abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210681845
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...
Ik maak me op dit moment niet zo veel zorgen om de planten inderdaad. Die hebben de 30+ graden doorgebracht in de P9 potjes en dat hebben ze ook overleefd gelukkig.
Spoilers!
pi_210681958
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.
Ik zag afgelopen week nog een schuurtje dat compleet ontzet was door een bruidssluier.
Maar heermoes is wel echt de duivel ja, wij zijn blij dat we verhuisd zijn.

Ik merk dat ik toch het water geven bij de nieuwe aanplant wat te weinig had gedaan, pas na die enorme regenperiode deze zomer zie ik dat de planten echt nog wel leven en gaan groeien. En bij de klimplanten langs de schutting zijn inmiddels meerdere ladingen wormencompost neergelegd, dat helpt ook wel.
pi_210682102
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zelf verplant ik trouwens voortdurend, als ik merk dat een plant het niet goed doet of als een combinatie me niet bevalt. Zo had ik een alstroemeria in de kas gezet, die wat gelig blad kreeg en op een bepaald moment steeds verder achteruitging. Net iets te laat heb ik die buiten neergezet. Ik had weinig hoop, maar de plant liep weer uit. En ik was klaarblijkelijk een stukje vergeten in de kas, want daar liep die óók weer uit. Dus nu heb ik de plant per ongeluk vermeerderd.

Over het algemeen merk ik dat veel planten vergevingsgezind zijn. Daardoor verplant ik heel makkelijk en houd ik me vaak niet aan de periode die daarvoor wordt geadviseerd. Het enige waar ik op let, is dat ik het doe in een periode met regen.

Er zijn ook planten, een kleine minderheid, die het niet redden. Een enkele keer vervang ik die, maar meestal accepteer ik de uitkomst: de survival of the fittest. Dat maakt tuinieren meteen minder frustrerend. Fuck de Toscaanse jasmijn. :W
Hahaha, ik ben het heel erg met je laatste alinea eens, behalve dan wat betreft de Toscaanse jasmijn. Ik blijf proberen daar voldoende groei in te krijgen om toch minstens een van de drie fatsoenlijk groot te krijgen :D

Ik wil ook een en ander verplaatsen. Ik moet de crocosmia-bollen opgraven en verplaatsen en de miscanthus scheuren en deels verplaatsen bijvoorbeeld. Vraag is: kan dat in de herfst of moet dat in het voorjaar? Die crocosmia durf ik wel aan, maar de miscanthus is echt zoo mooi, dat zou ik heel erg jammer vinden als die het niet redt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210682121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.
pi_210682141
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.

Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/986/salvia-microphylla
pi_210682176
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/986/salvia-microphylla
Een salie. ♡ Mooi!
pi_210682278
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:39 schreef -Spring het volgende:

[..]
Een salie. ♡ Mooi!
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.
pi_210682317
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.
Ja, hij is heel schattig ♡
pi_210682485
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.
Zelfs voor de hedera is dat een beetje ruim. Ik zou jezelf een plezier doen en nog voor de nachtvorst bijplanten.
pi_210682714
Ik heb op 14 meter schutting (met gaas)staan: 1 vuurdoorn, 1 akebia (groeit nauwelijks)1 campsis, 1 kiwibes (groeit nauwelijks), 3 Toscaanse jasmijn, 1 passiebloem en nog 5 clematissen.
pi_210682931
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook een en ander verplaatsen. Ik moet de crocosmia-bollen opgraven en verplaatsen en de miscanthus scheuren en deels verplaatsen bijvoorbeeld. Vraag is: kan dat in de herfst of moet dat in het voorjaar? Die crocosmia durf ik wel aan, maar de miscanthus is echt zoo mooi, dat zou ik heel erg jammer vinden als die het niet redt.
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.

Maar als je het spannend vindt, zou ik dit niet bij een plant doen die je belangrijk vindt. Ik ben zelf wat makkelijker: als ik een fout maak, koop ik wel een nieuwe miscanthus. :+ Er zijn planten die je niet eenvoudig kunt vervangen, zoals oudere bomen. En er zijn planten die je heel eenvoudig kunt vervangen, zoals siergrassen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210683009
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier doet de passiebloem het bizar goed, was een lullig plantje van de Lidl dat ik in juli of zelfs augustus geplant heb, hij groeit en bloeit heel uitbundig, je ziet bijna per dag het verschil
[ link | afbeelding ]
De rest van de klimplanten, op 1 clematis na, blijft wat achter of is zelfs doodgegaan, maar over het geheel genomen ben ik niet ontevreden.
En het onkruid doet het ook erg goed ;)
Oh, die gaat inderdaad lekker!
pi_210683183
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.

Maar als je het spannend vindt, zou ik dit niet bij een plant doen die je belangrijk vindt. Ik ben zelf wat makkelijker: als ik een fout maak, koop ik wel een nieuwe miscanthus. :+ Er zijn planten die je niet eenvoudig kunt vervangen, zoals oudere bomen. En er zijn planten die je heel eenvoudig kunt vervangen, zoals siergrassen.
Ik ben daar ook niet zo moeilijk in, maar eigenlijk wil ik ook op dat gebied wat minder consumeren en wat bewuster en duurzamer te werk gaan. Dus wel proberen om het goed te doen zodat ik niets nieuws hoef te kopen. Lukt niet altijd, uiteraard.
pi_210683200
En intussen is het lekkere zomerweer alweer veranderd in een halve storm en code geel hier in de regio. Ietsje minder mag best :')
pi_210683227
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.

Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
Als het je puur te doen is om het springende zaad: klein springzaad of donkere ooievaarsbek.

Als het je erom te doen is dat een plant iets "geinigs" kan: ik heb de scharnierplant in bestelling omdat je de bloem schijnbaar om de steel heen kunt draaien. En ik vind 'em heel mooi:

pi_210683340
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:08 schreef miss_sly het volgende:
En intussen is het lekkere zomerweer alweer veranderd in een halve storm en code geel hier in de regio. Ietsje minder mag best :')
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien. :D O+

pi_210683362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien. :D O+

[ afbeelding ]
goede uitvinding wel
pi_210683378
Vandaag binnen gekregen (uit Nederland, ze hebben een webshop in het Portugees) Crocus sativus, oftewel de krokus die saffraan geeft. Gewoon om eens uit te proberen, dan denk je 500 bollen dat zijn er toch heel erg veel maar de plantafstand is 8 centimeter.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb op 14 meter schutting (met gaas)staan: 1 vuurdoorn, 1 akebia (groeit nauwelijks)1 campsis, 1 kiwibes (groeit nauwelijks), 3 Toscaanse jasmijn, 1 passiebloem en nog 5 clematissen.
Die kiwibessen zijn vreemde planten, ik heb ze een aantal keren in Nederland geprobeerd zonder succes. Ik had er een gekocht toen ik op vakantie was in Nederland en die leek dood te zijn na een paar weken in Portugal. Ik heb die nog even laten staan en die is weer uit gaan lopen, staat nu tegen een hek.
pi_210683419
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lekker, zo'n standvastige maaier :D

Ik heb zo'n kleine handkantenmaaier gekocht, wat een heerlijk ding is dat O+
Net alsof ik met een tondeuze mijn gras kort scheer :D
pi_210683626
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Lekker, zo'n standvastige maaier :D

Ik heb zo'n kleine handkantenmaaier gekocht, wat een heerlijk ding is dat O+
Net alsof ik met een tondeuze mijn gras kort scheer :D
Met draad?
pi_210683685
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Met draad?
Nee, met bewegende scharen. Het is echt net een tondeuse.

pi_210683696
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, met bewegende scharen. Het is echt net een tondeuse.

[ afbeelding ]
Wat een grappig ding, kende ik niet!
pi_210683704
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een grappig ding, kende ik niet!
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.

Ik heb zo'n hoge kantenmaaier met draad, maar dat vind ik niet echt wat. Wellicht ga ik die toch vervangen voor een met een mes ofzo.
pi_210683713
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.

Ik heb zo'n hoge kantenmaaier met draad, maar dat vind ik niet echt wat. Wellicht ga ik die toch vervangen voor een met een mes ofzo.
Let er dan wel op dat je niet een te zware koopt. Ik gebruik er nu een met draad omdat die in ieder geval hanteerbaar is, maar eigenlijk wil ik van dat draad af. Toevallig zoek ik ook nog een heggenschaar, dus ik ga ook eens kijken wat handig is.
pi_210683768
Dit vind ik er wel een beetje maf uitzien, maar je kunt toch niet op je knieën de hele tuin door?

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')