quote:
Op zondag 10 september 2023 14:27 schreef ludovico het volgende:[..]
Het is een batterij, de overtollige stroom is gratis, kolenstroom voor je E-auto niet.
3x gratis is goedkoper dan 1x duur.
Overigens is dat de theorie, feitelijk klinkt het allemaal een stuk minder leuk en dient uiteraard de batterij van de auto zelf ook als batterij.
Met vrachtwagens wordt er overigens wel erg veel gewicht versleept.
Maar we moeten echt even af van dat blindstaren op "productiekosten per kwh" want niet iedere opgewekte energie-eenheid is hetzelfde waard.
Wat me enorm opvalt in discussies over stroom is het blindstaren op LCOE:
"Levelized cost of energy: Levelized cost of energy (LCOE) is defined as the average cost of the unit (kWh) generated by a system and is calculated by the ratio of the total annualized cost of the system to the total electrical load served."
Dat is defacto vaak een propaganda middel voor wind/zon. Omdat het kritische informatie mist (baten kant van de medaille) voor investeringsbeslissingen.
Maar ook dan blijft:
quote:
82 tot 99MJ betekent dus 22,78 tot 27,5kWh aan stroom om 1 liter eFuels te maken
Jaarlijks tanken we ongeveer 5 miljard liter benzine in Nederland, dus dan zit je alleen al daarvoor op 5.000.000.000 x 25kWh = 125TWh aan stroom.
Dat is net iets meer dan het stroomverbruik van heel Nederland per jaar.
En dan heb je nog geen liter diesel gemaakt.