abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 18 september 2023 @ 08:17:17 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_210670177
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_210671859
mits iemand die weet hoe ie ook niet overal bovenuit moet komen wel jah, lol spreek uit ervaring.
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de oriëntae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_210671889
quote:
dit werkt he? zo is t ok. Maar mijn ervaring met amateur trompet spelers trouwens, ze beheersen t niet goed en te snel te hard.

kan btw ok bladmuziek lezen dus leuk dat die erbij zit
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de oriëntae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_210671966
quote:
84s.gif Op maandag 18 september 2023 11:53 schreef kree het volgende:

[..]
dit werkt he? zo is t ok. Maar mijn ervaring met amateur trompet spelers trouwens, ze beheersen t niet goed en te snel te hard.

kan btw ok bladmuziek lezen dus leuk dat die erbij zit
Ja langzaam, heel langzaam is mooier

pi_210672047
quote:
for shure, ik Speel piano natuurlijk dus is anders, weet niet of het lastiger is of niet of trompet. het zijn twee verschillende dingen denk. maar zeker trompet kan mooi zijn.
pi_210672371
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2023 12:08 schreef kree het volgende:

[..]
for shure, ik Speel piano natuurlijk dus is anders, weet niet of het lastiger is of niet of trompet. het zijn twee verschillende dingen denk. maar zeker trompet kan mooi zijn.
Trompet is fysiek veel lastiger dan piano. Het is niks meer dan een koperen buis die je met drie ventielen kan verlengen. Alle toon moet je zelf met je lippen en adem maken. Door gewoon te blazen heb je met de ventielen maar een half octaaf bereik, van F# tot en met C, hogere tonen moet je bereiken dmv hogere lipspanning, een kleinere lip-opening en meer ademsteun. Dat is echt topsport. Voordat je uberhaupt een beetje mooi geluid uit een trompet krijgt ben je ook maanden of langer verder, dagelijks oefenen, itt piano wat gewoon toetsen indrukken is.
pi_210672485
klopt ja, speel je zelf trompet denk ik? iig weet je wel hoe het zit enzo ook het verschil tussen piano en blaas/strijk instrumenten?
pi_210672614
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 12:52 schreef kree het volgende:
klopt ja, speel je zelf trompet denk ik? iig weet je wel hoe het zit enzo ook het verschil tussen piano en blaas/strijk instrumenten?
Ik speel trompet sinds mijn 8e. Speel daarnaast ook gitaar. Ik heb ook wel wat met een piano gepield maar daar ben ik nooit echt goed mee geworden.
Met gitaar kun je in een paar maandjes al een heel eind komen, akkoorden zijn zo geleerd. Eelt op je vingers heb je ook zo. Trompet is anders, het voelt voor mij na die tientallen jaren dat ik het doe nog steeds vaak als een worsteling. Je moet eigenlijk elke dag wel spelen/trainen anders gaat je "embouchure" snel achteruit. Dat gaat zo ver dat ik tegenwoordig bijna altijd een trompetmondstuk of soms zelfs een (pocket) trompet in mijn koffer meeneem op vakantie zodat ik beetje kan bijhouden.
pi_210673705
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 13:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik speel trompet sinds mijn 8e. Speel daarnaast ook gitaar. Ik heb ook wel wat met een piano gepield maar daar ben ik nooit echt goed mee geworden.
Met gitaar kun je in een paar maandjes al een heel eind komen, akkoorden zijn zo geleerd. Eelt op je vingers heb je ook zo. Trompet is anders, het voelt voor mij na die tientallen jaren dat ik het doe nog steeds vaak als een worsteling. Je moet eigenlijk elke dag wel spelen/trainen anders gaat je "embouchure" snel achteruit. Dat gaat zo ver dat ik tegenwoordig bijna altijd een trompetmondstuk of soms zelfs een (pocket) trompet in mijn koffer meeneem op vakantie zodat ik beetje kan bijhouden.
nou ik heb dus ook gitaar wat geprobeerd, maar vond het aardig lastig wel?
Beetje vinger-picking trouwens. De simpele akkoorden zijn niet zo moeilijk.

Maar vond dat gitaar spelen nog best lastig? zelfs nog met wel de muzikale achtergrond die ik wel had?
Het helpt trouwens wel die kennis, maar ok laat staan blaas instrumenten enzo :)
pi_210673741
ttouwens. op Utrecht CS is wel leuk om beetje te jammen bij die openbare piano, als ie er nog staat trouwens onderhand?
pi_210674481
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_210674530
Dit vind ik altijd wel een vrolijke openingstrompetter!

Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 17:56:48 #22
81329 crew  MadMaster
Schots en scheef...
pi_210675246
Hier ook een (voormalig) trompettist.
Heb het instrument nog wel, maar denk niet dat mijn lippen het nu leuk vinden om ongeoefend weer te gaan toeteren...

De inspiratie om trompet te gaan spelen kwam door deze versie van 'O Mein Papa', die vaak bij mijn grootouders te horen was:

Opa was dirigent van het Amsterdams Philharmonisch Orkest in de jaren 70, had thuis heel veel muziekinstrumenten die hij allemaal bespeelde en dus werd het er met de paplepel ingegoten.

Nog wat deuntjes die me geïnspireerd hebben:

OK, geen trompet, maar een bugel als solo instrument...

Ook nam de trompet (en aanverwante blaasinstrumenten) vaak een rol in bij ska muziek:

En zo belandde ik eind jaren 70 ook voor een blauwe maandag in een ska bandje...

Ook leuk, mede gezien de bandnaam (deels met leden van de ska band The Beat en later The Fine Young Cannibals):
pi_210675683
Ik heb vroeger mede voor de trompet gekozen vanwege de solo in dit nummer dat vaak gedraaid werd door mijn francofiele ouders (vanaf 3:00):

En ik vond Glenn Miller vroeger ook heel tof, vooral deze:

pi_210677824
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 donderdag 21 september 2023 @ 01:22:09 #27
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 donderdag 21 september 2023 @ 01:34:22 #28
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 donderdag 21 september 2023 @ 01:55:04 #29
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
  Moderator donderdag 21 september 2023 @ 07:58:50 #30
81329 crew  MadMaster
Schots en scheef...
pi_210702319
De volgende disco songs met flinke blazersessies, incl. trompet uiteraard, zijn in huize MadMaster ook nog regelmatig te horen:

Van de laatste werd het blazersdeel in een loop gebruikt als filler/bedje (achtergrondmuziekje) voor aankondigingen op Hilversum 3 voor de Toppop Disco Show.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')