abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210680318
Ik had het zelf nog nooit gezien, maar blijkbaar gaan we in de toekomst op de Amerikaanse toer. 3x2.5mm² snoer gaat van de groepenkast met stekkers zonder buis over het plafond en tussen de gipswandjes naar de aansluitpunten. Dit zijn prefabwoningen.

Van Google werd ik niet wijzer, dus ik stel de vragen maar hier:
1. Wie heeft dit eerder gezien?
2. Mag dit? (in NL)
3. Ik zie voordelen maar ook nadelen. Graag jullie mening hierover.

Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_210681011
quote:
Die groepenkasten zijn stevig geprijsd, vind ik. Het zal idd wel schelen qua tijd, maar als je iets wilt veranderen heb je een uitdaging. Misschien icm een vorm van domotica.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_210682787
Stevige snoeren in plaats van buizen vind ik ook niet zo verkeerd. Alleen in de praktijk gaat dat natuurlijk overal los zwerven en dat maakt een schroefje draaien weer wat spannender.
pi_210683187
Tja, het maakt de installatie natuurlijk wel aanzienlijk makkelijker en sneller, en als het werkt dan werkt het. Onderhoud en aanpassingen lijken een regelrechte hel te worden, al is de vraag hoe vaak je dat doet in de levensduur van dit type woningen.

Zo lang alles dubbel geisoleerd is, is de wirwar van kabels niet perse anders dan de flexbuis die rondslingert in de gipswandjes. De tijd dat je er vanuit kon gaan dat alle buizen loodrecht naar boven of beneden gingen was sowieso al voorbij.

Ik zet de meeste vraagtekens bij de vele stekkerverbindingen die lukraak geplaatst en weggegipst worden. Schreef de nen1010 niet voor dat een installatie overzichtelijk moet zijn en dat verbindingen bereikbaar moeten blijven voor inspectie en onderhoud? Of moeten we hier het hele plafond zien als de lasdoos en de plafondplaten als verwijderbare deksel??

[ Bericht 7% gewijzigd door Wiedanwel op 19-09-2023 14:13:58 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')