abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210685373
normaal heb ik een rooster onder mijn kolen liggen zodat er mooi lucht bij komt, nooit problemen mee met aansteken, ik heb een kolenstarter in de schuur, die heb ik nooit nodig:

Nu had ik zo'n soort barbecue op een vakantiehuisje:

vlakke stenen bodem, zonder rooster (en kut kolen :') waar veel gruis en klein spul bij zat), ik kreeg de kolen nauwelijks aan, met veel blazen en wapperen lukte het uiteindelijk toch.

Wat is de truc als je daar de kolen op wil aansteken? Ik voel mij aangetast in mijn mannelijkheid :')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2023 17:50:38 ]
pi_210685403
Brikettenstarter of een bedje van hout eronder maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210685708
Kartonnen doosje, propje krant onderin, kolen er boven op, van onder aansteken die hap ^O^ 🔥
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_210685737
Pyramide bouwen van briketten. Dan van onderaf aansteken tot ie lekker gloeit en dan verdelen over de bodem.
.
  Spellchecker dinsdag 19 september 2023 @ 19:37:57 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210691953
Dat zijn geen BBQ's maar Tuinhaard met BBQ rooster... :) Dus eigenlijk gooi je daar eerst hout op en dat steek je aan. Wanneer dit lang genoeg gebrand heeft houd je daar uiteraard hete kolen van over waar boven je kunt BBQ'n. Wanneer je eenmaal wat hete kolen hebt kun je daar houtskool bij gooien.

Op vlakke bodem krijg je een stapel houtskool uiteindelijk wel aan het branden zonder hout maar kost veel tijd en veel aanmaak blokjes vooral als het kleine stukjes houtskool zijn. Dus bij zo'n tuinhaard is een BBQ starter altijd wel aan te raden wanneer alles snel(ler) moet.

Dus zonder starter met hout beginnen en dan deze methode gebruiken, hoeven geen grote blokken te zijn maar wel zo gestapeld en daar kun je dan ook al wat houtskool tussen verdelen. En als het eenmaal goed brandt kolen erbij gooien.

woensdag 20 september 2023 @ 16:01:16 #8
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_210696030
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:40 schreef Watuntrik het volgende:
Dat zijn geen BBQ's maar Tuinhaard met BBQ rooster... :) Dus eigenlijk gooi je daar eerst hout op en dat steek je aan. Wanneer dit lang genoeg gebrand heeft houd je daar uiteraard hete kolen van over waar boven je kunt BBQ'n. Wanneer je eenmaal wat hete kolen hebt kun je daar houtskool bij gooien.

Op vlakke bodem krijg je een stapel houtskool uiteindelijk wel aan het branden zonder hout maar kost veel tijd en veel aanmaak blokjes vooral als het kleine stukjes houtskool zijn. Dus bij zo'n tuinhaard is een BBQ starter altijd wel aan te raden wanneer alles snel(ler) moet.

Dus zonder starter met hout beginnen en dan deze methode gebruiken, hoeven geen grote blokken te zijn maar wel zo gestapeld en daar kun je dan ook al wat houtskool tussen verdelen. En als het eenmaal goed brandt kolen erbij gooien.

Dit klopt niet helemaal. Veel van deze BBQs zijn niet geschikt voor hout, dat wordt te heet en dan gaat de BBQ scheuren. De fabrikant geeft dit normaal gesproken ook aan.

Ik heb 15 jaar zo'n ding gehad en ik deed altijd een bedje kolen, daar een paar aanmaakblokjes op en daar een toren van kolen op. Aansteken, weglopen en een half uurtje bier gaan drinken. Goeie kolen gebruiken helpt.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')