SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 87% gewijzigd door cherrycoke op 18-09-2023 23:56:47 ]Something’s happening. I’m not the Jedi I should be. I want more. And I know I shouldn’t.”
Als ik een zoon had gekregen, had ik hem Marcus Antonius genoemd.quote:Op maandag 18 september 2023 23:47 schreef cherrycoke het volgende:
op mijn linker arm heb ik Augustus staan, op mijn rechterarm komt Marcus Aurelius te staan (tattoo)
mijn tweede naam is Antoniusquote:Op maandag 18 september 2023 23:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik een zoon had gekregen, had ik hem Marcus Antonius genoemd.
We kregen een dochter. Helaas was de bijpassende naam niet naar mijn man's smaak.
Wat was dat geweest? Marcia Antonia?quote:Op maandag 18 september 2023 23:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik een zoon had gekregen, had ik hem Marcus Antonius genoemd.
We kregen een dochter. Helaas was de bijpassende naam niet naar mijn man's smaak.
Dat weet je wel..met wie was hij getrouwd?quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:00 schreef Drxx het volgende:
[..]
Wat was dat geweest? Marcia Antonia?
Had dan Marcia Antonia voorgesteld.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet je wel..met wie was hij getrouwd?
Hint: ze komt uit Egypte.
Ja, dat was nog een optie geweest.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:02 schreef Drxx het volgende:
[..]
Had dan Marcia Antonia voorgesteld.
Marcus Antonius had 8 kinderen, daar had je ook nog uit kunnen kiezenquote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Grieks.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat was nog een optie geweest.Maar goed, die Egyptische naam is het niet geworden.
Ik verbaas me nog steeds over de logistiek van de bevoorrading van Rome, in die tijd. Een stad met een miljoen inwoners. En er moeten zoveel talen gesproken zijn, in die stad.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:03 schreef Zoddie het volgende:
Moet zeggen altijd als ik dacht aan als ik in de tijd kon reizen naar het verleden waar ik heen zou gaan?
Was het eigenlijk altijd wel Rome in die tijd.
Vreemd genoeg maar veilig genoeg.
Alles wat we horen is een mening, geen feit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Niet constant de wijsheden van Aurelius in gedachten hebben.
Voorals eens googlen naar Cura Annonae,quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik verbaas me nog steeds over de logistiek van de bevoorrading van Rome, in die tijd. Een stad met een miljoen inwoners. En er moeten zoveel talen gesproken zijn, in die stad.
Lijkt me waanzinnig om daar een dagje te kunnen kijken.
Historisch gezien klopt hier geen bal van, ,maar wel een vermakelijke film.quote:
Misschien dan een tripje naar NYC plannen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik verbaas me nog steeds over de logistiek van de bevoorrading van Rome, in die tijd. Een stad met een miljoen inwoners. En er moeten zoveel talen gesproken zijn, in die stad.
Lijkt me waanzinnig om daar een dagje te kunnen kijken.
quote:There are as many as 800 languages spoken in New York City, and nowhere in the world has more than Queens
Ik vraag me nog altijd af hoe rozenblaadjes precies in het midden van het Colosseum kunnen vallenquote:Op dinsdag 19 september 2023 00:11 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Historisch gezien klopt hier geen bal van, ,maar wel een vermakelijke film.
Klopt, ze spraken geen Amerikaans Engels daar in die periode.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:11 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Historisch gezien klopt hier geen bal van, ,maar wel een vermakelijke film.
Ook bar weinig gladiatoren uit Nieuw-Zeeland in die tijdquote:Op dinsdag 19 september 2023 00:14 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Klopt, ze spraken geen Amerikaans Engels daar in die periode.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:15 schreef TLC het volgende:
[..]
Ook bar weinig gladiatoren uit Nieuw-Zeeland in die tijd
Weet je, en ik ga nu off-topic but sue me, men kan vinden wat ze willen van de Turkmenschen, maar ik vind het toch heel leuk dat veel van die steden hun eeuwenoude namen behouden hebben.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:11 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Voorals eens googlen naar Cura Annonae,![]()
[ afbeelding ]
Alexandria in egypte is ook een mooie vernoemd naar de stichter. Alexander de grote zo heb je nog steden in pakistan en india die Alexander heete in hun eigen taal, jammer dat byzantium constantinople werd en daarna istanbulquote:Op dinsdag 19 september 2023 00:18 schreef Drxx het volgende:
[..]
Weet je, en ik ga nu off-topic but sue me, men kan vinden wat ze willen van de Turkmenschen, maar ik vind het toch heel leuk dat veel van die steden hun eeuwenoude namen behouden hebben.
Antiochia is nu Antakya, waar onlangs die verschrikkelijke aardbeving plaatsvond.![]()
Trapezus/Trebizond is nu Trabzon.
Caesarea/Kaisareia is nu Kayseri.
Sebastián is nu Sivas.
Ze hadden ook Mohammedville genoemd kunnen worden bijvoorbeeld.
Istanbul is eeuwig zonde ja.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:23 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Alexandria in egypte is ook een mooie vernoemd naar de stichter. Alexander de grote zo heb je nog steden in pakistan en india die Alexander heete in hun eigen taal, jammer dat byzantium constantinople werd en daarna istanbul
Het neervallen van het byzantijnse rijk en daarmee de laatste overblijfselen van het romijnse rijk ook wel een beetje.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Istanbul is eeuwig zonde ja.
De naam dan, he.
Symbolieke waarde ervan was kennelijk toch dusdanig groot om het niet te moslimificeren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:23 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Alexandria in egypte is ook een mooie vernoemd naar de stichter. Alexander de grote zo heb je nog steden in pakistan en india die Alexander heete in hun eigen taal, jammer dat byzantium constantinople werd en daarna istanbul
Dat zie je vaker in Films zoals The Pianist. De Duitsers spreken Duits maar de Polen Engels. Alsof de Polen in die tijd Engels met elkaar spraken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:14 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Klopt, ze spraken geen Amerikaans Engels daar in die periode.
Kandhahar (2e stad van Afghanistan) komt gewoon van iskandar, de lokale versie van zijn naam.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:23 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Niet bepaald, Kostantiniyye werd tot ver in het Ottomaanse rijk gebruikt. Alleen noemde niemand het lokaal zo dus hebben ze het later officieel maar aangepast.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:28 schreef Drxx het volgende:
[..]
Symbolieke waarde ervan was kennelijk toch dusdanig groot om het niet te moslimificeren.
Daarvoor had hij nog vier andere vrouwen overigens.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Hadrianus ook, die ging van Mogontiacum over de Rijn naar de kust en bezocht daarna Engeland.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:34 schreef TLC het volgende:
Leuk feitje : Caligula - de ietwat gestoorde keizer die ook een paard tot senator benoemde- is de enige Romeinse keizer uit de historie van het Romeinse Rijk die ook daadwerkelijk in Nederland is geweest![]()
Ik was altijd onder de impressie dat Istanbul van Islambul of Islambol kwam. Als dat niet zo is, want ik lees nu denk ik hetzelfde als jij dat het van het Griekse "The City" komt, dan is dat gewoon een veel betere naam dan Constantinople, want let's be honest: fuck Constantijn de Grote.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:16 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Kandhahar (2e stad van Afghanistan) komt gewoon van iskandar, de lokale versie van zijn naam.
[..]
Niet bepaald, Kostantiniyye werd tot ver in het Ottomaanse rijk gebruikt. Alleen noemde niemand het lokaal zo dus hebben ze het later officieel maar aangepast.
De huidige naam komt waarschijnlijk uit een frase in het Grieks die lokaal al gebruikt werd voor de stad sinds de 10e eeuw en is dus bepaald geen moslimficatie of hoe je het ook wilt noemen.
En Caesar, in Kessel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hadrianus ook, die ging van Mogontiacum over de Rijn naar de kust en bezocht daarna Engeland.
Ik begrijp die man wel. Als ik over de Autobahn rij, denk ik ook aan het Derde Rijk.quote:Op maandag 18 september 2023 23:36 schreef TLC het volgende:
Mols legt uit dat de cultuur op allerlei terreinen impact heeft gehad. ,,Die Romeinse wortels vind je in zoveel aspecten van de moderne tijd terug.’’ Een van zijn favorieten is het Romeinse wegennet. ,,Dat was enorm goed aangelegd en is heel belangrijk geweest voor het behoud en de lange geschiedenis van het rijk.’’
(https://www.ad.nl/binnenl(...)einse-rijk~a1b52ecd/
Ik dacht even dat het jaar 0 door de jezus ontkennende romeinen was ingesteld, maar wat meer googlen gaf uitleg:quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Je hebt natuurlijk ook een boel mensen die in Jezus geloven, die is toch op zijn Romeins ter dood gebracht.
Het lijkt me heel lastig rekenen met Romeinse cijfers.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Waarom hebben we eigenlijk de Romeinse cijfers vervangen voor Arabische?
Meh. Ik denk dat ik vaker aan Rome denk, dan aan voetbalquote:Op dinsdag 19 september 2023 08:14 schreef thedeedster het volgende:
Persoonlijk vind ik het Romeinse Rijk fascinerend, maar dit is natuurlijk niet het onderwerp waar mannen het op een na vaakst aan denken. Da’s natuurlijk voetbal.
Ik ben best vaak in Nijmegen en daar zijn ze behoorlijk trots op het feit dat het Romeins karakter heeft. Limes etc. Erg interessantquote:Op dinsdag 19 september 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk denk ik er best vaak aan.
Voetbal? Echte mannen denken aan rugbyquote:Op dinsdag 19 september 2023 08:14 schreef thedeedster het volgende:
Persoonlijk vind ik het Romeinse Rijk fascinerend, maar dit is natuurlijk niet het onderwerp waar mannen het op een na vaakst aan denken. Da’s natuurlijk voetbal.
Leuk is dat hè.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben best vaak in Nijmegen en daar zijn ze behoorlijk trots op het feit dat het Romeins karakter heeft. Limes etc. Erg interessant
Oudste stad van Nederlandquote:Op dinsdag 19 september 2023 12:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben best vaak in Nijmegen en daar zijn ze behoorlijk trots op het feit dat het Romeins karakter heeft. Limes etc. Erg interessant
Ik eet dagelijks een paar Napoleonsquote:Op dinsdag 19 september 2023 13:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Leuk is dat hè.
Ik woon in Traiectum, en fiets regelmatig langs het castellum.![]()
De Romeinen en Napoleon, die werken echt nog door in ons dagelijks leven.
Et tu, Brute?quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:04 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik eet dagelijks een paar Napoleons
De salmiaks
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, die jankende schwalbe-artiesten mogen wel eens een voorbeeld nemen aan de sportiviteit bij het rugby.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:57 schreef Managarm het volgende:
[..]
Voetbal? Echte mannen denken aan rugby.
enigzins disputed...quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:34 schreef TLC het volgende:
Leuk feitje : Caligula - de ietwat gestoorde keizer die ook een paard tot senator benoemde- is de enige Romeinse keizer uit de historie van het Romeinse Rijk die ook daadwerkelijk in Nederland is geweest![]()
Er wordt wel eens gezegd dat het Romeinse Rijk mede is gevallen doordat rekenen met Romeinse cijfers zo lastig is, en ze ook geen enkel concept van 0 kenden. Dat was een serieuze beperking, vooral voor de wetenschap. De 0 zoals we die kennen is pas veel later uitgevonden, in het midden-oosten, en dat was samen met het decimale stelsel een van de belangrijkste uitvindingen ooit, vergelijkbaar met die van het vuur en het wiel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me heel lastig rekenen met Romeinse cijfers.
Doe maar eens een staartdeling of de X naar de overkant brengen.
Omdat 88 makkelijker op te schrijven is dan LXXXVIIIquote:Op dinsdag 19 september 2023 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Waarom hebben we eigenlijk de Romeinse cijfers vervangen voor Arabische?
dat laatste, niet onmogelijk overigens.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:35 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Die knol of dat ie in Nederland is geweest?
Romeinse?quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:21 schreef ems. het volgende:
Ik denk er nog veel meer aan dan gemiddeld. Maar ik ben dan een beetje een rome-a-booIk denk dat 80% van de boeken die ik lees op de een of andere manier te maken hebben met het oude Rome. Fictie afgewisseld met feit.
Ook veel chickies mee gescoord in de club door de keizers in chronologische volgorde te kunnen opnoemen natuurlijk.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:06 schreef Alpha0 het volgende:
Had laatst Caligula nog gezien. Mag je zelf opzoeken waar dat over gaat. Ja óók over het Romeinse rijk.
De nul en het wiel zijn waarschijnlijk op dezelfde dag uitgevonden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er wordt wel eens gezegd dat het Romeinse Rijk mede is gevallen doordat rekenen met Romeinse cijfers zo lastig is, en ze ook geen enkel concept van 0 kenden. Dat was een serieuze beperking, vooral voor de wetenschap. De 0 zoals we die kennen is pas veel later uitgevonden, in het midden-oosten, en dat was samen met het decimale stelsel een van de belangrijkste uitvindingen ooit, vergelijkbaar met die van het vuur en het wiel.
Eh, hangt er een beetje van af vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Volgens de Romeinse wet niet, want illegaal.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Hah. En hoe had je je dat voorgesteld? Denk je dat je de veiligheid van Romeins staatsburgerschap genoten zou hebben ja? Ik gok dat je bij het eerste Romeinse dorp gevangen gezet zou worden, uiteindelijk verhandeld als slaaf. En dat is dan waarschijnlijk de meest positieve uitkomst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:03 schreef Zoddie het volgende:
Moet zeggen altijd als ik dacht aan als ik in de tijd kon reizen naar het verleden waar ik heen zou gaan?
Was het eigenlijk altijd wel Rome in die tijd.
Vreemd genoeg maar veilig genoeg.
Nee. Hij was getrouwd met de zus van Octavianus (Augustus), Octavia. Zijn huwelijk met Cleopatra was bigamie. En werd niet erkend in Rome.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
En als we het dan toch over de huwelijken van Marcus Antonius hebben, was zijn huwelijk met Fulvia waarschijnlijk het belangrijkst. Dik powerkoppel, die twee. Een van de Romeinen meest invloedrijke vrouwen. Zijn huwelijk met Octavia was niet veel meer dan een 'kijk, ik ben nu vriendjes met haar broer'. En later natuurlijk een puik excuus om hem in/en Egypte de oorlog te verklaren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Hij was getrouwd met de zus van Octavianus (Augustus), Octavia. Zijn huwelijk met Cleopatra was bigamie. En werd niet erkend in Rome.
Prachtig museum daar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Leuk is dat hè.
Ik woon in Traiectum, en fiets regelmatig langs het castellum.![]()
De Romeinen en Napoleon, die werken echt nog door in ons dagelijks leven.
Ik kan het boek '24 uur in het oude Rome' aanraden van Philip Matyszak.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef Chandler het volgende:
Ik zou best eens een weekje in die tijd willen leven, gewoon om te zien hoe mensen met elkaar omgingen in die tijd!
en het schijnt dat Claudius inderdaad erg stotterde.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef Cupfighter het volgende:
Het is ook een imponerende tijdperk uit de geschiedenis, de serie Claudius is erg interessant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |