ontrechter ontslag zeg ik!quote:Juf neemt 15 leerlingen uit speciaal onderwijs stiekem mee naar de Efteling: ontslag op staande voet
Een juf op een school voor speciaal onderwijs in Amsterdam heeft in maart vijftien leerlingen stiekem meegenomen naar de Efteling. De directeur wist niet beter dan dat ze naar Space Expo in Noordwijk zouden gaan, maar de juf zette koers naar Kaatsheuvel. Omdat een van de busjes waarin ze onderweg waren te hard reed op de A2, viel ze door de mand.
’quote:De kantonrechter vindt het ontslag terecht. ,,Er is een onaanvaardbaar risico genomen, hetgeen tot ernstige gevolgen had kunnen leiden. Door het onprofessionele en eigenmachtige optreden van verzoekster wisten de school en ouders van de (kwetsbare) kinderen niet waar zij zich op 10 maart 2023 een groot deel van de dag hebben bevonden.’’ Dat het goed is afgelopen, maakt dat niet anders, aldus de rechter. ,,Hoe dan ook heeft zij de kinderen betrokken in een complot en in een lastig parket gebracht.‘
Dit.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:53 schreef Ronald het volgende:
Ik vind het nog best een prestatie om 15 kinderen bij elkaar te houden met een gemiddeld iq van 62 in zo'n groot park.
Wtfquote:Op vrijdag 15 september 2023 15:49 schreef Bezsen het volgende:
Op een ouderavond die later werd gehouden, bleek zelfs dat een van de ouders zijn kind een pak rammel had verkocht, omdat-ie maar bleef jokken over een zogenaamd bezoek aan de Efteling.
(Lol)
En die ouder hebben ze niet direct gearresteerd? Je kind klappen gevenquote:Op vrijdag 15 september 2023 15:57 schreef schommelstoel het volgende:
Op een ouderavond die later werd gehouden, bleek zelfs dat een van de ouders zijn kind een pak rammel had verkocht, omdat-ie maar bleef jokken over een zogenaamd bezoek aan de Efteling
De externe begeleider heeft ze betaald.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Welnetjes dat ze zelf die tickets heeft gekocht. Dat concludeer ik uit de zin dat alleen een verkeersboete dit aan het licht bracht en niet de ticket declaratie.
Ik zeg dat ze moderator van FOK! moet worden!quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:53 schreef Ronald het volgende:
Ik vind het nog best een prestatie om 15 kinderen bij elkaar te houden met een gemiddeld iq van 62 in zo'n groot park.
Dit vooral.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:57 schreef schommelstoel het volgende:
Op een ouderavond die later werd gehouden, bleek zelfs dat een van de ouders zijn kind een pak rammel had verkocht, omdat-ie maar bleef jokken over een zogenaamd bezoek aan de Efteling
Ze mogen die ouders ook wel eens onderzoeken.
Als je daar al een pak rammel voor geeft.
Een topic, dat is een feature op FOK!quote:
Wat had er dan kunnen gebeuren dat niet mogelijk was als ze naar de Space Expo was gegaan of als de school en de ouders wel op de hoogte waren geweest?quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:53 schreef golfer het volgende:
De kantonrechter vindt het ontslag terecht. ,,Er is een onaanvaardbaar risico genomen, hetgeen tot ernstige gevolgen had kunnen leiden. Door het onprofessionele en eigenmachtige optreden van verzoekster wisten de school en ouders van de (kwetsbare) kinderen niet waar zij zich op 10 maart 2023 een groot deel van de dag hebben bevonden.’’ Dat het goed is afgelopen, maakt dat niet anders, aldus de rechter. ,,Hoe dan ook heeft zij de kinderen betrokken in een complot en in een lastig parket gebracht.‘
Volgens de kantonrechter wel.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:19 schreef crystal_meth het volgende:
Wat ze deed was misschien onaanvaardbaar, maar dat maakt het nog geen onaanvaardbaar risico.
Daarom, het is gewoon lief, ze had hooguit een waarschuwing moeten krijgen, maar god man, zeik niet zo, rubberentegel gekken allemaal, beetje avontuur... echt een leuke juf, echt dit ontslag is gewoon onterecht naar mijn idee, veel beter kan je je niet wensen manquote:Op vrijdag 15 september 2023 16:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat had er dan kunnen gebeuren dat niet mogelijk was als ze naar de Space Expo was gegaan of als de school en de ouders wel op de hoogte waren geweest?
Wat ze deed was misschien onaanvaardbaar, maar dat maakt het nog geen onaanvaardbaar risico.
Het lijkt me duidelijk dat er een flink extra risico is als de ouders denken dat hun kind op een bepaalde plek is maar eigenlijk ergens anders. Het zijn ook twee andere omgevingen, die Space Expo is misschien makkelijker te behappen voor sommige kinderen dan een (wellicht) druk pretpark.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat had er dan kunnen gebeuren dat niet mogelijk was als ze naar de Space Expo was gegaan of als de school en de ouders wel op de hoogte waren geweest?
Heeft ie ook gezegd welk risico ze precies liepen?quote:
Zal met de verzekering te maken hebben. Als er wat zou gebeuren (onderweg) met de kinderen kun je er op rekenen dat de school een groot probleem heeft.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heeft ie ook gezegd welk risico ze precies liepen?
Het enige risico dat ik zie is een grotere kans op een ongeluk door het te hard rijden en doordat ze een langere afstand moesten afleggen. Maar dat heeft weinig te maken met of de ouders wel of niet op de hoogte waren.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat er een flink extra risico is als de ouders denken dat hun kind op een bepaalde plek is maar eigenlijk ergens anders. Het zijn ook twee andere omgevingen, die Space Expo is misschien makkelijker te behappen voor sommige kinderen dan een (wellicht) druk pretpark.
Een deel van het verweer was dat de school haar niet 'onverwijld' ontslagen had. Het uitlezen van de gegevens van het busje is onderdeel van de weerlegging ervan.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:50 schreef Vincent_student het volgende:
Vreemd verhaal op zich wel. Noordwijk en de Efteling liggen nou niet bepaald naast elkaar. Vanuit Amsterdam ben je langer onderweg. En die busjes zijn wellicht gehuurd? Uit het verhaal maak ik op dat het er minstens twee waren? Dus dan heb je al kilometerstanden die verwerkt worden in de factuur. En stel dat de juffrouw één busje bestuurde, de andere bus zal door iemand anders bestuurd moeten zijn, dus die is medeplichtig? Heeft die zijn/haar mond niet open gedaan?
En die andere kinderen zullen toch ook wel thuis over hun avontuur hebben verteld?
De gehele uitspraak is hier te vindenquote:Verweerster betwist dat het ontslag niet onverwijld zou zijn gegeven. Zij is er pas op 21 maart 2023 door het uitlezen van de black box van een busje achter gekomen dat daarmee op 10 maart 2023 naar Kaatsheuvel was gereden. Hoor/wederhoor kon pas op 24 maart 2023 plaatsvinden in verband met een studiedag van verzoekster. De directeur was niet bevoegd om verzoekster te ontslaan. Daarvoor was nog een gesprek noodzakelijk met de bestuurder. Dat heeft op maandag 27 maart 2023 plaatsgevonden, waarna verzoekster is ontslagen.
ja joh, die begeleider heeft alles betaald, en het was gewoon het plan, er waren begeleider(s), iedereen wist ervan, en ze dachten, tof man, doen we... en dat is het ook gewoon, tof... hou op man.. ja er had er 1 kunnen verdrinken in fata morgana, maar god dat kan ook bij de spees ekspo, als je niet oplet ligt er 1 in de plee dood te zijn... weet je welquote:Op vrijdag 15 september 2023 16:50 schreef Vincent_student het volgende:
Vreemd verhaal op zich wel. Noordwijk en de Efteling liggen nou niet bepaald naast elkaar. Vanuit Amsterdam ben je langer onderweg. En die busjes zijn wellicht gehuurd? Uit het verhaal maak ik op dat het er minstens twee waren? Dus dan heb je al kilometerstanden die verwerkt worden in de factuur. En stel dat de juffrouw één busje bestuurde, de andere bus zal door iemand anders bestuurd moeten zijn, dus die is medeplichtig? Heeft die zijn/haar mond niet open gedaan?
En die andere kinderen zullen toch ook wel thuis over hun avontuur hebben verteld?
Best verdrietig dit.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:49 schreef Bezsen het volgende:
Op een ouderavond die later werd gehouden, bleek zelfs dat een van de ouders zijn kind een pak rammel had verkocht, omdat-ie maar bleef jokken over een zogenaamd bezoek aan de Efteling.
(Lol)
Ik vind het echt goed van jullie dat jullie een moderator dingen uitleggen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:19 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Een topic, dat is een feature op FOK!
Een IQ van 62 heb je al. Nu nog een lieve juf zoeken.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:27 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Ik wil ook ontvoerd worden naar de Efteling
Ja, zo ben ik hequote:Op vrijdag 15 september 2023 17:16 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Ik vind het echt goed van jullie dat jullie een moderator dingen uitleggen.
Aha, daar wordt het tenminste duidelijk beschreven:quote:Op vrijdag 15 september 2023 17:07 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Een deel van het verweer was dat de school haar niet 'onverwijld' ontslagen had. Het uitlezen van de gegevens van het busje is onderdeel van de weerlegging ervan.
[..]
De gehele uitspraak is hier te vinden
De samenvatting van het AD wekte een andere indruk, liet de beschreven gevaren (en het woord "derhalve") weg, waardoor het risico leek te gaan over wat ie daarna zei, ipv over wat ie daarvoor had gezegd.quote:Verweerster benadrukt dat het hier gaat om kinderen met een laag IQ. Voor een bezoek van de klas (vijftien kinderen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar) aan een pretpark als de Efteling, met een oppervlakte van 72 ha in een bosrijke omgeving met veel water en gevaarlijke attracties, waren twee leerkrachten en één externe begeleider (voor een kind dat één op één begeleiding nodig had) volstrekt onvoldoende en onverantwoord. Een professional als verzoekster moet dat weten. Veel leerlingen hebben geen zwemdiploma en groep Rood heeft veel potentiële weglopers of kinderen die kunnen verdwalen. De groep had geen polsbandjes mee. Verweerster heeft een zorgplicht voor de aan haar toevertrouwde kinderen.
[..]
Verweerster heeft voldoende duidelijk gemaakt dat de begeleiding daarvoor onvoldoende was. Verzoekster heeft derhalve een onaanvaardbaar risico genomen, hetgeen tot zeer ernstige gevolgen had kunnen leiden. Door het onprofessionele en eigenmachtige optreden van verzoekster wisten verweerster en de ouders van de (kwetsbare) kinderen niet waar zij zich op 10 maart 2023 een groot deel van de dag hebben bevonden. Dat is onacceptabel. Dat het “goed is afgelopen” maakt dat niet anders.
Dat ja! WTFquote:Op vrijdag 15 september 2023 15:57 schreef schommelstoel het volgende:
Ze mogen die ouders ook wel eens onderzoeken.
Als je daar al een pak rammel voor geeft.
Ik dacht dat je een grap maakte maar het staat er echtquote:Op vrijdag 15 september 2023 15:49 schreef Bezsen het volgende:
(Lol)
quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:49 schreef Bezsen het volgende:
(Lol)
Ja leek mij ook leuker voor die kids, lijkt mij bemoeilijk te behappen ruimtevaart als kind bent en ook nog eens zwakbegaafd, en die lerares heeft dus zelf die superdure kaartjes Efteling lopen kopen voor die leerlingen?quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:27 schreef FlyingFish het volgende:
De space expo met 15 kinderen met een iq van 62 is ook een dom plan. Mijn leergierige kinderen waren daar na een klein uurtje al klaar mee. Het is heel klein en vooral kijken (het interactieve deel is veel te lastig voor jonge/simpele kinderen). Ik zou dan ook liever ze meenemen naar de Efteling, dat gaat veel minder gedoe zijn.
Maar goed, dat is niet aan de juf om te bepalen, dus terecht ontslag helaas.
Minstens 1 volgens het artikel, en die kreeg meteen een paar hoeken thuisquote:Op vrijdag 15 september 2023 16:50 schreef Vincent_student het volgende:
Dit had ze in overleg moeten doen. Ik moet eerlijk zeggen, als ik ouder was van zo'n kind, en de juffrouw ging op deze manier aan de haal, zou ik behoorlijk pissed off zijn. Het is een signaal dat die juffrouw de afspraken niet nakomt.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja leek mij ook leuker voor die kids, lijkt mij bemoeilijk te behappen ruimtevaart als kind bent en ook nog eens zwakbegaafd, en die lerares heeft dus zelf die superdure kaartjes Efteling lopen kopen voor die leerlingen?
Eigenlijk best wel lief. Al had ze dat natuurlijk niet zo moeten doen. Want met 15 zwakbegaafde leerlingen in De Efteling met 1 lerares lijkt mij ook wel weer een risico.
Leuk voor kinderen met een normale intelligentie, maar niet voor kinderen die verstandelijk beperkt zijn die niet eens hun eigen naam zouden kunnen spellen of hun kont kunnen afvegen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:24 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit had ze in overleg moeten doen. Ik moet eerlijk zeggen, als ik ouder was van zo'n kind, en de juffrouw ging op deze manier aan de haal, zou ik behoorlijk pissed off zijn. Het is een signaal dat die juffrouw de afspraken niet nakomt.
En wat is er trouwens mis met een space-expo?
Ja, eens. Maar waarschijnlijk was het veel duurder geweest als het op een veilige manier had gemoeten.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:27 schreef Vincent_student het volgende:
Als dat mens had gezegd: Ik wil eens een keer al die kinderen mee nemen naar de Efteling en ik betaal, nou helemaal prima. Dan kan dat toch worden georganiseerd lijkt mij?
Maar zoals het nu is gegaan, is gewoon achterbaks.
Ik denk dat het niet al te moeilijk was geweest dat ook anderen een financiële bijdrage leverden. In feite is het gewoon heel erg lief dat iemand zoiets aanbiedt.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:34 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Ja, eens. Maar waarschijnlijk was het veel duurder geweest als het op een veilige manier had gemoeten.
Goed bedoeld maar terecht ontslag als je niet snapt dat dit niet kan.
Ik hoop dat je het sprookjesbos leuk vond.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:47 schreef Toine51 het volgende:
Met een gem IQ van 62 pas je beter in de Efteling dan bij Space Expo..
Oh jé...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |