Die helm (vragen) is een goeiequote:Op vrijdag 15 september 2023 23:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe moeten wij dat weten? Vraag dat aan je arts. En geef je broer een helm.
Zoals qajariaq al aangeeft, het probleem zit hem niet in de sterkte van de schedel. Om die te breken zijn gigantische krachten nodig, het helpt ook dat de schedel min of meer bolvormig is.quote:Op vrijdag 15 september 2023 23:24 schreef Ponsai het volgende:
Is een schedel sterk genoeg om hersenen te beschermen om zoiets te incasseren?
Aan zijn huid is niks te zien.quote:Op zaterdag 16 september 2023 11:00 schreef qajariaq het volgende:
De schedel zal dit wel aankunnen maar bij elke klap worden de hersenen ook weer iets geschud. Daarnaast zal de huid ook wel gaan protesteren als die zo vaak geraakt wordt.
Maar inderdaad beter open het gesprek met die arts aangaan, die heeft er veel meer verstand van en weet hopelijk ook veel meer details over wat roer nu precies doet en met welke kracht.
Sterkte
Idd het zijn dagelijks schokjes.quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:51 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Zoals qajariaq al aangeeft, het probleem zit hem niet in de sterkte van de schedel. Om die te breken zijn gigantische krachten nodig, het helpt ook dat de schedel min of meer bolvormig is.
Het probleem zit hem in het doorgeven van de schok naar de hersenen. In de meeste gevallen dat mensen problemen oplopen na een klap op het hoofd is niet dat de schedel het begeeft, maar dat de hersenen een schok krijgen : een hersenschudding. En de schokken die je broer geeft zijn misschien niet zo sterkt, maar veel kleine schokjes kunnen ook een cumulatief effect hebben, af en toe een gesprongen adertje kan je wel hebben, maar als dat zo vaak gebeurt kan het een probleem gaan worden.
Ik wens je veel sterkte met je broer.
Tegen mij zegt hij dat niet.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:31 schreef summer2bird het volgende:
Ik haak hier even op in, in mijn verleden veel automutilatie gedaan met hoofd bonken (nu niet meer, dit is geheel als advies bedoeld)
Je moet nu gaan opletten of hij een hersenschudding heeft. De schedel is vrij moeilijk te breken, maar een hersenschudding is erg snel gebeurd.
Let op hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, humeurig.
Als hij moet overgeven direct aan de bel trekken.
Bespreek ook waarom hij dit doet. Is hij te druk in zijn hoofd? Is hij kwaad op zichzelf? Kan hij een emotie niet uiten?
Succes ermee!
Daar doet hij het ook. Rechts voor dan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef Cockwhale het volgende:
Voorhoofd is volgens mij iets sterker
Dat lijkt mee te vallen, maar goed wat is hard voor de hersenen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef Cockwhale het volgende:
De hersenen worden echter wel flink door elkaar geschud als het echt harde klappen zijn.
Dat valt nog mee.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef Cockwhale het volgende:
Ook de huid zal het niet echt fijn vinden.
Voetballers hebben een verhoogde kans op dementie en andere hersenkwalen door het heel vaak koppen van een bal, dat is ook niet zo hard. Maar dat is slechts een kans en je zal nooit zeker weten of het daardoor gekomen is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:47 schreef Ponsai het volgende:
Idd het zijn dagelijks schokjes.
Maar de vraag die ik mij vooral stel is of hersenen niet goed tegen deze schokken kunnen, of dat ze niet tegen botsen kunnen.
Met zijn klapjes gebeurd dat laatste niet denk ik.
Las het idd. Noem je chronische traumatische encefalopathie.quote:Op zondag 17 september 2023 20:29 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Voetballers hebben een verhoogde kans op dementie en andere hersenkwalen door het heel vaak koppen van een bal, dat is ook niet zo hard. Maar dat is slechts een kans en je zal nooit zeker weten of het daardoor gekomen is.
Verder is er nu toch niks meer aan te doen behalve het gedrag afleren.
Absoluut. Daar gaan ze ook mee aan de slag.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:13 schreef loveli het volgende:
Het lijkt me belangrijker een manier te vinden om zijn gedrag aan te passen
Stressvol zal het zijn. Arts zei wel dat hij medicatie kon voorschrijven dat hij rustiger wordt.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:13 schreef loveli het volgende:
Onderzoek is stressvol en wat levert het op?
Wat ik zeg doet hij.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:13 schreef loveli het volgende:
k weet niet hoe je broer precies is, als hij baat heeft bij een onderzoek, go for it.
Helaas heeft dat geen effect.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik zou eerder focussen op het afleren van zijn gedrag en of extra bescherming (een helm). Hier in buurt is er een woonlocatie voor verstandelijk beperkten, een bewoner daarvan loopt dagelijks rond met een helm. Ik weet niet in hoeverre je broer dat gaat accepteren uiteraard.
Hij kan er zelf niet over beslissen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 13:08 schreef loveli het volgende:
Begrijp ik tussen de regels door dat het onderzoek vooral voor jou gemoedsrust zou geven?
Laat het gaan als het voor je broer niets toevoegt.
Nee. Althans niet wat zichtbaar blijft. Misschien net na de klap.quote:Op zaterdag 23 september 2023 13:04 schreef FlippingCoin het volgende:
Maar was er niets te zijn op de huid van zijn hoofd waar hij slaat dan? Geen beschadiging of blauwe plek?
Die hamer was een soort van pop, dus die was al ingepakt met een stofje.quote:Op zaterdag 23 september 2023 14:50 schreef qajariaq het volgende:
Kan je die hamer niet 'inpakken'. Zodat de klap wat minder hard aankomt?
Dat zijn ze aan het onderzoeken.quote:Op zaterdag 23 september 2023 14:50 schreef qajariaq het volgende:
Doet ie het uit verveling of heeft hij zat andere activiteiten?
Zware vorm van autisme o.a.quote:Op zondag 24 september 2023 19:50 schreef Fushia2 het volgende:
Serieuze vraag: is de zorg zo zwaar dat hij op een zorgboerderij woont? Waarom woont hij niet thuis?
Is ook een lastige.quote:Op zondag 24 september 2023 20:34 schreef Irri-tante het volgende:
Wat is de meerwaarde van de MRI? Buiten dag je misschien weet dat die puntbloedinkjes er zijn. Wat dan?
Overigens is automutilatie echt lastig om ' af te leren'.
Soms zit het in kleine dingen die bij toeval goed uitpakken. Zo ken ik iemand die zichzelf ook sloeg en dat 'opeens' niet meer deed met gewichtjes aan de polsen. Een andere dame sloeg zichzelf niet meer nadat ze handschoenen aanhad. Maar ik heb ook hele constructies gezien waar ik de elleboog niet meer te buigen was (spalken) om slaan te voorkomen. Dat is helaas alleen maar preventief.
Ik ben sinds kort ook mentor van iemand en vind het soms maar lastig: ik hoor steeds de stem: wat is de meerwaarde van weten/ handelen? Wat levert het mij/ de cliënt op? En maak op basis daarvan afwegingen. Uiteraard met input van betrokkenen.
In een van je eerdere posts zei je dat hij zich er soms wat duizelig door voelde. Is het echt ewust automutilatie of eerder een soort high?quote:Op zondag 24 september 2023 22:46 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Is ook een lastige.
Mij zelf zal het vooral laten in zien of het gedrag wel of niet gevaarlijk is voor zijn hersenen.
Zoja kan ik hem dit ook uitleggen. Zonee weet ik dat we hier mogelijk wat milder in kunnen zijn met zijn allen (wel oorzaak automutilatie uitzoeken).
Hele goeie vraag. Zal hem eens opschrijven en voorleggen.quote:Op zondag 24 september 2023 23:52 schreef loveli het volgende:
In een van je eerdere posts zei je dat hij zich er soms wat duizelig door voelde. Is het echt ewust automutilatie of eerder een soort high?
Ik begrijp wat je zegt.quote:
Inderdaad, minimaal 50x en vaak nog meer.quote:Op maandag 25 september 2023 16:53 schreef Irri-tante het volgende:
Het lijkt mij (op dit moment) niet zinvol om die MRI te doen. Je zegt dat hij dit meerdere keren op een dag doet. Dus eigenlijk is die MRI een momentopname. De volgende 50 klappen kan wel schade opleveren. Ik zou eerder inzetten op kijken hoe dit gedrag te verwelkomen/ af te remmen of hoe je het dan wil noemen en dan na stoppen kijken of er schade is. Als je dit zou willen weten
Fijn dat je dit zegt.quote:Op maandag 25 september 2023 16:53 schreef Irri-tante het volgende:
We weten van boksers/ voetballers etc dat zij vaak op jongere leeftijd dementie ontwikkelen vanwege hersenschade dus het gedrag stoppen zou mijn prioriteit hebben.
Dat het meer de hand, dan het hoofd beschermd. Zonder handschoen breek je je hand.quote:Op maandag 25 september 2023 17:00 schreef Ponsai het volgende:
Wat vindt jij / jullie van het bokshandschoen advies?
Dat is een lastige. Dit voelt als symptoombestrijding. Je weet de oorzaak niet en de vraag is of je deze gaat vinden. Maar je wil ook iets doen.quote:Wat vindt jij / jullie van het bokshandschoen advies?
Klopt.quote:Op maandag 25 september 2023 17:07 schreef christmastsunami het volgende:
Dat het meer de hand, dan het hoofd beschermd. Zonder handschoen breek je je hand.
Dat gebeurd nu inderdaad.quote:Op maandag 25 september 2023 17:52 schreef Irri-tante het volgende:
Maar mijn ervaring is wel dat het ene vaak wordt vervangen door het andere. Dus dan zou het tikken op zijn hoofd vervangen kunnen worden door hoofdbonken. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan wel.
Schaadt het hem is de hamvraag.quote:Op maandag 25 september 2023 17:52 schreef Irri-tante het volgende:
De bokshandschoen. Tja, valt te proberen Schaadt het hem? Vraag wel om duidelijke observaties.
Die vraag heb ik ook gesteld.quote:Op maandag 25 september 2023 18:28 schreef Irri-tante het volgende:
Want een bokshandschoen zal hem wel beperken in het gebruik van zijn handen. Hoe ziet de gedragskundige dit voor zich? Is het zijn dominante hand?
Helm doet hij gelijk af.quote:Op maandag 25 september 2023 18:28 schreef Irri-tante het volgende:
Ik zou beginnen zijn hoofd gaan beschermen.
Het proberen waard als het zo blijft.quote:Op maandag 25 september 2023 18:33 schreef Irri-tante het volgende:
Heel stom idee, maar je hebt ook van die honden speeltjes die eruit zien als hamer. Is dat iets om aan te bieden? Of iets anders waarmee hij wel op zijn hoofd kan slaan/tikken, maar geen schade aanricht.
De hamer heeft hij dichtbij zijn hoofd en blijft dan aan een stuk door tikken.quote:Op maandag 25 september 2023 18:33 schreef Irri-tante het volgende:
Geeft hij met zijn gunmihamer die op vakantie is meer kracht dan met zijn vuist? Zal een interpretatie zijn, maar is alternatief niet slechter?
Zal zeker harder zijn dan als hij bij zichzelf doet.quote:Op maandag 25 september 2023 19:13 schreef loveli het volgende:
Boksers slaan zichzelf niet, maar gebruiken hun hele arm en lichaam om de klap kracht bij te zetten.
Absoluut. Dat realiseer en weet ik ook.quote:Op maandag 25 september 2023 19:13 schreef loveli het volgende:
Hersenen worden redelijk goed beschermd in de schedel, vloeistof eromheen enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |