Ja, ok, maar het is beter dan niets, op de huidige wijze gaat zowieso alles dood.quote:Op woensdag 27 september 2023 02:08 schreef Hiddendoe het volgende:
Leuk idee, mooie theorie, maar in de praktijk zal dit waarschijnlijk weer een flop van jewelste worden.
Weet ik, maar zoals het staat omschreven in de OP lijkt het mij meer op een soort voedselbank of gaarkeuken voor vogels en amphibieën. En ook voor roofinsecten natuurlijk.quote:Op woensdag 27 september 2023 19:15 schreef zetalore het volgende:
[..]
Ja, ok, maar het is beter dan niets, op de huidige wijze gaat zowieso alles dood.
moeten we wat aan klimaat verandering doenquote:Op woensdag 27 september 2023 01:58 schreef zetalore het volgende:
Tja, insecten, het liefst zou het merendeel van de bevolking al deze beesten allemaal dood willen hebben. Maar het gaat heel slecht met de insecten populatie. Dat vlindertje zie je nog maar zelden rondvliegen, dat bijtje zit vol met chemicalien een beetje dood te gaan, en die spin wordt volop doodgeslagen of doodgetrapt.
Om insecten te behouden zou het goed zijn als elke gemeente 1 hectare grond zou onderhouden met een insecten expert, die als een vlucht haven voor insecten zou kunnen dienen. 100 bij 100 meter, dat zou elke gemeente moeten kunnen lukken, dan blijven die kleine eilandjes bewaard als toevluchtsoord voor insecten. We zitten nu in 2023, we zijn experts om op kleine oppervlakten voedsel te produceren, dus we hoeven echt niet ALLES aan land in beslag te nemen voor het boerenlandschap. We moeten ook denken aan natuur behoud voor volgende generaties.
quote:Wetenschap bewijst: klimaatverandering draait insecten de nek om
Een nieuw onderzoek van University College London toont voor het eerst de link aan tussen klimaatverandering en afnemende insectenpopulaties wereldwijd.
Ook intensief grondgebruik voor landbouwdoeleinden blijkt een grote boosdoener.
Op sommige plekken is het aantal insecten al afgenomen met 49 procent.
mooi idee in een nieuwbouw wijkquote:Op vrijdag 29 september 2023 10:45 schreef Shivo het volgende:
Je initiatief is mooi, het idee onzin, ik zou het beheer van flora en fauna inclusief insecten bij de experts laten.
dat gaat toch wel als t niet varandertquote:Op woensdag 27 september 2023 19:15 schreef zetalore het volgende:
[..]
Ja, ok, maar het is beter dan niets, op de huidige wijze gaat zowieso alles dood.
er komen nog wel ergere problemenquote:Op maandag 2 oktober 2023 19:45 schreef Chandler het volgende:
Ik ben helemaal voor, al zou ik eerder zeggen minimaal 1/10 van de natuur terug naar de natuur!
Ok? duidelijke reactie waar ik niets mee kan, ga eens verder typen wil je!quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komen nog wel ergere problemen
Alles wat leeft sterft. Niets nieuws onder de zon.quote:Op woensdag 27 september 2023 19:15 schreef zetalore het volgende:
[..]
ik kan nog wel 40 syptomen opnoemenquote:Op maandag 2 oktober 2023 19:49 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ok? duidelijke reactie waar ik niets mee kan, ga eens verder typen wil je!
ook de mensquote:Op maandag 2 oktober 2023 19:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Alles wat leeft sterft. Niets nieuws onder de zon.
wat is een bitoop?quote:Op woensdag 27 september 2023 19:21 schreef Hatseflats22 het volgende:
Een hectare is veels te weinig.
Daar kun je een half biotoop in kwijt.
Ja dat willen we idd, meer groen, heel veel meer groen! dus ook die veldjes.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik kan nog wel 40 syptomen opnoemen
maar om kort te gaan klimaat verandering dus
de teruggang in insecten populaties is slechts een van de vele symptomen
25 graden in oktokber
al 40 jaar geen elfstdentocht meer,
geen sneeuw meer
opdrogende rivieren
en nog wat mesjokke mensen die van het weinig landbouw gebied dat resteert in europa , woeste natuur willen maken of insecten veldjes
BIOtoop,quote:
zijn aardappel veldjes of fruitteelt niet groen ?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:07 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ja dat willen we idd, meer groen, heel veel meer groen! dus ook die veldjes.
Meer groen minder grijs!
ik zal er op mijn werk eens naar vragenquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:08 schreef Chandler het volgende:
Een biotoop kan een habitat zijn van verschillende soorten. In het biotoop bos kunnen bijvoorb
Doe eens gek!quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zal er op mijn werk eens naar vragen
jij rijd zeker geen auto en jij gaat ook nooit met het vliegtuig
insecten populaties die verdwijnen is een climate change symptoom , dat komt over de hele wereld voorquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:12 schreef Chandler het volgende:
[..]
Doe eens gek!
En zeker wel een auto maar kan mij de laatste keer vliegen niet echt herinneren, das al zo lang geleden.
Dus? wat wilt mijnheer moore daarmee zeggen?
Met jou idee kunnen we weinig tot niets. Stil staan is het slechtste advies... tenzij je voor een afgrond staat, maar zover zijn we nog niet.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
insecten populaties die verdwijnen is een climate change symptoom , dat komt over de hele wereld voor
ik heb niet het idee dat bloemenveldjes daar wat aan gaan doen
ik heb diep respect voor jouw enorme kennis van bitopen , habitatten en zulke dingenquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Met jou idee kunnen we weinig tot niets. Stil staan is het slechtste advies... tenzij je voor een afgrond staat, maar zover zijn we nog niet.
Maar als jij nou kennis hebt van planten, dieren, etc dan wil ik nog wel een gesprek met je aangaan waarom dit wel zou kunnen helpen maar aangezien je het woord biotoop al niets zegt vrees ik dat jou kennis op dit gebied nihil is evenals jou idee de wereld kan redden! LY
nou dat denk ik wel dat we zover zijnquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:24 schreef Chandler het volgende:
tenzij je voor een afgrond staat, maar zover zijn we nog niet.
insectenveldjes gaat het aantal insecten niet vermeerderenquote:Op woensdag 27 september 2023 02:08 schreef Hiddendoe het volgende:
Leuk idee, mooie theorie, maar in de praktijk zal dit waarschijnlijk weer een flop van jewelste worden.
https://theconversation.c(...)20others%20increased.quote:In fact, insects account for 80% of animal life on Earth. But, both the number and diversity of insects are declining around the globe due to habitat loss, pollution and climate change.
Without widespread action, many of these important creatures face extinction within the next few decades.
27 Apr 2023
quote:Insect declines clearly are occurring on a large scale in Asia, just as they have been in Europe and North America.
It seems reasonable to assume that the causes are the same.
Although we don't know for certain what those causes are, it seems likely that they operate all over the world.
The study also showed that pest insects such as the black cutworm moth, whose caterpillars attack a wide variety of vegetable crops, are as strongly affected by the global decline of insects as non-pest species such as bees and butterflies that were the subjects of most of the previous European and American studies.
als we het wereldwijd doen misschienquote:Op woensdag 27 september 2023 02:08 schreef Hiddendoe het volgende:
insecten de basis van het leven verdwijnt wereldwijdquote:The world's insects are hurtling down the path to extinction, threatening a "catastrophic collapse of nature's ecosystems", according to the first global scientific review.
More than 40% of insect species are declining and a third are endangered, the analysis found.
The rate of extinction is eight times faster than that of mammals, birds and reptiles.
The total mass of insects is falling by a precipitous 2.5% a year, according to the best data available, suggesting they could vanish within a century.
The planet is at the start of a sixth mass extinction in its history, with huge losses already reported in larger animals that are easier to study.
But insects are by far the most varied and abundant animals, outweighing humanity by 17 times. They are "essential" for the proper functioning of all ecosystems, the researchers say, as food for other creatures, pollinators and recyclers of nutrients.
quote:The 2.5% rate of annual loss over the last 25-30 years is "shocking", Sánchez-Bayo told the Guardian: "It is very rapid.
In 10 years you will have a quarter less, in 50 years only half left and in 100 years you will have none."
One of the biggest impacts of insect loss is on the many birds, reptiles, amphibians and fish that eat insects.
"If this food source is taken away, all these animals starve to death," he said.
Such cascading effects have already been seen in Puerto Rico, where a recent study revealed a 98% fall in ground insects over 35 years.
misschien beter om gratis volkstuinen uit te geven aan ieder die dat wilquote:Op woensdag 27 september 2023 01:58 schreef zetalore het volgende:
Tja, insecten, het liefst zou het merendeel van de bevolking al deze beesten allemaal dood willen hebben. Maar het gaat heel slecht met de insecten populatie. Dat vlindertje zie je nog maar zelden rondvliegen, dat bijtje zit vol met chemicalien een beetje dood te gaan, en die spin wordt volop doodgeslagen of doodgetrapt.
Om insecten te behouden zou het goed zijn als elke gemeente 1 hectare grond zou onderhouden met een insecten expert, die als een vlucht haven voor insecten zou kunnen dienen. 100 bij 100 meter, dat zou elke gemeente moeten kunnen lukken, dan blijven die kleine eilandjes bewaard als toevluchtsoord voor insecten. We zitten nu in 2023, we zijn experts om op kleine oppervlakten voedsel te produceren, dus we hoeven echt niet ALLES aan land in beslag te nemen voor het boerenlandschap. We moeten ook denken aan natuur behoud voor volgende generaties.
in de vroegere volkstuintjes daar groeiden meer dan genoeg bloemen , maar die zijn volgebouwd, als die weer terug komen om eigen groente te verbouwenquote:Op woensdag 4 oktober 2023 23:41 schreef Alpha0 het volgende:
Moet je lekker gaan verdichten zoals bijna elke gemeente wilt.
quote:Kenmerken
Deze zeer kleine steekvliegjes zijn slechts 1 tot 4 millimeter. Ze hebben korte poten, donkere vlekjes op de vleugels en stekende monddelen.
Verspreiding en leefgebied
De larven leven in zeer vochtige omstandigheden zoals plasjes water in boomstronken, in bladoksels of in oppervlaktewater. Veel soorten zijn belangrijk als bestuiver van planten, ook voor voedselgewassen van de mens zoals cacao.
Relatie tot de mens
Rol als verspreider van ziekten
Net als steekmuggen zuigen de vrouwtjes bloed van gewervelden, waaronder de mens, voor hun eieren. Hun beet kan een hevige jeuk veroorzaken.
Een aantal soorten is door dit steekgedrag verspreider (vector) van een aantal ziekten die veroorzaakt worden door bacteriën, parasitaire wormen en virussen. Knutten zijn onder andere verantwoordelijk voor de verspreiding van de ziekte blauwtong onder herkauwers.
Knutten kunnen verder het Schmallenbergvirus bij zich dragen.[3] Dit virus kan ziekte en misvorming van jongen bij verschillende soorten vee veroorzaken.
Er zijn ook knuttensoorten die uitsluitend parasitair leven op andere, grotere insecten.
Hinder
Knutten vertonen zich zelden in de volle zon maar in de schaduw en aan het einde van de dag als de zon laag staat kunnen knutten bij weinig wind zeer hinderlijk zijn. Wat enigszins helpt is goed bedekken van het lichaam en in beweging blijven; ze worden alleen door fijn muskietengaas tegengehouden.
er is teveel groen, meer woningbouw en iets minder kale weilanden graag en veel meer recreatie langs onze mooie rivieren , dan hoeven we minder naar het buitenland met de caravanquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:07 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ja dat willen we idd, meer groen, heel veel meer groen! dus ook die veldjes.
Meer groen minder grijs!
dan moeten we de klimaat change stoppen , dus meer recreatie in eigen landquote:Op woensdag 27 september 2023 19:15 schreef zetalore het volgende:
[..]
Er is in mijn optiek veel te weinig groen, mensen die geen tuin willen kunnen ook een flatje nemen, want die betegelde tuinen zijn niet goed voor ons milieu, daarnaast ben ik mee eens dat we meer mogen / kunnen recreëren in eigen land... En graag hoogbouw/diepbouw in grote steden!!!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is teveel groen, meer woningbouw en iets minder kale weilanden graag en veel meer recreatie langs onze mooie rivieren , dan hoeven we minder naar het buitenland met de caravan
[..]
dan moeten we de klimaat change stoppen , dus meer recreatie in eigen land
het ruimtebeslag van weilanden kan omlaag van 54% naar 40 %quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:32 schreef Chandler het volgende:
[..]
Er is in mijn optiek veel te weinig groen, mensen die geen tuin willen kunnen ook een flatje nemen, want die betegelde tuinen zijn niet goed voor ons milieu, daarnaast ben ik mee eens dat we meer mogen / kunnen recreëren in eigen land... En graag hoogbouw/diepbouw in grote steden!!!
quote:Van de totale oppervlakte van Nederland is 54 procent (2,2 miljoen hectare) in gebruik als landbouwterrein, en 13 procent (0,5 miljoen hectare) als bebouwingnoot1 en verkeersterrein. Bebouwd terrein bestaat voornamelijk uit woon- en bedrijventerreinen.
Tegen, woningbouw kan ook op bestaande plaatsen door sloop en goede nieuwbouw. Plus laat de overheid eens werk maken van de terugkeer van verzorgingshuizen en we zullen snel weer voldoende betaalbare woningen hebben!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het ruimtebeslag van weilanden kan omlaag van 54% naar 40 %
Dan komt er weer ruimte om te recreeren en woningbouw voor de mensen
[..]
kloptquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:52 schreef borbit het volgende:
Vroeger ging je een stukje rijden en zat je hele voorruit vol met geplette insecten. Gelukkig nu geen last meer van dankzij de massa-extinctie.
In sommige provincies is dit nog steeds het geval, zoals Zeeland. Maar ik ben het met je eens dat het een duidelijk teken aan de wand isquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:52 schreef borbit het volgende:
Vroeger ging je een stukje rijden en zat je hele voorruit vol met geplette insecten. Gelukkig nu geen last meer van dankzij de massa-extinctie.
quote:Insects and global warming
In a study recently published in Nature Climate Change, scientists found that 65% of the insect populations they examined could go extinct over the next century. Insects perform many important roles in Earth's ecosystems.
They assist with the production of fruits, vegetables, and flowers through pollination.10 Nov 2022
maar dat doet zich in de hele wereld voor hequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:52 schreef borbit het volgende:
quote:"We need to realize, as humans, that we are one species out of millions of species, and there's no reason for us to assume that we're never going to go extinct," Espíndola said. "
These changes to insects can affect our species in pretty drastic ways."
Insects play a central role in ecosystems by recycling nutrients and nourishing other organisms further up the food chain, including humans.
In addition, much of the world's food supply depends on pollinators like bees and butterflies, and healthy ecosystems help keep the number of pests and disease-carrying insects in check.
These are just a few of the ecosystem services that could be compromised by climate change, the team of scientists cautioned.
Unlike mammals, many insects are ectotherms, which means they are unable to regulate their own body temperature.
Because they are so dependent on external conditions, they may respond to climate change more acutely than other animals.
Ik schrik even! 54% weiland?!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:35 schreef michaelmoore het volgende:
het ruimtebeslag van weilanden kan omlaag van 54% naar 40 %
Het is eigenlijk 54% grond met landbouwbestemming, dus dat kan weiland met gras zijn maar ook akkerbouw, kassen, etc.quote:Op maandag 16 oktober 2023 12:05 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Ik schrik even! 54% weiland?!
Geen wonder dat sommigen denken dat we hier "vol" zijn... vol met gras voor melkvee (is ±OK) & vleesexport-vee (is aanmerkelijk minder OK) dus.
Eerst maar eens de vleesexport iets inperken?
Dat kan zeer zeker , veel minder koeien en ook minder varkens , niet vanweg de stikstof waanzin, maar omdat het beslag van dieren op de ruimte in nederland idioot isquote:Op maandag 16 oktober 2023 12:05 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Ik schrik even! 54% weiland?!
Geen wonder dat sommigen denken dat we hier "vol" zijn... vol met gras voor melkvee (is ±OK) & vleesexport-vee (is aanmerkelijk minder OK) dus.
Eerst maar eens de vleesexport iets inperken?
dat insecten uitsterven is een global probleem door de climate changequote:Op vrijdag 29 september 2023 10:53 schreef Japepk het volgende:
Een hectare per gemeente is veel te weinig. Bovendien gaat het meer om de verbinding tussen gebieden. Je hebt meer aan langere stroken die tot bij elkaar komen. Dan hebben insecten ook echt nut.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |