Dit is precies de giftige cancelcultuur waar conservatief rechts de schouders over ophaalt. Die cancellen wat af met elkaarquote:Op donderdag 21 september 2023 07:18 schreef Basp1 het volgende:
Is dit nu ook de giftige cancel cultuur waar conservatief rechts zich zo druk over maakt?
Hier moet je even een gedegen bron voor aandragen hoor.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:05 schreef DrDentz het volgende:
Schijnt ook een hoax te zijn dat dagboek, geschreven door Otto Frank na de oorlog (met balpen dat niet bestond destijds).
Was laatst nog op het FvD Journaalquote:Op donderdag 21 september 2023 07:26 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Hier moet je even een gedegen bron voor aandragen hoor.
Als iemand dat als bron van waarheid neemt dan is het bijzonder treurig gesteld met het kritisch denkvermogen.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:30 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Was laatst nog op het FvD Journaal
quote:Op donderdag 21 september 2023 07:05 schreef DrDentz het volgende:
Schijnt ook een hoax te zijn dat dagboek, geschreven door Otto Frank na de oorlog (met balpen dat niet bestond destijds).
quote:Op donderdag 21 september 2023 07:30 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Het is puur antisemitisme, zulke complotloperijquote:Op donderdag 21 september 2023 07:33 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Als iemand dat als bron van waarheid neemt dan is het bijzonder treurig gesteld met het kritisch denkvermogen.
Allen, ik heb besloten om deze post te laten staan in dit topic maar moest er eigenlijk lang over twijfelen. Mijn initiële reactie waarin ik vraag om een bron is veel te slap en een intentie tot uitlokking van een dialoog waarin duidelijk zou worden wat een onzin bovenstaand statement is.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:05 schreef DrDentz het volgende:
quote:Op donderdag 21 september 2023 07:30 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
ik las jeugdjournaal.... maar daarmee doe ik het jeugdjournaal te kort.......quote:Op donderdag 21 september 2023 07:30 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Of nog veel erger; een opgroeiend meisje dat haar gevoelens over veranderingen in haar lichaam toevertrouwd aan haar dagboek. Iets dat we toch echt niet moeten willen met z'n allen.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:52 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard seks is vies en eng. Daar mogen pubers nooit aan denken!
Maar dit zijn Russenquote:Op donderdag 21 september 2023 08:50 schreef Hiddendoe het volgende:
Het is veel beter om je kinderen zo op te voeden:
[ afbeelding ]
Zo kunnen die bezorgde moedertjes weer rustig gaan slapen.
Ik zie het verschil niet hoor.quote:
Als je zulke posts laat staan, dan is het misschien handig om een factcheck erbij te zetten. Net zoals bijvoorbeeld Twitter doet. Als er geen weerwoord op kan/mag zijn, dan zie ik het liever verdwijnen.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:46 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Allen, ik heb besloten om deze post te laten staan in dit topic maar moest er eigenlijk lang over twijfelen. Mijn initiële reactie waarin ik vraag om een bron is veel te slap en een intentie tot uitlokking van een dialoog waarin duidelijk zou worden wat een onzin bovenstaand statement is.
Na overdenking laat ik hem alsnog staan als indicatie van de aanwezigheid van anti-semitisme en het feit dat mensen liever een fabel geloven dan een feit aannemen. Het moge duidelijk zijn dat dit zeer ongepast is en een bijzonder ongeïnformeerde mening.
quote:De claim in deze post is niet juist, want documenttechnisch onderzoek van het Gerechtelijk Laboratorium toont aan dat het grootste deel van het dagboek en de losse vellen is beschreven met grijsblauwe vulpeninkt. Daarnaast heeft Anne voor haar aantekeningen nog rode dunne inkt, groen en rood kleurpotlood en zwart potlood gebruikt; geen ballpoint.
Het dagboek van Anne Frank is niet met balpen geschreven
Tien vragen over de authenticiteit van het dagboek van Anne Frank
Klopt, ik herinner me nog een fragment uit haar dagboek (zal het straks even nalezen) dat zij "Ode aan mijn vulpen" noemde.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zulke posts laat staan, dan is het misschien handig om een factcheck erbij te zetten. Net zoals bijvoorbeeld Twitter doet. Als er geen weerwoord op kan/mag zijn, dan zie ik het liever verdwijnen.
Zoiets bijvoorbeeld:
[..]
Het boek en de stripvorm staan op de zwarte lijstquote:Op donderdag 21 september 2023 08:59 schreef ZanneG het volgende:
Dit bericht komt mij bekend voor, is het geen ouder bericht?
Of het dagboek is al eerder gecancelled dat kan ook
Dat zal in Amerika wel normaal zijn om te doen?
Ja!!!quote:Op donderdag 21 september 2023 09:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt, ik herinner me nog een fragment uit haar dagboek (zal het straks even nalezen) dat zij "Ode aan mijn vulpen" noemde.
quote:Op donderdag 21 september 2023 07:05 schreef DrDentz het volgende:
bron: niet het FvD journaal, maar wel: https://www.humanistischverbond.be/blog/442/de-balpen-van-anne-frank-over-de-absurde-denkbeelden-van-negationisten/quote:Negationisten doen niets anders dan bronnen verdacht maken, terwijl ze geen enkel bewijs voor hun eigen claims leveren. Zij komen slechts met interpretaties die voortkomen uit de behoefte te ontkennen. Daarbij hanteren ze een 'methode' die gericht is op misleiding en overreding, waarbij alles betwijfeld of ontkend kan worden, inclusief het bestaan van negationisten zelf. Ze onderwerpen alles methodisch aan kritiek, behalve hun eigen uitgangspunten. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is dit waardeloos. Zelfkritiek is zelfs een belangrijk kenmerk van wetenschap, waarbij men in het gunstigste geval poogt de eigen hypothesen te falsificeren.
[...]
_De balpen
En dan is er nog de mythe van de balpenpassages. Negationisten wezen de voorbije decennia op balpenpassages in het dagboek van Anne Frank. Een balpen was pas na de Tweede Wereldoorlog in Nederland beschikbaar. De negationisten gebruikten dit als argument om het dagboek als vervalsing te bestempelen. Ten onrechte, maar het is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. In 1980 verscheen een rapport van de Bundeskriminalamt uit Wiesbaden, waar het dagboek onderzocht werd. Hieruit bleek dat er losse vellen papier zijn gevonden, beschreven met balpen. Dit bleken notities te zijn van iemand die het dagboek rond 1960 onderzocht. De vellen papier zijn waarschijnlijk per ongeluk in het dagboek achtergelaten en doen niets af aan de echtheid ervan. Onderzoek toont aan dat het materiaal (papier, inkt) waarmee het dagboek geschreven is perfect overeenstemt met het materiaal dat men tijdens de Tweede Wereldoorlog ter beschikking had.
Dit neemt niet weg dat het balpenverhaal een eigen leven is gaan leiden en dat er nog steeds mensen in meegaan. Complotaanhanger Martin Vrijland schreef vorig jaar nog op zijn facebookpagina: '75 jaar #AnneFrank en een dagboek dat geschreven werd met een balpen die pas in 1951 op de markt kwam ... maar krom kan nog steeds recht gemaakt worden en we willen niet geloven dat we voorgelogen kunnen worden. Hoe dan ook: het blijft een dramatisch verhaal'. Wie zijn website bezoekt, vindt tussen allerhande complotonzin ook een artikel over het dagboek van Anne Frank. Hier komt eveneens de balpenkwestie naar voren. Over het verhaal van Anne Frank kan hij zich naar het schijnt nog vaag iets herinneren uit geschiedenislessen van de middelbare school. Hij merkt op dat het naar zijn gevoel een ongeloofwaardig verhaal was en dat eigenlijk heel de Holocaust een opmerkelijke zaak is. Misschien had Vrijland wat beter moeten opletten tijdens de lessen geschiedenis.
Blijkbaar zijn er districten waar dat het geval is...quote:Op donderdag 21 september 2023 09:42 schreef monkyyy het volgende:
In de bijbel staat oa een passage over twee dochters die hun vader dronken voeren en seks met hem hebben. De bijbel zullen ze in Texas ook wel op de zwarte lijst willen hebben.
quote:The Bible is among dozens of books banned in this Texas school district
Er zijn inderdaad verhalen dat hij stukken aangevuld heeft. Maar de balpen bestond al in 1931.quote:Op donderdag 21 september 2023 07:05 schreef DrDentz het volgende:
Ah ja, daar heb je die mokerdebiele Amerikaanse conservatievelingen weer met hun 'vrijheid'quote:Op donderdag 21 september 2023 06:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
die op een lijst met verboden boeken van het lokale schooldistrict staat.
In iedere staat met deze debiele regels was er volgens mij wel iemand die hetzelfde dacht. De reacties van de Republikeinen die de boekenban wilden waren vervolgens ook weer zeer voorspelbaar. Zij zijn uiteraard de echte slachtoffers blablabla.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:42 schreef monkyyy het volgende:
In de bijbel staat oa een passage over twee dochters die hun vader dronken voeren en seks met hem hebben. De bijbel zullen ze in Texas ook wel op de zwarte lijst willen hebben.
De vrijheid om je kinderen op te voeden zoals je zelf wil zeggen ze zelf. Wat dat betreft zou ik bijna sympathie voor ze hebben, maar in de praktijk zijn het dezelfde debielen die helemaal hysterisch worden als andermans kinderen wel seksuele voorlichting krijgen of een drag persoon zien.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, daar heb je die mokerdebiele Amerikaanse conservatievelingen weer met hun 'vrijheid'.
Vrijheid is in die kringen niks meer dan een ideologisch gelegenheidsargument. Effectief is het vooral de vrijheid om te doen en laten wat je wil maar dat moet dan natuurlijk wel aan de bekrompen 'conservative values' voldoen, die als natuurwet verkocht worden door selectief te winkelen in de bijbel of andere historische documenten. Wil je wat anders? Jammer joh, dan loop je tegen de grens van vrijheid aan.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De vrijheid om je kinderen op te voeden zoals je zelf wil zeggen ze zelf. Wat dat betreft zou ik bijna sympathie voor ze hebben, maar in de praktijk zijn het dezelfde debielen die helemaal hysterisch worden als andermans kinderen wel seksuele voorlichting krijgen of een drag persoon zien.
Idd.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:18 schreef timmmmm het volgende:
Dus de titel klopt niet? De leraar werd niet ontslagen door het dagboek van Anne Frank, maar door een of ander half gaar stripboek gebaseerd op het achterhuis
Feitelijk ook niet daarom maar omdat de halfgaren daar een lijst met verboden boeken hebben en zij haar leerlingen daar toch wat van liet lezen.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:18 schreef timmmmm het volgende:
Dus de titel klopt niet? De leraar werd niet ontslagen door het dagboek van Anne Frank, maar door een of ander half gaar stripboek gebaseerd op het achterhuis
Het gaat over de graphic novel adaptie van Folman and Polonsky, wat gewoon een prima adaptatie van het originele geschrift is. Maar Anne was een pubermeisje en van de rechtsen mogen meisjes geen seksuele verlangens hebben.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:18 schreef timmmmm het volgende:
Ik had op school ook een zeer beperkte leeslijst en daar stonden geen stripboeken op. Zijn het hier dan ook halvegaren?quote:Op donderdag 21 september 2023 10:25 schreef recursief het volgende:
[..]
Feitelijk ook niet daarom maar omdat de halfgaren daar een lijst met verboden boeken hebben en zij haar leerlingen daar toch wat van liet lezen.
Nee. Of althans: dat kan ik op basis van deze post niet zeggen. Als de eis was dat je alleen literatuur op je lijst mag hebben lijkt me daar niks mis mee. Als het was omdat "Cowboy Henk" op een lijst met verboden boeken stond vind ik dat bedenkelijker.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik had op school ook een zeer beperkte leeslijst en daar stonden geen stripboeken op. Zijn het hier dan ook halvegaren?
Dat is wat anders, dit gaat niet om de limitatieve literatuurlijst voor je schoolonderzoekscijfer (die ook door de docent bepaald wordt). Niemand zal hier een docent verbieden zijn middelbare scholieren deze graphic novel te laten lezen.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik had op school ook een zeer beperkte leeslijst en daar stonden geen stripboeken op. Zijn het hier dan ook halvegaren?
Ja. Leeslijsten worden gemaakt door halvegarenquote:Op donderdag 21 september 2023 10:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je had vast wel het geschreven werk van Anne frank mogen lezen wat in die achterlijke staat ook verboden is.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:54 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Mooie aanvulling!quote:Op donderdag 21 september 2023 09:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zulke posts laat staan, dan is het misschien handig om een factcheck erbij te zetten. Net zoals bijvoorbeeld Twitter doet. Als er geen weerwoord op kan/mag zijn, dan zie ik het liever verdwijnen.
Zoiets bijvoorbeeld:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |