Blijft echter een chauvinist.![R.506407649388102e9f6a128562085d51?rik=goWVsNd%2bMTCaog&riu=http%3a%2f%2fflyingdutchman.blog.hu%2fmedia%2fimage%2fWAGs%2ftruus.jpg&ehk=kHDDORUsmLTQgjuOnPmF1Vi6hN8V9Vwyp%2bh8SYqMq10%3d&risl=&pid=ImgRaw&r=0]()
Willem van Hanegem heeft met verbazing gekeken naar de uitspraken van oud-bondscoach Louis van Gaal. De Kromme vindt het bovendien bijzonder dat Ajax het lot van de club in handen heeft gelegd van Sven Mislintat. ,,Ben je dan goed bij je hoofd?’’
Louis van Gaal beweerde begin deze week dat de WK-zege van Argentinië vooropgezet spel was. ,,Dat slaat nergens op’’, aldus Van Hanegem. ,,En als hij zeker had geweten dat het zo was, dan stap je van het veld af. Dan zeg je: dit valt niet te winnen. Maar van Oranje leek het toch ook helemaal nergens op? Wij kropen allemaal in onze schulp, dan moet je er zelf ook een paar een kegel geven.’’
De oud-middenvelder heeft gisteren genoten van het optreden van Denzel Dumfries in Oranje. ,,Ik zou hem altijd opstellen. Het is gewoon een heel goede kracht. Ook al is hij niet goed, werkt hij zich altijd drie slagen in de rondte. En die kleine vond ik ook goed’’, doelt Van Hanegem op Xavi Simons. ,,Vorig jaar vond ik hem een beetje een huilebalk, maar nu is hij een stuk beter geworden.’’
Ook bespreekt Van Hanegem de situatie bij Ajax. ,,Ik vind het bizar dat je zo'n ventje uit Duitsland alle macht geeft, dat hij kan doen wat hij wil’’, doelt hij op Sven Mislintat. ,,Ben je dan goed bij je hoofd?’’ Van Hanegem verwacht dat Ajax als derde eindigt en dat Feyenoord de landstitel pakt.
,,Ik heb het vaak mis, maar nu denk ik niet.’’
https://www.ad.nl/nederla(...)acht-geeft~a25488b1/Wel cool dat-ie zegt te denken.

‘De eerste keer dat Willem van Hanegem huilde op de nationale televisie, zagen we dat maar half. Het was 1978. Verslaggever Kees Jansma had nog een fenomenaal overkamkapsel. ‘De Kromme’ zat voor zijn boerderij in Leerbroek op een muurtje, met weilanden op de achtergrond.![OIP.BzuzKPEj4zpq-ykRC0qFwgAAAA?pid=ImgDet&rs=1]()
Het ging over het WK in Argentinië, en waarom Willem precies niet meeging. Het gesprek ging drie minuten lang best prima. Maar naarmate het gemiste WK steeds heviger tot hem doordrong, begon Van Hanegem aan zijn achterhoofd te krabben, steeds harder, steeds iets ongemakkelijker. Willem boog zijn hoofd diep en begon hartstochtelijk te snotteren.
Soms is hij bot, maar van binnen is Willem een zachtaardig mens
Sjoerd MossouTerwijl de camera verlegen wegdraaide, brouwde Jansma geschrokken en haastig een einde aan het gesprek. Huilen op de televisie: dat was nou ook weer niet de bedoeling.
Het is niet overdreven te stellen dat Van Hanegem het huilen veel toegankelijk heeft gemaakt. De Kromme huilt als geen ander, gewoon wanneer het hem uitkomt, enigszins beschroomd en ingetogen, maar zonder beperkingen. Laatst nog barstte Van Hanegem weer weergaloos in snikken uit toen het over Klaas en Louis ging, zijn AZ-vrienden met het downsyndroom. Van het ene op het andere moment kan de robuuste voetballer, de stugge Zeeuw, de nukkige legende of de cynische droogkloot veranderen in een schitterende huilebalk.
Vermoedelijk is het één van de redenen waarom mensen in Van Hanegem een authentiek mens herkennen. Hij kan wel eens de clown uithangen, hij kan bot en onuitstaanbaar zijn, maar van binnen is Willem een zachtaardig mens, een goedzak.
Het mooist aan Willems tranen: de stilte vlak ervoor. Het abrupte zwijgen. Het vechten ertegen, volledig tegen beter weten in, want Van Hanegem is ook niet gek, die kent zichzelf zo onderhand. Er valt niets tegen te beginnen - en waarom zou je ook?
Echte mannen durven te huilen.
https://www.ad.nl/nederla(...)ankelijker~a6471b6d/![OIP.Kko0_mkk3Ti4n4s0sLvn6QHaEK?pid=ImgDet&rs=1]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !