abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210682654
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:13 schreef J.B. het volgende:
Ik vind het systeem wat ze in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruiken met calorieën op de menukaart wel nuttig voor het promoten van een gezondere leefstijl. Ik moet daar vaker voor werk zijn en het komt zeer regelmatig voor dat ik voor de minder calorierijke optie op de menukaart kies. Als je ziet dat er 1200 kcal in een full English breakfast zitten denk je wel twee keer na voordat je dat naar binnen werkt.

Een bijkomend voordeel is dat het een mooi vergelijkend inzicht biedt, zo zag ik bijvoorbeeld tot mijn stomme verbazing dat er in een McFlurry Frozen Yoghurt precies evenveel calorieën zitten als het normale exemplaar, ondanks dat het de indruk wekt een 'gezondere' optie te zijn.
Lijkt me inderdaad een prima idee. En blijkbaar uitvoerbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 19 september 2023 @ 13:26:54 #127
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210682679
quote:
Ik vind het systeem wat ze in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruiken met calorieën op de menukaart wel nuttig voor het promoten van een gezondere leefstijl. Ik moet daar vaker voor werk zijn en het komt zeer regelmatig voor dat ik voor de minder calorierijke optie op de menukaart kies. Als je ziet dat er 1200 kcal in een full English breakfast zitten denk je wel twee keer na voordat je dat naar binnen werkt.

Een bijkomend voordeel is dat het een mooi vergelijkend inzicht biedt, zo zag ik bijvoorbeeld tot mijn stomme verbazing dat er in een McFlurry Frozen Yoghurt precies evenveel calorieën zitten als het normale exemplaar, ondanks dat het de indruk wekt een 'gezondere' optie te zijn.
Viel me in de VS ook op.

Overal de calorie counts bij het eten in fast food toko's.
фак араунд энд файнд аут
  dinsdag 19 september 2023 @ 13:37:53 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210682843
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
Nee, ik geef aan waar volgens mijn mening geen discussie over zou moeten zijn, dat is niet gelijk een natuurwet.
Dit is wel een hele flauwe redding hoor.

Maar goed, laten we voor het gemak dan even als uitgangspunt nemen dat het bevorderen van een gezonde levensstijl inderdaad een kerntaak van de overheid is, uit financiële of ideologische overwegingen. Ook dan krijg je nog steeds te maken met subsidiariteit, proportionaliteit en doelmatigheid. Het voor een groot deel van de samenleving onbetaalbaar maken van chips of frikandellen vind ik persoonlijk dan weer niet proportioneel.

Verreweg de meeste mensen weten prima dat alcohol, kant en klaar voedsel of kapsalon ongezond is. En ze doen het toch. Het is wat mij betreft niet aan de overheid om zó ver in te grijpen in de keuzevrijheid/het privéleven van mensen. En als we dat wel willen, dan hebben we nog wel wat te gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210682884
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit is wel een hele flauwe redding hoor.

Maar goed, laten we voor het gemak dan even als uitgangspunt nemen dat het bevorderen van een gezonde levensstijl inderdaad een kerntaak van de overheid is, uit financiële of ideologische overwegingen. Ook dan krijg je nog steeds te maken met subsidiariteit, proportionaliteit en doelmatigheid. Het voor een groot deel van de samenleving onbetaalbaar maken van chips of frikandellen vind ik persoonlijk dan weer niet proportioneel.

Verreweg de meeste mensen weten prima dat alcohol, kant en klaar voedsel of kapsalon ongezond is. En ze doen het toch. Het is wat mij betreft niet aan de overheid om zó ver in te grijpen in de keuzevrijheid/het privéleven van mensen. En als we dat wel willen, dan hebben we nog wel wat te gaan.
Ze doen het met name omdat het goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel en omdat ze helemaal niet weten hoeveel ongezonder het is. Jij overschatde kennis van mensen. Slechts 27% van de mensen associeert alcohol bijvoorbeeld met ongezond: https://www.kwf.nl/nieuws(...)alcohol-met-ongezond
Terwijl elk glas met alcohol de kans op kanker vergroot: https://www.kwf.nl/waar-k(...)hol-en-je-gezondheid
Slechts 37% weet dat je kanker kan krijgen van alcohol.

En niemand heeft het over totaal onbetaalbaar maken. Een suikertaks maakt bijvoorbeeld drinken met suiker niet onbetaalbaar, maar wel duurder dan drinken zonder suiker. En dat is zeer goed te verdedigen als een overheidstaak.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 19 september 2023 @ 13:43:37 #130
346939 Janneke141
pi_210682912
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:41 schreef Hanca het volgende:
En dat is zeer goed te verdedigen als een overheidstaak.
Het is te verdedigen, maar dat is het tegendeel ook. Kortom, hier zal uiteindelijk een meerderheid over beslissen.

Maar je weet ook wat er gebeurt als van bepaalde producten de prijzen een eind omhoog gegooid worden: dat maakt voor een hele groep niks uit want die hebben het geld toch wel, maar voor het kinderfeestje van de oudste van Sjonnie en Anita is het jammer, want die kunnen het niet meer betalen. En, de politiek kennende, zal de lijst van ongewenste boodschappen alleen maar groter worden.
pi_210682948
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het is te verdedigen, maar dat is het tegendeel ook. Kortom, hier zal uiteindelijk een meerderheid over beslissen.

Maar je weet ook wat er gebeurt als van bepaalde producten de prijzen een eind omhoog gegooid worden: dat maakt voor een hele groep niks uit want die hebben het geld toch wel, maar voor het kinderfeestje van de oudste van Sjonnie en Anita is het jammer, want die kunnen het niet meer betalen. En, de politiek kennende, zal de lijst van ongewenste boodschappen alleen maar groter worden.
Ja, blijkt dat uit de landen waar de suikertaks al is? Volgens mij helemaal niet.
pi_210682984
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze doen het met name omdat het goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel en omdat ze helemaal niet weten hoeveel ongezonder het is. Jij overschatde kennis van mensen. Slechts 27% van de mensen associeert alcohol bijvoorbeeld met ongezond: https://www.kwf.nl/nieuws(...)alcohol-met-ongezond
Terwijl elk glas met alcohol de kans op kanker vergroot: https://www.kwf.nl/waar-k(...)hol-en-je-gezondheid
Slechts 37% weet dat je kanker kan krijgen van alcohol.

En niemand heeft het over totaal onbetaalbaar maken. Een suikertaks maakt bijvoorbeeld drinken met suiker niet onbetaalbaar, maar wel duurder dan drinken zonder suiker. En dat is zeer goed te verdedigen als een overheidstaak.
quote:
We associëren alcohol vooral met gezelligheid (54%) en minder met iets wat ongezond voor je is (27%
Hieruit kan je toch niet concluderen dat maar 27% van de mensen weten dat alcohol ongezond is? Ze associëren het in eerste instantie met iets anders, dat is alles.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_210683042
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:49 schreef Fred_B het volgende:

[..]
[..]
Hieruit kan je toch niet concluderen dat maar 27% van de mensen weten dat alcohol ongezond is? Ze associëren het in eerste instantie met iets anders, dat is alles.
Dat zei ik ook niet, ik zei dat gek genoeg mensen daar niet gelijk aan denken. Is bij sigaretten denk ik wel anders.

Maar ook veel te weinig mensen weten hoe schadelijk alcohol is. In dat artikel:

quote:
de kennis over de schadelijkheid van alcohol nog niet breed genoeg bekend is. Men denkt vooral dat veel drinken in één keer ongezond is. Elke dag een glas alcohol is volgens slechts 46% ongezond tot zeer ongezond. 20% denkt zelfs dat dit gezond is. Feit is: er bestaat geen veilige hoeveelheid alcohol. Zowel vaak als veel drinken is ongezond
Dat je zegt dat elke dag een glas alcohol gezond is, is alsof je zegt dat elke dag een Big Mac of elke dag een sigaret gezond is.
pi_210683223
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei ik ook niet, ik zei dat gek genoeg mensen daar niet gelijk aan denken. Is bij sigaretten denk ik wel anders.

Maar ook veel te weinig mensen weten hoe schadelijk alcohol is. In dat artikel:
[..]
Dat je zegt dat elke dag een glas alcohol gezond is, is alsof je zegt dat elke dag een Big Mac of elke dag een sigaret gezond is.
Nee, bij sigaretten waarschijnlijk niet, maar bij allerlei zaken van vliegen tot de snackbar tot de barbecue zal de eerste associatie ongetwijfeld iets leuks zijn, maar dat betekent niet dat mensen onwetend zijn van de schadelijke effecten en geen afweging kunnen maken.

Overigens vind ik na decennia van die onzin te hebben gelezen dat een wijntje per dag positieve gezondheidseffecten zou hebben, een percentage van maar 20% die dit echt geloven best een mooie uitkomst.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:11:10 #135
3542 Gia
User under construction
pi_210683233
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:58 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Ze worden qua tussendoortjes in ziekenhuizen ook steeds inventiever... halverwege middag- en avondeten: "Wie wil er een perzik-smoothie?" "Ik! ik! ik! ik! ik!" :D
Heb dat niet gezien. Bleef bij een plak ontbijtkoek of een stuk fruit.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:15:53 #136
3542 Gia
User under construction
pi_210683274
quote:

Heb zoiets ook pas nog gezien op een menukaart, weet niet meer waar. Stond ook het aantal koolhydraten vermeld. Zou niet gek zijn als dit in alle restaurants gedaan zou worden.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:25:31 #137
3542 Gia
User under construction
pi_210683356
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus, omdat er op een kinderfeestje snacks gebakken moeten worden, moeten ze maar goedkoop blijven? Mag het voor een feestje een keer wat duurder zijn? Dan kun je uitpakken met je dure snacks, die die kinderen anders nooit krijgen.

Wmb mag de prijs van ongezonde voedingsmiddelen, inclusief spek, worst en hamburgers, behoorlijk omhoog, maar tegelijkertijd de prijs van gezonde voedingsmiddelen flink omlaag. En dan graag promotie op tv.
Denk dat mensen ook moeten leren hoe ze met een bepaalde hoeveelheid groente, meerdere gerechten kunnen maken, bijvoorbeeld.
pi_210683440
quote:

De hele discussie over gezond voedsel terugbrengen tot calorieën is wel erg kort door de bocht. Ik eet veel meer calorieën dan 'aanbevolen' maar heb ook bijzonder fysiek werk en sport vijf keer in de week.

Wat uitmaakt, is of je je calorieën haalt uit koolhydraten, vet of eiwitten en wat voor zooi er verder nog in dat voedsel zit verwerkt. En voor elke soort belasting is de juiste bron.

Ik kan een hele winkelwagen vullen met nauwelijks calorieën maar die wel vol zit met ongezonde zooi. En ik kan prima een kerngezonde maaltijd bouwen vol met calorieën.

Als je doel is meer bewustwording te kweken, moet je de discussie niet gaan terugvoeren op één getalletje. Da's een cadeau voor de voedselmaffia.
De veestapel halveren. Timmerfrans I installeren. Urk afzinken en regenbogen schilderen.
pi_210683497
Hopelijk krijgen we straks een minister die dikzakken hard wilt aanpakken, iemand die in het verleden wel voor het hard aanpakken was? Bruls zou wel een kandidaat zijn!

Waar is trouwens het idee gebleven dat de overheid er gewoon is voor basis taken en niet voor het invullen of bijsturen van al je levenskeuzes.

[ Bericht 15% gewijzigd door Kickinalfa op 19-09-2023 14:45:15 ]
pi_210683617
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Hopelijk krijgen we straks een minister die dikzakken hard wilt aanpakken, iemand die in het verleden wel voor het hard aanpakken was? Bruls zou wel een kandidaat zijn!

Waar is trouwens het idee gebleven dat de overheid er gewoon is voor basis taken en niet voor het invullen of bijsturen van al je levenskeuzes.

Naar mijn idee hebben we nu wel lang genoeg de 'kleine slagvaardige overheid' gehad, en heeft dat niet bepaald positief uitgepakt :{
De veestapel halveren. Timmerfrans I installeren. Urk afzinken en regenbogen schilderen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:58:17 #141
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210683689
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een politieke keuze die je moet maken en waar de meningen over verschillen. Wat mij betreft stopt die sturing bij voorlichting en kwaliteitsborging (omdat je beide objectief kan uitvoeren) en schrap je de hele gedragswenselijke kostensturing. omdat die zo subjectief is als het maar kan zijn, het bovendien volledig indruist tegen het individueel mogen kiezen over zaken die in de basis alleen mij als individu aangaan en het in de praktijk natuurlijk maar heel beperkt gaat om daadwerkelijke gedragsbeïnvloeding, maar ook een ordinaire begrotingspost is.

De vraag die je je dan wel kan stellen is in hoeverre diezelfde overheid dan ineens wel verantwoordelijk is voor de gevolgen van die individuele keuzes en dat is een lastige (vaak niet direct aantoonbaar en in the end is bijna alles het gevolg van individuele keuzes).
Finland hoorde in de jaren '70 tot de slechts scorende landen qua gezondheid en levensverwachting. Door ingrijpen van de overheid hebben ze dat enorm teruggebracht (ze zijn nu een middenmotor). Eerst door een pilotproject in Karelia (de slechts scorende provincie), later door het het uit te breiden naar het rest van het land. Er werden drie doelen gesteld:
• inname verzadigde vetten verlagen
• inname zout verlagen
• minder roken

De overheid stimuleerde melkveehouders (leveranciers van verzadigd vet) om het bedrijf om te gooien naar bessen en groenteboederijen.

Dank overheid!

quote:
To reduce the cardiovascular risk factor of elevated serum cholesterol levels, the North Karelia project targeted dietary fat intake. The diet recommendation was to minimize the use of saturated fat products (ie, hard butters and margarines, high-fat and whole milk, and fatty meats) and transition to the use of products with low saturated fats and vegetable oils (ie, soft butters and margarines, vegetable oils, low-fat or nonfat milk, and lean fish, poultry, and meats). These nutritional messages were spread through community channels and activities. Between 1972 and 1977, more than 1000 newspaper articles were published on nutrition and other risk factors.4 Furthermore, diet was discussed in more than 150 health education meetings and more than 300 local “parties of long life,” where healthy food was cooked and served by local housewives associations to village members.4 Hundreds of special training seminars were organized for health care workers, the general public, and mass catering personnel responsible for workplaces, schools, hospitals, and restaurants. After the initial 5-year period for the project, the government became more involved and developed policies that increased consumers’ health consciousness through media campaigns and led to the food industry creating low-fat products. The mobilization of community members and local resources in addition to national health policies and initiatives led to major dietary changes. From 1972 to 2012, the use of butter on bread had dropped by approximately 80%, and the use of butter for cooking had dropped by approximately 50%.4 Vegetable oils, such as rapeseed oil, and soft butters and margarines became the lower-fat alternative. As a result, serum cholesterol reduced by more than 20% in both men and women in North Karelia between 1972 and 2012.4 The intake of saturated fats reduced from 20% to 12% in 2007 and increased from 2007 to 2012 to 14%.4 Most of the decline in serum cholesterol was explained by dietary changes, with minimal contribution from statin use.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7444010/

quote:
The East Finland Berry and Vegetable Project was launched in 1986 after the initiative of the North Karelia Project and as a broad co-operative effort to increase consumption of domestic berry and vegetable products. The aim is that as much as possible of the increased consumption should be met from east Finland, where the bulk of berry farming is already located. The project aims to combine health interests with several national and regional (east Finland) economic interests. The health interests relate, firstly, to the positive food choices provided by these products and, secondly, to berry and vegetable growing being a potential alternative to dairy farming, which will decline with the drop in consumption of dairy fat. The project employs a comprehensive set of strategies, over the initial three-year period, including research and evaluation, as discussed in this article.

https://www.jstor.org/stable/45153823
I am a black hole shitting into the void
pi_210683732
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:48 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Naar mijn idee hebben we nu wel lang genoeg de 'kleine slagvaardige overheid' gehad, en heeft dat niet bepaald positief uitgepakt :{
Er zit nog wel een groot gat tussen een 'kleine slagvaardige overheid' en een overheid die bijstuurt op wat je 's avonds eet.
En helemaal als de default oplossing is van de overheid om dan maar zaken duurder te maken.
pi_210683847
quote:

Dat idee bestaat dus niet, omdat keuzes als je voedselkeuze invloed hebben op de basistaak van de zorg die er is voor iedereen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:19:53 #144
346939 Janneke141
pi_210683880
quote:
Goeie vraag.
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:37:06 #145
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210684090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goeie vraag.
En wat is je antwoord erop? In het geval van Finland (zie mijn post hierboven), is het positief of negatief dat de overheid de levenkeuzes van hun bevolking heeft beïnvloed? Zijn er landen waarin het aan de vrije markt en persoonlijke keuzes overgelaten wordt waarin er geen obesitas epidemie is?
pi_210684158
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:37 schreef Gimmick het volgende:

[..]
En wat is je antwoord erop? In het geval van Finland (zie mijn post hierboven), is het positief of negatief dat de overheid de levenkeuzes van hun bevolking heeft beïnvloed? Zijn er landen waarin het aan de vrije markt en persoonlijke keuzes overgelaten wordt waarin er geen obesitas epidemie is?
Het is altijd makkelijker om via die weg van 'slecht' naar 'gemiddeld' te gaan. Daarna loop je hard tegen diminishing returns aan.
pi_210684219
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Finland hoorde in de jaren '70 tot de slechts scorende landen qua gezondheid en levensverwachting. Door ingrijpen van de overheid hebben ze dat enorm teruggebracht (ze zijn nu een middenmotor). Eerst door een pilotproject in Karelia (de slechts scorende provincie), later door het het uit te breiden naar het rest van het land. Er werden drie doelen gesteld:
• inname verzadigde vetten verlagen
• inname zout verlagen
• minder roken

De overheid stimuleerde melkveehouders (leveranciers van verzadigd vet) om het bedrijf om te gooien naar bessen en groenteboederijen.

Dank overheid!
[..]
[ afbeelding ]
[..]

Zonder het in detail bekeken te hebben (het is zeker interessant, maar zit op werk), maar hoe wordt hier de (mate van) causaliteit van vastgesteld?
vicit vim virtus
---------
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:27:30 #148
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210684590
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Zonder het in detail bekeken te hebben (het is zeker interessant, maar zit op werk), maar hoe wordt hier de (mate van) causaliteit van vastgesteld?
Het is een epidemiologische studie in lijn met andere epidemiologische studies. Een studie op deze schaal en van deze lengte kan ook niet op een andere manier worden uitgevoerd. Dus causaliteit vaststellen blijft een van de uitdagingen. In het document hieronder wordt de studieopzet beschreven. (Het argument correlatie is geen causaliteit was/is ook een van de stokpaardjes van de tabaksindustrie.)

quote:
It was quite obvious even during this planning phase that any major control of
cardiovascular diseases in North Karelia would be largely dependent on the potentials
for primary prevention. Findings from the Seven Countries Study, the Framingham
Study and others had already suggested the important causal role of certain risk factors. While several trials were being planned to “prove the causality”, it was also being
pointed out that the risk factors were very closely linked with community life styles.
This was certainly the case in North Karelia, where the pervasiveness of the main risk
factors was clearly related to the generally unhealthy diet and smoking habits etc.
These considerations, combined with the historical background, guided the
formulation of a community-based intervention strategy. The central task became
to shift the risk factor profile of the entire North Karelian population through a
community-based intervention: “A mass epidemic calls for mass action and the
changing of lifestyles can only succeed through community action”.
In the process of outlining these intervention principles, the team was aware of the
importance of carefully evaluating the results and experiences. It was felt that only
the most thorough scientific evaluation would allow the project to contribute to our
knowledge of how to modify risk factors in a population and whether this can really
lead to reduced disease rates. The “evaluation study design”, described later, was the
outcome of these deliberations.
Thus was launched the world’s first major community-based preventive study in
the field of CVD.

https://www.julkari.fi/bi(...)853-baa87db6a046.pdf
  Vis een optie? dinsdag 19 september 2023 @ 16:27:49 #149
70532 loveli
N
pi_210684592
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Vrouwen die magere zuivel gebruiken, hebben meer menstruatiepijn dan vrouwen die volle zuivel gebruiken. Hormonen bestaan ook vetzuren en alle verzadigde vetten over 1 kam scheren heeft gevolgen.

Verzadigd vet en cholesterol is niet 1 op 1 intake vs output.
crap in = crap out
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:48:37 #150
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210684834
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:27 schreef loveli het volgende:

[..]
Vrouwen die magere zuivel gebruiken, hebben meer menstruatiepijn dan vrouwen die volle zuivel gebruiken. Hormonen bestaan ook vetzuren en alle verzadigde vetten over 1 kam scheren heeft gevolgen.

Verzadigd vet en cholesterol is niet 1 op 1 intake vs output.
Volgens mij gooi wat dingen door elkaar. Cholesterol in eten is niet direct gelinkt aan cholesterol in het bloed. Voor verzadigd vet is die link er wel. Dat is middels vele RTCs (random controlled trails) aangetoond.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7678478/

Over menstruatiekrampen heb ik geen mening.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')