abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210685012
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Is tegenwoordig iedereen die zijn financiële zaakjes op orde heeft, een boomer?

Is die term ondertussen al zo aan inflatie onderhevig?
pi_210685023
Ik heb een modaal inkomen en hoewel het leven nu echt duurder is dan pakweg 2 jaar geleden en ik dat ook wel zorgelijker vind, kan ik nog steeds elke maand sparen, heb ik een koophuis en een auto en ga ik 2x per jaar op vliegvakantie.
Wel gewoon in europa maar dat maakt niet uit.

Ik denk nu wel meer bewuster na over aankopen.
Vooral de energie rekening die enorm is gestegen dat hakt er wel in
pi_210685038
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.

Schuldenproblematiek speelt uiteraard een rol maar is grotendeels het gevolg van een gebrek aan kennis (18 jaar worden en geen zorgverzekering afsluiten bijv.) en niet zozeer een gebrek aan inkomen.

Wat wij, en voornamelijk onze partner vanuit de Stadsbank, vaak moet benoemen is dat er beknibbeld moet worden op abonnementen omdat daar de ruimte ligt. Er wonen geen jongeren bij ons met honger en dat geldt voor de gehele maatschappelijke opvang.

Dit artikel gaat specifiek over de middenklasse die in de knel komt en ik denk dat het verstandig is om te kijken waar ruimte ligt om weer financiële ademruimte te krijgen. Zoals een user eerder aangaf zijn de woonkosten enorm hoog, daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee maar ook hiervoor geldt dat je altijd kritisch moet kijken naar de hoeveelheid woonruimte t.o.v. de taartpunt aan inkomen.
pi_210685041
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?
Die hebben ze niet. Klagen is hun devies. Zijzelf kunnen er helemaal niks aan doen.

Uitgavenpatroon aanpassen? Ooooohhh, de horror...
pi_210685064
Wat een kuttopics zijn dit toch altijd
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:18:45 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.

Schuldenproblematiek speelt uiteraard een rol maar is grotendeels het gevolg van een gebrek aan kennis (18 jaar worden en geen zorgverzekering afsluiten bijv.) en niet zozeer een gebrek aan inkomen.

Wat wij, en voornamelijk onze partner vanuit de Stadsbank, vaak moet benoemen is dat er beknibbeld moet worden op abonnementen omdat daar de ruimte ligt. Er wonen geen jongeren bij ons met honger en dat geldt voor de gehele maatschappelijke opvang.

Dit artikel gaat specifiek over de middenklasse die in de knel komt en ik denk dat het verstandig is om te kijken waar ruimte ligt om weer financiële ademruimte te krijgen. Zoals een user eerder aangaf zijn de woonkosten enorm hoog, daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee maar ook hiervoor geldt dat je altijd kritisch moet kijken naar de hoeveelheid woonruimte t.o.v. de taartpunt aan inkomen.
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
pi_210685086
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)woners-door-migratie

Dus veel mensen hebben wel nieuwe woningen nodig. En mensen die kinderen krijgen zouden het liefst ook groter gaan wonen.
Dat zijn inderdaad flinke getallen. Dacht dat het lager lag, maar me nooit verdiept in de cijfers buiten de asielproblematiek om. Weer wat geleerd, bedankt ^O^
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:21:19 #83
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:10 schreef ZanneG het volgende:
Ik heb een modaal inkomen en hoewel het leven nu echt duurder is dan pakweg 2 jaar geleden en ik dat ook wel zorgelijker vind, kan ik nog steeds elke maand sparen, heb ik een koophuis en een auto en ga ik 2x per jaar op vliegvakantie.
Wel gewoon in europa maar dat maakt niet uit.

Ik denk nu wel meer bewuster na over aankopen.
Vooral de energie rekening die enorm is gestegen dat hakt er wel in
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.
pi_210685091
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:18 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
Ja daar heb je gelijk in.
pi_210685115
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.
Het bizarre is dat ik zo'n 6 jaar geleden bezig ben geweest met het aanvragen van een hypotheek. Destijds kon ik geloof ik een max. hypotheek van 165.000 euro krijgen maar heb ik aangegeven een fikse studieschuld te hebben. Toen was ik er zo zuur over dat ik wel elke maand 780 euro aan huur kan betalen volgens de bank maar geen hypotheek a 700 euro.

Het is gewoon stuitend om te zien hoe dit allemaal is gekeerd. En nu ik dit typ besef ik weer de waanzin van de huizenmarkt.
pi_210685127
quote:
Door de hoge energieprijzen
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_210685132
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.
pi_210685144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:25 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.
Nee, dat zijn babyboomers. Een boomer is iets anders.
Sicker than your average.
pi_210685150
Een babyboomer is ook een boomer, daar komt het woord boomer juist vandaan
pi_210685155
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
Benzine is ook energie.
Plaats hier uw advertentie
pi_210685159
Laten we de boomer discussie maar even voor wat het is, lijkt mij niet zo relevant in deze discussie.
pi_210685168
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.
pi_210685170
Je hebt gelijk, we kunnen beter weer allemaal onze uitgaven posten.
Sicker than your average.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:29:28 #94
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685176
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:21 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ja daar heb je gelijk in.
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.
pi_210685184
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.

Nu krijg ik erg fijn extra subsidies en toeslagen volgend jaar. Echt fantastisch omdat ik nu meer activiteiten kan doen.

Soms kijk ik naar de middenklasse waar mijn vrienden in zitten. Als het niet zo sneu was zou het hilarisch zijn hoe ze elke maand hard aan het werk zijn om alle eindjes aan elkaar te knopen en overal misgrijpen qua subsidies.

Ik heb dan weliswaar een sociale huurwoning en een middenklasse auto, maar achja je moet iets.
En je kunt niet werken, omdat? Er is werk genoeg, op allerlei gebied.
pi_210685210
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Momo het volgende:

[..]
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.
Ongelooflijk. En het bizarre is dat deze eisen niet uit de lucht komen vallen maar waarschijnlijk nog passend zijn bij een zoekende huurder met diepe zakken ook.
pi_210685211
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:27 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Benzine is ook energie.
Lekker fietsen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_210685217
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Aberkullie het volgende:
Is toch ook het gemakkelijkste, iedereen die geen onderneming heeft is 100 % van zijn inkomsten kwijt aan ondernemers.
pi_210685219
quote:
Top! Maar het zou beter zijn om inhoudelijk te blijven discussieren!
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:36:24 #100
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210685239
quote:
Er continue over drammen dat mensen dat doen voegt nog minder toe.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')