Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zit nog wel een groot gat tussen een 'kleine slagvaardige overheid' en een overheid die bijstuurt op wat je 's avonds eet.
En helemaal als de default oplossing is van de overheid om dan maar zaken duurder te maken.
Nee, nee, dat is de "participatie maatschappij", weet je nog?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.
Het al dan niet laten versloffen staat los van de insteek zelf.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het al dan niet laten versloffen staat los van de insteek zelf.
Gevoelsmatig was er in het verleden altijd een insteek van "eigen verantwoordelijkheid", individualisme en het accepteren en respecteren van andere levenskeuzes en het opkomen voor minderheden.
Ergens is de omslag gemaakt naar "we" willen graag een soort van overheid waar we het collectief voor het individu stellen en "onwenselijk" gedrag van een ander maar zoveel mogelijk moeten beperken danwel ontmoedigen.
Dat is te kort door de bocht. Iedereen gescheiden naar school, wat een sterke individuele component heeft, is bijv. weer een verworvenheid van de verzuiling.quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.
Maar dit gaat natuurlijk niet over wenselijk of onwenselijk gedrag, maar gewoon over het beperken van de zorgkosten (en ondertussen het leven voor mensen ook aangenamer maken, trouwens. Niemand is voor zijn lol obees). En ja, de zorgkosten dat gaat ons allemaal aan. Obesitas is gewoon vergelijkbaar met roken, daar vindt ook niemand het vreemd dat dat ontmoedigd wordt.
Laten we hopen van niet zegquote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.
Te lang VVD is hier niet bevordelijk voor geweestquote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.
Maar dit gaat natuurlijk niet over wenselijk of onwenselijk gedrag, maar gewoon over het beperken van de zorgkosten (en ondertussen het leven voor mensen ook aangenamer maken, trouwens. Niemand is voor zijn lol obees). En ja, de zorgkosten dat gaat ons allemaal aan. Obesitas is gewoon vergelijkbaar met roken, daar vindt ook niemand het vreemd dat dat ontmoedigd wordt.
Toch eens nieuwsgierig wat de NS kost, maar in 2022 hadden ze 3,1 miljard aan kosten (voor alleen het NL deel), totaal 3,4 miljard met duitsland erbijquote:
Probleem met gratis maken is dat de nu al overvolle treinen helemaal overlopen. Daar had Duitsland al last van met dat goedkope treinkaartje tijdens corona. In een normale tijd en dan gratis zal dat nog veel erger zijn. En hoe de sporen nu liggen en gezien de onmogelijkheid om daar spoor bij te leggen omdat het rondom bebouwd is, kan de spoorcapaciteit niet groeien.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Toch eens nieuwsgierig wat de NS kost, maar in 2022 hadden ze 3,1 miljard aan kosten (voor alleen het NL deel), totaal 3,4 miljard met duitsland erbij
Dat valt eigenlijk nog wel mee.
En dan heeft de persoon die zijn baan flexibel in kan delen, en dat is vaak een beter betaalde baan, dus profijt en iemand die dat niet kan niet. Al zullen dure managers nog steeds in de spits reizen, dan betaalt de baas wel. Dat lijkt me dan weer een slecht plan, omdat je de ongelijkheid zal vergroten.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:33 schreef Leandra het volgende:
Je moet het dan ook gratis maken voor de daluren, niet voor de spits.
Tot 06.30 is ook daluren, en dus dan is het al snel 07.00-07.30 voor je op je werk bent, dat kan bij veel bedrijven prima.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan heeft de persoon die zijn baan flexibel in kan delen, en dat is vaak een beter betaalde baan, dus profijt en iemand die dat niet kan niet. Al zullen dure managers nog steeds in de spits reizen, dan betaalt de baas wel. Dat lijkt me dan weer een slecht plan, omdat je de ongelijkheid zal vergroten.
Gratis OV heeft nog een groot nadeel: het is een welvaartsverschuiving van (arme) landelijke gebieden met weinig OV naar (rijke) stedelijke gebieden met meer OV. Door OV 'gratis' te maken gaan er niet opeens meer bussen in landelijke regio's rijden, het lijkt er eerder op dat mensen in gebieden met veel OV het bestaande OV vaker gebruikt wordt. In Duitsland blijkt nu ook dat het ¤49 ticket vooral in de toch al welvarende steden wordt gekocht en weinig mensen van de auto het OV in helpt:quote:Op donderdag 21 september 2023 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem met gratis maken is dat de nu al overvolle treinen helemaal overlopen. Daar had Duitsland al last van met dat goedkope treinkaartje tijdens corona. In een normale tijd en dan gratis zal dat nog veel erger zijn. En hoe de sporen nu liggen en gezien de onmogelijkheid om daar spoor bij te leggen omdat het rondom bebouwd is, kan de spoorcapaciteit niet groeien.
Ik was ook lang een pleitbezorger voor gratis OV, maar realistisch gezien moeten we accepteren dat dat in Nederland gewoon niet kan. Zelfs niet als je er nu tientallen miljarden tegenaan gooit om spoornetten uit te breiden. Er is gewoon ruimtegebrek.
quote:Das Deutschlandticket hat im ersten Halbjahr 2023 zu einem Anstieg der Fahrgastzahlen bei Bussen und Bahnen beigetragen. Noch immer nutzen aber weniger Menschen den Linienverkehr als vor der Pandemie.
Op zich logisch, als je wel de prijs lager maakt maar de frequentie van OV op het platteland verder zo laat dan blijft het probleem eigenlijk hetzelfde, natuurlijk zijn er mensen die het gewoon niet kunnen betalen maar ik wil wedden dat de meerderheid zegt "Met het OV duurt mijn reis 2 of 3 keer zo lang"quote:Op donderdag 21 september 2023 10:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Gratis OV heeft nog een groot nadeel: het is een welvaartsverschuiving van (arme) landelijke gebieden met weinig OV naar (rijke) stedelijke gebieden met meer OV. In Duitsland blijkt nu ook dat het ¤49 ticket vooral in de toch al welvarende steden wordt gekocht en weinig mensen van de auto het OV in helpt:
Stadt-Land-Gefälle beim Deutschlandticket: Das 49-Euro-Abo bleibt vorerst ein Metropolenphänomen
https://www.tagesspiegel.(...)anomen-10014373.html
Het hoeft niet gratis, dat bezopen winstoogmerk moet eruit. Zeker in landelijke gebieden is het onmogelijk om winst te draaien of je moet alleen in de spits gaan rijden.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk ook niet dat je het OV gratis zou moeten maken, maar als je mensen de auto uit wil krijgen dan helpt het natuurlijk niet als het OV iedere keer duurder wordt. Zowel voor woon/werkverkeer als voor een incidenteel dagje uit is de trein, in elk geval financieel, zelden een aantrekkelijk alternatief. In plaats van het eindeloos duurder maken van de benzine om die verschuiving te realiseren (waar de mensen die echt geen alternatief hebben de dupe van zijn, vanwege hun route, de spullen die ze mee moeten nemen of omdat ze een onderweg-baan hebben) zou je er beter aan doen het OV substantieel goedkoper te houden. Misschien moet je bedrijven kortingen gaan geven als ze een bepaald percentage van hun personeel een trajectkaart geven in plaats van kilometervergoeding. Misschien moet je bij toegangskaartjes voor de Efteling, Artis etc. weer goedkope OV-combi's gaan verkopen (die bestonden vroeger ook). Dat soort dingen. OV-fietsen gratis maken voor de eerste 24 uur, ik noem maar wat.
Het probleem met gratis is vooral dat je veel extra vervoer gaat aantrekken, dat gebeurde er bijvoorbeeld met dat Duitse 9-euro-ticket (al was dat wel op een moment dat mensen bovengemiddeld veel behoefte hadden aan uitjes, maar soit). Terwijl je een verschuiving wil, niet direct een groei van de vervoersbewegingen.
Overigens is er wel degelijk een heleboel capaciteitswinst mogelijk op het spoorwegnet. Op sommige plaatsen is inderdaad echt geen plek (Amsterdam Amstel-Muiderpoort, Naarden-Hilversum, Nijmegen-Wijchen) maar die was er in Rotterdam en Delft eigenlijk ook niet, en daar liggen nu toch echt 4 sporen (in een tunnel). Alle uitvalsroutes van Utrecht, toch ook geen klein dorp, zijn in het stedelijke deel ook viersporig. Wel zijn uitbreidingen op nogal wat plaatsen heel erg duur, omdat dat nieuwe bruggen over de grote rivieren vraagt. Maar met een viersporig traject kun je, met het juiste beveiligingssysteem, in principe 10 IC's en 12 stoptreinen per uur laten rijden per richting. Daar moet je toch een heel eind mee kunnen komen.
Dat is natuurlijk helemaal waar, het OV zou ook op onrendabele lijnen en onrendabele tijden gewoon moeten bestaan. Gelukkig lijkt daar juist op dit moment ook wel aandacht voor in de Kamer. Verschillende partijen hadden het over investeren in regionaal openbaar vervoer.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:14 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het hoeft niet gratis, dat bezopen winstoogmerk moet eruit. Zeker in landelijke gebieden is het onmogelijk om winst te draaien of je moet alleen in de spits gaan rijden.
Nee, je hebt óf winstgevend OV óf goed OV. En met goed OV bedoel ik, betaalbaar, betrouwbaar en frequent, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, 7 dagen per week.
Ja dat gelul hoor ik al jaren, ondertussen wordt het alleen maar afgebroken. In mijn eigen Zeeland ligt er een doemscenario vanaf december 2024.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk helemaal waar, het OV zou ook op onrendabele lijnen en onrendabele tijden gewoon moeten bestaan. Gelukkig lijkt daar juist op dit moment ook wel aandacht voor in de Kamer. Verschillende partijen hadden het over investeren in regionaal openbaar vervoer.
Er liggen nu in elk geval amendementen om de stijging van de prijzen in het OV terug te draaien en er komen vast ook moties en/of amendementen om regionaal OV te helpen. Het voordeel van een kamer zonder coalitie is dat zoiets plots hele vreemde meerderheden kan opleveren. Op zulke gebieden stemmen PVV, PvdA/GL en D66 vaak toch redelijk gelijk als ze niet aan coalitieafspraken gebonden zijn.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja dat gelul hoor ik al jaren, ondertussen wordt het alleen maar afgebroken. In mijn eigen Zeeland ligt er een doemscenario vanaf december 2024.
Ik denk dat je je hier wat verkijkt op de verhouding in reizigerskilometers tussen de auto en het OV. Die was in 2021 ongeveer 1:9 (bron). Daar zat nog wel iets van een Corona-effect in, maar ook voor die tijd was het niet wezenlijk anders. Het probleem is dan ook dat als je het OV door het goedkoper/gratis te maken en door grootschalige investeringen te doen bijvoorbeeld anderhalf tot twee keer zo veel reizigers zou laten verwerken, dit maar een minimaal effect heeft op het autoverkeer. Deels ook doordat je mensen van de fiets het OV in trekt. Terwijl je dan dus echt praat over gigantische bedragen voor meer spoor, meer treinen, grotere stations, busbanen, enz.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk ook niet dat je het OV gratis zou moeten maken, maar als je mensen de auto uit wil krijgen dan helpt het natuurlijk niet als het OV iedere keer duurder wordt. Zowel voor woon/werkverkeer als voor een incidenteel dagje uit is de trein, in elk geval financieel, zelden een aantrekkelijk alternatief. In plaats van het eindeloos duurder maken van de benzine om die verschuiving te realiseren (waar de mensen die echt geen alternatief hebben de dupe van zijn, vanwege hun route, de spullen die ze mee moeten nemen of omdat ze een onderweg-baan hebben) zou je er beter aan doen het OV substantieel goedkoper te houden. Misschien moet je bedrijven kortingen gaan geven als ze een bepaald percentage van hun personeel een trajectkaart geven in plaats van kilometervergoeding. Misschien moet je bij toegangskaartjes voor de Efteling, Artis etc. weer goedkope OV-combi's gaan verkopen (die bestonden vroeger ook). Dat soort dingen. OV-fietsen gratis maken voor de eerste 24 uur, ik noem maar wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |