abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:36:59 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210353881
Goedemiddag,

Hieronder korte schets van een verkeerssituatie.

Bestuurder A en B rijden in een auto op een lokale gemeenteweg met een maximumsnelheid van 60 kmh. Auto A ziet dat auto B rustig rechts rijdt (20 kmh) en besluit om de auto links te passeren. Tijdens het passeren slaat auto B ineens naar links af, een oprit van een woning waar automobilist verder geen verbinding mee heeft zoals woonachtigheid of vakantieadres.

Wie is er voor de verzekering schuldig?

"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_210354031
ik neem aan een 60-zone buiten de bebouwde kom. Niet dat het veel uitmaakt.

Simpel: afslaand verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer dat dezelfde weg vervolgt. B is dus aansprakelijk.

Even voor mijn nieuwsgierigheid: wat is de aanleiding voor dit topic?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_210354084
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:48 schreef Ridocar het volgende:

Simpel: afslaand verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer dat dezelfde weg vervolgt. B is dus aansprakelijk.

Dit, ik weet alleen niet of het anders is als je kan bewijzen dan B zijn knipperlicht aan had staan (en dan ook ruim van te voren, en niet: aan en gaan)
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:09:20 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210354316
quote:

Omdat ik bestuurder A was en ik een goede inschatting wil maken wat de kansen zijn. De wijze waarop de bestuurder B de auto naar links hoekt maakt dat ik principieel hoop dat ze voor alles mogen opdraaien.

Was nog een aardige knal zeg maar.
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:53 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dit, ik weet alleen niet of het anders is als je kan bewijzen dan B zijn knipperlicht aan had staan (en dan ook ruim van te voren, en niet: aan en gaan)
Er is één omstandiger die heeft gezien/verteld aan de politie dat bestuurder B knipperlicht gebruikte en direct/gelijktijdig linksaf sloeg waardoor een en ander niet meer te remmen was.

Of dit verbaal in de systemen van de politie staat is mij onbekend. Daar ben ik nog mee bezig.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_210354431
quote:

Dus voortaan ga ik elke auto die voor mijn neus afslaat vol in de flank rijden :+

Leuk bedacht, maar nee.
Wat ontbreekt aan het verhaal is het aantal rijbanen. Uit hoeveel rijbanen bestond de weg?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:29:14 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210354494
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Dus voortaan ga ik elke auto die voor mijn neus afslaat vol in de flank rijden :+

Leuk bedacht, maar nee.
Wat ontbreekt aan het verhaal is het aantal rijbanen. Uit hoeveel rijbanen bestond de weg?
één rijbaan;

Hier zou het kunnen zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vladimir Putin
pi_210354545
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Leuk bedacht, maar nee.
Rijstroken, bedoel je? In een 60-zone vrijwel altijd één. Het gaat er juist om of B tijdig richting heeft aangegeven. Volgens het RVV moet een voertuig dat aangeeft linksaf te slaan rechts te worden ingehaald (indien mogelijk uiteraard).
Uitgaande van het verhaal in de op was van tijdig richting aangeven geen sprake. A kon dus niet anticiperen op het gedrag van B.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_210354827
Dat is toch wel les 1.. wanneer zoiets gebeurt, kun je verwachten dat ze afslaan. Of heb je het hoofsstuk braddie zeurschaufeur gemist op school..

Iig succes ts!
Ik zwaai naar dieren.
pi_210355638
Had auto B zn richtingaanwijzer aan en was er ruimte om voor te sorteren?

Ik neig naar een schuld voor de inhalende auto, zeker als de auto 20km/u rijdt terwijl ie daar ook 60km/u rijden en gezien je dezelfde rijrichting hebt. Dat 20km/u doet ie niet voor niets.

Richtingaanwijzer wel/niet aan zou ik nadrukkelijk vermelden op het schadeformulier als ie NIET gebruikt werd. Zou misschien nog een verschil kunnen maken als jij als inhalende auto geen reden had te vermoeden dat ie zou afslaan.
pi_210356765
Dashcam, juist voor dit soort gekkigheid.

Als de afslaande auto jouw flank heeft geraakt, dus jou heeft aangereden, lijkt het mij zijn schuld. Als jij tegen hem bent aangereden is het een ander/lastiger verhaal zonder bewijslast qua knipperlicht.

Had jij wel je knipperlicht aanstaan?
pi_210357120
Dan ga je toch als auto b naar de linker rijstrook. Je kan niet zomaar naar een andere rijbaan als er al een auto rijdt
  zondag 20 augustus 2023 @ 18:05:41 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_210357817
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 17:15 schreef Welfareboy het volgende:
Dan ga je toch als auto b naar de linker rijstrook. Je kan niet zomaar naar een andere rijbaan als er al een auto rijdt
Er was maar 1 rijstrook per rijrichting, A haalde in via de rijstrook van de tegenliggers. Dat is in principe toegestaan, maar de vraag is of A de bedoeling van B had kunnen voorzien :
• Heeft B enige tijd voor het afslaan de richtingaanwijzer gebruikt (ik zie hordes idioten de richtingaanwijzer aanzetten op het moment dat ze aan het stuur draaien)
• Heeft B tegen de wegas voorgesorteerd ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:00:35 #13
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210367559
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 18:05 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Er was maar 1 rijstrook per rijrichting, A haalde in via de rijstrook van de tegenliggers. Dat is in principe toegestaan, maar de vraag is of A de bedoeling van B had kunnen voorzien :
• Heeft B enige tijd voor het afslaan de richtingaanwijzer gebruikt (ik zie hordes idioten de richtingaanwijzer aanzetten op het moment dat ze aan het stuur draaien)
• Heeft B tegen de wegas voorgesorteerd ?
Het is een gedeeld rijbaan zonder middenstrepen.
Ik heb nooit meer gezien dat er eventueel richtingaanwijzers zijn gebruikt, volgens omstander is deze wel degelijk gebruikt maar zo kort voor het naar links hoeken dat remmen niet meer mogelijk was.

Nee, B was net tegen de weg as voorgesorteerd maar stond meer uiterst rechts van de rijbaan/greppel. Mijn indruk was dat ze een beetje gedesoriënteerd waren.
Vladimir Putin
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:05:20 #14
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_210367631
Maar je legde dus niet de link dat die auto misschien wel afremde omdat die af wil slaan?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:05:23 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_210367634
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:00 schreef phpmystyle het volgende:
Nee, B was net tegen de weg as voorgesorteerd maar stond meer uiterst rechts van de rijbaan/greppel. Mijn indruk was dat ze een beetje gedesoriënteerd waren.
Kan ook zijn dat ze naar rechts waren "voorgesorteerd" om makkelijker de bocht naar de inrit te kunnen maken, maar dan hebben ze zeker geen recht van spreken meer, dan is uitkijken en voorrang geven hun verantwoordelijkheid,
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:46:00 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210368217
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:05 schreef XDo het volgende:
Maar je legde dus niet de link dat die auto misschien wel afremde omdat die af wil slaan?
Nee want dan gebruik je een knipperlicht en die was zeker op dat moment nog niet in werking.
Vladimir Putin
  maandag 21 augustus 2023 @ 17:07:54 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210369261
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:05 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Kan ook zijn dat ze naar rechts waren "voorgesorteerd" om makkelijker de bocht naar de inrit te kunnen maken, maar dan hebben ze zeker geen recht van spreken meer, dan is uitkijken en voorrang geven hun verantwoordelijkheid,
Zojuist gebeld. Alles ligt nog open, wellicht dat politierapport ook nog wat meldt.

Maar in principe blijft het een bijzonder manoeuvre van hunt kant. Hoop niet dat het schadedeling wordt :{
Vladimir Putin
pi_210370331
quote:
Op maandag 21 augustus 2023 17:07 schreef phpmystyle het volgende:

Zojuist gebeld. Alles ligt nog open, wellicht dat politierapport ook nog wat meldt.

Maar in principe blijft het een bijzonder manoeuvre van hunt kant. Hoop niet dat het schadedeling wordt :{
Je bent liever volledig schuldig ? 11.gif
pi_210370893
Wat een onzin topic.
TS wil gewoon even zijn gelijk.

Dit heeft ook helemaal niets meer met voorrang verlenen te maken. Je rijdt naast elkaar.... Rij je met 2 auto's naast elkaar dan sla je niet af naar de andere auto. Kinda obvious.
pi_210371549
https://www.hijink.com/le(...)rijding-bij-inhalen/

Dat er een getuigen is die aangeeft dat de afslaande auto een knipperlicht voerde, is denk ik slecht nieuws voor jou
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')