Het bestuur van NSC dreigt op te stappen als NSC-leden zaterdag een motie van wantrouwen tegen hun voorzitter steunen. Lijsttrekker Eddy van Hijum ontkent dat daardoor de verkiezingsdeelname van de partij mogelijk in gevaar komt.
De onrust binnen NSC is nog niet voorbij. Na het (aangekondigde) vertrek van meerdere boegbeelden binnen de partij, onder wie fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven, dreigt nu het bestuur met opstappen.
Dat heeft te maken met een motie van wantrouwen die meerdere NSC-leden hebben ingediend tegen partijvoorzitter Kilian Wawoe. Het bestuur van de partij, onder wie Wawoe, zou zaterdag na het partijcongres al plaatsmaken voor een nieuw bestuur. De ontevreden leden willen de voorzitter nog daarvoor wegsturen, omdat hij "verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn desastreuze beleid".
Hoewel de motie in de praktijk dus niet veel zal uitmaken, willen de ontevreden NSC'ers op deze manier "uiting geven aan hun onvrede over het gevoerde beleid". Ze zijn ontevreden over de manier waarop Wawoe bestuurt. Dat zou te veel "top-down" zijn.
Het NSC-bestuur zegt in een reactie op die motie dat deze "volstrekt geen recht doet" aan de inzet van Wawoe en dreigt op te stappen als de motie wordt aangenomen. Dat blijkt uit documenten die journalist Bas Paternotte maandagavond heeft gedeeld.
Bestuur ziet het als motie van wantrouwen tegen volledig bestuur
Een motie van wantrouwen tegen de voorzitter is een motie van wantrouwen tegen het hele bestuur, vindt het bestuur. "Keuzes (die een bestuur nu eenmaal moet maken) zijn altijd in volstrekte gezamenlijkheid en collegialiteit gemaakt, niet enkel door een voorzitter."
Onderdeel van het bestuur is de secretaris, die na het congres de kieslijst moet inleveren voor de verkiezingen. Als die opstapt, dan is het kort dag om een nieuw iemand aan te wijzen die gemachtigd is dat te doen, waarschuwt het bestuur. Dat zou de deelname aan de verkiezingen in gevaar kunnen brengen.
Lijsttrekker Van Hijum ontkent dat de verkiezingsdeelname van NSC daardoor op losse schroeven komt te staan. Het bestuur zou volgens hem slechts wijzen op een risico "dat kan ontstaan doordat één iemand gemachtigd is om dat (het indienden van de kieslijst, red.) te doen", zei hij dinsdag tegen de pers.
Maar dat is een technisch probleem dat makkelijk op te lossen is, zei Van Hijum. Er staat immers al een nieuw bestuur in de steigers omdat het huidige bestuur al zou vertrekken. "We gaan gewoon meedoen aan de verkiezingen", benadrukte hij meermaals.
Het congres waarin de leden over deze en andere moties stemmen, vindt aankomende zaterdag plaats.
https://www.nu.nl/politie(...)et-verkiezingen.htmlWtf.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.