abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210364815
Mijn vriendin heeft de Spaanse nationaliteit. In januari heeft ze de procedure gestart voor een paspoort aanvraag bij het Spaanse consulaat in Amsterdam. Echter verloopt deze procedure niet soepel en op dit moment heeft ze nog steeds geen nieuw paspoort terwijl haar oude paspoort inmiddels verlopen is (ze heeft op dit moment dus ook geen geldig ID bewijs).

Het is heel moeilijk om informatie te krijgen. Het consulaat reageert niet op emails, neemt de telefoon niet op en we zijn daar zelfs aan de deur geweest maar kregen niemand te spreken. Hun argument is dat ze een personeelstekort hebben. Bovendien is de medewerker die haar zaak behandelde uit dienst waardoor ze in juni haar aanvraag overnieuw in moest dienen en deze weer onderop de stapel is beland.

Ik vind deze manier van werken niet acceptabel, maar nog frustrerender is dat je hier niemand op aan kan spreken omdat er geen enkele manier is om met deze organisatie in contact te komen. Ik vraag me dan ook af bij welke organisatie ik beklag kan doen en mistanden bij een buitenlands consulaat kan aankaarten? Moet ik hiervoor bij het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken zijn? Of de Spaanse equivalent?

Ik begrijp uit Facebook groepen en google reviews dat dit een bekend probleem is en wij zeker niet de enige zijn die tegen problemen aanlopen met dit Spaanse Consulaat.
pi_210364825
Nergens.

Klinkt lullig maar het is je eigen verantwoordelijkheid om door de bureaucratie van het desbetreffende consulaat heen te werken. De Nederlandse overheid kan hierin niets voor je vriendin betekenen, vanwege het simpele feit dat ze niks voor je zullen en kunnen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 11:36:59 (typo) ]
pi_210364842
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:28 schreef Erasmus het volgende:
Nergens.

Klinkt lullig maar het is je eigen verantwoordelijk om door de bureaucratie van het desbetreffende consulaat heen te werken. De Nederlandse overheid kan hierin niets voor je vriendin betekenen, vanwege het simpele feit dat ze niks voor je zullen en kunnen doen.
Maar ergens moet dat consulaat toch aan rapporteren?
Als het niet aan de Nederlandse overheid is, dan toch zeker wel aan de Spaanse overheid?
pi_210364865
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:29 schreef stephano1990 het volgende:
Maar ergens moet dat consulaat toch aan rapporteren?
Ja, aan hun ministerie van BuZa in Madrid.

quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:29 schreef stephano1990 het volgende:

[..]
Als het niet aan de Nederlandse overheid is, dan toch zeker wel aan de Spaanse overheid?
Je kan het proberen, maar ik acht de kans enorm summier dat ze er wat aan zullen doen. Ze laten diplomaten 99 van de 100 keer gewoon hun ding doen en kijken weg van hun problemen.

Niet alleen Spanje, maar zowat ieder land dat het Verdrag van Wenen heeft getekend.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 11:32:08 ]
pi_210365079
Ik zou als eerste de consul persoonlijk aanschrijven met je klacht (contactgegevens) en bij uitblijven van reactie het daarna hogerop zoeken. Contact zoeken met de Spaanse ambassade in Den Haag of een klacht indienen bij het Spaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Misschien dat de Spaanse ombudsman ook nog iets voor je kan betekenen.

Sociale media opzoeken wil soms ook wel eens helpen, bijv. https://twitter.com/CGEspAmsterdam/

Zo te zien botert het al een tijdje niet al te best tussen de Spaanse overheid en hun diplomatieke vertegenwoordigingen:
Amper thuiswerken en minder salaris bij ziekte: medewerkers Spaanse ambassade leggen werk uit onvrede neer
pi_210365225
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:50 schreef Tourniquet het volgende:
Ik zou als eerste de consul persoonlijk aanschrijven met je klacht (contactgegevens) en bij uitblijven van reactie het daarna hogerop zoeken. Contact zoeken met de Spaanse ambassade in Den Haag of een klacht indienen bij het Spaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Misschien dat de Spaanse ombudsman ook nog iets voor je kan betekenen.

Sociale media opzoeken wil soms ook wel eens helpen, bijv. https://twitter.com/CGEspAmsterdam/

Zo te zien botert het al een tijdje niet al te best tussen de Spaanse overheid en hun diplomatieke vertegenwoordigingen:
Amper thuiswerken en minder salaris bij ziekte: medewerkers Spaanse ambassade leggen werk uit onvrede neer
Consulair personeel is helaas wel vaker (in Nederland) in opspraak geraakt door slechte arbeidsvoorwaarden:

Door het Verdrag van Wenen zal dit wel zo blijven. Ook de eigen overheden van de desbetreffende landen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 12:13:56 ]
pi_210365249
Nederlandse ambassades in het buitenland overigens ook, het is niet dat wij het veel beter doen:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ers-duperen-a4150078

Den Haag kijkt toe en doet er niets aan. Dan lijkt het mij sterk dat Madrid hierin het goede voorbeeld gaat geven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 12:05:06 ]
pi_210365708
TS zou ook bij de Spaanse ombudsman kunnen klagen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_210365852
Gewoon ff lekker op vakantie naar Spanje en daar haar paspoort vernieuwen!
pi_210365854
TS is hier toch geen partij? Lijkt me dat vriendinlief kan klagen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210365946
quote:
99s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:53 schreef bijdehand het volgende:
TS is hier toch geen partij? Lijkt me dat vriendinlief kan klagen.
Nee, maar hij kan toch hier informeren wat de vriendin kan doen? En waar te klagen.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_210366373
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:59 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Nee, maar hij kan toch hier informeren wat de vriendin kan doen? En waar te klagen.
Kan, maar zo is de vraag niet geformuleerd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210366388
quote:
99s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Kan, maar zo is de vraag niet geformuleerd.
Scherp !
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:41:21 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210366413
Mañana mañana, tranquilo.

TS zelf is hier aan het vinden dat het een probleem is. Zijn vriendin mogelijk niet, althans het verhaal is nogal uit zijn oogpunt geschreven. Het is nu eenmaal een andere cultuur.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210366613
quote:
6s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:41 schreef daNpy het volgende:
Mañana mañana, tranquilo.

TS zelf is hier aan het vinden dat het een probleem is. Zijn vriendin mogelijk niet, althans het verhaal is nogal uit zijn oogpunt geschreven. Het is nu eenmaal een andere cultuur.
Niet alleen dat, maar ook omdat er vrijwel geen consequenties hangen aan missies die hun consulaire werk niet goed of tijdig uitvoeren. Ze werken daar niet met targets of klanttevredeneheid ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 13:58:24 ]
pi_210366620
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:53 schreef paardendokter het volgende:
Gewoon ff lekker op vakantie naar Spanje en daar haar paspoort vernieuwen!
Ik ben bang dat dat idd de snelste oplossing is.
Of naar de ambassade. Is er geen noodprocedure?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:58:45 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210366621
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:58 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Niet alleen dat, maar ook omdat er vrijwel geen consequenties hangen aan missies die hun consulaire werk niet goed of tijdig uitvoeren. Ze werken daar niet met targets of klanttevredeneheid ofzo.
Klopt, op geen enkel consulaat heb ik het idee. Jij wil iets van hun, jouw probleem.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210366639
quote:
14s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:58 schreef daNpy het volgende:

[..]
Klopt, op geen enkel consulaat heb ik het idee. Jij wil iets van hun, jouw probleem.
Yup, aan den lijve ondervonden bij meerdere consulaten en landen, moet mijn paspoort binnenkort ook verlengen (6 maanden-regel voor visa on entry komt erg dichtbij).

Ipv de ambassade hier ga ik bij mijn eerstvolgende bezoek in NL daar in Den Haag mijn paspoort verlengen, is ook het snelst.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 21-08-2023 14:03:00 ]
pi_210366666
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik ben bang dat dat idd de snelste oplossing is.
Of naar de ambassade. Is er geen noodprocedure?
Wordt lastig reizen natuurlijk zonder paspoort. Nu hoef je niet door de controle maar echt aan te raden is het niet om te reizen zonder geldig identiteitsbewijs.
pi_210366843
Bij de Spaanse overheid? Ik heb trouwens dubbele nationaliteit en twee paspoorten, dus als eentje verlopen is: dan heb altijd nog een tweede hehe.

Mijn dochtertje nu ook: Oostenrijkse paspoort verloopt binnenkort, maar dat is geen probleem. Want het Nederlandse paspoort is nog ruim 3 jaar geldig. Dus ik kan het Oostenrijkse paspoort gewoon laten verlopen.
pi_210367919
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:26 schreef stephano1990 het volgende:
Het consulaat reageert niet op emails, neemt de telefoon niet op en we zijn daar zelfs aan de deur geweest maar kregen niemand te spreken.
Geen enkel contact, dus. Vervelend.

quote:
Hun argument is dat ze een personeelstekort hebben
Hoe heb je dit vernomen dan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210610993
Ik was vorig jaar bezig met een NIE nummer, die ik graag wilde aanvragen. Ik heb het twee maanden in de gaten gehouden in Nederland maar je kan letterlijk nooit terecht. Kansloze zaak dus en ik zou je tijd er ook niet in steken.

Ik heb nog nooit zoiets slechts gezien en wat je al aangaf, je kan geen contact krijgen/klagen helpt niet.

In Spanje zelf kan je wel terecht maar met maanden wachttijd in de steden of je kiest een dorpje in de buurt van een grote stad, daar gaat het wel sneller (maar ook weken wachten) via een online portaal wat je in de gaten moet houden.

Er hangt ook een grote industrie om heen met bureautjes die je door het proces helpen tegen (flinke) vergoeding. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.

Uiteindelijk kostte mij het 10/15 euro (voor de NIE) in Spanje (in combinatie met vakantie) en een paar keer op en neer rijden. Maar als je het een bureau laat doen een paar 100.
pi_210614077
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:26 schreef stephano1990 het volgende:
...... Ik vraag me dan ook af bij welke organisatie ik beklag kan doen ......
Denken dat er voor iedere situatie wel ergens een instituut zal zijn, waar je kan klagen. Dáár gaat het al fout.
pi_210614099
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:18 schreef Diqiu-Long het volgende:
Bij de Spaanse overheid? Ik heb trouwens dubbele nationaliteit en twee paspoorten, dus als eentje verlopen is: dan heb altijd nog een tweede hehe.

Mijn dochtertje nu ook: Oostenrijkse paspoort verloopt binnenkort, maar dat is geen probleem. Want het Nederlandse paspoort is nog ruim 3 jaar geldig. Dus ik kan het Oostenrijkse paspoort gewoon laten verlopen.
#howcanimakethisaboutme
pi_210615079
paspoorten kan je het beste vernieuwen in het land dat ze uitgeeft zelf.

Dus lekker op vakantie gaan en daar aanvragen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')