Waarom zou je ooit ASML verkopen?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 06:48 schreef ludovico het volgende:
Ik heb spijt van ooit nvidia verkopen, tevens ASML. Lesje geleerd.
Tussendoor winst pakkenquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom zou je ooit ASML verkopen?
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom zou je ooit ASML verkopen?
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:
[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.
zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
iedereen zou op Intel hebben ingezet.
Tja, als fotonische chips echt doorbreken dan zal de huidige halfgeleidersector daar wel klappen van krijgen. Idem voor quantumcomputers, alhoewel ik denk dat dat wat geleidelijker zal gaan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:
[..]
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.
dat klopt, maar de negatieve kant van dit effect is dat je ook niet in eens 2x zoveel machines kunt maken en verkopen. nogmaals Asml is een prima en degelijk aandeel verder. en ik verwacht ook gezonde omzetten en winsten de komende jaren.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.
Hoop ik.
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:08 schreef eenjongen... het volgende:
Hoe zien jullie dan de risico's in de supply chain voor ASML? Ik zou ze ook niet snel verkopen, maar ik zie hier wel een serieus risico om rekening mee te houden
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:26 schreef dop het volgende:
[..]
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.
Het zijn geen machines waar bij je 1 keer levert en daarna nog nauwelijks bij elkaar over de vloer komt.
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.
Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijstenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 07:41 schreef dop het volgende:
[..]
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?
ik zie geen export stop die enkel en alleen Asml kan dwarsbomen, dus dat zal dan invloed hebben op het overgrote deel van de beurs, en economie. (ook de chineese) een beurs kracht is om wel meer reden altijd een mogelijkheid. maar hoeveel rekening wil je daar mee houden, gezien een kracht altijd tijdelijk is.
quote:Suppliers to Dutch chip-making machines giant ASML Holding NV (ASML.AS) are considering building plants in Southeast Asia instead of China amid political tensions between Beijing and the West, according to two sources and documents seen by Reuters.
[…]
Among the companies on the mission is Neways, which helps ASML develop electrical control units, power controls and wiring systems for lithography systems, according to the company's website.
ASML supplier NTS Group, which is a provider of precision mechanics tools, is another company that will join the business trip, Brainport said.
The other companies on the trip are Bestronics, AAE BV, BKB Precision, HQ Group, KMWE Group, Sempro, Sioux Technologies and VDL ETG, according to one of the documents and Brainport.
"VDL Groep has different branches in Asia ... We have no intention at all of leaving China," the company said in a statement.
https://www.reuters.com/t(...)tensions-2023-03-10/
Nu ben ik wel benieuwd... welke grondstoffen of halffabrikaten gaan er dan voor zorgen dat ASML stil komt te liggen? Je lijkt aardig op de hoogte namelijkquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.
Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staanquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:06 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijsten
Men is er ook al wel op aan het voorsorteren. Wat toeleveranciers die nu al aan het kijken zijn om de activiteiten in China af te bouwen:
[..]
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etcquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staan.
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etc
Laten we nou niet te naïef zijn, als je 100.000 onderdelen nodig hebt voor een machine, dan kan China daar in de huidige wereld vrij eenvoudig zand in strooien. Net zoals Amerika ASML ook lam zou kunnen leggen, niet eens omdat er grondstoffen of leveranciers vandaan komen, maar gewoon omdat het Amerika is.
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuurquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:24 schreef dop het volgende:
[..]
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.
van die 100.000 onderdelen zal slechts een zeer klein aantal slechts op 1 plek verkrijgbaar zijn.
en ik verwacht dat daar geen onderdelen bij zitten uit China.
Asml doet daar ook regelmatig zelf zijn best voor door overnames zoals bijvoorbeeld Cymer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….
Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.
quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuurvoorbeeld wat je nu schets gaat over grondstoffen die niet alleen Asml treffen, dat heeft invloed op de hele economie, en is een risico voor elke belegger niet alleen beleggers in Asml.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….
Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Gasten kopen half Afrika op waar ze die kunnen delven voor een paar spoorrails en een villa voor de president.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuur
Ik twijfel de laatste tijd ook heel erg over ASML. Het is een geweldig bedrijf, maar de koers is daar nu ook al naar. Als ik de cijfers in een excel zet, dan zie ik niet per se enorme potentie voor de komende 5 jaar.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:
[..]
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.
Neen, Nvidia duidelijke winnaar. Al 25 jaar zo eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:
[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.
zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
iedereen zou op Intel hebben ingezet.
Dat soort bans zorgen vooral voor een tekort aan grondstoffen. En een langdurig tekort aan grondstoffen blijkt historisch vaak een prikkel te zijn voor innovatie. Ik denk daarom dat de effecten op lange termijn weleens mee kunnen vallen.quote:Op zondag 27 augustus 2023 09:52 schreef eenjongen... het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)offen-gaan-in-de-ban
Nou daar gaan we, ban op zeldzame grondstoffen door China
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |