quote:
Goede vraag, zo'n topic bijhouden met zulke lange verhalen is een stuk lastiger dan ik dacht met een baan en een baby en op je papadag het huishouden moeten doen

Dit stuk wordt ook een beetje een saaier verslag, want hier zijn niet veel foto's te bewonderen! Zoals ik al zei is het van Panajachel (of eigenlijk dus Santa Catarina Palopo) naar San Cristobal de las Casa een goede 400 kilometer en 10 uur rijden. Dat is: normaal gesproken. Hier zijn regelmatig protesten van de bevolking (en blijkbaar voornamelijk boeren!) waarbij de wegen versperd worden. Soms zijn deze protesten niet bekend. Zo vertelde de gids een verhaal waarbij hij een groep begeleidde en de protesten niet bekend waren. Toen moest deze etappe uitgespreid worden over 2 dagen, waarbij de groep in de bus heeft moeten slapen. Gelukkig is de bevolking hier wel zeer gastvrij en waren ze gestrand naast een klein restaurantje aan huis en mochten de mensen daar gebruik maken van het toilet en natuurlijk ook eten en drinken. En wat ook gelukkig is: meestal zijn deze afsluitingen van te voren bekend. Zo ook vandaag, dus wij gingen dit keer een aangepaste route rijden. Deze was wel een stukje langer en ook door gebied waar onze gids niet bekend was, maar we zouden in ieder geval niet vast komen te staan!
Met kleine busjes werden we 's ochtends om een uur of 6:00 opgehaald bij het hotel in Santa Catarina Palopo om naar Panajachel en dus de "echte" bus te rijden. Hier waren we een half uurtje later en toen ging het op weg naar de Mexicaanse grens. Het eerste deel van de reis vanaf Panajachel gingen we omhoog de bergen in. Hier konden we genieten van de laatste mooie uitzichten over het meer van Atitlan en de stadjes die er omheen lagen. Ook waren er enkele kleine watervalletjes, maar voor mij is bijna geen enkele waterval meer indrukwekkend sinds ik bij de Niagara Falls ben geweest! Tevens was er een mooi uitzicht op de vulkaan Santiaguito vlakbij de stad Quetzaltenango, die rookpluimen uitstootte.
De quetzal is overigens een kleurrijke vogel die voornamelijk in Guatemala voorkomt. Het beestje is de nationale vogel van Guatemala en je komt veel verwijzingen naar de vogel tegen. De genoemde stad dus, maar ook de munteenheid is de quetzales.
![c4e3fb356568dfabd8c94da4793f8ad9.jpg]()
![50f603ed6d45834df9c5c37f9981f9d3.jpg]()
![936ba1973111161b9257b6e07568e4e2.jpg]()
![5e7cc67f0176696be212ff6b09129c1c.jpg]()
Al snel werd het landschap wat saaier en dus is er voorlopig niet heel veel spannends meer te vertellen. Totdat we bij de grens van Mexico aan kwamen. Hier zouden we afscheid gaan nemen van onze bus en buschauffeur. Deze mocht niet in Mexico rijden, dus stond er aan die kant van de grens een nieuwe bus voor ons klaar.
Voor wat betreft de overgang was het eigenlijk zoals het tot nu toe altijd is gegaan: bij de Guatemalteekse douane uitstempelen, stukje wandelen met alle bagage, bij de Mexicaanse douane weer instempelen en voila. Het Guatemalteekse gedeelte ging prima, maar toen het Mexicaanse gedeelte..
Waar tot nu toe de gids alle grensbelastingen voor de hele groep kon betalen, was dit niet mogelijk aan de Mexicaanse zijde. Dit moesten we dus allemaal apart doen. Helaas was het proces sowieso niet heel erg efficient. We moesten ons eerst melden bij loket 1. Daar werd ons paspoort bestudeerd en kregen we een vragenlijst uitgereikt. Deze moesten we invullen en met de ingevulde vragenlijst moesten we ons melden bij loket nummer 2. Daar werd wederom ons paspoort bestudeerd en ook de vragenlijst. Ook kregen we een aantal controlevragen gesteld door de douanier. Als deze tevreden was, mochten we het land in en moest er dus betaald gaan worden. Na betaling kregen we een bonnetje mee. Met die bonnetje, je paspoort en de vragenlijst moesten we weer terug naar loket 1, waar het bonnetje werd bekeken en wederom de vragenlijst. Ook hier kreeg je weer een aantal controlevragen en uiteindelijk werd dan je paspoort afgestempeld. Dit proces duurde uiteraard enorm lang, we hebben met de groep dik 2 uur lang in de dounaruimte gestaan. Gelukkig was er airco, maar daar was ook alles mee gezegd. Er was een kleine wachtruimte, maar hier kon je niet zitten. Toen mijn vriendin moest plassen en ze naar het toilet liep, werd haar zeer duidelijk gemaakt dat dit absoluut niet de bedoeling was en de toiletten alleen voor personeel waren (ook al waren ze openbaar toegankelijk vanuit de wachtruimte). Ook uitleg dat ze zwanger was hielp niet, het mocht absoluut niet.
Nadat iedereen zijn stempel had ontvangen, was het echter nog steeds niet helemaal klaar. We moesten nu doorlopen naar het volgende gebouwtje, waar weer wat douaniers zaten en al onze koffers door een röntgenapparaat gehaald moesten worden. Gelukkig ging dit dan weer redelijk rap en waren we al snel aan de Mexicaanse kant. Hier stond de volgende bus te wachten. Dit was een redelijk moderne touringcar, iets wat wel fijn was na de oude bussen die we tot nu toe gehad hadden! De gids vertelde dat deze touringcar een upgrade was en TUI die gratis had aangeboden als compensatie voor de eerste dag waarop de oorspronkelijke bus kapot ging, al was de consensus in de groep dat dit gewoon het type bus is dat standaard zou moeten zijn op een reis als dit. Aan de andere kant hebben we in de eerste week ook veel onverhard gereden en waren de bussen met iets hogere ground clearance ook handig! De bus zat in ieder geval prima met de beste stoelen en beenruimte tot nu toe.
We gingen op pad en omdat we nog heel wat uren voor de boeg hadden, gingen we een spelletje spelen. De gids legde ons uit hoe de Maya's rekenden en hoe hun getallenstelsel eruit zag. Vervolgens speelden we hier een klein quizje mee.
![5a8b19f5659d7232c51a0c82c1df6e02.jpg]()
Ook was deze bus voorzien van een aantal tv-schermen en een dvd-speler, dus na het quizje gingen we film kijken. Dit was Coco, een animatiefilm van Pixar over de Mexicaanse feest-/herdenkingsdag Dia de los Muertos. Deze dag staat in het teken van het gedenken van je overleden dierbaren. Hun zielen zouden op deze dag terugkeren op aarde, dus worden er altaren (genaamd ofrenda) gebouwd in de huizen van de mensen met foto's van de overledenen en ook eten en drinken voor de zielen. Men gelooft dat de overledenen pas ECHT sterven op het moment dat er geen ofrenda meer voor iemand is.
Het ging echter allemaal niet van een leien dakje om deze film te kijken. Althans, de tv en dvd-speler in de bus werkten prima. We hebben het eerste anderhalf uur na de grens echter niet minder dan 8 keer moeten stoppen voor douaniers. Mexico heeft met de VS een soort overeenkomst om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk migranten uit de zuidelijker gelegen landen de VS proberen binnen te komen. In werkelijkheid geeft Mexico echter
no questions asked direct verblijfsvergunningen aan migranten uit El Salvador en Honduras (veruit de armste landen in de regio). Om de schijn naar de VS op te houden dat ze echt goed bezig zijn, houden ze dan maar af en toe wat toeristenbussen aan om te controleren. Over het algemeen stelde dit weinig voor: meestal kwam er iemand de bus in, de gids legde uit dat we een toeristengroep waren en dan was het weer goed. 1 keer kwamen ze wel paspoorten checken en 1 keer moesten we de bus uit, waarbij ook onze koffers weer uitgeladen moesten worden en die weer door een röntgenapparaat (en wij door een metaaldetector) moesten. Let wel: we waren toen al ongeveer een uur in Mexico. Het meest ironische is nog wel dat 2 van deze checks plaats vonden direct naast een enorm tentenkamp vol migranten, die dus gewoon niet gecontroleerd werden.
![0fa5e5002161b400c28fa4bbefd4e6d9.jpg]()
Na de eerste paar uur op Mexicaanse bodem was het eindelijk afgelopen met deze checks en konden we wat kilometers gaan maken. Het werd echter ook tijd voor lunch, maar zoals gezegd was onze gids niet bekend in deze regio en kon er dus ook niet gestopt worden bij de gebruikelijke restaurants die ze op deze etappe aandoen. Na een paar keer geweigerd te zijn door restaurants omdat we met een te grote groep waren, kwamen we uiteindelijk uit bij een tacotentje. Deze zag er zeer dubieus uit: het was gewoonweg een partytent op een stuk grind. Er stonden wat tuinstoelen, er stond een campingtafel waar je moest bestellen, het "toilet" was een struik die er toevallig stond en aan het zicht was onttrokken door een houten schot (wederom niet fijn met een zwangere vrouw bij je, maar haar broek en schoenen zijn droog gebleven

) en de "keuken" bestond uit een paar van die campingflessen die direct naast de wc stonden (wel achter een ander schotje

). Blijkbaar werd er niet veel drukte verwacht: de bediening moest een paar extra koks die eigenlijk vrij waren bellen en ze begonnen direct foto's te maken van hoe vol het wel niet was

De taco's kostten omgerekend nog geen 20 eurocent, maar tegen alle verwachtingen in waren ze heerlijk! Iedereen heeft er enorm van genoten en niemand is ziek geworden ervan.
Ik heb wel een foto van het tentje, maar hier staan veel mensen uit de groep herkenbaar op dus die post ik liever niet. Ja, ik heb dubbele standaarden door wel herkenbare foto's van de lokale bevolking gepost te hebben

De rest van de dag verliep vrij voorspoedig, hoewel het gewoon een enorm lang stuk rijden was. Op een gegeven moment werd iedereen ook wel een beetje nukkig van de enorm lange dag in de bus. Uiteindelijk arriveerden we na een reis van in totaal zo'n 16 uur (dus rond 22:00 's avonds) in San Cristobal. Gelukkig kon de bus hier wel bij het hotel komen en het was ook een vrij mooi hotel. Na een snelle douche doken we snel ons bed in. De volgende dag zouden we de omgeving rondom San Cristobal gaan verkennen, maar dat wordt een volgende post. Hopelijk iets sneller volgend op deze