https://nos.nl/artikel/24(...)-diesel-terugdraaienquote:Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen aan de pomp vanaf 1 januari tot recordhoogte stijgen. Door een aanstaande verhoging van de accijnzen dreigt benzine en diesel tot 21 cent per liter duurder te worden, maar de Tweede Kamer wil daar nu een stokje voor steken, blijkt uit een rondgang.
Het onderwerp zal woensdag aan de orde komen bij de Algemene Politieke Beschouwingen, het debat dat traditioneel volgt op Prinsjesdag. In ieder geval VVD, PVV, Forum voor Democratie, BBB, SP, Denk, JA21, Groep Van Haga en het Kamerlid Den Haan willen de accijnsverhoging schrappen.
Fractievoorzitter Sophie Hermans van de VVD zegt dat ze daarmee iets wil doen voor mensen die nu moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. "Als we een beetje van die druk weg kunnen nemen, zou me dat een lief ding waard zijn."
Brandstof zou duurder worden omdat de accijnsverlaging die het kabinet invoerde na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne per 1 januari afloopt. Ook de stijgende inflatie leidt tot hogere prijzen.
'Betalen met geld dat er nog ligt'
Om dat allemaal terug te draaien is een bedrag van ongeveer 1,2 miljard euro nodig. Hermans zegt daar dekking voor te hebben: "We betalen het met geld dat nog niet besteed is, dat er nog ligt."
Het gaat om geld uit het Nationaal Groeifonds, waarmee projecten worden ondersteund die tot economische groei op de langere termijn moeten leiden. Een deel van het bedrag is nog niet toegewezen aan projecten en ligt dus nog op de plank.
Het is een oplossing die alleen voor volgend jaar soelaas biedt. "Voor de langere termijn moet een nieuw kabinet een fundamentele discussie voeren", zegt de VVD-fractievoorzitter.
Het voorstel om de accijnzen te verlagen komt in een tijd dat subsidies voor vervuilende fossiele brandstoffen juist in een kwaad daglicht staan. Maar volgens Hermans rijden de meeste mensen nog in een benzine- of dieselauto. De overstap naar duurzamere elektrische auto's is niet zo makkelijk gemaakt. "En deze mensen hebben hun auto kei- en keihard nodig."
Zou mij niets verbazen dat ondanks die verlaging van 21ct er meer aan btw en accijnzen binnenkomt dan 2 jaar terug. De kale brandstof prijs omhoog betekend ook gewoon onder aan de streep meer btw en meer accijnzen.quote:Op maandag 18 september 2023 19:05 schreef Aberkullie het volgende:
Linksom of rechtsom harkt de vvd dat bedrag wel weer met andere accijnzen binnen dus laat die op brandstof ook maar gewoon lekker staan.
Ditquote:Op maandag 18 september 2023 19:14 schreef Sodeknetters het volgende:
En na de verkiezingen zijn ze dit spontaan vergeten. Zeker de VVD
Net zoals de VVD vlak voor de gemeenteraadaverkiezingen van begin 2022 aankondigde om de Corona maatregelen terug te draaien.quote:Op maandag 18 september 2023 19:14 schreef Sodeknetters het volgende:
En na de verkiezingen zijn ze dit spontaan vergeten. Zeker de VVD
Nu ook hoor. Alleen vertellen ze het ons nog niet.quote:Op maandag 18 september 2023 19:19 schreef Red_85 het volgende:
En de rest van de overmatige accijnzen en btw daarover? Die ook?
Zo doorzichtig allemaal. Stel schijtlijsters. Als die verkiezingen er niet aan kwamen, hadden we de klere kunnen krijgen.
Het getuigt ook van een grenzeloze naïviteit een politicus op zijn of haar woord te geloven.quote:Op maandag 18 september 2023 19:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Net zoals de VVD vlak voor de gemeenteraadaverkiezingen van begin 2022 aankondigde om de Corona maatregelen terug te draaien.
Ohnee. Maanden lang heeft het volk zich druk gemaakt dat dit echt zou gaan gebeuren en toch gebeurde het niet. Niet bij de VVD en ook niet bij de andere coalitiepartijen.
Het is nogal simpel, ofwel het komt uit de accijnzen voor brandstof of uit andere belastingen.quote:Op maandag 18 september 2023 19:29 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Nu ook, hoor. Alleen vertellen ze het ons nog niet.
Als ik op één rekening nog een beetje geld heb staan, terwijl ik op alle andere rekeningen diep in het rood sta, zou ik niet beweren dat ik nog wel wat geld over heb.quote:Om dat allemaal terug te draaien is een bedrag van ongeveer 1,2 miljard euro nodig. Hermans zegt daar dekking voor te hebben: "We betalen het met geld dat nog niet besteed is, dat er nog ligt."
Het gaat om geld uit het Nationaal Groeifonds, waarmee projecten worden ondersteund die tot economische groei op de langere termijn moeten leiden. Een deel van het bedrag is nog niet toegewezen aan projecten en ligt dus nog op de plank.
Ligt vaak aan de partij, maar over het algemeen geldt dat je niemand blind kan vertrouwen of geloven.quote:Op maandag 18 september 2023 19:30 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Het getuigt ook van een grenzeloze naïviteit een politicus op zijn of haar woord te geloven.
Precies, het moet toch uit de lengte of de breedte komen. En het meest trieste is wel dat een groot deel van het electoraat er met open ogen in zal lopen.quote:Op maandag 18 september 2023 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is nogal simpel, ofwel het komt uit de accijnzen voor brandstof of uit andere belastingen.
De meerderheid van de Kamer is gezellie bezig om hun electorale kansen niet te verspelen in plaats van goed beleid te voeren. Quelle surprise.
De accijnzen niet indexeren zou wél goed beleid zijn?quote:Op maandag 18 september 2023 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is nogal simpel, ofwel het komt uit de accijnzen voor brandstof of uit andere belastingen.
De meerderheid van de Kamer is gezellie bezig om hun electorale kansen niet te verspelen in plaats van goed beleid te voeren. Quelle surprise.
Nederland zit al ruim boven het EU advies accijnzen, 1 Europa toch?quote:Op maandag 18 september 2023 21:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Ach, als een liter benzine in januari niet al op ¤ 2,50 staat dan staat die dat in september volgend jaar wel alsnog.
Ik denk dat zo'n tijdelijke demping van de prijs weinig nut heeft eerlijk gezegd. Het kost denk ik behoorlijk wat, en we hebben er maar enkele maanden plezier van verwacht ik.
Die twee dingen kunnen best samengaan. Zoals in dit geval.quote:Op maandag 18 september 2023 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is heel doorzichtig. Nu de gulle sinterklaas uit Den Haag spelen. Benzine gaat niet naar 2,40 enzo.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |