abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210473972
Vorm van seksueel geweld.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)nje-rubiales-hermoso

Wat het Spaanse vrouwenvoetbal prominent op de kaart had moeten zetten, wordt overschaduwd door een moment bij de huldiging. De Spaanse vrouwen versloegen Engeland gisteren met 1-0 op het WK, maar op sociale media gaat het vooral over de kus van de Spaanse bondsvoorzitter vol op de mond bij speelster Jennifer Hermoso.

Het gaat om bondsvoorzitter Luis Rubiales. Hij hield Hermoso's hoofd na de winst klem tussen zijn handen en kuste haar - ongevraagd - vol op de mond. De video zorgde voor veel ophef op sociale media, maar zelf ziet hij de ernst er niet van in. In een reactie laat Rubiales weten niet te begrijpen 'dat mensen hier hun tijd aan verspillen'.

Speelster Hermoso heeft zelf ook op het kusincident gereageerd. In een livestream op Instagram zei ze het niet leuk te vinden. Een verklaring van de Spaanse bond een paar uur later liet daarentegen een ander geluid horen. "Het was een volledig spontaan wederzijds gebaar vanwege de grote vreugde van het winnen van een WK", zei Hermoso volgens de bond.

twitter

Belangrijker dan de kerk
"Je moet bedenken dat voetbal in dit land voor veel mensen belangrijker is dan de kerk, de koning en de regering bij elkaar", zegt Spanje-correspondent Richard Hogenkamp. "Daar gedragen voetbalbestuurders zich ook naar. Deze voetbalbaas vindt dat dit gedrag is dat hij zich kan permitteren."

Volgens Hogenkamp zijn mensen in de Spaanse sportwereld het erover eens dat de kus ongepast en onacceptabel was. "Iedereen in Spanje weet dat ouderwets machismo erg zit ingebakken in hoe de voetbalbond is georganiseerd. Dit was nou precies het moment waarop vertegenwoordigers van de bond zich hadden moeten realiseren dat ze dat even niet moesten tonen."

Rubiales kwam al eerder in opspraak, toen de speelsters af wilden van coach Jorge Vilda, omdat ze geen vertrouwen hadden in zijn aanpak. "De voetbalbond, waar Rubiales voorzitter van is, zei toen: niks ervan, Vilda blijft coach", zegt Hogenkamp.

Historische winst
Wat de WK-winst zo bijzonder maakt, is dat het vrouwenvoetbal in Spanje op alle vlakken wordt overschaduwd door het mannenvoetbal. "Vrouwenvoetbal werd in dit land nog niet zo lang geleden tegengewerkt door sportbonden", vertelt Hogenkamp. De emancipatie in het land loopt, zeker in de sport, achter op andere landen. Vrouwen in Spanje balen volgens Hogenkamp dan ook dat het feestelijke gevoel van de overwinning wordt overschaduwd door de actie van Rubiales.

Met de WK-winst plaatst Spanje zich als tweede op de lijst (na Duitsland) met landen waar zowel de vrouwen als de mannen wereldkampioen zijn geworden. "Het succes van het vrouwenteam legt in die zin ineens veel bloot over hoe het er eigenlijk aan toe gaat in de Spaanse voetbalwereld, die wordt bestuurd door mannen die alles bij het oude willen laten en niet veel op hebben met zaken als diversiteit en inclusie."

'Seksueel geweld'
De Spaanse minister van Gelijkheid, Irene Montero, is stellig over het kusincident. "Laten we niet doen alsof het geven van een kus zonder toestemming iets is dat 'gebeurt'", schrijft ze op X, voorheen Twitter. "Het is een vorm van seksueel geweld waar vrouwen dagelijks slachtoffer van zijn."

Montero vervolgt: "Als ze dit doen terwijl heel Spanje toekijkt, wat zullen ze privé dan wel allemaal niet doen? Seksueel geweld tegen vrouwen moet stoppen. Alleen een ja is een ja."

twitter

Ook de minister van Cultuur en Sport, Miquel Iceta, is niet te spreken over het incident. Hij noemt het in een interview met radiozender RNE 'onaanvaardbaar' en vindt dat Rubiales uitleg moet geven en excuses moet maken.

De hashtag #RubialesDimision, ofwel 'Rubiales aftreden', is inmiddels trending op X. Ook Spaanse media zijn unaniem in hun oordeel over het kusincident. Volgens Hogenkamp is dat opmerkelijk. "Er zijn bijvoorbeeld twee kranten die een ouder, conservatief publiek bedienen, waarvan ik had verwacht dat ze Rubiales in bescherming zouden nemen, maar dat doen ze niet. Ik had verwacht dat ze Rubiales in bescherming zouden nemen, maar dat doen ze niet."

Wat vinden jullie ? Een vorm van vreugde uiten in "the heat of the moment? " Of vinden jullie het seksueel geweld?
pi_210473997
Toch verbaasd dat veel users schuld blijven leggen bij Jenni Hermoso in plaats van te kijken naar reactie van Luis Rubiales. Ophef is niet om de kus zelf maar om totale ontkenning en genante gedrag van de heer Rubiales. Mocht hij gewoon gelijk excuses aanbieden dan was ophef lang niet zo groot geweest.

Kort na kus heeft ie ook even aan zijn ballen gezeten. En daarna klapvee organiseren bij zijn persconferentie. Allemaal uiterst lachwekkend.
pi_210474077
Als hij nu gewoon zegt dat hij zich voortaan vrouw voelt mag hij vanaf morgen onder luid applaus bij die voetbalsters onder de douche.

pi_210475012
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch verbaasd dat veel users schuld blijven leggen bij Jenni Hermoso in plaats van te kijken naar reactie van Luis Rubiales. Ophef is niet om de kus zelf maar om totale ontkenning en genante gedrag van de heer Rubiales. Mocht hij gewoon gelijk excuses aanbieden dan was ophef lang niet zo groot geweest.

Kort na kus heeft ie ook even aan zijn ballen gezeten. En daarna klapvee organiseren bij zijn persconferentie. Allemaal uiterst lachwekkend.
Inderdaad. In de Volkskrant werd trouwens een interessant perspectief geboden door de context te schetsen:

- Vrouwen die op het hoogste niveau voetballen krijgen (ook in andere landen) geen adequate faciliteiten. Ze bevechten die vaak met risico voor hun internationale carrière. Zo spande in 2016 het Amerikaanse nationale team een rechtszaak aan tegen de eigen bond.
- In september vorig jaar ontploft een langlopend conflict tussen de Spaanse voetbalsters en hun bond. Vijften internationals willen niet meer uitkomen voor de nationale ploeg zolang Vilda bondscoach is. De bond haalt de schouders op voor de kritiek.
- Drie van de vijftien spelers komen terug op hun kritiek en worden opgenomen in de selectie voor dit WK. En dan deze passage:

De zege van de Spaanse voetbalvrouwen was in de ogen van Rubiales vooral zíjn zege, vertelt sportjournalist Tronchoni. ‘De kus laat zien dat Rubiales zich kampioen voelde, omdat hij de krachtmeting had gewonnen met de kritische speelsters en degenen die hen steunden’. De kus maakt ook zichtbaar voor het grote publiek wat de speelsters al langer zeiden: de bond respecteert ze niet.

Wat ook een rol speelt, is dat het land verdeeld is tussen progressieven en conservatieven. Na de val van de dictatuur van Franco is Spanje koploper op het gebied van progressieve wetgeving en is er een sterke feministische beweging. Maar niet iedereen wil zulke snelle verandering omarmen, vooral niet de oudere, gelovige en koningsgezinde Spanjaarden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210475095
Ik vond dit ook een interessante kijk op het gebeuren;

https://www.bbc.com/news/uk-66632652

En dan met name onder andere dit stuk:

quote:
To many people, the presence of video footage leaves little room for doubt about what happened.

"The irony is that women are so often told an allegation is meaningless without evidence," says Ms Bates.

"But what we can see from this case is that even when the evidence is iron-clad the woman is disbelieved anyway, so we really can't win.

"This happened on an international stage, witnessed by millions... and yet both Rubiales and the entire football institution told her she was wrong."
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210475224
Ik weet niet of dit al langs is gekomen maar Rubiales heeft dus de video van de feestende Hermosa in de spelersbus gestuurd naar FIFA als verdediging. 8)7

quote:
Now, new footage has emerged from the Spanish team bus appearing to show Hermoso laughing at social media memes generated from the kiss. She seems to show off a screen grab of the infamous incident, alongside a picture of Iker Casillas kissing reporter Sara Carbonero after the La Roja men's team won the 2010 World Cup.

Rubiales was then filmed getting onto the bus, and the team seemed to sing the word 'beso', which means 'kiss'.

He has been suspended by FIFA but the president of the Spanish federation has now sent the video to the organisation as he seeks to defend himself, per El Espanol.

The story has dominated the news cycle in Spain, and it remains to be seen how FIFA will respond to Rubiales sending the video to them.
https://www.goal.com/en/n(...)/blt2e2c692fa832180c

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2023 15:23:58 ]
pi_210475494
Dit artikel heeft een goed geschreven einde.

quote:
It was when the RFEF’s regional presidents finally got their act together and unanimously demanded that Rubiales “immediately resign” that it finally hit home that there really is nowhere left for Rubiales to go. In a further twist to a story that sounds like it went on a bank holiday bender, Rubiales’ mother locked herself in the little church in Motril on Monday and announced she was going on hunger strike until a solution could be found to what she described as the “unwarranted, inhumane and bloodthirsty hunt” of her son. Perhaps the driving force behind this decision was a divine power, or maybe some other influence closer to home. But when your mum’s fighting your battles for you, you know you’re in trouble. If any good comes from this toxic tale, it is that perhaps Rubiales will be the spark that changes Spanish football – and society – for the better. A clean-up is overdue.
https://www.theguardian.c(...)-spain-luis-rubiales
  woensdag 30 augustus 2023 @ 15:02:40 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210475567
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 14:15 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
Ik weet niet of dit al langs is gekomen maar Rubiales heeft dus de video van de feestende Hermosa in de spelersbus gestuurd naar FIFA als verdediging.
[..]
https://www.goal.com/en/n(...)/blt2e2c692fa832180c
Ik snap niet wat die video's moeten bewijzen. Hermoso heeft nooit gezegd dat Rubiales haar verkracht heeft ofzo, alleen dat dat kussen ongevraagd en ongewenst was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210475779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 15:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik snap niet wat die video's moeten bewijzen. Hermoso heeft nooit gezegd dat Rubiales haar verkracht heeft ofzo, alleen dat dat kussen ongevraagd en ongewenst was.
Tis gewoon weer een andere debiele zet van Rubiales.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2023 15:32:02 ]
pi_210476099
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 08:12 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Nee, ik erken wel dat hij fout zit. Maar ik heb wel een zwak voor alpha mannen.
Is Rubiales een alpha man dan?
Hij lijkt me eerder iemand die heel erg graag een alpha man zou willen zijn.
Zijn gedrag is er echter niet naar, vind ik.

Hij laat vrouwen bij zijn speech op de eerste rij neerzetten die als klapvee voor hem kunnen dienen.
Hij heeft een moeder (nodig) die zich in een kerk opsluit voor een hongerstaking omdat ze haar lieve zoontje zo hard aanpakken.
Hij heeft zijn ole boys network van andere wannabe alpha mannetjes nodig om de schuld op de dame te schuiven.

Rubiales is helemaal geen alpha man.
Hij is een mannetje dat dolgraag als een 'echte kerel' wil overkomen, en dat graag doet met veel uiterlijk vertoon en gebral.
Een 'echte' alpha man heeft dergelijke poeha niet nodig. Die is 'cool & collected'. Hij intimideert niet, hij is iemand die imponeert en inspireert. Zonder agressie en zonder opsnijderij.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210476117
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:09 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Is Rubiales een alpha man dan?
Hij lijkt me eerder iemand die heel erg graag een alpha man zou willen zijn.
Zijn gedrag is er echter niet naar, vind ik.

Hij laat vrouwen bij zijn speech op de eerste rij neerzetten die als klapvee voor hem kunnen dienen.
Hij heeft een moeder (nodig) die zich in een kerk opsluit voor een hongerstaking omdat ze haar lieve zoontje zo hard aanpakken.
Hij heeft zijn ole boys network van andere wannabe alpha mannetjes nodig om de schuld op de dame te schuiven.

Rubiales is helemaal geen alpha man.
Hij is een mannetje dat dolgraag als een 'echte kerel' wil overkomen, en dat graag doet met veel uiterlijk vertoon en gebral.
Een 'echte' alpha man heeft dergelijke poeha niet nodig. Die is 'cool & collected'. Hij intimideert niet, hij is iemand die imponeert en inspireert. Zonder agressie en zonder opsnijderij.
Heb je hem zoveel geen op tv dat je dit durft te zeggen?
pi_210476124
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Heb je hem zoveel geen op tv dat je dit durft te zeggen?
Voor mij een onbegrijpelijke zin. Sorry.
pi_210476149
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:12 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Voor mij een onbegrijpelijke zin. Sorry.
Ja. Voor mij nu ook. Ik moet keyboard omkeren. Er zit vuil bij toetsen Je bedoelde dat de man geen apha is. Hoe vaak heb je dan rare dingen van hem gezien?
pi_210476287
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 15:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wel keihard lachen toch om de memes, en nu is het heel erg allemaal. :')
pi_210476303
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. Voor mij nu ook. Ik moet keyboard omkeren. Er zit vuil bij toetsen Je bedoelde dat de man geen apha is. Hoe vaak heb je dan rare dingen van hem gezien?
Hij heeft tot nu toe, ook voorafgaand aan het toernooi, stelselmatig alle wensen van de damesvoetballers opzij geschoven, wie het met hem niet eens was kon verder wel opkrassen uit de vrouwenselectie, hij steunt een coach die wil dat de dames hun slaapkamerdeur voor hem openlaten en nu hij (wederom) een fout heeft gemaakt stelt hij zich op als een huilbaby.

Ik reageerde op een dame op Fok! die bereid was toe te geven dat hij fout zat, maar dat ze zich mild wilde opstellen omdat ze een zwak heeft voor alpha mannen, nadat ze eerder had aangegeven dat machogedrag blijkbaar alleen nog is toegestaan in de slaapkamer. Maar een macho is iets anders dan een alpha man.

Rubiales mag zich dan als een macho gedragen; hij is geen alpha man. De reeks aan incidenten die hij tot nu toe heeft veroorzaakt, bewijst dat. Hij denkt misschien dat jezelf gedragen als een een macho jegens dames en 'woke' typisch alpha mannengedrag is. Dat is het niet. Een alpha man maakt geen drukte om wat anderen van hem vinden. En hij dwingt geen respect af met machogedrag, maar met kalmte, zelfverzekerdheid en empathie.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 16:35:53 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210476327
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:32 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Wel keihard lachen toch om de memes, en nu is het heel erg allemaal. :')
Hoe kom je er allemaal bij? Zij heeft alleen gezegd dat de de kus niet prettig vond én dat de kus niet met wederzijds goedvinden was toen Rubiales beweerde van wél. Verder niets.

Rubiales is degene die ervoor gezorgd heeft dat er dikke ophef kwam, niet zij.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210476331
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:33 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Hij heeft tot nu toe, ook voorafgaand aan het toernooi, stelselmatig alle wensen van de damesvoetballers opzij geschoven, wie het met hem niet eens is kon verder wel opkrassen uit de vrouwenselectie, hij steunt een coach die wil dat de dames hun slaapkamerdeur voor hem openlaten
Bron?
  woensdag 30 augustus 2023 @ 16:37:33 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210476341
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:36 schreef Questular het volgende:

[..]
Bron?
Is inmiddels algemeen bekend en hier al tig x langsgekomen. Maar je kunt ook zelf even Google aanslingeren natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 30-08-2023 16:45:48 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210476342
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:36 schreef Questular het volgende:

[..]
Bron?
Schei toch uit.
De berichten over het Spaanse team en al de problemen met coach en voorzitter hebben dagen-, zo niet wekenlang overal ter wereld in de pers gestaan.
Google is your friend.
pi_210476344
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Is inmiddels algemeen bekend en hier al tig x langsgekomen. Maar je kunt ook zelf eeven Google aanslingeren natuurlijk.
Of iemand geeft me een bron.
pi_210476351
quote:

[..]
Hij heeft tot nu toe, ook voorafgaand aan het toernooi, stelselmatig alle wensen van de damesvoetballers opzij geschoven, wie het met hem niet eens is kon verder wel opkrassen uit de vrouwenselectie, hij steunt een coach die wil dat de dames hun slaapkamerdeur voor hem openlaten en nu hij (wederom) een fout heeft gemaakt stelt hij zich op als een huilbaby.

Ik reageerde op een dame op Fok! die bereid was toe te geven dat hij fout zat, maar dat ze zich mild wilde opstellen omdat ze een zwak heeft voor alpha mannen, nadat ze eerder had aangegeven dat machogedrag blijkbaar alleen nog is toegestaan in de slaapkamer. Maar een macho is iets anders dan een alpha man.

Rubiales mag zich dan als een macho gedragen; hij is geen alpha man. De reeks aan incidenten die hij tot nu toe heeft veroorzaakt, bewijst dat. Hij denkt misschien dat jezelf gedragen als een een macho jegens dames en 'woke' typisch alpha mannengedrag is. Dat is het niet. Een alpha man maakt geen drukte om wat anderen van hem vinden. En hij dwingt geen respect af met machogedrag, maar met kalmte, zelfverzekerdheid en empathie.
Deze post leest erg bèta weg. Mijns insziens is het wel een alpha mannetje, hoeft niet gelijk te staan aan positief verder. Een gorilla wint niet elke strijd.
pi_210476352
quote:

[..]
Hij heeft tot nu toe, ook voorafgaand aan het toernooi, stelselmatig alle wensen van de damesvoetballers opzij geschoven, wie het met hem niet eens is kon verder wel opkrassen uit de vrouwenselectie, hij steunt een coach die wil dat de dames hun slaapkamerdeur voor hem openlaten en nu hij (wederom) een fout heeft gemaakt stelt hij zich op als een huilbaby.

Machogedrag is idd anders dan een alpha zijn.. In elk geval begrijp ik zijn 'daden' niet. Het viel allemaal wel mee. Zeg dan gewoon dat je fout was. Alinea 1 klinkt ook erg vreemd. Ik zou weigeren als speelster.
pi_210476359
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoe kom je er allemaal bij? Zij heeft alleen gezegd dat de de kus niet prettig vond én dat de kus niet met wederzijds goedvinden was toen Rubiales beweerde van wél. Verder niets.

Rubiales is degene die ervoor gezorgd heeft dat er dikke ophef kwam, niet zij.
Ik heb het niet over haar, maar algemeen media etc.
pi_210476373
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:37 schreef Questular het volgende:

[..]
Of iemand geeft me een bron.
Dit klinkt als:

A: Spaanse vrouwenteam is wereldkampioen voetbal geworden. Gefeliciteerd.

B: Geef me eerst maar even een bron dat het Spaanse vrouwenteam wereldkampioen voetbal is geworden, anders geloof ik je niet.
pi_210476390
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 16:41 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Dit klinkt als:

A: Spaanse vrouwenteam is wereldkampioen voetbal geworden. Gefeliciteerd.

B: Geef me eerst maar even een bron dat het Spaanse vrouwenteam wereldkampioen voetbal is geworden, anders geloof ik je niet.
Of geen bron en dan geloof je mss dat het Spaanse team verloren heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')