Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.quote:Op zondag 3 september 2023 22:36 schreef James1988 het volgende:
Er zijn in die regio wel verschillende projecten gaande om de treindienst te verbeteren: op zeer korte termijn wil men het materieel verbeteren (beter onderhoud AC, daken wit schilderen), wil men meer personeel aannemen. Voor de wat langere termijn is er nieuw materieel besteld (bij CAF) ter vervanging van de inmiddels behoorlijk op leeftijd rakende Corail-rijtuigen.
Ook is er een project bezig voor de verdere uitbouw van de LGV Parijs - Bordeaux, deze wil men doortrekken naar Dax en Toulouse. De reistijd Bordeaux - Toulouse wordt daarmee van 2u10 teruggebracht naar 1 uur. (Er is ook de wens om de lijn na Dax verder door te trekken naar Spanje.)
Een ander project is de LGV Montpellier - Béziers - Narbonne - Perpignan, daarmee worden ook tijdsbesparingen gerealiseerd. Uiteindelijk zal dan alleen het deel Narbonne - Toulouse overblijven als klassieke lijn. Een IC doet daar nu 82 minuten over.
Er is wel een voorstel voor een LGV Narbonne - Toulouse, maar er zijn op dit moment geen plannen om die ook daadwerkelijk te bouwen.
Corsica en Sardinië schijnt nog wel wat vintage troep te rijden.quote:Op maandag 4 september 2023 07:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is in Frankrijk enorm veel geïnvesteerd in nieuw materieel, die stokoude dieseltreintjes enzo zie je eigenlijk amper meer. Met bussen is dat ook zo. In veel steden rijdt een splinternieuwe vloot elektrische bussen, de rokende Renaults van weleer zijn vrijwel overal wel verdwenen inmiddels.
Je moet zo wel steeds verder weg om oud spul te treffen helaas.
Klopt ja. Een mengelmoesje van oud materieel maar ook wel nieuwer spul, van die AMG 800-stellen, die ook op het meterspoor in de Provence worden ingezet (Nice-Digne enzo).quote:Op maandag 4 september 2023 13:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Corsica en Sardinië schijnt nog wel wat vintage troep te rijden.
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:28 schreef Spablauw214 het volgende:
https://m.standaard.be/cn(...)0vruchtbare%20bodem.
Leuke reportage over Brussel-Zuid. Dat het niet best was kan een blinde nog zien maar dat het zo ernstig was wist ik ook niet. Krijg er een beetje Boekarest Gara de Nord-vibes bij, dat is ook zo’n ranzig hol vol met arme sloebers en junkies.
Bedelmuur maar als je een account aanmaakt kan je het gratis lezen.
Het is toch complete waanzin dat dit zo kan woekeren.quote:Op dinsdag 5 september 2023 15:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
De overheden in België zijn te druk met tegen politiebusjes aanpissen.quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:20 schreef Wertha het volgende:
[..]
Het is toch complete waanzin dat dit zo kan woekeren.
mja treinen zijn dan ook geen vliegtuigenquote:Op woensdag 6 september 2023 22:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Vast niet zo'n drama als dusdanig diarree krijgen dat je vlucht terug moet keren naar de gate. Als je al in de lucht bent.
Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.quote:Op dinsdag 5 september 2023 15:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben de reportages over Brussel-Zuid de boel zodanig opgeschud dat ze ook maar eens bij Brussel-Noord zijn gaan kijken, dat is zo mogelijk nog erger:
Op dat specifieke stukje Brussel komen drie Brusselse gemeenten bij elkaar: Brussel-Stad, Schaerbeek, Sint-Joost. Als die ergens in 2094 eruit zijn hoe ze dat stukje stad willen inrichten, dan zal het niet lang meer duren voordat het daar schoon is geveegd.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een teringbende. Het is dat het een stedelijke omgeving is maar verder lijkt het wel Afrika man. Dat zoiets überhaupt kan bestaan en het stadsbestuur de boel niet gewoon schoonveegt.
Volgens mij verschilt het per dag en per moment. Via SNCF Connect zijn er soms ook echt wel koopjes te vinden.quote:Op donderdag 7 september 2023 14:14 schreef Mykonos het volgende:
Over Frankrijk gesproken, kwam er ook recent achter dat van Parijs naar Lyon treinen veel goedkoper is met Trenitalia dan met SNCF, interessant is dat. Blijkbaar wil Trenitalia eind volgend jaar ook een traject Parijs-Madrid in gebruik nemen. Die trein naar Lyon gaat uiteindelijk naar Turijn, maar ze gaan dus ook op andere trajecten concurreren met SNCF. Weet zelf verder weinig af van hoe dat werkt (zit niet in de branche, maar woon wel in Frankrijk nu, dus reis regelmatig wat af met de trein hier). Het is in ieder geval voor de prijzen misschien wel gunstig, want de TGV is vaak ook best aan de dure kant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |