dit werkt he? zo is t ok. Maar mijn ervaring met amateur trompet spelers trouwens, ze beheersen t niet goed en te snel te hard.quote:
Ja langzaam, heel langzaam is mooierquote:Op maandag 18 september 2023 11:53 schreef kree het volgende:
[..]
dit werkt he? zo is t ok. Maar mijn ervaring met amateur trompet spelers trouwens, ze beheersen t niet goed en te snel te hard.
kan btw ok bladmuziek lezen dus leuk dat die erbij zit
for shure, ik Speel piano natuurlijk dus is anders, weet niet of het lastiger is of niet of trompet. het zijn twee verschillende dingen denk. maar zeker trompet kan mooi zijn.quote:Op maandag 18 september 2023 12:01 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ja langzaam, heel langzaam is mooier
Trompet is fysiek veel lastiger dan piano. Het is niks meer dan een koperen buis die je met drie ventielen kan verlengen. Alle toon moet je zelf met je lippen en adem maken. Door gewoon te blazen heb je met de ventielen maar een half octaaf bereik, van F# tot en met C, hogere tonen moet je bereiken dmv hogere lipspanning, een kleinere lip-opening en meer ademsteun. Dat is echt topsport. Voordat je uberhaupt een beetje mooi geluid uit een trompet krijgt ben je ook maanden of langer verder, dagelijks oefenen, itt piano wat gewoon toetsen indrukken is.quote:Op maandag 18 september 2023 12:08 schreef kree het volgende:
[..]
for shure, ik Speel piano natuurlijk dus is anders, weet niet of het lastiger is of niet of trompet. het zijn twee verschillende dingen denk. maar zeker trompet kan mooi zijn.
Ik speel trompet sinds mijn 8e. Speel daarnaast ook gitaar. Ik heb ook wel wat met een piano gepield maar daar ben ik nooit echt goed mee geworden.quote:Op maandag 18 september 2023 12:52 schreef kree het volgende:
klopt ja, speel je zelf trompet denk ik? iig weet je wel hoe het zit enzo ook het verschil tussen piano en blaas/strijk instrumenten?
nou ik heb dus ook gitaar wat geprobeerd, maar vond het aardig lastig wel?quote:Op maandag 18 september 2023 13:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik speel trompet sinds mijn 8e. Speel daarnaast ook gitaar. Ik heb ook wel wat met een piano gepield maar daar ben ik nooit echt goed mee geworden.
Met gitaar kun je in een paar maandjes al een heel eind komen, akkoorden zijn zo geleerd. Eelt op je vingers heb je ook zo. Trompet is anders, het voelt voor mij na die tientallen jaren dat ik het doe nog steeds vaak als een worsteling. Je moet eigenlijk elke dag wel spelen/trainen anders gaat je "embouchure" snel achteruit. Dat gaat zo ver dat ik tegenwoordig bijna altijd een trompetmondstuk of soms zelfs een (pocket) trompet in mijn koffer meeneem op vakantie zodat ik beetje kan bijhouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |