Vakantie is een eerste levensbehoefte?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:40 schreef britneycheers het volgende:
Echt fijn dat armoede pakket. Ik krijg elke maand een boodschappenkaart van het rode kruis waar ¤88 op wordt gestort. Nu worden ook nog eens de toeslagen extra verhoogd zodat er meer geld overblijft en krijg ik dit jaar ook de energietoeslag!
Zo blijft een vakantie minstens 1 x per jaar voor de armen in Nederland ook haalbaar.
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:50 schreef Vivark het volgende:
[..]
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Vakantie is een eerste levensbehoefte?
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".
Vroeger, ja vroeger, werd daar niet zo'n heisa over gemaakt. Als je geen geld had om op vakantie te gaan, dan nam je genoegen met een dagje naar Scheveningen, of een keer met de trein naar madurodam of het Dolfinarium. En na de vakantie kwam je terug op school en hoorde je de verhalen van de kinderen die naar Italie en Spanje waren geweest en dat vond je bijzonder. Geen gezeur over ongelijkheid toen.
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Echt nobody cares.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.
Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.
Huis is nu 460 K waard.
Soms is het nodig te investeren.
Daarom meer migranten en minder jij.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
De Inflatie is de verantwoording van de ECB,quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleid
Waar zou je liever wonen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dit land was toch al terminaal ziek.
Als ik kijk naar de groep waarmee ik ben afgestudeerd op WO, nu zijn de meesten 32-35 jaar. Echt bijna niemand daarvan heeft kinderen nu. Al zouden die nog kunnen komen natuurlijk. Maar klok is al wel aan het tikken een beetje ondertussen. Zie een groot deel eigenlijk geen kinderen krijgen eigenlijk gezien hun focus vooral op werk is (zaken als tijdelijke contracten werken niet mee) en deel ook single is. Er is niet echt vastigheid qua werk en huis voor de meesten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Vakantie is een eerste levensbehoefte?
Daarom is het misschien beter als iedereen dat stapje terug doet, i.p.v. kunstmatig de armsten, middels subsidies, dat stapje vooruit te laten doen. Want voor de groep die daar net boven zit, komt het zover, als je alles doorrekent, dat werken niet meer loont.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.
Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.
Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.
Huis is nu 460 K waard.
Soms is het nodig te investeren.
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Ook wel kunstmatig gecreëerd door de enorme krapte op de woningmarkt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:50 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.
Dit is verder niet persoonlijk bedoeld, huizenbezitters kunnen hier weinig aan doen.
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).
Ook kiest de middenklasse overwegend zelf voor het naar beneden trappen en naar boven likken, wat geenszins in hun eigen belang is (in de meeste gevallen).
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Beschikbaarheid van woningen en dit soort zaken helpt ook niet echt. En nee dit is geen huhuhu buitenlanders post, dit is gewoon een som. Dus van nu tot einde van het jaar verwachten ze nog ongeveer 100.000 extra mensen in ons land.
Het punt is dat er dan ook meer vraag is naar woonruimte en er echt niet voor 100.000 mensen extra is bijgebouwd in de tussentijd. Dit zorgt gewoon voor veel meer druk op verschillende woningmarkten, sociaal, vrije sector, koop minder waarschijnlijk.
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:04 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?
PvdA / GL combinatie (onder voorbehoud dat zij het beste in elkaar naar boven halen), SP, PvdD, Denk, ChristenUnie, en misschien Omtzigt. Heel misschien ook nog Volt en D66, maar zij zijn iets teveel op de hand van het (grote) bedrijfsleven en voor flexibelisering.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:59 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?
Als je tot je bijna 30e thuis woont en fulltime werkt mag ik aan nemen, dan kan je zoveel sparen dat je met 4 jaar voldoende bij elkaar hebt gespaard om een hypotheek te krijgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |