quote:
Op zondag 24 september 2023 09:35 schreef Koettie het volgende:Sinds vroege puberteit een hoop anticonceptie geprobeerd, oa zo'n tien verschillende pillen, prikpil en mirena. Dit ivm endometriose, welke nu zonder anticonceptie onder controle is. Ik reageer slecht op hormonen. De pil kon ik nooit doorslikken, veel bijwerkingen en werd snel down en angstig. Bij de mirena veel tussentijds bloedverlies en pijnlijke cystes (en zetten vond ik bijna traumatisch). Prikpil was rampzalig. Nu al jaren condooms als voorbehoedmiddel en opzich bevalt dit prima.
Maar, nu komt de maar, toch merk ik dat ik soms zenuwachtig word van het idee. Er is nooit wat mis gegaan met het condoom en let altijd goed op, in principe dus veilig genoeg. Nu overweeg ik een koperspiraal. Ik lees echter dat de menstruatie kan verergeren en vooral langer kan worden. Ik bloed al vijf dagen per maand en vind dat lang zat.. Iemand ervaring? Werd het echt erger/langer?
Ik heb een hele actieve ik-wil-nooit-kinderen-wens, heb EMDR gehad omdat mijn zusje ongewenst zwanger geworden is en daar pas naar maanden achterkwam en bleef maar nachtmerries krijgen. (Leuk nichtje nu tho).
Andere optie is sterilisatie maar vermoed dat mijn huisarts daar niet zomaar in meegaat, ben net 32.
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Een paar jaar terug heb ik een koperspiraal geprobeerd.
Heb van jonge leeftijd (13/14 jaar) aan de pil gezeten, omdat deze mijn acneklachten tegenging. Toen dit op 25-jarige leeftijd door de pil heen brak, had ik zoiets van, waarom hormonen in m'n lichaam blijven proppen.
Grootste fout die ik heb kunnen maken.
Ik was van het type dat na 2 dagen met bijna geen bloeding klaar was en vrouwen die het hadden over niet kunnen werken door menstruatieklachten waren in mijn ogen slechts een stelletje aanstellers.
Na het plaatsen van het koperspiraaltje werd dat anderhalve week vlaggetjesweek, kon ik mijn reis van werk naar huis niet doorkomen zonder door zowel een tampon als de zwaarste nachtmaandverband met vleugels heen te bloeden en lag ik minimaal 3 dagen opgekruld in een bal met een warme kruik tegen m'n buik gedrukt vanwege de pijn.
Daarnaast blijk ik ook PCOS te hebben wat nooit eerder was gediagnoseerd omdat alle symptomen werden onderdrukt door mijn pil, dus het verdere gevolg was gewichtstoename, hirsutisme, haarverlies.... en nu mag ik niet meer aan de pil die al deze symptomen onderdrukte wegens de gewichtstoename

.
Dus nee, voor mij was een koperspiraal geen succes.