abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210595571
Ik heb een tuintafel van hout. Deze staat onder een overkapping.
Vorig jaar is het tafelblad krom gaan staan door het vocht en de kou (denk ik).
In het voorjaar heb ik deze middels lijmklemmen weer recht gekregen en ik heb er wat extra schroeven in geboord.

Hoe voorkom ik deze winter dat hij weer gaat krom trekken?
Ik wil de tafel nog gebruiken in de winter om eens een bak koffie te drinken om bv de tuin in te kijken.
Dus helemaal inpakken is geen optie. Maar kan bv een fleecedeken bv wel het krom trekken voorkomen?
  zondag 10 september 2023 @ 21:03:40 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210595602
Binnen zetten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210595651
quote:
10s.gif Op zondag 10 september 2023 21:03 schreef daNpy het volgende:
Binnen zetten.
Hij staat binnen. In een overkapping die ik kan sluiten met glazen deuren/wanden.
  zondag 10 september 2023 @ 21:05:45 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210595673
Zonder gein, hout is een natuurlijk materiaal wat uitzet en krimpt onder wisselende temperaturen en vocht.
Een fleecedeken gaat dat weinig tot niks verhelpen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210595744
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 21:05 schreef daNpy het volgende:
Zonder gein, hout is een natuurlijk materiaal wat uitzet en krimpt onder wisselende temperaturen en vocht.
Een fleecedeken gaat dat weinig tot niks verhelpen.
Inderdaad.
Maar ik dacht met een deken dus die schommelingen wat stabieler te houden, maar dat is dus wellicht niet zo.
Als ik wist dat ze in het voorjaar dan weer recht trekt is het ook niet erg als die in de winter wat omhoog komt.
pi_210596418
Ik hoor / lees ook wel eens dat ze metalen latten aan onder kant van blad monteren.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 10 september 2023 @ 22:47:08 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210597759
Als een tuintafel krom trekt als ie buiten staat. Zou ik em terugbrengen. Als een eettafel voor binnen, buiten kromt trekt. Tja, dat ga je niet voorkomen. Ook niet met stalen profielen onder het blad. Daarmee zet je de boel alleen enorm spanning. Krijg je rare scheuren e.d.
pi_210598004
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 22:47 schreef bleiblei het volgende:
Als een tuintafel krom trekt als ie buiten staat. Zou ik em terugbrengen. Als een eettafel voor binnen, buiten kromt trekt. Tja, dat ga je niet voorkomen. Ook niet met stalen profielen onder het blad. Daarmee zet je de boel alleen enorm spanning. Krijg je rare scheuren e.d.
Hij heeft bij de vorige eigenaar jaren geleden binnen gestaan. Ik heb hem al vier jaar. Vorig jaar trok hij voor het eerst krom toen het zo steenkoud en nat was
  maandag 11 september 2023 @ 07:05:20 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210598799
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 23:11 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Hij heeft bij de vorige eigenaar jaren geleden binnen gestaan. Ik heb hem al vier jaar. Vorig jaar trok hij voor het eerst krom toen het zo steenkoud en nat was
Dat zou niets uit moeten maken als het een tuintafel is. Die zijn zo geconstrueerd dat ze krimp en uitzetten op kunnen vangen. Kan je niet een foto van je tafel posten?
pi_210621229
Het kromtrekken is erg afhankelijk van houtsoort en constructie, dus ook het voorkomen daarvan is niet iets universeels en dus ook afhankelijk van verschillende factoren. EN valt er een en ander over te vertellen. Teveel om in een notendop te stoppen.

Één daarvan is hoe is het hout gezaagd? Dose gezaagd hout werkt anders dan Kwartier gezaagd hout. Afhankelijk hiervan (uit wel deel van de stam en de richting) houd de (goede) meubelmaker daar rekening mee hoe het blad wordt samengesteld en hoe het op het frame moet worden gemonteerd...

Zoals op deze afbeelding te zien in de dwarsdoorsnede van de boom, de zaagsnede is recht en de balk, plank afgebeeld in de snede laat zien in welke richting het zou kunnen kromtrekken.

Hier kun je meer lezen over de bouwkundige materialenkennis.
https://berkela.home.xs4a(...)hout%20algemeen.html

Dus het voorkomen zit doorgaans in de constructie, dus de panelen waaruit het blad is samengesteld in het juiste verband met elkaar te verlijmen. Gebeurd dit in de foute richting dan is er niet zo veel meer aan te doen anders dan zo droog mogelijk houden. Dus zeker niet buiten plaatsen. :) Bestaat het blad uit één stuk, ook dan dient met rekening te houden met de werking van het hout. Dat het dus als het werkt dan (bol) richting de constructie duwt en daar voldoende ondersteuning vind en niet verder zetten kan. En niet (hol) van de constructie af trekt, want trekkend heeft het meer kracht en kan zelfs verbindingen lostrekken. Dus het moet met de kanten naar de constructie toe duwen (bollen) en niet er vanaf trekken (hol).

Veel gemaakte fout bij amateurs en houtbewerkers die bij de les materialenkennis niet goed opgelet hebben, niets vragen en denken plank is plank, het is nu recht en knal het er maar tegenaan zonder op de kopse kant te kijken hoe het is gezaagd en eventueel zou kunnen werken en verkeerd om leggen. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 13-09-2023 10:29:14 ]
pi_210622200
Super duidelijk. De tafel staat precies zoals op het plaatje van "bolle kant".
Ik weet niet wat voor hout het is of hoe het wordt gemaakt, maar het is inderdaad wel een zelf gemaakte tafel.
Niet door mij maar de vader van een kennis waar ik die tafel een aantal jaar gelden van heb overgenomen.
Het tafelblad "ligt in de tafel'. De tafelpoten zijn van metaal.

Niks aan te doen dus zo te horen.
Althans niet met een simpel fleecedeken erover
  woensdag 13 september 2023 @ 12:32:17 #12
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_210622395
Ik snap dat je het liever wilt gebruiken maar is het anders een optie om het blad er vanaf te halen en in de winter periode in huis te stallen? Desnoods met bijvoorbeeld tuinplanken een blad voor in de winter zelf maken?
Drop you like an ill, bad habit
pi_210622563
Wat soms ook wel zou kunnen wanneer je het blad kunt demonteren, is omdraaien en dan zou het weer redelijk recht kunnen trekken en dit zou redelijk snel kunnen, misschien binnen een week al...

Ligt eraan aan welke kant het hout het meest vochtig wordt, ook dit geeft spanning aan het hout, want het zet aan de meest vochtige kant het meeste uit. Dan met omdraaien wordt de tegenovergestelde kant even het meest vochtig en trekt het weer recht.

Maar blijft er vocht aankomen, dus buiten staan dan blijf je zo ook bezig...
pi_210623745
Zwart schilderen
.
  Vis een optie? woensdag 13 september 2023 @ 15:19:15 #15
70532 loveli
N
pi_210623912
Is de tafel met olie behandeld? Dan trekt vocht er ook minder makkelijk in. Houtvezels zwellen nu eenmaal op als ze vocht opnemen en krimpen als ze droog zijn.
crap in = crap out
pi_210629860
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 15:19 schreef loveli het volgende:
Is de tafel met olie behandeld? Dan trekt vocht er ook minder makkelijk in. Houtvezels zwellen nu eenmaal op als ze vocht opnemen en krimpen als ze droog zijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 12:32 schreef pmponer het volgende:
Ik snap dat je het liever wilt gebruiken maar is het anders een optie om het blad er vanaf te halen en in de winter periode in huis te stallen? Desnoods met bijvoorbeeld tuinplanken een blad voor in de winter zelf maken?
De tafel is te groot om binnen op te bergen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 15:19 schreef loveli het volgende:
Goeie.
Weet ik eigenlijk niet.
Kan ik wel eens doen een dezer wken
  zondag 17 september 2023 @ 19:57:09 #17
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_210666786
Stalen hoekprofiel aan de onderzijde monteren uit het zicht als het blad recht is?
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')