Dat is ook zo ja, alleen heeft dat volgens mij dan weer een andere kwalificatie: dus zoals jij al zegt, een 'frisse' bitequote:Op maandag 18 september 2023 18:19 schreef Nagelslak het volgende:
Dacht altijd iets met structuur in combinatie met een bepaalde smaak.
Bijv. Die hamburger heeft door het sla een frisse bite. Omdat de sla knapperig is.
Dacht ik.
Ja precies. Kan ook zijn dat chipje heeft een goeie bite.quote:Op maandag 18 september 2023 18:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat is ook zo ja, alleen heeft dat volgens mij dan weer een andere kwalificatie: dus zoals jij al zegt, een 'frisse' bite
We zullen jou ook niet missen.quote:Op maandag 18 september 2023 18:35 schreef christmastsunami het volgende:
Ik ga met geen 1 hier boven ooit uit eten, dat weten jullie dat alvast.
quote:Op maandag 18 september 2023 18:35 schreef christmastsunami het volgende:
Ik ga met geen 1 hier boven ooit uit eten, dat weten jullie dat alvast.
Goede bite met betrekking tot wat?quote:Op maandag 18 september 2023 18:05 schreef Zoon_John het volgende:
Ik keek onlangs naar een food review en daar werd deze term gebruikt. Ik kan me niet goed inbeelden wat men daarmee bedoelt in de culinaire wereld.
Als er genoeg zout in het water zat.quote:Op maandag 18 september 2023 19:01 schreef Pizzakoppo het volgende:
Pasta al dente bijvoorbeeld. Ipv doodkoken wachten tot hij echt net gaar is, dan heeft de pasta een goede bite!
Nee. Daar gebruiken ze de term 'hoog op smaak' voor.quote:Op maandag 18 september 2023 19:07 schreef christmastsunami het volgende:
Als er genoeg zout in het water zat.
ipv platgekookte sperziebonen, een klein beetje minder gaar?quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:50 schreef Hyperdude het volgende:
"Modern gaar" noemde mijn oma dat.
Omdat ik ook een algemene context bedoel. Ik schrijf in op dat ik het in foodreviews zie voorbij komen. Dat kan dus variëren van pizza tot aan wat dan ook. Het topic is ook interessant om te lezen zonder mijn inmenging waar we gaan bakkeleien over één specifiek soort eten, dus ik vond het niet echt nodig om te reageren en een goed topic om zeep te helpen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:47 schreef Lienekien het volgende:
Ik kwam op een site waar uit Engelse woordenboeken werden geciteerd t.a.v. de betekenis van ‘bite’.
Deze:
Bite (n.)
Chiefly Cookery. The quality of having a firm texture or of being resistant to biting or chewing.
1898 A li'l ill-fortune he wants now, same as a salad o' green stuff wants some bite to it.
E. Phillpotts, Children of Mist iv. xii. 484
1999 The rice should be tender and creamy, but retain some bite.
BBC Vegetarian Good Food April 36/3
2012 Homemade Thai fishcakes, on a bed of still-warm stir-fried vegetables with bite, mild chilli-flavoured sambal condiment, and cooling chive crème fraiche.
Journal (Newcastle) (Nexis) 29 June a27
[OED]
Maar ook deze:
Bite (n.)
A sharp penetrating effect
The soup has a peppery bite.
The bite of the wind on our cheeks [M-W]
En deze:
bite noun (STRONG TASTE) › [U] If food has bite, it has a sharp or strong taste: I like mustard with bite.
[Cambridge]
En wat zegt het Nederlandse woordenboek?
De Van Dale omschrijft ‘bite’ als 1. ‘sensatie die iets teweegbrengt als men erin bijt‘ ‘mondgevoel’. 2. (Fig) Pit, pittigheid.
Dat hoeft dus niet alleen te zijn dat het eten een stevige textuur heeft.
Oftewel: @:christmastsunami heeft imo gelijk dat ‘bite’ niet per se hoeft te slaan op de textuur van het eten maar dus ook kan slaan op een sterke smaak (peperig of anderszins).
Helaas heeft TS niet gereageerd op mijn vraag naar de context.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |