Nee, dat kan niet. Meneer werkt, is belastingbetaler, blank, spreekt Nederlands en is autochtoon.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:35 schreef Za het volgende:
Richard woont, ondanks zijn voltijdbaan, al maanden in een tent: ‘Ben echt ten einde raad’
Van koophuis, voltijdbaan en gelukkig gezin naar noodgedwongen wonen in een tent. Het overkwam de 47-jarige Richard Batenburg. Al jaren probeert hij een huis te krijgen, waar hij ook zijn tienerdochter een eigen kamer kan geven of überhaupt kan ontvangen. Toch lukt het maar niet. ,,Geld is het probleem niet, er zijn gewoon geen woningen.”
[ afbeelding ]
Hij zet zijn tent vaak aan de waterkant, ergens in Papendrecht. Zo’n tent is niet ideaal, maar dan kan hij zich tenminste nog een beetje vermaken. ,,Ik houd van vissen”, glimlacht hij. ,,Gelukkig maar, dan is er nog íets van een lichtpuntje aan deze situatie.”
Richard, veteraan, woont al maanden in een tent. Hij slaapt er niet elke dag. Soms kan hij bij zijn moeder terecht en logeert hij daar. Zeker als zij in het weekend op de camping zit. Dan kan Richard zijn 14-jarige dochter uitnodigen te komen slapen. In zijn tent is dat ‘natuurlijk geen doen’. Al hoor je hem niet klagen: ,,Ik heb in die tent in principe bijna alles wat ik nodig heb.” Maar een dak boven zijn hoofd, dat is toch wel heel fijn. ,,Een eerste levensbehoefte, lijkt me. Ik leid momenteel gewoon een zwerversbestaan.”
Richard leeft inmiddels al vier jaar zo. Van tent naar tijdelijke antikraakwoning, naar logeeradres en weer naar tent. ,,Er zit totaal geen vooruitgang in. Wat ik ook probeer.” Hij zocht de media eerder al op voor zijn probleem. De gemeente sprak er al over. ,,Maar een oplossing is er nog steeds niet. Ik ben inmiddels echt ten einde raad.”
Toen het nog goed ging
Even terug naar het begin. Het leven van Richard heeft er niet altijd zo uitgezien. Ooit had hij een eigen koopwoning. Die verkocht hij toen hij een relatie kreeg met de vrouw met wie hij later ook een kind zou krijgen. Een dochter die nu 14 jaar is. Vlak voordat de coronatijd aanbrak, gingen Richard en zijn vriendin uit elkaar. Het huis stond op haar naam. ,,En dus kwam ik letterlijk op straat te staan. Ik had nog wel de auto meegenomen om in te kunnen slapen.” Die slaapplek werd na een poosje een tentje langs de vijver.
Hoe vaak hij ook reageert op huurwoningen, het wierp nog geen vruchten af. ,,Ik reageer elke dag op een woning, ja, sociale huur en particuliere huur.” Voor een urgentieverklaring, die voorrang geeft op een sociale huurwoning, komt hij niet in aanmerking, zegt hij. ,,Ik heb die al zo vaak aangevraagd, maar het werd telkens afgewezen omdat mijn dochter niet bij mij ingeschreven staat. Maar ja, die staat niet bij mij ingeschreven omdát ik geen huis heb. Dan kán dat wettelijk niet. Mijn ex en ik wíllen mijn dochter wel bij mij inschrijven, want mijn ex is internationaal chauffeur en vaak van huis.”
Geld is het probleem niet. Een huurhuis kan hij gewoon betalen, verzekert Richard. ,,Ik heb een voltijdbaan als heftruckchauffeur, maar de woningen zijn er niet. Zoveel vraag ik niet. Gewoon een huis, met twee slaapkamers. Ergens in Papendrecht of omliggende gemeenten. Zodat mijn dochter bij me kan komen wonen. Het is schrijnend, beschamend, dat dat al jaren niet lukt.”
Hij kijkt naar beneden. ,,Ik heb alles wat binnen mijn macht ligt geprobeerd. Allerlei instanties en de gemeente erbij betrokken, ben nog geen stap verder. De moed zakt me in de schoenen. Voor asielzoekers en statushouders wordt wel een dak boven het hoofd geregeld, maar de eigen Nederlandse staatsburgers dan? Die hebben toch ook rechten?!”
Superlief’
Na een oproep op sociale media kreeg Richard een stortvloed aan berichten van mensen die hem wel een slaapplek wilden bieden. ,,Dat is superlief, leuk en aardig. Ik zou in principe nu zeven dagen in de week onderdak kunnen krijgen, maar dan wel bij vier verschillende personen in huis. Ik heb ook een dochter. Is dit nu echt de enige optie om enigszins normaal een (eigen) dak boven je hoofd te hebben? Dat is toch niet normaal!”
Woningen tekort
Nederland komt momenteel honderdduizenden woningen tekort. Hiervoor zijn verschillende verklaringen volgens de Sociaal-Economische Raad (SER): sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 worden te weinig woningen gebouwd. De bevolking groeit, gezinnen verdunnen en het aantal eenpersoonshuishoudingen en immigranten stijgt. Daarbovenop komt dat het aantal bouwlocaties schaars is en er geregeld lange procedures voorafgaan aan het gebruik van grond voor de bouw van woningen. Daardoor kan het aanbod van woningen niet zo snel meegroeien met de vraag.
Deze meneer is niet de enige’
Eerder reageerde een van de woningcorporaties in de Drechtsteden al op de huurtoestand in de regio: ,,Er zijn veel problemen op de huidige woningmarkt. En deze meneer is niet de enige die een huis nodig heeft. De opgave is heel groot, en het aantal woningen dat beschikbaar is, is heel beperkt. Dat zorgt ervoor dat het voor ons ook een heel ingewikkelde situatie is. We zouden het liefst iedereen aan een woning helpen, maar zo eenvoudig is het helaas niet.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)0Richard%20Batenburg.
Kan deze man niet op een cruiseboot wonen waar hij zijn dochter kan ontvangen?
De overheid is wel voor 1 februari 97.000 woonplekken voor Oekraïners aan het realiseren, waarom niet voor een kerel als deze, een veteraan ook nog.
Hadden ze niet het huis door twee kunnen delen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:35 schreef Za het volgende:
Vlak voordat de coronatijd aanbrak, gingen Richard en zijn vriendin uit elkaar. Het huis stond op haar naam
Nee, eerder een nekschot.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:54 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dat Yasin wel een tweede kans verdient.
Wie is dat?quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:54 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dat Yasin wel een tweede kans verdient.
Dus je geeft 2x een TR in het Yasin/is-strijderstopic en nu weet je opeens niet meer wie Yasin is?quote:
In de VS hebben ze dan ook vooral een drugsprobleem. Dat heeft deze man niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Het is gelukkig nog niet zover als in de VS.
[ afbeelding ]
In de vs hebben ze wel veel meer problemenquote:Op zaterdag 23 september 2023 06:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
In de VS hebben ze dan ook vooral een drugsprobleem. Dat heeft deze man niet.
Het veteranen in de stront laten zakken hebben ze hier iig toch best goed gekopieerd hoor.quote:Op zaterdag 23 september 2023 06:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
In de vs hebben ze wel veel meer problemen
Wat een idiote opmerking.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:46 schreef Inbox het volgende:
Nee, dat kan niet. Meneer werkt, is belastingbetaler, blank, spreekt Nederlands en is autochtoon.
Dan sta je al met 5-0 achter.
Ja, iets met een tent.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:05 schreef Rickocum het volgende:
Die gast is 47? Ziet er uit als minimaal 60.
Denk dat veel mensen deze gedachte hebben omdat je genoeg verhalen hoort van asielzoekers die versneld een huis met inrichting en bijstand krijgen.quote:
Omdat je het voor die prijs verhuurd krijgt hè.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Heb even op Funda gekeken. En dit is daar te huur.
https://www.funda.nl/zoek(...)&sort=%22price_up%22
Het enige wat dan voor hem en zijn dochter geschikt zou zijn is de woning van 1700 huur per maand.
Daar komen dan nog de vaste lasten e.d. bij.
https://www.funda.nl/huur(...)esselschadestraat-4/
Ik vind het nogal duur voor een rijtjeshuis met slechts 2 slaapkamers en ook nog tijdelijke verhuur. Waarom is dat eigenlijk?
Welkom in de wereld van de vrije sector huur. Welkom in de wereld van de mensen die buiten sociale huur en koopwoningen vallen. Meneer zal dit ook niet mogen huren, tenzij hij bruto 4 keer de huur verdiend waarschijnlijk. Gok van niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Heb even op Funda gekeken. En dit is daar te huur.
https://www.funda.nl/zoek(...)&sort=%22price_up%22
Het enige wat dan voor hem en zijn dochter geschikt zou zijn is de woning van 1700 huur per maand.
Daar komen dan nog de vaste lasten e.d. bij.
https://www.funda.nl/huur(...)esselschadestraat-4/
Ik vind het nogal duur voor een rijtjeshuis met slechts 2 slaapkamers en ook nog tijdelijke verhuur. Waarom is dat eigenlijk?
Hij is niet blank, betaalt geen belasting, is geen man en geen autochtoon wou je zeggen?quote:
Hoe wrang moet het zijn om politici in Amsterdam over menswaardige opvang te horen praten en een kantoorpand voor 300 mannen woonklaar te maken (ja alleen mannen, want geen echte vluchtelingen natuurlijk) en dan zelf in je tentje te moeten blijven.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij is niet blank, betaalt geen belasting, is geen man en geen autochtoon wou je zeggen?
Hij heeft gewoon niks waardoor hij een streepje voor heeft. Achteraan aansluiten, eerst de vluchtelingen en overlastveroorzakers die verplaatst moeten worden, dan de andere urgenties zoals de mensen die een te klein huisje hebben, en dan pas de rest. Zo werkt het systeem nu eenmaal.
De solidariteit van Timmermans, Klaver, Halsema, Kaag en de ChristenUnie in volle glorie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:22 schreef LXIV het volgende:
Als veteraan… Mannen tegen wie hij gevochten heeft worden per vliegtuig naar Nederland gehaald en van een woning voorzien. Het verraad van de Nederlandse staat is oneindig.
Hij heeft gewoon een baan in die regio en ook nog een dochterquote:Op zaterdag 23 september 2023 07:29 schreef Metalfrost het volgende:
Of je verruimt je wereldbeeld en verhuis naar een plaats waar wél plek is.
Ja, zijn wereldbeeld is het probleem.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:29 schreef Metalfrost het volgende:
Makkelijk praten, het moet wel binnen een redelijke afstand van zijn werk liggen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:29 schreef Metalfrost het volgende:
Ja want ook echt nergens in Nederland waar werk is op het moment.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon een baan in die regio en ook nog een dochter
Onderdak, voedsel, water. Primaire levensbehoeftes. Als je het op de huidige plek niet kunt vinden, dan ga je toch ergens anders heen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:37 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, zijn wereldbeeld is het probleem.
Dat zeggen mensen die ziende blind zijn. Hulde.
Hij kan ander werk zoeken in een andere plaats. Levensbehoeftes invullen in plaats van in de nabijheid van de werkplaats te gaan leven. In een tentje. Kom op zeg.quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:39 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Makkelijk praten, het moet wel binnen een redelijke afstand van zijn werk liggen.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat zijn moeder haar huis op zijn naam laat zetten en misschien is het dan wel mogelijk om een 'eigen' huis te hebben.
Of zijn ex-vrouw die veel van huis is, zou hetzelfde kunnen doen. Maar ik weet ook niet precies hoe die situaties zijn.
De kosten van treinkaartjes lopen hard op hoor. Trouwens, als vorkheftruckchauffeur verdien je niet denderend. Dan kom je alleen voor sociale huur in aanmerking, dus ben je in Schubbekutteveen over 10 jaar een keer aan de beurt. Het antwoord daarop kennen we allemaal wel inmiddels. Dan zou jij zeggen: dan zoek je iets anders. Echter die banen moeten toch ook gewoon worden gedaan?quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:12 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ja want ook echt nergens in Nederland waar werk is op het moment.
Iemand van 14 kan gewoon een treinkaartje kopen.
[..]
Onderdak, voedsel, water. Primaire levensbehoeftes. Als je het op de huidige plek niet kunt vinden, dan ga je toch ergens anders heen?
Meneer zegt zelf 'ten einde raad' te zijn. Verhuizen naar een andere plaats lijkt me nog steeds honderd keer beter dan iemand zichzelf van kant te zien maken, niet dan?
[..]
Hij kan ander werk zoeken in een andere plaats. Levensbehoeftes invullen in plaats van in de nabijheid van de werkplaats te gaan leven. In een tentje. Kom op zeg.
Dit.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
Als geld het probleem niet is had hij wel een huis gekocht. Ergo, geld is wel (een deel van) het probleem.
Zo te zien had hij eerder wel een huis, maar nu kun je dan een modaal salaris geen huis kopen natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
Als geld het probleem niet is had hij wel een huis gekocht. Ergo, geld is wel (een deel van) het probleem.
Nee, geld is geen probleem. Gebrek aan woonruimte en urgentie voor immigranten is het probleem. Dat mensen met genoeg geld dat probleem kunnen omzeilen verandert niks aan het feit dat gebrek aan woonruimte het probleem is.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
Dat hoeft niet eens. Laat eens een week 1199 ipv 1200 asielzoekers binnenquote:Op zaterdag 23 september 2023 08:50 schreef spicymchaggis het volgende:
Terwijl de oplossing eigenlijk heel simpel is; smijt een steuntrekker of statushouder uit een huis, zodat Richard - die wél een bijdrage levert aan de samenleving - daarin kan gaan wonen.
Tuurlijk is het gebrek aan woonruimte een groot deel van het probleem. Alleen zeggen dat geld geen probleem is, is onzin.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee, geld is geen probleem. Gebrek aan woonruimte en urgentie voor immigranten is het probleem. Dat mensen met genoeg geld dat probleem kunnen omzeilen verandert niks aan het feit dat gebrek aan woonruimte het probleem is.
Waarom? Hij heeft toch volledig gelijk? Asielzoekers en statushouders zitten op cruiseschepen en krijgen voorrang op woningen en dat wordt gefinancierd met geld dat hij opbrengt en hij mag verrekken in een tent, maar er wordt wel verwacht dat hij iedere maand zijn belasting afdraagt om de woning van een statushouder te kunnen financieren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:55 schreef Sledgehammer. het volgende:
Wat naar. Dit verhaal laat zien dat je, als je de mogelijkheid hebt, goed voor jezelf moet zorgen en vooruit moet denken. Zorg dat je dan ook ingeschreven bent op het adres van je partner, houd bijvoorbeeld je koophuis aan en schrijf je in voor sociale huur. Kost een tientje per jaar ofzo?
Zijn uitspraak ‘Voor asielzoekers en statushouders wordt wel een dak boven het hoofd geregeld, maar de eigen Nederlandse staatsburgers dan? Die hebben toch ook rechten?!’ knap ik dan wel weer op af.
https://pointer.kro-ncrv.(...)atushouders-voorgaan
Hij kan toch prima een appartement kopen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom? Hij heeft toch volledig gelijk? Asielzoekers en statushouders zitten op cruiseschepen en krijgen voorrang op woningen en dat wordt gefinancierd met geld dat hij opbrengt en hij mag verrekken in een tent, maar er wordt wel verwacht dat hij iedere maand zijn belasting afdraagt om de woning van een statushouder te kunnen financieren.
Wat versta jij onder niet bijzonder rijk?quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:57 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tuurlijk is het gebrek aan woonruimte een groot deel van het probleem. Alleen zeggen dat geld geen probleem is, is onzin.
Als ik zoek in een straal van 30km rond Papendrecht zie ik genoeg goedkope appartementen op Funda staan die je ook kunt kopen als je niet bijzonder rijk bent.
Je snap niet dat je zelfs voor die goedkope appartementen minimaal 2 keer modaal moet verdienen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:57 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tuurlijk is het gebrek aan woonruimte een groot deel van het probleem. Alleen zeggen dat geld geen probleem is, is onzin.
Als ik zoek in een straal van 30km rond Papendrecht zie ik genoeg goedkope appartementen op Funda staan die je ook kunt kopen als je niet bijzonder rijk bent.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat iemand met een heftruckchauffeurssalaris in zijn eentje een woning kan kopen in de omgeving van Papendrecht?quote:Op zaterdag 23 september 2023 09:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hij kan toch prima een appartement kopen?
Is niet te vergelijken. 99 procent wat daar in zit zijn junkies.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Het is gelukkig nog niet zover als in de VS.
[ afbeelding ]
Zijn moeder heeft een huis waar hij soms slaapt als ze in het weekend op de camping zitquote:Op zaterdag 23 september 2023 08:57 schreef Speedfight het volgende:
Mja ik vind dit een beetje gelul, sorry.
Er is altijd wel een kamer of een achterlijk duur chaletje te krijgen, hij hoeft echt niet in een tent.
Een woning met 2 kamers zal iets moeilijker gaan, maar met niet te hoge eisen ook haalbaar, zeker als geld geen probleem zou zijn.
Sociale huur is een ander verhaal, daarvoor moet je minimaal 16 jaar ingeschreven zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |