https://www.nu.nl/economi(...)ng-aan-de-grond.htmlquote:Piloten van KLM hebben aangekondigd dat ze maandag één uur gaan staken op luchthaven Schiphol. Met de actie willen ze KLM onder druk zetten voor betere arbeidsvoorwaarden.
De piloten willen bijvoorbeeld meer invloed op het inplannen van vrije dagen. "Te vaak missen wij de verjaardag van onze kinderen en andere belangrijke levensmomenten die voor iedereen vanzelfsprekend zouden moeten zijn", schrijft pilotenvakbond VNV.
De staking begint om 11.00 uur. Na een uur pakken de piloten het werk weer op. Het gaat alleen om vluchten die zouden opstijgen. Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
VNV-voorzitter Camiel Verhagen vermoedt dat de staking vijftien vertrekkende vluchten kan vertragen. Hij verwacht dat tussen de vijftig en honderd vakbondsleden het werk neerleggen.
Vakbond dreigt met meer acties
Verhagen roept stakende piloten op desnoods over te werken en vertragingen te beperken. "We begrijpen dat het vervelend is voor vertrekkende reizigers. Maar overleg met KLM komt onvoldoende in beweging. Daarom moeten we deze stap helaas zetten", zegt hij.
De voorzitter benadrukt dat de vakbond nu ruim een half jaar een overeenkomst probeert te bereiken. Vorige week vrijdag kwamen vakbonden FNV en CNV samen met KLM tot een cao-akkoord. Verhagen laat weten nog steeds open te staan om er voor maandag met KLM uit te komen.
Als VNV niet tot een akkoord komt met de luchtvaartmaatschappij, volgen een week later mogelijk verdergaande acties, meldt Verhagen. Wat die inhouden, is nog niet bekend. Maar de voorzitter denkt niet dat het zover hoeft te komen.
'Ons voorstel is ook goed voor KLM'
VNV wil ook een jaarlijkse loonsverhoging van zo'n 6 procent, onder meer om de hoge inflatie te compenseren. KLM biedt een verhoging van 5 procent aan.
Ook willen de KLM-piloten compensatie voor de hoge werkdruk, vrije uren beter kunnen plannen en betrokken worden bij het besluit van KLM om per vlucht met minder piloten te vliegen. Momenteel zijn er twee tot vier piloten per vlucht.
"Wat wij vragen is behoorlijk gepast met de hoge werkdruk en personeelstekorten. Wij willen op een verantwoorde manier ons werk kunnen blijven doen", zegt Verhagen. "Ons voorstel doet niet alleen recht aan de vliegers, maar is ook goed voor KLM. Wij zijn bereid om de productiviteit verder te verhogen, waardoor KLM honderden miljoenen extra inkomsten genereert."
KLM laat in een reactie weten de stap van VNV te "betreuren" en zich "tot het uiterste" te blijven inspannen om tot een "gebalanceerd cao-akkoord" te komen. KLM-klanten worden zo snel mogelijk op de hoogte gesteld van de gevolgen van de werkonderbreking voor hun vlucht.
Inconsequent gedrag.quote:Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
Slappe staak.quote:Het gaat alleen om vluchten die zouden opstijgen. Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
Gelukkig maarquote:Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
Autopilotquote:Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
Dit siert ze wel eerlijk gezegd.quote:Piloten die al in de lucht zijn of die moeten landen, gaan wel door met hun werk.
Het salaris is het probleem niet, maar ze willen er minder hard/uren voor werken.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:27 schreef Cupfighter het volgende:
Die verdienen toch meer dan genoeg?
Die moeten echt niet piepen dusquote:Op vrijdag 22 september 2023 20:51 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het gemiddelde salaris van een piloot bij KLM is ¤ 8.333 per maand. Het pilotensalaris bij KLM kan echter oplopen tot zo'n ¤ 23.030 per maand. Kijken we naar jaarsalarissen, dan zien we dat de meeste KLM piloten tussen de ¤ 100.000 en ¤ 150.000 per jaar verdienen. Dit kan oplopen tot ¤ 275.000 per jaar.20 mrt 2023
Een F16 piloot zit op ong ¤4500 bruto om soms zijn leven te wagen, een Klm piloot loopt alleen risico om een Soa op te lopen met de stewardessen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die moeten echt niet piepen dus
Dat is het risico van het vak, dat risico wil ik voor niets ook wel oplopenquote:Op vrijdag 22 september 2023 21:00 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Een F16 piloot zit op ong ¤4500 bruto om soms zijn leven te wagen, een Klm piloot loopt alleen risico om een Soa op te lopen met de stewardessen.
Opleiding piloot kost circa 135k. Menig piloot heeft zich dus diep in de schulden moeten steken om te mogen vliegen. Het ligt dus allemaal iets genuanceerder.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die moeten echt niet piepen dus
Dat hebben ze snel terug verdiend met dit salarisquote:Op vrijdag 22 september 2023 21:09 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Opleiding piloot kost circa 135k. Menig piloot heeft zich dus diep in de schulden moeten steken om te mogen vliegen. Het ligt dus allemaal iets genuanceerder.
binnen nog geen jaar terugverdiend.quote:Op vrijdag 22 september 2023 21:09 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Opleiding piloot kost circa 135k. Menig piloot heeft zich dus diep in de schulden moeten steken om te mogen vliegen. Het ligt dus allemaal iets genuanceerder.
Jij bent duidelijk geen piloot.quote:Op vrijdag 22 september 2023 21:17 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
binnen nog geen jaar terugverdiend.
Jij wel dus, je ziet ze vliegenquote:Op vrijdag 22 september 2023 21:29 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Jij bent duidelijk geen piloot.
Ik speel regelmatig Microsoft Flight Simulator dus ik heb wat ervaring.quote:Op vrijdag 22 september 2023 21:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jij wel dus, je ziet ze vliegen
Veel van die straaljagerpiloten "promoveren" dan ook zelf naar de burgerluchtvaart omdat ze maar tijdelijk houdbaar zijn als straaljagerpiloot.quote:Op vrijdag 22 september 2023 21:00 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Een F16 piloot zit op ong ¤4500 bruto om soms zijn leven te wagen, een Klm piloot loopt alleen risico om een Soa op te lopen met de stewardessen.
Het is dan ook bijna gratis en voor niets om zo'n opleiding te volgen. Je hoeft er eigenlijk ook helemaal niets voor te kunnenquote:Op vrijdag 22 september 2023 21:00 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Een F16 piloot zit op ong ¤4500 bruto om soms zijn leven te wagen, een Klm piloot loopt alleen risico om een Soa op te lopen met de stewardessen.
Dit lijkt me toch enigszins inherent aan een loopbaan als piloot? Zeker als je intercontinentaal vliegt? Het lijkt me geen reguliere 9-tot-5-baan, van maandag t/m vrijdag met twee dagen weekend. Ik zie niet direct in waarom dat "voor iedereen vanzelfsprekend zou moeten zijn".quote:De piloten willen bijvoorbeeld meer invloed op het inplannen van vrije dagen. "Te vaak missen wij de verjaardag van onze kinderen en andere belangrijke levensmomenten die voor iedereen vanzelfsprekend zouden moeten zijn", schrijft pilotenvakbond VNV.
en ze gaan het gewoon krijgen ookquote:Op vrijdag 22 september 2023 20:14 schreef Confetti het volgende:
De brutaliteit. Deze mensen hebben alleen nog een baan dankzij de Staat, zitten massaal in het buitenland belasting te ontduiken en hebben amper salaris ingeleverd in ruil voor miljarden steun.
fred teeven air zou hoe dan ook uit de lucht vallen, gelukkig hebben de piloten wel een gedegen opleiding en kennis om correct te handelen in noodsituatiesquote:
Eens. Ik ga ook graag weg met die vliegtuigen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:07 schreef Vincent_student het volgende:
Heel goed, weg met die vliegtuigen.
Hoeveel salaris heb jij zelf eigenlijk ingeleverd ten tijde van corona?quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:14 schreef Confetti het volgende:
De brutaliteit. Deze mensen hebben alleen nog een baan dankzij de Staat, zitten massaal in het buitenland belasting te ontduiken en hebben amper salaris ingeleverd in ruil voor miljarden steun.
Wellicht nog niet vanzelfsprekend, maar zelfroosteren is wel een trend, zeker in de zorg.quote:Op vrijdag 22 september 2023 23:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit lijkt me toch enigszins inherent aan een loopbaan als piloot? Zeker als je intercontinentaal vliegt? Het lijkt me geen reguliere 9-tot-5-baan, van maandag t/m vrijdag met twee dagen weekend. Ik zie niet direct in waarom dat "voor iedereen vanzelfsprekend zou moeten zijn".
Een arts, een verpleegkundige, een politieagent, een wegwerker, een muzikant, een medewerker op een alarmcentrale etc. kunnen ook altijd kiezen welke dagen zij vrij nemen en op welke uren zij werken? Voor hen is dat ook allemaal "vanzelfsprekend"?
Precies. Ik zie niet in waarom niet-reguliere werkdagen/tijden zou moeten betekenen dat er niet op zijn minst meer flexibiliteit zou kunnen zijn wb het inroosteren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 00:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wellicht nog niet vanzelfsprekend, maar zelfroosteren is wel een trend, zeker in de zorg.
Oh, hoe vaak staken ze dan?quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ken echt geen beroepsgroep die zo veel geld verdient en waar zo vaak met belastinggeld hun baan gered is én die dan ook nog zoveel klagen en staken als klm piloten.
Meer flexibiliteit mbt het inroosteren is het probleem ook niet wat mij betreft. Als het kan, prima. Het ging mij om het argument dat "het voor iedereen vanzelfsprekend zou moeten zijn". Bij bepaalde beroepen lijkt die "vanzelfsprekendheid" me gewoon een stuk moeilijker. Wanneer je geen reguliere 9-tot-5-baan van maandag t/m vrijdag met twee dagen weekend hebt, kun je nou eenmaal niet altijd vrij zijn op de momenten dat je dat wilt of die belangrijk voor je zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2023 08:06 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Precies. Ik zie niet in waarom niet-reguliere werkdagen/tijden zou moeten betekenen dat er niet op zijn minst meer flexibiliteit zou kunnen zijn wb het inroosteren.
Dit gaat ook niet om vrij zijn op populaire dagen zoals kerst, maar om een degelijk indelingssysteem zodat je ook op niet populaire dagen jezelf vrij kan spelen. Zoals een doordeweekse dag waarop je kind gaat afzwemmen, oid.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:51 schreef Repentless het volgende:
[..]
Meer flexibiliteit mbt het inroosteren is het probleem ook niet wat mij betreft. Als het kan, prima. Het ging mij om het argument dat "het voor iedereen vanzelfsprekend zou moeten zijn". Bij bepaalde beroepen lijkt die "vanzelfsprekendheid" me gewoon een stuk moeilijker. Wanneer je geen reguliere 9-tot-5-baan van maandag t/m vrijdag met twee dagen weekend hebt, kun je nou eenmaal niet altijd vrij zijn op de momenten dat je dat wilt of die belangrijk voor je zijn.
Zelfs bij die 9-tot-5 baan kan dat niet altijd, wanneer er een bepaalde bezettingsgraad nodig is en andere collega's reeds verlof hebben op die momenten.
Dat snap ik, maar er werken 3.200 piloten bij KLM. Even heel simpel gesteld: stel dat die 3.200 piloten gemiddeld twee kinderen hebben. Dat zijn 6.400 kinderen. Als het zo verdeeld is dat op elke dag van het jaar exact evenveel kinderen van die piloten bijvoorbeeld jarig zijn (wat me in praktijk erg onwaarschijnlijk lijkt), betekent dat alsnog elke dag minimaal 17 kinderen. Hun leeftijd (kind of volwassen) laten we dan nog even buiten beschouwing.quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit gaat ook niet om vrij zijn op populaire dagen zoals kerst, maar om een degelijk indelingssysteem zodat je ook op niet populaire dagen jezelf vrij kan spelen. Zoals een doordeweekse dag waarop je kind gaat afzwemmen, oid.
Dus iedereen die in het buitenland voor een Nederlands bedrijf werkt ontduikt de belasting.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:14 schreef Confetti het volgende:
De brutaliteit. Deze mensen hebben alleen nog een baan dankzij de Staat, zitten massaal in het buitenland belasting te ontduiken en hebben amper salaris ingeleverd in ruil voor miljarden steun.
Ja, maar piloten hoeven niet elke dag te werken hè. Het gaat er dus om dat het systeem flexibiliteit biedt om hun “weekenddagen” goed te kunnen sturen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar er werken 3.200 piloten bij KLM. Even heel simpel gesteld: stel dat die 3.200 piloten gemiddeld twee kinderen hebben. Dat zijn 6.400 kinderen. Als het zo verdeeld is dat op elke dag van het jaar exact evenveel kinderen van die piloten bijvoorbeeld jarig zijn (wat me in praktijk erg onwaarschijnlijk lijkt), betekent dat alsnog elke dag minimaal 17 kinderen. Hun leeftijd (kind of volwassen) laten we dan nog even buiten beschouwing.
Neem daarbij zaken als afzwemmen van kinderen zoals jij noemt of bijvoorbeeld operaties, begafenissen, geboortes,trouwerijen of jubilea van familieleden of gebeurtenissen in het leven van eventuele kleinkinderen, en de dagelijkse limiet van hoeveel medewerkers er tegelijkertijd vrij kunnen nemen is snel bereikt. En dan betreft dit uitsluitend gebeurtenissen in het persoonlijke leven van mensen, nog buiten reguliere vakantieperiodes om.
Nee, maar die betalen dan ook belasting in het land waar ze werken.quote:Op zondag 24 september 2023 00:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus iedereen die in het buitenland voor een Nederlands bedrijf werkt ontduikt de belasting.
Niveautje hoor.
Of, ze blijven bij KLM en vragen om minstens een normale inflatiecorrectie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Gaan ze toch lekker bij RyanAir werken voor een derde van hun KLM-salaris? Genoeg piloten daar die ongetwijfeld de stap andersom willen maken.
Dan zou je rationeel verwachten dat al die minder betaalde piloten van Ryanair graag overstappen om voor de uiterst riante piloten cao van KLM te gaan werken? Waarom gebeurt dat niet?quote:Op zondag 24 september 2023 06:44 schreef Drekkoning het volgende:
Daarnaast heeft KLM tekort aan piloten op de juiste plekken, zo simpel is het dus niet.
Dan moet je bij KLM onderaan de ladder beginnen weer. initieel geld inleveren dus. En het is niet zozeer een tekort van instroom als een gebrek aan opleidingscapaciteit om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen.quote:Op zondag 24 september 2023 08:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou je rationeel verwachten dat al die minder betaalde piloten van Ryanair graag overstappen om voor de uiterst riante piloten cao van KLM te gaan werken? Waarom gebeurt dat niet?
Onderaan de ladder beginnen ze hebben toch tig jaar ervaring wat is dat voor vaag bedrijf die blijkbaar niets wenst te doen aan personeelstekorten.quote:Op zondag 24 september 2023 08:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dan moet je bij KLM onderaan de ladder beginnen weer. initieel geld inleveren dus. En het is niet zozeer een tekort van instroom als een gebrek aan opleidingscapaciteit om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen.
Als je een gezagvoerder op grote toestellen wil opleiden vanuit copiloot, moet die copiloot eerst vervangen worden door een gezagvoerder op Europese vloot, die weer vervangen moet worden door copiloot op Europese vloot, etc. Dat loopt mank met de huidige pensioneringen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |