die gaan sowieso omhoog dus wat stel je voor?quote:Op maandag 18 september 2023 14:01 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen de kosten ook weer verder omhoog.
Dat is hetzelfde als het plan van PvdA/GL om het minimumloon te verhogen tot 16 euro, waarover Omtzigt waarschuwde dat het alleen maar leidt tot meer prijsverhogingen. Het zal toch ergens betaald van worden.quote:Op maandag 18 september 2023 14:33 schreef Janneke141 het volgende:
De FNV denkt blijkbaar dat het een goed idee is als de prijs van de boodschappen en de zorgverzekering nog verder omhoog gaan en er een hoop bedrijven failliet gaan. Dat mag natuurlijk, maar toch heb ik niet het idee dat hun achterban daar nu echt bij gebaat is.
Kort samengevat: Dit is het plempen van een nieuws bericht, ook nog zonder bron, maar niet in NWS maar in WGR. Om vervolgens direct te beginnen over gekkies.quote:Op maandag 18 september 2023 13:59 schreef Moederenkind het volgende:
en voordat de pro-kapitalisme pro-multinational pro-loonslaaf gekkies het topic bestormen met hun loon prijsspiraal gedram... lees dit even:
https://esb.nu/sterke-loo(...)%20de%20prijzen%20in.
kort samengevat: het is niet aan de orde
Zo werk het inderdaad. Inflatie is redelijk onder controle op dit moment dus totaal geen reden om nu weer als een gek alle lonen te verhogen met 10% of meer. Daarmee jaag je alleen de prijzen verder omhoog.quote:Op maandag 18 september 2023 14:01 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen de kosten ook weer verder omhoog.
In het artikel wordt er een brede range gegeven van 5% tot 14%. de werkgevers die dit jaar al een behoorlijke verhoging hebben gegeven hoeven dat volgend jaar niet opnieuw te doen. Maar er zijn genoeg cao's die maar 2%-4% erbij hebben gehad, mede omdat er een meerjarig cao nog liep. Die werknemers lopen dus gigantisch achter op de inflatie. Het is dus niet gek als die bij nieuwe onderhandelingen 10% + erbij krijgen.quote:Op maandag 18 september 2023 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo werk het inderdaad. Inflatie is redelijk onder controle op dit moment dus totaal geen reden om nu weer als een gek alle lonen te verhogen met 10% of meer. Daarmee jaag je alleen de prijzen verder omhoog.
Dan lopen ze wel gigantisch achter, benieuwd of het personeel niet de deur uit vliegt aan alle kanten. De gemiddelde loonstijging komt namelijk op 7.5% uit voor dit jaar.quote:Op maandag 18 september 2023 14:47 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
In het artikel wordt er een brede range gegeven van 5% tot 14%. de werkgevers die dit jaar al een behoorlijke verhoging hebben gegeven hoeven dat volgend jaar niet opnieuw te doen. Maar er zijn genoeg cao's die maar 2%-4% erbij hebben gehad, mede omdat er een meerjarig cao nog liep. Die werknemers lopen dus gigantisch achter op de inflatie. Het is dus niet gek als die bij nieuwe onderhandelingen 10% + erbij krijgen.
Metalelektro is er zo een die achterloopt volgensmij:quote:Op maandag 18 september 2023 14:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan lopen ze wel gigantisch achter, benieuwd of het personeel niet de deur uit vliegt aan alle kanten. De gemiddelde loonstijging komt namelijk op 7.5% uit voor dit jaar.
Maar veel CAO's hebben toch al afspraken voor komend jaar? Wij krijgen er 10% bij tussen nu en oktober volgend jaar.
Inflatie in 2022 was 10%. De loonstijging komen altijd pas later als reactie daarop. Een gemiddelde stijging van 7,5% in 2023 valt dus heel erg mee en dan nog lopen mensen te klagen dat de lonen te hard stijgen. Moeten ze nog meer achterlopen dan..?quote:Op maandag 18 september 2023 14:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan lopen ze wel gigantisch achter, benieuwd of het personeel niet de deur uit vliegt aan alle kanten. De gemiddelde loonstijging komt namelijk op 7.5% uit voor dit jaar.
Maar veel CAO's hebben toch al afspraken voor komend jaar? Wij krijgen er 10% bij tussen nu en oktober volgend jaar.
Ze moeten logisch nadenken, en snappen dat die grote verhogingen alleen maar averechts werken.quote:Op maandag 18 september 2023 15:10 schreef Moederenkind het volgende:
Moeten ze nog meer achterlopen dan..?
vertel... wat is het alternatief?quote:Op maandag 18 september 2023 15:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze moeten logisch nadenken, en snappen dat die grote verhogingen alleen maar averechts werken.
Op dit moment vooral even afwachten, want met wat de FNV wil duurt het allemaal vooral veel langer. De oorzaak van deze ellende ligt in de geldpers en de idioot lage rentestanden van de ECB van de afgelopen jaren, waar we nu weinig meer aan kunnen doen maar waar hopelijk wel van geleerd is voor de toekomst.quote:Op maandag 18 september 2023 15:14 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
vertel... wat is het alternatief?
Maar als de inflatie inmiddels gestabiliseerd is en de lonen (over het algemeen genomen) gestegen dan zijn we er toch? Waarom moet er dan wederom fors veel geld bij? Of gaat het zoals hier geopperd werd alleen over de groepen die er nog weinig bijgekregen hebben?quote:Op maandag 18 september 2023 15:10 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Inflatie in 2022 was 10%. De loonstijging komen altijd pas later als reactie daarop. Een gemiddelde stijging van 7,5% in 2023 valt dus heel erg mee en dan nog lopen mensen te klagen dat de lonen te hard stijgen. Moeten ze nog meer achterlopen dan..?
de meeste cao's hebben nog geen afspraken gemaakt voor volgend jaar.
Waar baseer je dat op?? Aandeelhouders en werkgevers proberen zoveel mogelijk mensen te brainwashen en het lukt ze aardig goed.quote:Op maandag 18 september 2023 15:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dit moment vooral even afwachten, want met wat de FNV wil duurt het allemaal vooral veel langer. De oorzaak van deze ellende ligt in de geldpers en de idioot lage rentestanden van de ECB van de afgelopen jaren, waar we nu weinig meer aan kunnen doen maar waar hopelijk wel van geleerd is voor de toekomst.
En ja, dat zal wat mensen in de problemen brengen. Een deel kan dat oplossen door zelf de tering naar de nering te zetten en een deel zal er ondersteuning bij nodig hebben. Gelukkig voor die groep zijn we daar in Nederland vrij gul mee. Het kan niet anders; ga je komend jaar wéér de lonen met 10+% verhogen, dan heb je over een jaar precies hetzelfde probleem. Die carrousel draait gewoon verder.
Zo staat het in het artikel inderdaad.quote:Op maandag 18 september 2023 15:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar als de inflatie inmiddels gestabiliseerd is en de lonen (over het algemeen genomen) gestegen dan zijn we er toch? Waarom moet er dan wederom fors veel geld bij? Of gaat het zoals hier geopperd werd alleen over de groepen die er nog weinig bijgekregen hebben?
Stoppen met miljarden kostende linkse hobby's als klimaat, stikstof, immigratie.quote:Op maandag 18 september 2023 14:01 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
die gaan sowieso omhoog dus wat stel je voor?
misschien moet jij de politiek in gaan maar hier hebben we nu ff niks aan als we van het weekend onze boodschappen weer eens niet kunnen betalen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:53 schreef Nober het volgende:
[..]
Stoppen met miljarden kostende linkse hobby's als klimaat, stikstof, immigratie.
Je snapt niet dat inflatie cumulatief is? Als de prijzen vorig jaar 10 procent zijn gestegen, dan betekent een inflatie van 5 procent niet dat het allemaal weer wat goedkoper is geworden. Het is alleen nog maar veel duurder geworden.quote:Op maandag 18 september 2023 15:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar als de inflatie inmiddels gestabiliseerd is en de lonen (over het algemeen genomen) gestegen dan zijn we er toch? Waarom moet er dan wederom fors veel geld bij? Of gaat het zoals hier geopperd werd alleen over de groepen die er nog weinig bijgekregen hebben?
er zijn genoeg arme mensen die heel graag miljardairs en miljonairs een handje willen helpen op fok. Gewoon een sprookje verkondigen en veel plebs geloven het ook nog....quote:Op maandag 18 september 2023 15:25 schreef Moederenkind het volgende:
Waar baseer je dat op?? Aandeelhouders en werkgevers proberen zoveel mogelijk mensen te brainwashen en het lukt ze aardig goed.
Ik sta er ook van te kijken 😳quote:Op maandag 18 september 2023 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er zijn genoeg arme mensen die heel graag miljardairs en miljonairs een handje willen helpen op fok. Gewoon een sprookje verkondigen en veel plebs geloven het ook nog....![]()
Wat is je punt precies? Minimumlonen wordt per maand, week en dag gehanteerd op https://www.rijksoverheid(...)gen-minimumloon-2023quote:
Hoezo is ‘nivellering op z’n plek’? Is dat dat iedereen armlastig moet worden en pas dan is het goed?quote:Op maandag 18 september 2023 23:29 schreef zatoichi het volgende:
Nou ja, een beetje nivellering is ook wel op zijn plek. Ja boodschappen zijn wellicht 10% gestegen, maar 10% van je boodschappen is nog niet 10% van je salaris.
En hoe meer je verdiend, ďes te groter dat verschil.
Kortom de lage salarissen 10% en de hogere salarissen minder?
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in Belgiė lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.quote:Op maandag 18 september 2023 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo werk het inderdaad. Inflatie is redelijk onder controle op dit moment dus totaal geen reden om nu weer als een gek alle lonen te verhogen met 10% of meer. Daarmee jaag je alleen de prijzen verder omhoog.
Waarom precies? En gebeurt dat niet al door het progressieve karakter van de inkomstenbelasting?quote:Op maandag 18 september 2023 23:29 schreef zatoichi het volgende:
Nou ja, een beetje nivellering is ook wel op zijn plek. Ja boodschappen zijn wellicht 10% gestegen, maar 10% van je boodschappen is nog niet 10% van je salaris.
Dit is al verwerkt in de verschillende IB-tarieven.quote:En hoe meer je verdiend, ďes te groter dat verschil.
Zoiets als https://www.unie.nl/jouw-(...)sultaat-cao-2023-204:quote:Kortom de lage salarissen 10% en de hogere salarissen minder?
quote:Structurele loonverhoging
Per 1 oktober 2023 7% met een bodem van ¤ 5.000,- bruto. Het omslagpunt ligt dus bij een jaarsalaris van ongeveer ¤ 71.428,57 bruto. Met een lager salaris krijg je er op jaarbasis ¤ 5.000,- bij. Met een hoger salaris vindt er een structurele verhoging plaats met 7%.
Daar hebben ze geen antwoord op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in Belgiė lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.
Die is er wel maar een stuk kleiner dan sommige denken en vanwege de prijselasticiteit ook dempend na een tijdje.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:19 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Daar hebben ze geen antwoord op.
Ze herkauwen slechts dezelfde punten over een loonprijsspiraal (die er niet is) en negeren alle feiten en data die dat tegenspreekt
Ik dacht zeker dat dat de insteek was.quote:Op maandag 18 september 2023 19:48 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat is je punt precies? Minimumlonen wordt per maand, week en dag gehanteerd op https://www.rijksoverheid(...)gen-minimumloon-2023
Je had toch niet verwacht dat het van ~11 naar 16 per uur zou stijgen?
My bad:quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:58 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Ik dacht zeker dat dat de insteek was.
Dus het uurloon zal met 40 cent stijgen? lol
Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)bf677f944a&auth_rd=1quote:Dat is vooral gunstig voor lagere inkomens. FNV wil het minimumloon verhogen naar 16 euro per uur en de apc opnieuw inbrengen bij onderhandelingen over een nieuwe cao.
Omdat, als ik even naar mezelf kijk, dat verschil echt niet oplost:quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom precies? En gebeurt dat niet al door het progressieve karakter van de inkomstenbelasting?
[..]
Dit is al verwerkt in de verschillende IB-tarieven.
[..]
Zoiets als https://www.unie.nl/jouw-(...)sultaat-cao-2023-204:
[..]
In het laatste geval wordt de verhoging extra belast via de inkomstenbelasting?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Omdat, als ik even naar mezelf kijk, dat verschil echt niet oplost:
Fictief heeft iemand die 2500 euro verdiend in mijn sector met twee keer een verhoging van 10% in totaal netto (dus die twee keer gecombineerd) er 287 euro bijgekregen.
Iemand zoals ik die twee verhogingen geleden 5000 per maand verdiende (fictief bedrag voor het rekenen), er in die twee keer netto 477 euro bijgekregen.
Dat is een verschil van 190 euro netto in verhoging! Die kloof wordt steeds groter tussen arm en rijk, en daarom vind ik een flat-10-percent gewoon niet op zijn plaats. En dan zit hier het door de werkgever voor het grote deels opbouw aan pensioen nog niet eens bij.
Wellicht maakt het voor de argumentatie uit ik in de zorg-sector werk en we het over verpleegkundigen vs. kantoorpersoneel hebben...
Daarom toch ook vaker minimum verhogingen voor de lagere salarisschalen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Fictief heeft iemand die 2500 euro verdiend in mijn sector met twee keer een verhoging van 10% in totaal netto (dus die twee keer gecombineerd) er 287 euro bijgekregen.
Iemand zoals ik die twee verhogingen geleden 5000 per maand verdiende (fictief bedrag voor het rekenen), er in die twee keer netto 477 euro bijgekregen.
Dat is een verschil van 190 euro netto in verhoging! Die kloof wordt steeds groter tussen arm en rijk, en daarom vind ik een flat-10-percent gewoon niet op zijn plaats. En dan zit hier het door de werkgever voor het grote deels opbouw aan pensioen nog niet eens bij.
Wellicht maakt het voor de argumentatie uit ik in de zorg-sector werk en we het over verpleegkundigen vs. kantoorpersoneel hebben...
Bij een fulltime dienstverband praat je dan dus over een loonsverhoging van ¤ 865,- bruto per maand. Wat mij betreft echt een bizarre eis als je nadenkt over de gevolgen hiervan. Je moet als bedrijf namelijk je complete loonhuis gaan aanpassen (lees ophogen) als dat ingevoerd wordt. Daarnaast zijn ook veel premies die werkgevers afdragen gebaseerd op de hoogte van de lonen. Onrealistische eis wat mij betreft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:58 schreef baskick het volgende:
My bad:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)bf677f944a&auth_rd=1
Dit is anders dan de OP
Misschien makkelijk praten - want (ook) aan de 'goede' kant van de kloof - en als advocaat van de duivel: waarom is die kloof een probleem dat (nog verder) opgelost moet worden? Rekenvoorbeeld #2 gaat er bruto én netto het meest op vooruit, maar #1 gaat er óók op vooruit. Nummer 2 betaalt (veel) meer belasting (niet alleen IB, maar de kans op box 3 is ook groter).quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als je dat doorvoert, kun je dat inderdaad niet alleen bij de onderste schaal doen, want die gaat het schaalmaximum van de volgende schaal benaderen (of zelfs overstijgen), enz.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bij een fulltime dienstverband praat je dan dus over een loonsverhoging van ¤ 865,- bruto per maand. Wat mij betreft echt een bizarre eis als je nadenkt over de gevolgen hiervan. Je moet als bedrijf namelijk je complete loonhuis gaan aanpassen (lees ophogen) als dat ingevoerd wordt. Daarnaast zijn ook veel premies die werkgevers afdragen gebaseerd op de hoogte van de lonen. Onrealistische eis wat mij betreft.
Edit onzin: De inflatie in Belgiė is helemaal niet lager, zelfs meer dan een 1% hoger dan hier:quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in Belgiė lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.
Gelukkig heeft het bedrijfsleven de marges de afgelopen jaren al verhoogd om dat op te kunnen vangen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bij een fulltime dienstverband praat je dan dus over een loonsverhoging van ¤ 865,- bruto per maand. Wat mij betreft echt een bizarre eis als je nadenkt over de gevolgen hiervan. Je moet als bedrijf namelijk je complete loonhuis gaan aanpassen (lees ophogen) als dat ingevoerd wordt. Daarnaast zijn ook veel premies die werkgevers afdragen gebaseerd op de hoogte van de lonen. Onrealistische eis wat mij betreft.
Bedrijfsleven is een breed begrip...op welke bedrijven doel je precies?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:35 schreef Nobu het volgende:
Gelukkig heeft het bedrijfsleven de marges de afgelopen jaren al verhoogd om dat op te kunnen vangen.
Dienstverlening met name, oftewel het overgrote deel van de economie. De prijzen zijn overal gecorrigeerd voor 'inflatie' terwijl negentig procent van de kosten in arbeid zit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:40 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bedrijfsleven is een breed begrip...op welke bedrijven doel je precies?
Een mooi voorbeeld van leugens, grove leugens en statistieken. Vorig jaar was de gemiddelde inflatie in Belgie 10,3% en in Nederland 11.6%.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Edit onzin: De inflatie in Belgiė is helemaal niet lager, zelfs meer dan een 1% hoger dan hier:
https://statbel.fgov.be/n(...)consumptieprijsindex
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-procent-in-augustus
De enige die hier leugens loopt te verkondigen ben jij, door te roepen dat de inflatie in Belgiė op dit moment lager zou zijn. Is gewoon klinkklare onzin. Daarbij is de belastingdruk vele male hoger dan hier, zelfs het hoogste in de hele EU. Grotere loonstijgingen zijn daar pure noodzaak.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:59 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld van leugens, grove leugens en statistieken. Vorig jaar was de gemiddelde inflatie in Belgie 10,3% en in Nederland 11.6%.
In 2023 was die in maanden februari, mei, juni en juli lager in Belgiė en de andere maanden lager in Nederland. Een punt nemen die jou goed uitkomt om mijn stelling als onzin af te schilderen is kansloos. Het gaat erom spannen welk land dit jaar de laagste gemiddelde inflatie gaat hebben. Het gaat elkaar naar alle waarschijnlijkheid weinig ontlopen. . Dus ik wacht nog steeds op een uitleg waarom in Belgiė de inflatie vorig jaar lager was en dit jaar tot nu toe gelijk loopt aan Nederland ondanks dat zij daar veel hogere loonstijgingen hebben?
Dat stelde ik helemaal niet, heb het überhaupt niet gehad over automatische looncompensatie. Jij beweerde dat momenteel het tegenovergestelde aan de gang was in Belgiė. Je bent nu gewoon de doelpalen aan het verzetten om je gelijk te halenquote:Ook dat bewijst dat een automatische looncompensatie niet tot een hogere inflatie leidt. Wat jij stelde
Ik heb het woord op dit moment nooit gebruikt. Dat verzin jij erbij. Jij stelt dat het verhogen van lonen zodat ze weer op een gelijkwaardig niveau als voor de enorme inflatie komen zal gaan leiden tot fors prijstijgingen. In Belgiė waar dit altijd wordt gedaan door middel van automatische looncompensaties in CAO's is dat niet het geval. Jij kunt niet uitleggen waarom dit daar niet gebeurt. In plaats daarvan draai je om de hete brij heen. Belastingdruk is irrelevant in deze discussie. Dat gaat over de wenselijkheid van loonsverhogingen, niet of deze leiden tot prijsstijgingen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:17 schreef Elan het volgende:
[..]
De enige die hier leugens loopt te verkondigen ben jij, door te roepen dat de inflatie in Belgiė op dit moment lager zou zijn. Is gewoon klinkklare onzin. Daarbij is de belastingdruk vele male hoger dan hier, zelfs het hoogste in de hele EU. Grotere loonstijgingen zijn daar pure noodzaak.
[..]
Dat stelde ik helemaal niet, heb het überhaupt niet gehad over automatische looncompensatie. Jij beweerde dat momenteel het tegenovergestelde aan de gang was in Belgiė. Je bent nu gewoon de doelpalen aan het verzetten om je gelijk te halen.
Als het nu niet (meer) relevant is waarom benoem je het dan expliciet?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:32 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik heb het woord op dit moment nooit gebruikt. Dat verzin jij erbij. Jij stelt dat het verhogen van lonen zodat ze weer op een gelijkwaardig niveau als voor de enorme inflatie komen zal gaan leiden tot fors prijstijgingen. In Belgiė waar dit altijd wordt gedaan door middel van automatische looncompensaties in CAO's is dat niet het geval. Jij kunt niet uitleggen waarom dit daar niet gebeurt. In plaats daarvan draai je om de hete brij heen.
Over de fantastische uitvinding van automatische loonindexering:quote:Automatische indexering en inflatie
De automatische indexering is gebaseerd op de spilindex. Als die wordt overschreden, worden de lonen aangepast. Deze afgevlakte gezondheidsindex is de gemiddelde waarde van de gezondheidsindexen van de vier jongste maanden, waaruit alcohol, tabak, benzine en diesel zijn verwijderd. Telkens wanneer de spilindex wordt overschreden, worden de ambtenaarslonen en uitkeringen automatisch met 2 procent geļndexeerd.
Het Belgische inflatiecijfer is bijzonder hoog in vergelijking met de rest van Europa. Voor de maand maart bedroeg de inflatie 8,31 procent, het hoogste niveau in bijna 40 jaar.
Het gras bij de buren is altijd groener etcquote:De loonindexering in de privésector is afhankelijk van de afspraken gemaakt binnen de CAO waar je onderneminig deel van uitmaakt.
Elk jaar wordt er tussen de sociale partners onderhandeld over interprofessionele akkoorden. Maar de zogenaamde wet van 1996 beperkt de loonstijgingen tot een marge van 0,4 procent (exclusief de automatische indexering van 2 procent). De vakbonden willen een einde maken aan deze wet, die volgens hen hun manoeuvreerruimte inperkt. Ook zij oefenen momenteel druk uit op de regering. De automatische indexering en de garantie daarvoor – de wet van 1996 – zullen in de komende maanden en jaren zeker een politiek strijdtoneel zijn.
Ik zie het zo dat de ene kant van de kloof de goede kant is en een mooi leven kan leiden, maar de andere kant van de kloof is het deel wat langzaam maar zeker in zee aan het wegzakken is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Misschien makkelijk praten - want (ook) aan de 'goede' kant van de kloof - en als advocaat van de duivel: waarom is die kloof een probleem dat (nog verder) opgelost moet worden? Rekenvoorbeeld #2 gaat er bruto én netto het meest op vooruit, maar #1 gaat er óók op vooruit. Nummer 2 betaalt (veel) meer belasting (niet alleen IB, maar de kans op box 3 is ook groter).
Dus...als het minimumloon fors gaat stijgen (we hebben het over 45% loonstijging hč voor het minimumloon), dan gaan de arbeidskosten toch fors toenemen? Dat vertaalt zich vervolgens weer in hogere prijzen. En het vervelende is, hierdoor stijgen zelfs arbeidskosten bij bepaalde bedrijven die helemaal geen minimumloners in dienst hebben.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:45 schreef Nobu het volgende:
Dienstverlening met name, oftewel het overgrote deel van de economie. De prijzen zijn overal gecorrigeerd voor 'inflatie' terwijl negentig procent van de kosten in arbeid zit.
Jij kijkt naar 1 maand - de maand augustus 2023.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Edit onzin: De inflatie in Belgiė is helemaal niet lager, zelfs meer dan een 1% hoger dan hier:
https://statbel.fgov.be/n(...)consumptieprijsindex
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-procent-in-augustus
Uiteraard stijgen dan de arbeidskosten. Punt is nu juist dat de prijzen de afgelopen twee jaar al zijn verhoogd onder het mom van inflatie terwijl die inflatie in de eigen bedrijfsvoering helemaal niet bestond.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:26 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus...als het minimumloon fors gaat stijgen (we hebben het over 45% loonstijging hč voor het minimumloon), dan gaan de arbeidskosten toch fors toenemen? Dat vertaalt zich vervolgens weer in hogere prijzen. En het vervelende is, hierdoor stijgen zelfs arbeidskosten bij bepaalde bedrijven die helemaal geen minimumloners in dienst hebben.
Dan kan je het veel gebruikte argument van stal halen dat bedrijven die extra kosten maar moeten slikken ten laste van hun winst, zoals sommigen doen. We weten allemaal dat het zo niet werkt.
Ja omdat zij de lonen standaard indexeren naar de inflatiecijfers en wij eerst moeten onderhandelen over nieuwe CAO's. Uiteindelijk valt voor beide iets te zeggen en te klagen maar kom je uiteindelijk ongeveer op hetzelfde punt uit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Jij kijkt naar 1 maand - de maand augustus 2023.
Echter, als je zoekt op de inflatie van heel 2022 dan was het in Belgiė inderdaad iets lager dan in Nederland. Voor het jaar 2023 is de verwachting dat het er ook lager zal zijn - in Nederland 5,6 en in Belgiė 4,4.
Want de personeelskosten van die bedrijven zijn niet gestegen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:24 schreef Nobu het volgende:
Uiteraard stijgen dan de arbeidskosten. Punt is nu juist dat de prijzen de afgelopen twee jaar al zijn verhoogd onder het mom van inflatie terwijl die inflatie in de eigen bedrijfsvoering helemaal niet bestond.
Veel minder inderdaad. De winsten vliegen niet voor niets over de hele breedte omhoog bij alle urenfabrieken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Want de personeelskosten van die bedrijven zijn niet gestegen?
Helemaal niet want punt is dat er in Belgiė geen loonprijsspiralen is of iets wat erop lijkt terwijl daar de lonen standaard meestijgen met inflatie. In de tussentijd stijgen onze lonen niet volledig mee en dan nog insinueren forummers dat de prijzen vanwege de loonstijgingen omhoog zijn gegaan of dat er een loonprijsspiraal dreigt. Zonder feitelijke onderbouwen. Dat is het punt. Maar dat snap je denk ik wel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja omdat zij de lonen standaard indexeren naar de inflatiecijfers en wij eerst moeten onderhandelen over nieuwe CAO's. Uiteindelijk valt voor beide iets te zeggen en te klagen maar kom je uiteindelijk ongeveer op hetzelfde punt uit.
De prijzen zullen als gevolg van gestegen arbeidskosten echter nooit net zo hard stijgen als die arbeidskosten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:26 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus...als het minimumloon fors gaat stijgen (we hebben het over 45% loonstijging hč voor het minimumloon), dan gaan de arbeidskosten toch fors toenemen? Dat vertaalt zich vervolgens weer in hogere prijzen. En het vervelende is, hierdoor stijgen zelfs arbeidskosten bij bepaalde bedrijven die helemaal geen minimumloners in dienst hebben.
Dan kan je het veel gebruikte argument van stal halen dat bedrijven die extra kosten maar moeten slikken ten laste van hun winst, zoals sommigen doen. We weten allemaal dat het zo niet werkt.
Tenzij ze natuurlijk elders in de keten de prijzen ook 5% moeten verhogen wegens stijgende loonkosten. Dan krijg je ook te maken met stijgende kosten buiten je eigen arbeidskosten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De prijzen zullen als gevolg van gestegen arbeidskosten echter nooit net zo hard stijgen als die arbeidskosten.
Simpelweg omdat een bedrijf ook nog (veel) kosten heeft die geen directe relatie hebben met de arbeidskosten.
Als bij bedrijf X nu de helft van de kosten uit arbeidskosten bestaat en de lonen gaan met 10% omhoog, dan hoeft dat bedrijf X als, gevolg van gestegen arbeidskosten de prijzen met 'slechts' 5% te verhogen om aan het eind van de rit evenveel winst over te houden.
De inflatie in Belgiė is anders redelijk hoog vergeleken met de rest van Europa. Bovendien is de inflatie reeds onder controle. Het gaat als je nu de lonen nog eens substantieel zou verhogen allang niet meer om een inflatiecorrectie. Als je bij een relatief lage inflatie de lonen flink omhoog gooit wek je wel degelijk een loon-prijsspiraal op. Omtzigt is om die reden ook faliekant tegen het verhogen van het minimumloon zoals sommige partijen nu opperen. Als het gaat om specifieke CAO's die achterlopen zoals jij eerder opperde dienen die uiteraard gecorrigeerd te worden. Het leeuwendeel heeft er al flink wat bij enof krijgt er de komende tijd nog bij gezien de gemiddelde stijging van 7,5% die in de OP staat genoteerd.quote:Op dinsdag 19 september 2023 21:35 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Helemaal niet want punt is dat er in Belgiė geen loonprijsspiralen is of iets wat erop lijkt terwijl daar de lonen standaard meestijgen met inflatie. In de tussentijd stijgen onze lonen niet volledig mee en dan nog insinueren forummers dat de prijzen vanwege de loonstijgingen omhoog zijn gegaan of dat er een loonprijsspiraal dreigt. Zonder feitelijke onderbouwen. Dat is het punt. Maar dat snap je denk ik wel.
Jawel.quote:Op woensdag 20 september 2023 00:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat als je nu de lonen nog eens substantieel zou verhogen allang niet meer om een inflatiecorrectie.
Door de prijselasticiteit gebeurt dat zeker welquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:26 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan gaan bedrijven sluiten en zal minimumloon productie en lage lonen productie emigreren.quote:Op woensdag 20 september 2023 08:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Door de prijselasticiteit gebeurt dat zeker wel
Lijkt me een uitstekend idee, in China is de helft van de jeugd werkloos en hier is het personeel niet aan te slepen. Hoog tijd om wat werk te exporteren.quote:Op woensdag 20 september 2023 10:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan gaan bedrijven sluiten en zal minimumloon productie en lage lonen productie emigreren.
Omdat je anders steeds meer werkende armen krijgt, die bijvoorbeeld 55 zijn en niet meer makkelijk over kunnen stappen naar een andere baan en vastzitten aan de grillen van de werkgever.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:23 schreef Neo_ het volgende:
Even een onpopulaire reactie (denk ik)... maar waarom moet-en-zal er inflatiecorrectie komen ? Waarom moet de koopkracht minimaal gelijk blijven en waarom niet licht dalen?
Dit is een vicieuze cirkel (ik moest het woord even opzoeken voor de juiste spelling) en dus zullen gestegen lonen weer doorberekend moeten worden in de producten en diensten.
Daarnaast, waarom zou het minimum loon omhoog moeten?
Beter is, denk ik, te stoppen met alle subsidies en toeslagen en dit gebruiken om algemeen de belasting te verlagen bijvoorbeeld, waardoor je eea compenseert en dus minder complex bent (en minder ambtenaren, minder fraude gevoelig čnnnnn IEDEREEN heeft voordeel, niet alleen Jan Modaal en/of lager).
Die loon prijs spiraal is dus niet vastgesteld. Verder wil je niet hebben dat een te grote groep niet kan rondkomen, dit zou teveel sociale onrust veroorzaken. Of ze glijden weg naar het criminele circuit, want tsja, als je toch niets te verliezen hebt... Wat dan een "te grote groep" is, tsja dat weet niemand denk ik zo. Maar er is dus wel een maatschappelijk belang om alles betaalbaar te houden.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:23 schreef Neo_ het volgende:
Even een onpopulaire reactie (denk ik)... maar waarom moet-en-zal er inflatiecorrectie komen ? Waarom moet de koopkracht minimaal gelijk blijven en waarom niet licht dalen?
Dit is een vicieuze cirkel (ik moest het woord even opzoeken voor de juiste spelling) en dus zullen gestegen lonen weer doorberekend moeten worden in de producten en diensten.
Daarnaast, waarom zou het minimum loon omhoog moeten?
Beter is, denk ik, te stoppen met alle subsidies en toeslagen en dit gebruiken om algemeen de belasting te verlagen bijvoorbeeld, waardoor je eea compenseert en dus minder complex bent (en minder ambtenaren, minder fraude gevoelig čnnnnn IEDEREEN heeft voordeel, niet alleen Jan Modaal en/of lager).
En dįt is idd waar ik mij een beetje kwaad om maak. Ik kies ervoor om carriere te maken en meer te verdienen, maar mag ondertussen ook meer en meer betalen voor degene die het minder hebben (om welke reden dan ook). Mijn energieprijzen zijn ook gestegen, mijn besteedbaar inkomen giert ook omlaag... Misschien maar part-time gana werken en ook toeslagen en alles gaan aanvragen. misschien kom ik netto dan op hetzelfde uit, maar heb ik meer vrije tijd !quote:Op woensdag 20 september 2023 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar valt het niemand op hoe matig en ongeļnteresseerd het gemiddelde personeel te werk gaat? Zeker in de lagere sectoren. Ondertussen krijgen juist zij telkens loonsverhogingen en belastingverlagingen. Samen met alle wijzigingen van prinsjesdag gaan deze lui er op vooruit en moeten al het geld weer van hard werkende 1x/2x modaal komen, die vaak wel hun best doen en carričre willen maken.
Yep... moet je toch weer VVD stemmen https://www.nu.nl/politie(...)umloon-verhogen.htmlquote:Op woensdag 20 september 2023 13:23 schreef Neo_ het volgende:
[..]
En dįt is idd waar ik mij een beetje kwaad om maak. Ik kies ervoor om carriere te maken en meer te verdienen, maar mag ondertussen ook meer en meer betalen voor degene die het minder hebben (om welke reden dan ook). Mijn energieprijzen zijn ook gestegen, mijn besteedbaar inkomen giert ook omlaag... Misschien maar part-time gana werken en ook toeslagen en alles gaan aanvragen. misschien kom ik netto dan op hetzelfde uit, maar heb ik meer vrije tijd !
Klinkt alsof je het heel zwaar hebt.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:23 schreef Neo_ het volgende:
[..]
En dįt is idd waar ik mij een beetje kwaad om maak. Ik kies ervoor om carriere te maken en meer te verdienen, maar mag ondertussen ook meer en meer betalen voor degene die het minder hebben (om welke reden dan ook). Mijn energieprijzen zijn ook gestegen, mijn besteedbaar inkomen giert ook omlaag... Misschien maar part-time gana werken en ook toeslagen en alles gaan aanvragen. misschien kom ik netto dan op hetzelfde uit, maar heb ik meer vrije tijd !
Winstbelasting verhogen is natuurlijk geen optie. Maar het minimumloon moet relatief laag blijven.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Yep... moet je toch weer VVD stemmen https://www.nu.nl/politie(...)umloon-verhogen.html
Die is al verhoogd van 15% tot 395k (2022) naar 19% tot 200k (2023). Ik dacht ergens te lezen dat ze het naar 19,7% wilde doen in 2024 maar misschien toch niet. Box 2 (dividend) vanaf 2024 verdeeld in 2 schijven, waarbij de hogere schijf naar 31% gaat (was altijd 26,90% in 1 schijf).quote:Op woensdag 20 september 2023 13:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Winstbelasting verhogen is natuurlijk geen optie. Maar het minimumloon moet relatief laag blijven.
Die paar % gaat het verschil niet maken. Zolang er recordwinsten worden gedraaid door de Unilevers van deze wereld en het voor minima en middeninkomens alleen maar zwaarder en zwaarder is om rond te komen blijf je scheve verhoudingen houden.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Die is al verhoogd van 15% tot 395k (2022) naar 19% tot 200k (2023). Ik dacht ergens te lezen dat ze het naar 19,7% wilde doen in 2024 maar misschien toch niet. Box 2 (dividend) vanaf 2024 verdeeld in 2 schijven, waarbij de hogere schijf naar 31% gaat (was altijd 26,90% in 1 schijf).
Mij viel het juist op hoe moeilijk het was om aangenomen te worden op werkbereidheid. Toen ik het zelf economisch zwaar had kreeg ik steeds te horen dat ik overgekwalificeerd was, en dat het zonde zou zijn van mijn studie. Ik snapte destijds juist niet waarom werkgevers ongeļnteresseerd personeel zou willen aannemen, maar meerdere kleine ondernemers waar ik het heb geprobeerd dachten er zo over. Maar ik heb een lab achtergrond en die studie wordt bijna niet meer gevraagd en betaalt ook slecht. Het is nog net geen master kunstgeschiedenis. Ik heb dus juist de indruk dat ondernemers niet zitten te wachten op werkwillend personeel.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar valt het niemand op hoe matig en ongeļnteresseerd het gemiddelde personeel te werk gaat? Zeker in de lagere sectoren. Ondertussen krijgen juist zij telkens loonsverhogingen en belastingverlagingen. Samen met alle wijzigingen van prinsjesdag gaan deze lui er op vooruit en moeten al het geld weer van hard werkende 1x/2x modaal komen, die vaak wel hun best doen en carričre willen maken.
Oh, had er verder niet perse een negatieve mening over anders dan dat je een derde wereld land zal worden. Maar dat is het probleem van de volgende generatie en op zijn blomkes. Heb ik geen last van en heb ik niet.quote:Op woensdag 20 september 2023 11:58 schreef Nobu het volgende:
[..]
Lijkt me een uitstekend idee, in China is de helft van de jeugd werkloos en hier is het personeel niet aan te slepen. Hoog tijd om wat werk te exporteren.
Je kiest er niet voor. Je hebt geluk, gezondheid, mogelijkheid en juiste moment juiste tijd. Het enige waar jij voor kiest is de kansen niet aan je voorbij te laten gaan.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:23 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Als je overgekwalificeerd bent is de kans dat je lang blijft klein. Inwerken kost geld.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:14 schreef Daboman het volgende:
[..]
Mij viel het juist op hoe moeilijk het was om aangenomen te worden op werkbereidheid. Toen ik het zelf economisch zwaar had kreeg ik steeds te horen dat ik overgekwalificeerd was, en dat het zonde zou zijn van mijn studie. Ik snapte destijds juist niet waarom werkgevers ongeļnteresseerd personeel zou willen aannemen, maar meerdere kleine ondernemers waar ik het heb geprobeerd dachten er zo over. Maar ik heb een lab achtergrond en die studie wordt bijna niet meer gevraagd en betaalt ook slecht. Het is nog net geen master kunstgeschiedenis. Ik heb dus juist de indruk dat ondernemers niet zitten te wachten op werkwillend personeel.
Gelukkig kon ik mezelf weer omhoog werken via de proces industrie, maar ik zou nog steeds de mensen die het zwaar hebben een warm hart toedragen want ik weet hoe moeilijk het kan zijn.
Dat is dus de afweging die je maakt als ondernemer. Mensen die wel ergens hun schouders onder willen zetten komen verder en de kans dat ze hoogopgeleid zijn is dus ook groter. Omgekeerd blijf je dus zitten met minder geļnteresseerd personeel als je die buiten de deur wil houden. Voor kleine ondernemers die erg gespecialiseerd zijn, zoals een notaris of advocatenkantoor kan ik die redenering volgen, maar niet voor een magazijn, winkel of een horecazaak.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:21 schreef investeerdertje het volgende:
Als je overgekwalificeerd bent is de kans dat je lang blijft klein. Inwerken kost geld.
En als je vertrekt moet ik een vacature plaatsen, brieven lezen, ww trekkers er uit filteren, gesprekken voeren, aannemen, papierwerk, als je gaat je ontslag melden, alles.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:37 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat is dus de afweging die je maakt als ondernemer. Mensen die wel ergens hun schouders onder willen zetten komen verder en de kans dat ze hoogopgeleid zijn is dus ook groter. Omgekeerd blijf je dus zitten met minder geļnteresseerd personeel als je die buiten de deur wil houden. Voor kleine ondernemers die erg gespecialiseerd zijn, zoals een notaris of advocatenkantoor kan ik die redenering volgen, maar niet voor een magazijn, winkel of een horecazaak.
Lab achtergrond als in laborant? De screening voor preventie borstkanker is van 2 naar 3 jaar gegaan door dat er een tekort zou zijn aan laboranten.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:14 schreef Daboman het volgende:
[..]
Mij viel het juist op hoe moeilijk het was om aangenomen te worden op werkbereidheid. Toen ik het zelf economisch zwaar had kreeg ik steeds te horen dat ik overgekwalificeerd was, en dat het zonde zou zijn van mijn studie. Ik snapte destijds juist niet waarom werkgevers ongeļnteresseerd personeel zou willen aannemen, maar meerdere kleine ondernemers waar ik het heb geprobeerd dachten er zo over. Maar ik heb een lab achtergrond en die studie wordt bijna niet meer gevraagd en betaalt ook slecht. Het is nog net geen master kunstgeschiedenis. Ik heb dus juist de indruk dat ondernemers niet zitten te wachten op werkwillend personeel.
Gelukkig kon ik mezelf weer omhoog werken via de proces industrie, maar ik zou nog steeds de mensen die het zwaar hebben een warm hart toedragen want ik weet hoe moeilijk het kan zijn.
Dat is een ander soort laborant. Verdient ook ruk overigens.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Lab achtergrond als in laborant? De screening voor preventie borstkanker is van 2 naar 3 jaar gegaan door dat er een tekort zou zijn aan laboranten.
De echte multinationals pak je er natuurlijk niet mee, die hebben allemaal schimmige constructies. Er zijn zat mensen met BV's die gewoon 2x/3x modaal ofzo verdienen en die worden dan ook weer genaaid.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Die paar % gaat het verschil niet maken. Zolang er recordwinsten worden gedraaid door de Unilevers van deze wereld en het voor minima en middeninkomens alleen maar zwaarder en zwaarder is om rond te komen blijf je scheve verhoudingen houden.
Ik heb het dan met name over de gemiddelde werknemer die ik zie in winkels, horeca en supermarkt. Jij hebt gewoon een vak geleerd, maar misschien het verkeerde vakquote:Op woensdag 20 september 2023 14:14 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat "tekort" ontstaat doordat men niet bereid is om te kijken naar de uitwisselbaarheid van verschillende soorten lab-ervaring. Er wordt vaak gevraagd naar ervaring met specifieke technieken waardoor de nieuwe aanwas al snel in een catch-22 terecht komt. Ik verwacht dus dat zolang niet gekeken wordt naar onderlinge uitwisselbaarheid, dit "tekort" zal toenemen. Ik ben de eerste en de laatste niet die er voor gekozen heeft dan maar wat anders te gaan doen waar m'n kennis en kunde ook van nut kan zijn. Inmiddels zit ik ook in de situatie dat ik behoorlijk zou moeten inleveren op salaris om weer labwerk te gaan doen.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Lab achtergrond als in laborant? De screening voor preventie borstkanker is van 2 naar 3 jaar gegaan door dat er een tekort zou zijn aan laboranten.
Veel problemen zijn inderdaad oplosbaar maar ontstaan door totaal mismanagement ik zie het hier bij ons ook. Er was een tijd dat het ruk draaide maar de dingen die ze hebben aangepakt van hogerhand staan totaal niet in relatie tot de feitelijke problematiek. Zo'n dure theoretisch onderlegde crisismanager komt dan de boel wel even doorlichten maar heeft geen idee hoe dingen in de praktijk werken en waar de problemen ontstaan.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:43 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat "tekort" ontstaat doordat men niet bereid is om te kijken naar de uitwisselbaarheid van verschillende soorten lab-ervaring. Er wordt vaak gevraagd naar ervaring met specifieke technieken waardoor de nieuwe aanwas al snel in een catch-22 terecht komt. Ik verwacht dus dat zolang niet gekeken wordt naar onderlinge uitwisselbaarheid, dit "tekort" zal toenemen. Ik ben de eerste en de laatste niet die er voor gekozen heeft dan maar wat anders te gaan doen waar m'n kennis en kunde ook van nut kan zijn. Inmiddels zit ik ook in de situatie dat ik behoorlijk zou moeten inleveren op salaris om weer labwerk te gaan doen.
Als jij dingen met pipetjes deed. Ben je daar gewoon niet voor opgeleid.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:43 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat "tekort" ontstaat doordat men niet bereid is om te kijken naar de uitwisselbaarheid van verschillende soorten lab-ervaring. Er wordt vaak gevraagd naar ervaring met specifieke technieken waardoor de nieuwe aanwas al snel in een catch-22 terecht komt. Ik verwacht dus dat zolang niet gekeken wordt naar onderlinge uitwisselbaarheid, dit "tekort" zal toenemen. Ik ben de eerste en de laatste niet die er voor gekozen heeft dan maar wat anders te gaan doen waar m'n kennis en kunde ook van nut kan zijn. Inmiddels zit ik ook in de situatie dat ik behoorlijk zou moeten inleveren op salaris om weer labwerk te gaan doen.
Ok je hebt een punt dat ik waarschijnlijk gewoon een verkeerd vak heb gekozen. Ik moet ook wel toegeven dat de oplossing die het uiteindelijk werd een stuk beter voor me was. Ook in de proces industrie was het niet makkelijk om het hoofd boven water te houden, veel onzekerheid en samenwerken met een totaal ander soort mensen, maar doordat het lukte krijg ik nu kansen die ik 5 jaar geleden niet voor mogelijk hield. Was waarschijnlijk niet mogelijk geweest als ik zou hebben gekozen voor het pad horecabaantje (of vergelijkbaar) en parallel daaraan iets nieuws opbouwen.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb het dan met name over de gemiddelde werknemer die ik zie in winkels, horeca en supermarkt. Jij hebt gewoon een vak geleerd, maar misschien het verkeerde vak
Mij is het om het even. Ik ben toch weg daar. En met de huidige salarissen is de kans klein dat ik terug ga. En als werkgevers dit soort opmerkingen gaan maken zou ik me niet eens welkom voelen, je weet immers niet eens waar ik mijn ervaring in heb. Perfecte manier om een tekort op te lossen.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als jij dingen met pipetjes deed. Ben je daar gewoon niet voor opgeleid.
Ik ben gelukkig geen werkgever in die sector. Verder is mijn punt wel waar.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:25 schreef Daboman het volgende:
[..]
Mij is het om het even. Ik ben toch weg daar. En met de huidige salarissen is de kans klein dat ik terug ga. En als werkgevers dit soort opmerkingen gaan maken zou ik me niet eens welkom voelen, je weet immers niet eens waar ik mijn ervaring in heb. Perfecte manier om een tekort op te lossen.
Het zou je verbazen hoeveel overlap er zit in die opleidingen. Ik heb dit serieus onderzocht met de hulp van een hogeschool. Wel of niet opgeleid is nogal zwartwit, je kunt beter spreken van 60% opgeleid of 90% opgeleid. In ieder geval bleek het uiteindelijk een zinloze onderneming om de opleiding helemaal opnieuw te doen.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ben gelukkig geen werkgever in die sector. Verder is mijn punt wel waar.
klopt, maar niet allemaalquote:Op woensdag 20 september 2023 10:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan gaan bedrijven sluiten en zal minimumloon productie en lage lonen productie emigreren.
Dat is juist het hele idee van de aflossingsvrije hypotheek...quote:Op woensdag 20 september 2023 17:56 schreef Sport_Life het volgende:
Zo dan met die verhoging is onze hypotheek over 20 jaar als de aflossingsvrije rente afloopt (1,52% bruto) zo afgelost!.
Hier hadden ze ook zoiets bizars. Iedereen tot en met schaal 8 kreeg een twee keer zo hoge eenmalige vergoeding als de schalen daarboven." Maar legio mensen in een hoge periodiek van schaal 7 verdienen meer dan de lagere periodieken van schaal 9.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je dat doorvoert, kun je dat inderdaad niet alleen bij de onderste schaal doen, want die gaat het schaalmaximum van de volgende schaal benaderen (of zelfs overstijgen), enz.
Uiteraard, maar een flinke inflatie helpt natuurlijk een hoop..quote:Op woensdag 20 september 2023 18:06 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat is juist het hele idee van de aflossingsvrije hypotheek...
Verfrissend om zoiets te lezen. In dit topic zie je ook weinig aanpassingsbereidheid van mensen die meer vanuit de werkgeverskant redeneren. In mijn zware tijd waren ze keihard: we nemen je niet aan. En ik moest maar zien wat ik kon doen om iemand zover te krijgen om me wel aan te nemen. En eerlijk gezegd, werkgevers die zich nog steeds star opstellen kunnen wat mij betreft dus ook gewoon failliet gaan. Er zijn echt nog wel goede werknemers te vinden tegen een betaalbaar salaris. Zulke verhaaltjes kreeg ik ook te horen in die tijd. Het is echt tijd dat werknemers weer eens wat te zeggen krijgen want we zitten inmiddels in de situatie dat de jonge generatie niet eens meer een woning kan betalen, een primaire levensbehoefte. Terwijl de zombiebedrijven uit de coronatijd nog overeind worden gehouden (al gaat dat gelukkig ook veranderen).quote:Op woensdag 20 september 2023 15:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Veel problemen zijn inderdaad oplosbaar maar ontstaan door totaal mismanagement ik zie het hier bij ons ook. Er was een tijd dat het ruk draaide maar de dingen die ze hebben aangepakt van hogerhand staan totaal niet in relatie tot de feitelijke problematiek. Zo'n dure theoretisch onderlegde crisismanager komt dan de boel wel even doorlichten maar heeft geen idee hoe dingen in de praktijk werken en waar de problemen ontstaan.
Een verziekte werkcultuur of totale inefficiėnte is een veel groter probleem in dit land dan lonen die achter zouden blijven.
Werknemers hebben het nu toch voor het kiezen? Profiteer ervanquote:Op woensdag 20 september 2023 19:29 schreef Daboman het volgende:
[..]
Het is echt tijd dat werknemers weer eens wat te zeggen krijgen want we zitten inmiddels in de situatie dat de jonge generatie niet eens meer een woning kan betalen, een primaire levensbehoefte.
Metalelektro heeft ook nog die wazige tijdelijke inflatie correctie van ¤60,- netto op je salaris, welke in mei 2024 afloopt.quote:Op maandag 18 september 2023 15:01 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Metalelektro is er zo een die achterloopt volgensmij:
Loonstijgingen in deze Cao
Loonsverhogingen
De feitelijke salarissen zijn verhoogd met:
- 5,5 % per 1 december 2022 en
- worden verhoogd per 1 januari 2024 met 3,5 %.
De bedragen van de minimum verhoging bij voltijd arbeid en van de minimum vakantiebijslag bij voltijd arbeid zijn opgenomen in de tabellen bij 3.3.1 resp. 3.7.1.
Wat mij betreft gaat het niet over mijzelf want ik heb het meer dan goed. Maar ik kan nog steeds plaatsvervangend boos zijn over het gemakzucht waarmee werkgevers hiermee omspringen. Geen kijkje willen geven in de boekhoudkundige cijfers, gewoon maar roepen dat ze het niet kunnen betalen, terwijl de jongere generatie een primaire levensbehoefte niet meer kan betalen. Even serieus. De jongere generatie is onze toekomst...quote:Op woensdag 20 september 2023 20:55 schreef baskick het volgende:
[..]
Werknemers hebben het nu toch voor het kiezen? Profiteer ervan
Met de opvang kosten helemaal waar.quote:Op maandag 18 september 2023 23:08 schreef MisChrartin het volgende:
Eigenlijk is het wel terecht om een forse inflatiecorrectie komt.
Onze CAO is in voorjaar 2022 voor het laatst vernieuwd. Toen is er 4% loonsverhoging geweest en eenmalig 1000 bruto voor de gestegen energiekosten.
Nu is er nog steeds geen akkoord bereikt.
Mijn energieprijzen zijn door het dak gegaan en zijn nog steeds exorbitant. We zitten op een warmtenet en ik betaal omgerekend hetzelfde als iemand die 3 euro per kuub gas betaalt. En die ratten van Eneco hebben de warmteprijs niet verlaagd terwijl de gasprijs al veel lager is geworden. Onze lasten voor alleen warmte zijn al 250 euro per maand in een A label huis, ik verwarm niet verder dan 20 graden, alleen de woonkamer en badkamer.
Kinderopvang is 12% omhoog gegaan afgelopen jaar en wordt per januari weer verhoogd.
Er moet in de nieuwe CAO echt een forse stap worden gemaakt om alleen al op 0 koopkrachtvermindering uit te komen. Maar ik zie het niet gebeuren omdat ze vorig jaar ‘al 1000’ tegemoet zijn gekomen aldus de werkgever.
Als ik het per maand optel: energie +150 euro, kinderopvang +150 euro per maand.
Om 300 netto erbij te krijgen moet ik ongeveer 660 bruto erbij krijgen.
En dan heb ik boodschappen etc nog niet eens meegenomen. 10% salarisstijging zou daarom helemaal niet te hoog zijn, sterker nog, dan ga ik er alsnog op achteruit qua koopkracht.
Ik weet van onze eenheden, dat er exorbitante winsten worden gemaakt met installaties van bijna 30 jaar oud. Puur door de energieprijzen voor consumenten.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Daboman het volgende:
Wat mij betreft gaat het niet over mijzelf want ik heb het meer dan goed. Maar ik kan nog steeds plaatsvervangend boos zijn over het gemakzucht waarmee werkgevers hiermee omspringen. Geen kijkje willen geven in de boekhoudkundige cijfers, gewoon maar roepen dat ze het niet kunnen betalen, terwijl de jongere generatie een primaire levensbehoefte niet meer kan betalen. Even serieus. De jongere generatie is onze toekomst...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |