog hard gaan
Scrum is al ingezakt voordat die begonnen is, dan ben je kwetsbaar.
pi_210848256
Jeetje, die was makkelijk van Roigard
pi_210848574
De all blacks hebben de laatste 2 wedstrijden wel opgeschakeld zeg _O_
pi_210848785
Wat een tempo!!
pi_210855828
Het is al gezellig in Lille