abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210328913
Ik ga binnenkort mijn huis verkopen en krijg daar overwaarde uit.
Ik heb naast de hypotheek ook nog een lening open staan bij een bv (van mijn vader). Paar jaar geleden geleend voor verbouwing. Als ik mijn huis verkoop, los ik die lening af, staat ook zo in de overeenkomst.

Dus even fictieve waardes:
Overwaarde: 100k
Openstaande lening: 20k
Eigenwoningreserve: 100-20 = 80k

Dien ik dit nog ergens aan te melden bij de belastingdienst of zo? Of verwerk ik dit gewoon zo in de belastingaangifte?
pi_210329167
Je moet volgens mij alleen aangeven of je wel of niet alle overwaarde in de nieuwe woning hebt gestopt. Heb je dat niet gedaan dan moet je even berekenen hoeveel niet.

Ik ken het aangifteprogramma van de belastingdienst niet heel goed, maar volgens mij stelt het niet veel voor :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210329312
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:44 schreef bijdehand het volgende:
Je moet volgens mij alleen aangeven of je wel of niet alle overwaarde in de nieuwe woning hebt gestopt. Heb je dat niet gedaan dan moet je even berekenen hoeveel niet.

Ik ken het aangifteprogramma van de belastingdienst niet heel goed, maar volgens mij stelt het niet veel voor :)
Ja maar ik stop dus niet alle overwaarde in een nieuwe woning...

Ik koop een nieuw huis voor stel 400k. Ik leen 320, want 80k heb ik over. Mijn overwaarde was 100k.
Ik wil rente over die 320k aftrekken van de belasting. En niet maar over 300k.

Vanwege het fiscale voordeel, maar zeker ook om het niet nog complexer te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210329365
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:02 schreef Grublit het volgende:

[..]
Ja maar ik stop dus niet alle overwaarde in een nieuwe woning...

Ik koop een nieuw huis voor stel 400k. Ik leen 320, want 80k heb ik over. Mijn overwaarde was 100k.
Ik wil rente over die 320k aftrekken van de belasting. En niet maar over 300k.

Vanwege het fiscale voordeel, maar zeker ook om het niet nog complexer te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gaf je die lening van 20k voorheen aan in box 3 of box 1?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210349440
Over die 20K verlies je dan aftrekbaarheid...
pi_210363935
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:08 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Gaf je die lening van 20k voorheen aan in box 3 of box 1?
box 1: ik geef de rente op om af te trekken van inkomen.
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:49:52 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210364514
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:48 schreef Grublit het volgende:

[..]
box 1: ik geef de rente op om af te trekken van inkomen.
Dat lijkt me het antwoord op je vraag.
Het is dus een eigenwoningschuld, de lening geef je, neem ik aan, ook op bij de hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210364773
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat lijkt me het antwoord op je vraag.
Het is dus een eigenwoningschuld, de lening geef je, neem ik aan, ook op bij de hypotheek.
Hoe bedoel je: de lening geef je op bij de hypotheek?

Ik heb de hypotheek bij A (grootbank).
Paar jaar later een lening afgesloten bij B (de bv van mijn vader. ).
A. weet niets van de lening bij B.

Edit: oh je bedoelt bij de belastingaangifte? Ja daar geef ik de lening (betaalde rente) op bij hypotheeklasten.
  maandag 21 augustus 2023 @ 11:28:50 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210364837
Ja, ik bedoel idd bij de belastingaangifte, daar moet je ieder leningdeel apart opgeven met de schuld per 1 januari, de schuld per 31 december en de betaalde rente.

Als die schuld al jaren bij je belastingaangifte opgegeven wordt dan is het gewoon een schuld die je op je eigenwoningreserve in mindering kunt brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210366075
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:28 schreef Leandra het volgende:
Ja, ik bedoel idd bij de belastingaangifte, daar moet je ieder leningdeel apart opgeven met de schuld per 1 januari, de schuld per 31 december en de betaalde rente.

Als die schuld al jaren bij je belastingaangifte opgegeven wordt dan is het gewoon een schuld die je op je eigenwoningreserve in mindering kunt brengen.
Het is ook allemaal zo makkelijk
pi_210369103
Je overwaarde is niet 100 maar 80 dus :)
  maandag 21 augustus 2023 @ 16:59:05 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210369191
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is ook allemaal zo makkelijk
Nou ja, de melding dat de rente in Box 1 opgevoerd werd was wel redelijk verhelderend zeg maar :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:13:52 #13
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_210369943
Ik lees dat je vriendin ook een eigenwoningreserve heeft. Volgens mij is dan het deel waarvan de rente aftrekbaar is afhankelijk van het eigendomsdeel van de woning.

Ik weet niet hoe het exact werkt, ik weet wel dat mijn vriendin geen eigenwoningreserve had en dat ik toch niet alle rente af kon trekken vanwege de eigenwoningreserve die ik mee nam. Heb je geen financieel adviseur ingeschakeld bij het afsluiten van de hypotheek voor de nieuwe woning? Die zou het je exact uit kunnen leggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')