Bron.quote:Onderwijsmedewerkers op basisscholen, middelbare scholen en scholen voor speciaal onderwijs kunnen een loonsverhoging van 10 procent tegemoetzien. Nu ze een cao-akkoord hebben bereikt, is een eerder aangekondigde onderwijsstaking van de baan.
Werkgevers en de onderwijsbonden hebben dat na intensieve onderhandelingen met elkaar afgesproken, laat de Algemene Onderwijsbond (AOb) weten. Ook de andere bonden die meepraatten zijn het eens met de afspraken. Nu de onderhandelaars eruit zijn, mogen de achterbannen zich nog uitspreken over het resultaat.
De bonden hadden 12 procent geëist om de hoge inflatie van het afgelopen jaar te compenseren. Ze krijgen dus iets minder, maar wel met terugwerkende kracht: de loonsverhoging gaat in per 1 juli van dit jaar. De reiskostenvergoeding gaat van 12 naar 17 cent per kilometer en in november krijgt het onderwijspersoneel een eenmalige uitkering. De hoogte daarvan varieert van 1000 euro bruto voor medewerkers in de lagere loonschalen tot 350 euro voor mensen in de hoogste schalen.
Eerder bood de overheid nog een loonsverhoging van ‘slechts’ 5 procent, waarop de bonden aankondigden om op 5 oktober te gaan staken. ,,We stonden voor een keuze na de val van het kabinet en de cao’s in de andere onderwijssectoren. Nu het kabinet demissionair is en de verkiezingen en formatie eraan komen, konden we wel een jaar wachten met afspraken, maar dan weet je niet of je het geld voor lonen daarna nog kan besteden of dat het op de plank blijft”, zegt zegt AOb-bestuurder Jelmer Evers over het nieuwe akkoord.
‘Loonsverhoging voor heel veel collega’s extreem belangrijk’
,,Ik weet ook dat die loonsverhoging voor heel veel collega’s extreem belangrijk is. Steeds meer collega’s komen in de knel en we kregen veel vragen naar aanleiding van de cao’s in het mbo, hbo en wo. Die ruimte pakken we nu en ik kan dit akkoord positief voorleggen aan mijn achterban.”
CNV Onderwijs is ook blij met de uitkomsten: ,,We denken dat er nu een goede loonsverhoging ligt, die ook past bij wat er voor de andere onderwijssectoren dit jaar is afgesproken. De lagere schalen hebben daarbij nog wat extra’s in de vorm van een hogere eenmalige uitkering.”
Wat voor de onderhandelaars ook belangrijk was, is dat er aandacht komt voor onderwijsondersteuners die vanwege het lerarentekort zelfstandig voor de klas staan. Daar is de AOb in principe op tegen, maar als het toch gebeurt, moeten de ondersteuners ‘loon naar werken’ krijgen. Daar wordt nu een eerste stap in gezet met de afspraak dat er beleid zal komen voor deze groep.
Nee, maar dat is de insteek ook niet.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:36 schreef Molo het volgende:
Net of daar ook maar een enkele verandering in het onderwijs voor kinderen wordt gerealiseerd
Daarvoor moet je bij de hogere laag en al die adviesbureautjes zijn en niet bij de leraar zelf. Die bepalen hoe een leraar zijn/haar werk moet doen.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:36 schreef Molo het volgende:
Net of daar ook maar een enkele verandering in het onderwijs voor kinderen wordt gerealiseerd
I knowquote:Op donderdag 14 september 2023 07:37 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Nee, maar dat is de insteek ook niet.
Kilometervergoeding zouden ze wmb landelijk recht mogen trekken voor alle werknemers naar een realistische vergoeding jaquote:Op donderdag 14 september 2023 07:40 schreef NaarMensje het volgende:
Zou eens tijd worden. Bovendien is 17 cent de kilometer nog steeds schandalig als reiskostenvergoeding met de huidige prijzen.
Onzin natuurlijk, want in tegenstelling tot de leraren van de middelbare school hebben basisschoolleraren geen correctie gehad op het salaris vanwege de inflatie e.d. Wil je het basisonderwijs nog onaantrekkelijker maken voor studenten dan moet je het salaris lekker laag houden.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:40 schreef Molo het volgende:
[..]
I know
En meer docenten krijg je er ook niet door. Dus zonde van het geld
https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs
Tien procent hier nog bij zijn serieuze klappen met geld uitdelen
Zolang de Nederlandse ouder hun kroos niet fatsoenlijk opvoeden gaat er weinig veranderen.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:49 schreef Resistor het volgende:
Hopelijk gaat de kwaliteit ook 10% omhoog.
Dit inderdaad. En dan nog weet ik hoeveel vrij erbij. Mijn schoonbroer is ook leraar, kreeg laatst nog even 500 pm erbij vanwege inflatie. Hoef ik bij mijn werkgever niet mee aan te komen.quote:Op donderdag 14 september 2023 08:02 schreef PzKpfw het volgende:
Nog meer? Ik zag laatst wat docenten verdienen maar die hadden qua salaris toch niet veel te klagen.
Mijne ook. Gymleraar op middelbare school. Die zit op 5k+quote:Op donderdag 14 september 2023 08:56 schreef anndb het volgende:
[..]
Dit inderdaad. En dan nog weet ik hoeveel vrij erbij. Mijn schoonbroer is ook leraar, kreeg laatst nog even 500 pm erbij vanwege inflatie. Hoef ik bij mijn werkgever niet mee aan te komen.
De salarissen zijn helemaal niet laag, hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 14 september 2023 07:45 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, want in tegenstelling tot de leraren van de middelbare school hebben basisschoolleraren geen correctie gehad op het salaris vanwege de inflatie e.d. Wil je het basisonderwijs nog onaantrekkelijker maken voor studenten dan moet je het salaris lekker laag houden.
Daar kunnen we nog uren over discussiëren. Maar gaat zich erom dat ze geen plus hebben gekregen ivm inflatie e.d. Nu dus wel, dus mooi. En bovendien raar dat ze hierin een schifting maken tussen leraren basis- en middelbaar onderwijs.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:11 schreef Molo het volgende:
[..]
De salarissen zijn helemaal niet laag, hoe kom je daarbij?
Lekker verkommeren in Terneuzen met je erfenisje.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik ken een kleuterjuf van 27 die in haar eentje een leuk huis heeft gekocht. Dus dat zit wel goed financieel.
Bij het Rijk krijg je 6 cent ofzo. Dus het kan nog erger.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:40 schreef NaarMensje het volgende:
Zou eens tijd worden. Bovendien is 17 cent de kilometer nog steeds schandalig als reiskostenvergoeding met de huidige prijzen.
Dat zal geen PO of VO zijn geweest want naast CAO-verhogingen gebeuren dat soort dingen daar nietquote:Op donderdag 14 september 2023 08:56 schreef anndb het volgende:
Mijn schoonbroer is ook leraar, kreeg laatst nog even 500 pm erbij
Hoe weet je zo zeker dat dat alleen van salaris is. Misschien heeft ze wel een erfenis of rijke oudersquote:Op donderdag 14 september 2023 09:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik ken een kleuterjuf van 27 die in haar eentje een leuk huis heeft gekocht. Dus dat zit wel goed financieel.
Euh nee hoor. De salaristabellen bij PO en VO zijn vorig jaar voor de inflatie al gelijkgetrokken om de ongelijkheid weg te nemen. Je zou kunnen zeggen dat juist het PO daarvan heeft geprofiteerd, niet het VO.quote:Onzin natuurlijk, want in tegenstelling tot de leraren van de middelbare school hebben basisschoolleraren geen correctie gehad op het salaris vanwege de inflatie e.d.
Snap dit ook niet helemaal inderdaad. 10% is pittig maar ik dacht dat ze toch ook best wat in te halen hadden. Kan het mis hebben.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:08 schreef Stoorzendert het volgende:
Eerst met z’n allen gaan lopen zeiken over het lerarentekort want beloning te laag, en nu met z’n allen gaan lopen zeiken op de te hoge salarissen van leerkrachten![]()
Volgens mij is werkdruk en cultuur er een probleem, niet de beloning.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:08 schreef Stoorzendert het volgende:
Eerst met z’n allen gaan lopen zeiken over het lerarentekort want beloning te laag, en nu met z’n allen gaan lopen zeiken op de te hoge salarissen van leerkrachten![]()
Ken jij echt studenten of zijintreders die nu geen docent willen worden en dan bij horen van 10% meer ineens om die reden wél docent willen worden?quote:Op donderdag 14 september 2023 10:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Snap dit ook niet helemaal inderdaad. 10% is pittig maar ik dacht dat ze toch ook best wat in te halen hadden. Kan het mis hebben.
Misschien dat er meer mensen nu ook leraar willen worden.
Nou ik ken wel personen die ZZP docent zijn geworden omdat dat financieel aantrekkelijker was. Als je deze personen terughaalt, scheelt dat al aardig wat ¤¤¤.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:12 schreef Molo het volgende:
[..]
Ken jij echt studenten of zijintreders die nu geen docent willen worden en dan bij horen van 10% meer ineens om die reden wél docent willen worden?
Er is de laatste jaren voortdurend geld bijgekomen voor het onderwijs. En de salarissen zijn vind ik vrij hoog gezien de gevraagde capaciteiten. Ik heb steeds meer het gevoel dat onderwijzers gewoon structureel ontevreden zijnquote:Op donderdag 14 september 2023 07:40 schreef NaarMensje het volgende:
Je hoort aan de andere kant wel mensen over dat ze geen leraar willen worden omdat de werkdruk tegenover het salaris niet klopt.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:12 schreef Molo het volgende:
[..]
Ken jij echt studenten of zijintreders die nu geen docent willen worden en dan bij horen van 10% meer ineens om die reden wél docent willen worden?
En hoe ga je die terug halen dan?quote:Op donderdag 14 september 2023 10:15 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Nou ik ken wel personen die ZZP docent zijn geworden omdat dat financieel aantrekkelijker was. Als je deze personen terughaalt, scheelt dat al aardig wat ¤¤¤.
Niet zo raar gezien het afbraakbeleid van de afgelopen 15-20 jaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is de laatste jaren voortdurend geld bijgekomen voor het onderwijs. En de salarissen zijn vind ik vrij hoog gezien de gevraagde capaciteiten. Ik heb steeds meer het gevoel dat onderwijzers gewoon structureel ontevreden zijn
Als ik de docenten om me heen zie werken en hoor waar hun werkdruk in zit. Zit een gedeelte in daadwerkelijke werklast maar ook een heel groot gedeelte in ervaren werkdruk.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je hoort aan de andere kant wel mensen over dat ze geen leraar willen worden omdat de werkdruk tegenover het salaris niet klopt.
En daarbij, de wereld draait om geld. Als er ergens meer geld te verdienen is, gaan mensen dat doen.
De hele publieke sector is afgebroken. Daar hebben de mensen zelf voor gestemd.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet zo raar gezien het afbraakbeleid van de afgelopen 15-20 jaar.
Haha nee. Ik ken haar erg goed. Geen erfenis of rijke ouders. Gewoon een verstandige meid(zeg ik) met een goed salaris(zegt zij). En zeker geen jaloezie hier van mijn kant, ik gun het haar van harte.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat dat alleen van salaris is. Misschien heeft ze wel een erfenis of rijke ouders
Wat een jaloezie hier zeg de tandjes.
@:de_boswachter
[..]
Euh nee hoor. De salaristabellen bij PO en VO zijn vorig jaar voor de inflatie al gelijkgetrokken om de ongelijkheid weg te nemen. Je zou kunnen zeggen dat juist het PO daarvan heeft geprofiteerd, niet het VO.
Zorg medewerkers en onderwijzers zijn tenminste nog uitvoerende beroepen. De zwetsers, adviesbureaus, en al die bullshit Jobs snoepen al sinds de jaren 90 het salaris op van de mensen die werkzaamheden verrichten op een werkvloer. Het word tijd dat dit gaat veranderen.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:19 schreef Molo het volgende:
[..]
Als ik de docenten om me heen zie werken en hoor waar hun werkdruk in zit. Zit een gedeelte in daadwerkelijke werklast maar ook een heel groot gedeelte in ervaren werkdruk.
Docenten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, incompetent leiderschap, afrekenculturen en dat soort gedrag heeft nogal effect op hoe mensen naar hun werk gaan.
Werkdruk is een verzamelterm en verdient ook nogal wat analyse op doorvragen en kijken wat er nou achter zit.
Kritisch naar je eigen organisatie en eigen werk en bijdrage daarin kijken zou de norm moeten zijn om te optimaliseren ipv als bedreigend te worden ervaren en defensief op te reageren zoals ik vaak nu zie.
Uitvoerende zorgmedewerkers hetzelfde trouwens, ook zo'n Calimero-houding altijd
Je zit wel gruwelijk ver uit de richting. Op meerdere vlakken.quote:Op donderdag 14 september 2023 09:38 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Lekker verkommeren in Terneuzen met je erfenisje.
Het was niet helemaal duidelijk maar ik doelde niet perse op jou maar bv op de TS die altijd dit soort topics over het onderwijs opent. Het is vrij voorspelbaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:28 schreef Seeburg54 het volgende:
En zeker geen jaloezie hier van mijn kant, ik gun het haar van harte.
Nou, wat stel je voor?quote:Op donderdag 14 september 2023 10:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zorg medewerkers en onderwijzers zijn tenminste nog uitvoerende beroepen. De zwetsers, adviesbureaus, en al die bullshit Jobs snoepen al sinds de jaren 90 het salaris op van de mensen die werkzaamheden verrichten op een werkvloer. Het word tijd dat dit gaat veranderen.
TS mag idd wel opheldering geven over motief en richting van dit topic jaquote:Op donderdag 14 september 2023 10:30 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het was niet helemaal duidelijk maar ik doelde niet perse op jou maar bv op de TS die altijd dit soort topics over het onderwijs opent. Het is vrij voorspelbaar.
Wat ik voorstel is neem ik aan duidelijk. Veel minder bullshit Jobs en tussenlagen. Ik geef een reactie op users die liggen te jammeren dat een onderwijzer er 10% bij krijgt en het zogenaamde calimero gedrag van zorgmedewerkers. In zoverre heeft het met de op te maken.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:30 schreef Molo het volgende:
[..]
Nou, wat stel je voor?
En wat heeft dit met de OP te maken?
Een vriend van mij werkt in de IT, zijn vriendin lerares. Al vaker over gehad, hij verdiend minder (wel een goed loon), maakt heel wat meer uren dan zijn vriendin en geeft aan dat het met het werk thuis echt reuze meevalt, huiswerk wordt klassikaal nagekeken en het meeste gebeurd nu via de computer. Leraren hebben gewoon een monopoliepositie in de maatschapij en alle troeven in handen, daarom is het ook de groep die het meeste staakt terwijl ze krijsen dat ze 10x harder werken dan de gemiddelde kantoor slaaf, de praktijk wijst gewoon anders uit. Dus het kabinet staat met de rug tegen de muur, want als die leraren beginnen te stampvoeten worden de kinderen de dupe, dus blijven we ze maar voorzien in hogere salarissen. Wat dan als reden wordt opgevoerd dat er bijna geen leraren te krijgen zijn, dat heeft natuurlijk een heel andere reden als je kijkt naar de samenstelling van de klassen vooral in de randstad waar dit probleem vooral voorkomt..quote:Op donderdag 14 september 2023 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is de laatste jaren voortdurend geld bijgekomen voor het onderwijs. En de salarissen zijn vind ik vrij hoog gezien de gevraagde capaciteiten. Ik heb steeds meer het gevoel dat onderwijzers gewoon structureel ontevreden zijn
Dacht ik dat de IT zo geweldig was als ik het fok topic volg mbt het salaris incluis bedrijfsauto's. Maar net zoals in de wtb engineering is het een kwestie van je taken en functie. Er zijn engineers die met 2500 euro bruto naar huis gaan meer er zijn ook engineers die met 4000 tot 6000 euro bruto naar huis gaan.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:43 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Een vriend van mij werkt in de IT, zijn vriendin lerares. Al vaker over gehad, hij verdiend minder (wel een goed loon), maakt heel wat meer uren dan zijn vriendin en geeft aan dat het met het werk thuis echt reuze meevalt, huiswerk wordt klassikaal nagekeken en het meeste gebeurd nu via de computer. Leraren hebben gewoon een monopoliepositie in de maatschapij en alle troeven in handen, daarom is het ook de groep die het meeste staakt terwijl ze krijsen dat ze 10x harder werken dan de gemiddelde kantoor slaaf, de praktijk wijst gewoon anders uit. Dus het kabinet staat met de rug tegen de muur, want als die leraren beginnen te stampvoeten worden de kinderen de dupe, dus blijven we ze maar voorzien in hogere salarissen. Wat dan als reden wordt opgevoerd dat er bijna geen leraren te krijgen zijn, dat heeft natuurlijk een heel andere reden als je kijkt naar de samenstelling van de klassen vooral in de randstad waar dit probleem vooral voorkomt..
Tijd dat we een andere manier gaan zoeken om de jeugd les te geven, leraren zullen blijven eisen totdat ze dadelijk allemaal 2 ton per jaar verdienen.
Zeer goeie vraag, waarom eigenlijk? Waarom is er niet meer animo voor één van de dik betaalde banen in Nederland? Waarom hebben we, vooral in de randstad, zoveel tekorten met leraren? Al tientallen jaren gooien we we geld tegenaan, alles wat ze vragen krijgen ze, er zou toch een overschot aan leraren moeten zijn voor dat salaris? Het lijkt wel alsof het probleem niet het salaris is maar iets heel anders, wat o wat zou dat probleem toch kunnen zijn, ik lees namelijk hier en daar wel wat artikelen over de alsmaar groeiende problemen vooral in de randstad als het gaat om bepaalde type leerlingen, maar dat kan het toch niet zijn dan? Werkdruk kan het ook niet zijn want andere beroepen maken meer uren? Salaris niet, dus wat kan het toch zijn wat dit probleem vooral in de randstad veroorzaakt en de wat grotere steden in de provincies, ik kan er de vinger niet op leggen.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dacht ik dat de IT zo geweldig was als ik het fok topic volg mbt het salaris incluis bedrijfsauto's. Maar net zoals in de wtb engineering is het een kwestie van je taken en functie. Er zijn engineers die met 2500 euro bruto naar huis gaan meer er zijn ook engineers die met 4000 tot 6000 euro bruto naar huis gaan.
Het tekort heeft natuurlijk ook te maken met de maatschappelijke stront waar je dagelijks mee te maken krijgt dat de gemiddelde kantoorslaaf word bespaard. En als ik onderwijzers mag geloven hebben ze te maken met diverse commissies etc die het denken beter te weten hoe er les moet worden gegeven.
Bovendien waarom niet zelf in het onderwijs of zorg gaan werken als het zo fantastisch is met een fantastisch salaris. Er zijn immers tekorten.
Het is een combinatie van diverse factoren waarbij het salaris een onderdeel is. Zo vind ik ook dat politie en brandweer op de werkvloer ook best meer mogen verdienen. We hebben nog geluk dat het beroepen zijn waar een roeping aan gekoppeld is waar men dan misbruik van maakt.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:21 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Zeer goeie vraag, waarom eigenlijk? Waarom is er niet meer animo voor één van de dik betaalde banen in Nederland? Waarom hebben we, vooral in de randstad, zoveel tekorten met leraren? Al tientallen jaren gooien we we geld tegenaan, alles wat ze vragen krijgen ze, er zou toch een overschot aan leraren moeten zijn voor dat salaris? Het lijkt wel alsof het probleem niet het salaris is maar iets heel anders, wat o wat zou dat probleem toch kunnen zijn, ik lees namelijk hier en daar wel wat artikelen over de alsmaar groeiende problemen vooral in de randstad als het gaat om bepaalde type leerlingen, maar dat kan het toch niet zijn dan? Werkdruk kan het ook niet zijn want andere beroepen maken meer uren? Salaris niet, dus wat kan het toch zijn wat dit probleem vooral in de randstad veroorzaakt en de wat grotere steden in de provincies, ik kan er de vinger niet op leggen.
Klopt het is ook een combinatie van diverse factoren, maar die factoren worden niet opgelost als er in dit politiek correct gegijzelde land zo'n taboe rust om enkele factoren te bespreken en aan te pakken. De enige factor wat ze nu aanpakken en al decennia aanpakken is het salaris. Een agent of brandweerman zou wensen het salaris te hebben van een leraar.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een combinatie van diverse factoren waarbij het salaris een onderdeel is. Zo vind ik ook dat politie en brandweer op de werkvloer ook best meer mogen verdienen. We hebben nog geluk dat het beroepen zijn waar een roeping aan gekoppeld is waar men dan misbruik van maakt.
Maar wie zijn wij om te bepalen wat het salaris moet zijn als je zelf niet in die branche werkt.
Tja hoe dan ook, een hele opgave om les te geven met ouders die er ook wat van vinden. En om met die sociale problemen te kunnen omgaan hangt daar een prijskaartje aan. Er word niet alleen het geven onderwijs van je verwacht maar je word gezien als opvoedkundige. En mbt de werkdruk is het van horen zeggen. Ik werk niet in die branche dus mbt werkdruk kan ik daar geen oordeel over geven.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:38 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Klopt het is ook een combinatie van diverse factoren, maar die factoren worden niet opgelost als er in dit politiek correct gegijzelde land zo'n taboe rust om enkele factoren te bespreken en aan te pakken. De enige factor wat ze nu aanpakken en al decennia aanpakken is het salaris. Een agent of brandweerman zou wensen het salaris te hebben van een leraar.
Feit is dat allochtonen zullen toenemen, of mensen uit die cultuur vooral in de grote steden, dus gaan we er nog miljarden tegenaan gooien zodat wat krijsende juffen meer geld krijgen wat 0 problemen heeft opgeslost de laatste 20 jaar of gaan we het echte probleem eens benoemen en aanpakken?
Maar omdat Molo daar niet in geloofd moeten leraren in het PO een zo skeer mogelijk salaris houden dat niet wordt gecorrigeerd voor inflatie.quote:Op donderdag 14 september 2023 07:45 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, want in tegenstelling tot de leraren van de middelbare school hebben basisschoolleraren geen correctie gehad op het salaris vanwege de inflatie e.d. Wil je het basisonderwijs nog onaantrekkelijker maken voor studenten dan moet je het salaris lekker laag houden.
Nee, maar toen het salaris voor 10 jaar bevroren was en daardoor steeds lager werd ten opzichte van andere sectoren heeft dat de instroom wel echt geremd.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:12 schreef Molo het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |