Waarop baseer je dat? Ik lees juist dat er ze nog aan het nadenken zijn over een vervolg.quote:Op zondag 17 september 2023 06:04 schreef Gustaf86 het volgende:
Dat ze nu al vrij publiekelijk het bijltje erbij neer gooien betreur ik.
Heel simpel, vanaf 10-11-2023 mogen ze in heel de EU geen projecten meer aanbieden omdat ze geen vergunning hebben. Ze zijn inmiddels per direct mee gestopt met het aanbieden van nieuwe projecten.quote:Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef Crowdmeister het volgende:
Wat voor gevolgen heeft het niet verstrekken van de vergunning nu precies op het business model van MCF? Mogen ze nu geen buitenlandse klanten aannemen? Mogen ze alleen crowdfunden in specifieke landen? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
De communicatie en de genoemde vervolgstappen wijzen wel heel erg dat ze geen vergunning gaan krijgen. In geen enkele communicatie en FAQ wordt gesproken over bezwaar oid.quote:Op zondag 17 september 2023 10:18 schreef jacobme het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat? Ik lees juist dat er ze nog aan het nadenken zijn over een vervolg.
quote:Op zondag 17 september 2023 09:12 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Ook bij gve en zonder problemen of corona pauze is startende ondernemer Kenny klaar met het terugbetalen van zijn lening.Kenny is goed bezig, verdient de complimenten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is dan wel weer een pluspunt bij gve omdat het geld voor de laatste termijnen nog in het depot zit worden die alvast wat eerder uitbetaald.
facebook aug 23
"DE HORECA ONDERNEMER VAN DE WEEK"
Deze week maken we graag Kenny Debeij bekend als "horeca ondernemer van de week".
Los van het feit dat het een bijzonder aardige man is, kunnen we niet meer dan veel respect opbrengen voor wat hij gedurende de afgelopen jaren heeft bereikt.
Eind 2018 kocht hij zijn eerste zaak, een cafetaria aan de Augustinusstraat in Geleen, en verbouwde deze zaak volledig, om er een heel fraaie cafetaria (cafetaria Kenny's) te gaan exploiteren. Vanaf de dag van de opening op 12 januari 2019 was deze zaak een succes. Kenny was toen pas 20 jaar jong.
Inmiddels, ruim 4 jaar later, heeft Kenny een tweede cafetaria, snackbar "Kenny's", genoemd, aan de Haagstraat in Munstergeleen. Ook deze zaak is volledig verbouwd en getransformeerd tot een succesvolle, drukbezochte, zaak.
Eind 2022 nam Kenny zijn derde zaak over, het befaamde "Royal Steakhouse" aan de drukbezochte Sittardse Markt.
Er zijn weinig mensen die in zo'n korte tijd, vanuit het niets, drie mooie en succesvolle zaken uit de grond stampen.
Waarvoor alle respect!
Donderdag is het besluit van AFM gekomen, ik denk ook dat er eerdere signalen geweest dat een vergunning lastig zou worden. Felix heeft eerder aangegeven dat de AFM vragen heeft gesteld nav de vergunningsaanvraag.quote:Op zondag 17 september 2023 11:36 schreef InVestEerder het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind; ze schrijven dat ze vrijdag deze brief van AFM hebben ontvangen. Als je dan écht totaal verrast zou zijn, dan zou je zwaar aangeslagen zijn, eerst het weekend maar eens gebruiken om de ergste wonden te likken en maandagochtend vroeg topberaad over 'hoe nu verder' en aansluitend een mail er uit naar alle betrokkenen. Maar misschien waren ze toch wel minder verrast dan dat ze ons hebben doen geloven....
Een curator heeft toch juist de wettelijke taak om alle bezittingen te verkopen tegen een zo goed mogelijk prijs (naar oordeel curator). Ik heb 1x te maken gehad met een curator die een verzamelgebouw moest verkopen. Deze ging toen niet akkoord met de eerste de beste bieding en haalde redelijk het onderste uit de kan.quote:Als MaxCF straks omvalt wordt er een curator aangesteld, en die heeft geen belang om inspanningen te doen om voor investeerders geld terug te halen.
reactie CCF ontvangen:quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:42 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
Heb dit project doorgenomen en ken de onderneming van naam en de verhuurpanden. Waren vroeger starterswoning (koop) die inmiddels net zoals in vele grote steden zijn opgekocht door particuliere investeerders.
Dan valt mij wel op dat er ¤30.000 per jaar huur word gefactureerd aan de BV voor een pand dat normaal max ¤750,00 -¤950,00 aan huur per maand kost. De huurders die dit huren hebben allemaal een Wajong, bijstand (WSW Lks dienstverband) en hierlangs een PGB voor zorg het pand heeft maximaal 3 kleine slaapkamertjes of 2 normaal formaat. Bestemming is gewoon wonen. Iets klopt er niet aan dit verhaal
Of er word geld uit de BV getroken om in pretbox 3 te vallen en word de belastingdienst opgelicht en lijkt het richting gemeente WLZ dat ze minder winst maken of de huurders betalen een huur die ze niet kunnen betalen (wat ook een belachelijke huur is voor dat pand in Budel) of de aangegeven huur klopt niet.
Dank voor het navragen dacht ik al om eerlijk te zijn. Die 10% van de waarde lijkt mij ook de max. en stinkt dan al bij de belastingdienst, maar kan mogelijk dan inderdaad nog net door de beugel. Dan klopt echter ook niet de tekst van de Pitch.quote:Op zondag 17 september 2023 13:32 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
reactie CCF ontvangen:
"Hoi Jaco078, belangrijk is dat de BV de hoge huur betaalt en niet de bewoner! De huur is afgestemd met de accountant en die geeft aan dat 10% vd werkelijke waarde de maximale huur mag zijn, daarop is de huur gebaseerd"
quote:Op zondag 17 september 2023 10:18 schreef jacobme het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat? Ik lees juist dat er ze nog aan het nadenken zijn over een vervolg.
quote:Op zondag 17 september 2023 10:29 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De communicatie en de genoemde vervolgstappen wijzen wel heel erg dat ze geen vergunning gaan krijgen. In geen enkele communicatie en FAQ wordt gesproken over bezwaar oid.
De vervolgstappen waar ze het wel over hebben is gesprekken met aandeelhouders over de nu ontstane situatie. Dit gaat o.a. over de toekomst van het bedrijf.
Ik baseerde dat op mijn kennis en ervaring met voornemenbesluiten. Niet van financiële toezichthouders btw. We zijn nog niet eens in de bezwaarfase, laat staan de beroepsfase bij de rechter. Ik heb niet eerder meegemaakt dat een burger/bedrijf een negatief voornemenbesluit vrijwel direct openbaar maakte, zonder eerst overleg te voeren met advocaten / adviseurs en alle opties te bestuderen. Dit is funest voor je marktwaarde, reputatie en continuïteit.quote:Op zondag 17 september 2023 11:36 schreef InVestEerder het volgende:
Volgens mij is tegen iedere beslissing van een overheidsorgaan in principe bezwaar en beroep mogelijk. Maar ik denk dat het oordeel dermate vernietigend is geweest, dat MaxCF inziet dat ze vrij kansloos zijn. En terecht, naar mijn mening, want een dergelijk incompetente club mag geen vergunning krijgen om zich met financiële transacties te bemoeien.
Wat ik wel opmerkelijk vind; ze schrijven dat ze vrijdag deze brief van AFM hebben ontvangen. Als je dan écht totaal verrast zou zijn, dan zou je zwaar aangeslagen zijn, eerst het weekend maar eens gebruiken om de ergste wonden te likken en maandagochtend vroeg topberaad over 'hoe nu verder' en aansluitend een mail er uit naar alle betrokkenen. Maar misschien waren ze toch wel minder verrast dan dat ze ons hebben doen geloven....
Een toekomst is er nu mijns inziens niet meer voor MaxCF want er komt geen geld meer binnen. Dat is vanzelfsprekend niet goed voor bestaande investeerders. Het lijkt mij dat huidige leningnemers, zoals bijvoorbeeld BlueTouch, hun terugbetalingen nog meer gaan uitstellen. Als MaxCF straks omvalt wordt er een curator aangesteld, en die heeft geen belang om inspanningen te doen om voor investeerders geld terug te halen.
Ik had al het vermoeden dat de verzuimgraad zelf geen criterium was. Maar indirect wel: je moet hem bekend maken en conform instructie berekenen (doet Max niet, althans niet juist). Wat vager: je moet je bedrijf op orde hebben. Ik vraag me af of de AFM de incidenten met de zekerheden en de grote achterstanden heeft genoemd in het voornemenbesluit in het kader van de eis van prudente bedrijfsvoering. Als het dat laatste is, dan zou ik nog wel overwegen om daar een boom over te zetten in de reactie op het voornemen (en later in bezwaar, beroep en hoger beroep) als ik Max was. En de verzuimgraad juist berekenen en publiceren lijkt me niet moeilijk. Stukje 'mea culpa, mea maxima culpa', beterschap beloven en daarna hameren op ex nunc toetsen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder details te kennen twijfel ik er niet aan dat ze alle mogelijk ontsnappingen al hebben geprobeerd (dit was de officiele mededeling/bevestiging, kort na intro series B was het ze blijkbaar al mondeling verteld!) en zelf ook geen kansen meer zien, anders ga je niet zo bezig en ga je niet de investeerders in de series B een voorstel doen hun geld terug te geven. Ik ben er vrij zeker van dat er intensief contact is gweest met de AFM de laatste tijd, enerzijds vanwege het verschept toezicht wat F. zelf ook al eerder heeft aangegeven en anderzijds vanwege het voornemen de aanvraag niet toe te kennen. Maar als dan blijkt dat het niet gaat, dan gaat het dus ook gewoon niet. Dan kun je nog wel in bezwaar en beroep gaan, maar als je dan op zo'n manier een vergunning moet binnenslepen moet je je afvragen hoe degelijk het verhaal en de organisatie uiteindelijk is, nog afgezien van de inschatting van de kansen.quote:Op zondag 17 september 2023 06:04 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Herstel: ik lees nu dat ze een voornemen hebben ontvangen. Ik ben niet bekend met deze specifieke aanvraagprocedure maar ik heb nu het vermoeden dat ze nog een zienswijze in kunnen dienen en wellicht een hoorzitting kunnen krijgen. Als ze goede plannen hebben kan dat de AFM over de streep trekken.
Dat ze nu al vrij publiekelijk het bijltje erbij neer gooien betreur ik.
Het lijkt me sowieso dat deze mensen heel erg de grenzen opzoeken van wat nog nét kan. Ten koste van de belasting- en premiebetalers.quote:Op zondag 17 september 2023 14:39 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
Dank voor het navragen dacht ik al om eerlijk te zijn. Die 10% van de waarde lijkt mij ook de max. en stinkt dan al bij de belastingdienst, maar kan mogelijk dan inderdaad nog net door de beugel. Dan klopt echter ook niet de tekst van de Pitch.
De huur die wordt ontvangen is
¤ 30.000, per jaar per woning... De woningen zijn maar 180k tot 230k waard en geen 300k per stuk.
Dat laatste klopt, maar is door de ruim dekkende 1e hypotheken toch weinig relevant?quote:Op maandag 18 september 2023 11:42 schreef KrekelJapie het volgende:
D.M. Jansma Holding B.V.
¤ 80.000 | 7,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/d-m-jansma-holding-b-v/
3x 1e hypotheek opslagbox. Volledige lineaire aflossing.
Minpunten: magere rente + 50% borgstelling vanuit prive.
Het is een raar verhaal in de oude pitch staan er ook foto's van de BG.quote:Op maandag 18 september 2023 12:44 schreef tnhb het volgende:
[..]
Volgens de bagviewer/kadaster bestaat 10C (nog?) niet (bagviewer)
Opgeklopte waarde door verhokking.quote:Op maandag 18 september 2023 13:20 schreef Belegger9 het volgende:
Wat zijn de meningen over het andere SIG project dat nu openstaat? Grote Gracht Maastricht.
https://investeren.sameni(...)-35b-herfinanciering
Klopt, echter durf ik het hier wel aan gezien het bekende namen zijn. Volgens mij met enkel succesvolle projecten (?)quote:Op maandag 18 september 2023 13:25 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Opgeklopte waarde door verhokking.
Als het ooit problemen geeft brengt het maar een fractie op. De WOZ waarde is dan leidraad.
(Zie wijlen Nick van Summeren die het ook allemaal verhokte).
Volgens kadaster en WOZwaardeloket is 10B 116 m2?quote:Op maandag 18 september 2023 12:18 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Westerbeekstraat 10B 3074 DH Rotterdam
10B heeft maar 60 m2. Heb nagevraagd hoe dit zit. Waarschijnlijk 10B en 10C
https://www.funda.nl/huur(...)sterbeekstraat-10-c/
Dan klopt vloeroppervlak wel 2 x 60 m2.
oude pitch 10B
Het pand betreft een appartement van 92 m2 + 17 m2 dakterras, gelegen aan de Westerbeekstraat 10B te Rotterdam.
https://investeren.sameni(...)esterbeekstraat-10-b
nieuwe pitch 10B
Het pand betreft een appartement van 117 m2 + 17 m2 met dakterras, gelegen aan de Westerbeekstraat 10B te Rotterdam.
Mogelijk hebben ze het (creatief/zonder vergunning) gesplitst in 10b en 10c (funda). 10c verhuurd voor 1350.quote:Op maandag 18 september 2023 13:42 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Volgens kadaster en WOZwaardeloket is 10B 116 m2?
Vind nog wel iets van vorig jaar over het legaliseren van een uitbouw.quote:Op maandag 18 september 2023 13:52 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Mogelijk hebben ze het (creatief/zonder vergunning) gesplitst in 10b en 10c (funda). 10c verhuurd voor 1350.
Keer 2 is dat 2700 wat in de pitch vermeld staat.
Maar een bovenwoning op Zuid is echt geen 375k waard.
We wachten het commentaar van SIG wel af. Meestal zijn ze sneller, maar ze moeten blijkbaar wat onderzoek doen.
Taxatie spreekt ook alleen van 10B, als ik de uitingen op funda zo zie hebben ze er twee verbouwde appartementjes van gemaakt (en is huur en taxatie naar mijn idee flink te hoog als het gewoon 1 huisnummer is, mede op basis van taxatieinfo en puntentelling), taxatiewaarde gaat uit van 2200 huur per maand, dat zou wel eens "gedoe" op kunnen opleveren tzt.quote:Op maandag 18 september 2023 14:19 schreef zeeland6 het volgende:
bevestiging dat 10C officieel niet bestaat. Er is dus m.i. een (illegale) splitsing aangebracht. Het wordt verhuurd als 2 woningen.
Ik laat het graag over aan een ander. Niet voor niets dat in de eerdere versies al niet meegedaan had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |