enigzins disputed...quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:34 schreef TLC het volgende:
Leuk feitje : Caligula - de ietwat gestoorde keizer die ook een paard tot senator benoemde- is de enige Romeinse keizer uit de historie van het Romeinse Rijk die ook daadwerkelijk in Nederland is geweest![]()
Er wordt wel eens gezegd dat het Romeinse Rijk mede is gevallen doordat rekenen met Romeinse cijfers zo lastig is, en ze ook geen enkel concept van 0 kenden. Dat was een serieuze beperking, vooral voor de wetenschap. De 0 zoals we die kennen is pas veel later uitgevonden, in het midden-oosten, en dat was samen met het decimale stelsel een van de belangrijkste uitvindingen ooit, vergelijkbaar met die van het vuur en het wiel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me heel lastig rekenen met Romeinse cijfers.
Doe maar eens een staartdeling of de X naar de overkant brengen.
Omdat 88 makkelijker op te schrijven is dan LXXXVIIIquote:Op dinsdag 19 september 2023 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Waarom hebben we eigenlijk de Romeinse cijfers vervangen voor Arabische?
dat laatste, niet onmogelijk overigens.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:35 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Die knol of dat ie in Nederland is geweest?
Romeinse?quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:21 schreef ems. het volgende:
Ik denk er nog veel meer aan dan gemiddeld. Maar ik ben dan een beetje een rome-a-booIk denk dat 80% van de boeken die ik lees op de een of andere manier te maken hebben met het oude Rome. Fictie afgewisseld met feit.
Ook veel chickies mee gescoord in de club door de keizers in chronologische volgorde te kunnen opnoemen natuurlijk.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:06 schreef Alpha0 het volgende:
Had laatst Caligula nog gezien. Mag je zelf opzoeken waar dat over gaat. Ja óók over het Romeinse rijk.
De nul en het wiel zijn waarschijnlijk op dezelfde dag uitgevonden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er wordt wel eens gezegd dat het Romeinse Rijk mede is gevallen doordat rekenen met Romeinse cijfers zo lastig is, en ze ook geen enkel concept van 0 kenden. Dat was een serieuze beperking, vooral voor de wetenschap. De 0 zoals we die kennen is pas veel later uitgevonden, in het midden-oosten, en dat was samen met het decimale stelsel een van de belangrijkste uitvindingen ooit, vergelijkbaar met die van het vuur en het wiel.
Eh, hangt er een beetje van af vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Volgens de Romeinse wet niet, want illegaal.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet je wel..met wie was hij getrouwd?
Hint: ze komt uit Egypte.
Hah. En hoe had je je dat voorgesteld? Denk je dat je de veiligheid van Romeins staatsburgerschap genoten zou hebben ja? Ik gok dat je bij het eerste Romeinse dorp gevangen gezet zou worden, uiteindelijk verhandeld als slaaf. En dat is dan waarschijnlijk de meest positieve uitkomst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:03 schreef Zoddie het volgende:
Moet zeggen altijd als ik dacht aan als ik in de tijd kon reizen naar het verleden waar ik heen zou gaan?
Was het eigenlijk altijd wel Rome in die tijd.
Vreemd genoeg maar veilig genoeg.
Nee. Hij was getrouwd met de zus van Octavianus (Augustus), Octavia. Zijn huwelijk met Cleopatra was bigamie. En werd niet erkend in Rome.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet je wel..met wie was hij getrouwd?
Hint: ze komt uit Egypte.
En als we het dan toch over de huwelijken van Marcus Antonius hebben, was zijn huwelijk met Fulvia waarschijnlijk het belangrijkst. Dik powerkoppel, die twee. Een van de Romeinen meest invloedrijke vrouwen. Zijn huwelijk met Octavia was niet veel meer dan een 'kijk, ik ben nu vriendjes met haar broer'. En later natuurlijk een puik excuus om hem in/en Egypte de oorlog te verklaren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Hij was getrouwd met de zus van Octavianus (Augustus), Octavia. Zijn huwelijk met Cleopatra was bigamie. En werd niet erkend in Rome.
Prachtig museum daar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Leuk is dat hè.
Ik woon in Traiectum, en fiets regelmatig langs het castellum.![]()
De Romeinen en Napoleon, die werken echt nog door in ons dagelijks leven.
Ik kan het boek '24 uur in het oude Rome' aanraden van Philip Matyszak.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef Chandler het volgende:
Ik zou best eens een weekje in die tijd willen leven, gewoon om te zien hoe mensen met elkaar omgingen in die tijd!
en het schijnt dat Claudius inderdaad erg stotterde.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef Cupfighter het volgende:
Het is ook een imponerende tijdperk uit de geschiedenis, de serie Claudius is erg interessant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |