abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210675971
Hey all, in onze tuin hebben we 12v lampjes staan, nu gebruiken deze 10w T10 lampjes (van glas) en wil ze vervangen door led versies. Nu had ik onlangs ledjes gekocht via Ali en deze werken perfect alleen niet in de tuinlampjes zelf..

Nu ben ik er reeds achter waarom...

Mijn lampjes hebben 2 klemmen waarbij links van de klem + zit en aan de rechter kant de -. Nu zijn de lampjes die ik heb gekocht voorzien van een connectie strip aan de voor en achterkant en ook links en rechts.

Links is + en rechts is -, maar dit werkt dus niet in mijn tuinlampjes.

Nu vroeg ik mij af of er mogelijk een specifieke noemer is voor dit soort T10 lampjes.

Voorbeeld van de lampjes (niet het zelfde, wel het idee):
https://nl.aliexpress.com/item/4000409250962.html

Mijn huidige lampjes:
https://www.easyparts.nl/Lamp-BOSMA-T10-12V-10W-helder-p26322856
(niet daar gekocht, maar 2e plaatje laat duidelijk zien dat de connector iets anders is)

Dus weet iemand of daar een specifieke noemer voor is?
Just say hi!
pi_210676049
Gokje, polariteit omdraaien. Led heeft een plus en een min kant, gloeilampen (halogeen ook dus) hebben dat niet.
pi_210676092
De omvormer die de lampjes van stroom voorziet heeft vaak een drempel (aan W) die gehaald moet worden om het te gaan doen.

Althans, dit was mijn ervaring met de keukenspotjes.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_210676108
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 19:19 schreef qajariaq het volgende:
Gokje, polariteit omdraaien. Led heeft een plus en een min kant, gloeilampen (halogeen ook dus) hebben dat niet.
Dat is het probleem niet. Anders deed ie het aan de ene kant wel en dan niet. Hij maakt kortsluiting als het ledje aan zowel de voorkant als de achterkant de plus (en of min) heeft.

Zie de plaatjes.
Just say hi!
pi_210676120
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 19:24 schreef Sometimes het volgende:
De omvormer die de lampjes van stroom voorziet heeft vaak een drempel (aan W) die gehaald moet worden om het te gaan doen.

Althans, dit was mijn ervaring met de keukenspotjes.
Klopt, dat heb ik idd ook eerder meegemaakt. Is niet niet het probleem aangezien de lampjes op een 12v accu zitten ipv een transformator
Just say hi!
pi_210676683
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 19:26 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat is het probleem niet. Anders deed ie het aan de ene kant wel en dan niet. Hij maakt kortsluiting als het ledje aan zowel de voorkant als de achterkant de plus (en of min) heeft.

Zie de plaatjes.
Ik snap je even niet. Maar die fitting, hoe ziet die er uit? De halogeen heeft de contacten diagonaal, bij de led zitten ze naast elkaar, mogelijk ook nog aan de achterkant?
pi_210676792

A heeft alleen aan 1 kant een connector

B heeft deze aan beide kanten zitten.

Nu wil ik graag weten of daar ook een specifieke type voor is, zodat zoeken gemakkelijker gaat.

Ik heb namelijk lampjes van type A, deze heb ik vervangen door ledjes waarbij ik zelf 1 deel van 1 kant heb afgeschermd...

Want de vlakke kanten zijn bij mij + aan de ene kant en - aan de andere kant terwijl er veel versies zijn die zowel + als - aan beide kanten heeft...

Hoop dat het een beetje duidelijker wordt! :)

Mijn lampjes hebben dus geen links en rechts voltage maar voor en achter.. dat maakt het zo vervelend.

In auto's gebruik je het zelfde soort lampje maar heb je de plus en min, links en rechts van het lampje.... dat is dus zoals ik hierboven al schreef anders bij mijn tuinlampjes.. daar is het voor en achter...

:Z

[ Bericht 23% gewijzigd door Chandler op 18-09-2023 21:38:54 ]
Just say hi!
pi_210676940
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 20:33 schreef Chandler het volgende:
waarbij ik zelf 1 deel van 1 kant heb afgeschermd...
Dat zal je antwoord wel zijn.
pi_210677447
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 20:50 schreef qajariaq het volgende:
Dat zal je antwoord wel zijn.
Als je daar een noemer voor hebt dan wel! ;-)
Just say hi!
pi_210680785
Je weet ook zeker dat er geen wisselspanning uit de transformator komt?
Voor gloeilampjes is wisselspanning geen probleem dus gaat de fabrikant niet de moeite nemen om er gelijkspanning van te maken.
pi_210681898
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:32 schreef Clubman het volgende:
Je weet ook zeker dat er geen wisselspanning uit de transformator komt?
Voor gloeilampjes is wisselspanning geen probleem dus gaat de fabrikant niet de moeite nemen om er gelijkspanning van te maken.
Hij heeft een accu. Wisselstroom is ook geen probleem voor een led, dan geven ze alleen de helft van het licht.

@TS: Waarom scherm je een connector af?

De originele lampjes hadden dus twee connectors diagonaal. Deze heeft er vier die waarschijnlijk twee om twee doorverbonden zijn. Waarom zou je er dan één af gaan schermen?

Verder maak je het niet duidelijker door met foto's te komen die ongeveer het zelfde zijn. Maak zelf dan wat foto's van de lampjes van alle kanten en van je fitting.
pi_210684791
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hij heeft een accu. Wisselstroom is ook geen probleem voor een led, dan geven ze alleen de helft van het licht.

@:TS: Waarom scherm je een connector af?

De originele lampjes hadden dus twee connectors diagonaal. Deze heeft er vier die waarschijnlijk twee om twee doorverbonden zijn. Waarom zou je er dan één af gaan schermen?

Verder maak je het niet duidelijker door met foto's te komen die ongeveer het zelfde zijn. Maak zelf dan wat foto's van de lampjes van alle kanten en van je fitting.
De lampjes die er bij zaten waren van glas en hadden links onder 1 en rechts boven 1, de nieuwe lampjes veroorzaken kortsluiting omdat zowel links boven en onder 1 zit en rechts boven en onder 1, deze zorgen voor de kortsluiting..

Dus moet ik sowieso per kant 1 regel afschermen... tenminste daar ga ik nu vanuit, ik ga eens een paar lampjes bestellen en het nog weer eens proberen, de vorige keer resulteerde het in een hoop gekortsluit! :+

Ik zal spoedig proberen foto's er van te maken! :Y
Just say hi!
pi_210694730
quote:
4s.gif Op maandag 18 september 2023 19:11 schreef Chandler het volgende:

Dus weet iemand of daar een specifieke noemer voor is?
Hele domme vragen wellicht:

Is het wel gelijkstroom wat uit die omvormer komt?

Is het in serie of parallel geschakeld in de kabels?

Wat is het totale vermogen en amperage van zowel de originele lampjes en de led lampjes?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_210696053
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 13:41 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Hele domme vragen wellicht:

Is het wel gelijkstroom wat uit die omvormer komt?
Accu, dus gelijkspanning

Is het in serie of parallel geschakeld in de kabels?
Serie

Wat is het totale vermogen en amperage van zowel de originele lampjes en de led lampjes?
Set zat origineel op een 220v naar 24v travo, deze verwijderd en 12v glaslampjes gebruikt van 10w ps (7 lampjes) en toen over naar 7x 1w led lampjes die ik zelf afscherm aan een kant per kant.
Just say hi!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')