quote:
Volgens mij is die discussie al eens eerder gevoerd. Een verlengsnoer wat gewoon permanent achter een kast ligt heeft geen groter risico dan een stekker in een wcd zolang je ruimte geen soort van zwembad is.
Het maken van een eigen groep voor een vaatwas kan maar er is niet verplicht, heeft nauwelijks voordelen maar wel behoorlijke kosten als je het zelf niet kunt aanleggen. Even opletten wat er verder op die groep staat en zorgen dat je niet meerdere grote gebruikers op een groep gelijktijdig aan zet.
Een vaatwas trekt iets van 2000 watt maar doet dat alleen tijdens het opwarmen van het water, dat is met één of twee keer een kwartiertje per wasbeurt wel weer klaar. Een waterkoker of koffiezetter van 1500 watt zou dus op de zelfde groep geen probleem hoeven zijn. Temeer daar ook dat weer een apparaat is wat kortere tijd aan staat en meestal toch al niet gelijktijdig met die vaatwas. Maar zelfs samen blijft dat ruim onder de 16A of 3850 watt.
Ik monitor mijn stroomverbruik tot op de minuut en het aantal keren dat mijn hele huis meer gebruikt dan een enkele stop zou aankunnen zijn op de vingers van een hand te tellen. Eigenlijk alleen tijdens gebruik van de inductieplaat die inderdaad wel een eigen (kook)groep heeft.
Uiteraard is het slimmer om grote verbruikers zo veel mogelijk te verdelen over groepen. Zelf heb ik de vaatwas, combi-oven en een plintboiler op een groep zitten, de boiler wel achter een schakelaar. Op zie zelfde groep zit ook de nodige verlichting. Nog nooit is die groep er uit gegaan of andere problemen gegeven.