abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210303484
quote:
Ontruiming op Tenerife door grote natuurbrand

Het vuur grijpt om zich heen in het noordoosten van het Spaanse eiland. Het lastig begaanbare terrein daar bemoeilijkt het werk van de brandweer, die volgens plaatselijke media ook helikopters inzet bij de bluswerkzaamheden. inwoners van het gebied worden in veiligheid gebracht.

Hittegolf
De Canarische Eilanden, waar Tenerife deel van uitmaakt, zijn de afgelopen week geteisterd door een hittegolf. Hulpdiensten hebben gewaarschuwd dat er door de droogte een verhoogd risico is op bosbranden. Op het onder toeristen populaire Tenerife zou inmiddels al een gebied zijn verwoest van 130 hectare.
Beelden van vannacht:
twitter

twitter

Laatste tweets:
twitter

quote:
The situation is gruesome at this time in Tenerife. The fire is advancing with great force, devouring large areas of the Corona Forestal Natural Park.
Much encouragement and strength to all the people who are working in front of the fire.
twitter
pi_210309374
twitter
  donderdag 17 augustus 2023 @ 08:41:10 #4
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_210313464
Toen wij vorig jaar op Tenerife waren, was er ook een bosbrand, maar deze lijkt me nog ernstiger.
Dat gebied is zo extreem droog. Wij reden daar vorig jaar en bijna overal lag een dik pak bruine dennennaalden. Toen zeiden we nog, als het hiér gaat branden zijn ze flink de sjaak. :{
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_210314152
Natuurbrand grijpt om zich heen op Tenerife, autoriteiten zijn controle kwijt

Na een dag blussen zeggen de autoriteiten op Tenerife de controle kwijt te zijn over een grote natuurbrand die is uitgebroken op het noordoosten van het eiland. In minder dan 24 uur tijd is 1800 hectare getroffen en het vuur blijft zich - inmiddels relatief langzaam - verder uitbreiden. Het brandende gebied heeft volgens de autoriteiten een omtrek van 22 kilometer en geblust krijgen ze het niet.

De president van de Canarische eilanden, Fernando Clavijo, noemt de situatie "niet bepaald positief" op dit moment. De komende uren zijn volgens hem erg belangrijk voor de mogelijkheden om de branden onder controle te krijgen. "Het vuur heeft zich ontwikkeld zoals we hadden verwacht, en is niet meer te blussen", zei voorzitter Rosa Dávila van de Raad van Tenerife 's avonds laat.

De branden braken gisteren uit in een momenteel kurkdroog natuurgebied ten noordoosten van de vulkaan El Teide. Dat park ligt in een moeilijk begaanbaar gebied met ravijnen, die de bluswerkzaamheden moeilijk maken. Vooral natuur in de gemeenten Arafo en Candelaria staat momenteel in lichterlaaie. De hele nacht zal geprobeerd worden om het langzaam oprukkende vuur daar weg te houden uit bewoonde gebieden.

Evacuaties
Naar verwachting zal de brand 's nachts en de komende twee dagen door de wind verder richting het oosten worden geduwd. Hier en daar zijn al wat preventieve evacuaties geweest en 150 mensen hebben hun woning voor zover bekend moeten verlaten. Meerdere wegen zijn afgesloten. De autoriteiten zeggen niet uit te sluiten dat ook de historische stad La Orotava op enig moment met de branden te maken krijgt.

President Clavijo meldt dat 200 brandweerlieden en andere hulpverleners de hele nacht zullen doorwerken. Vanaf ongeveer 08.30 uur in de ochtend zullen de bluswerkzaamheden vanuit de lucht weer worden opgepakt. Ook het aantal mensen dat op de grond probeert het vuur op Tenerife onder controle te brengen, zal dan worden uitgebreid.

Een speciale noodeenheid van het Spaanse leger heeft verder verdedigingslinies opgetrokken. Die moeten voorkomen dat het vuur overslaat richting het zuiden, en daar het natuurpark Corona Forestal treft. Vooralsnog blijven beide vliegvelden op het eiland open.

La Palma
Het is niet voor het eerst deze zomer dat een Canarisch Eiland te kampen krijgt met heftige natuurbranden. Precies een maand geleden moest La Palma eraan geloven. Duizenden mensen moesten toen geëvacueerd worden en meer dan 4500 hectare werd toen in de as gelegd, eveneens tijdens een hittegolf en bij een voor de vlammen gunstige wind. Hittegolven komen vaker voor als gevolg van klimaatverandering.

https://nos.nl/artikel/24(...)-zijn-controle-kwijt
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:17:49 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210314331
Vanuit de ruimte :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:18:29 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210314335
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 08:41 schreef Arizona het volgende:
Toen wij vorig jaar op Tenerife waren, was er ook een bosbrand, maar deze lijkt me nog ernstiger.
Dat gebied is zo extreem droog. Wij reden daar vorig jaar en bijna overal lag een dik pak bruine dennennaalden. Toen zeiden we nog, als het hiér gaat branden zijn ze flink de sjaak. :{
Ja, dat blijft smeulen en is niet uit te krijgen :{
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:49:26 #8
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_210314794
https://goo.gl/maps/3fqEdz9L1JxnSJwNA
Zo ziet dat hele gebied eruit. Steile hellingen en allemaal droge dennennaalden.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 17 augustus 2023 @ 14:20:53 #9
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_210317430
https://www.euronews.com/(...)y-island-of-tenerife

Meest complexe bosbrand sinds 40 jaar op de Canarische Eilanden. En al meer dan 30 km in omtrek :{
pi_210319839
Duizenden evacuaties op Tenerife, natuurbrand breidt zich uit

Door de natuurbrand op Tenerife zijn inmiddels zo'n 3800 mensen geëvacueerd. De brand die afgelopen dinsdag ontstond heeft zich het afgelopen etmaal snel uitgebreid.

De brand heeft inmiddels 2600 hectare land verwoest en de omtrek is uitbreid naar 31 kilometer. Het vuur ontstond in een nationaal park op het noordoosten van het eiland, bij de vulkaan de Teide. Brandweerlieden hebben moeite om de brand op het grootste eiland van de Canarische Eilanden onder controle te krijgen. Dat komt onder meer doordat het gebied moeilijk begaanbaar is door ravijnen.

De president van de Canarische Eilanden, Fernando Clavijo, zegt dat afgelopen nacht zwaar was. In het donker werd geprobeerd om het langzaam oprukkende vuur weg te houden uit bewoonde gebieden. Volgens Clavijo is de natuurbrand de meest complexe brand in de afgelopen 40 jaar die de eilanden heeft getroffen.

Het hoofd van de hulpdiensten van Tenerife, Pedro Martines, meldt dat de brand is uitgebreid naar het noorden en in de richting van een vallei waar verschillende campings zijn. Mensen in El Rosario en La Orotava moesten hun huis verlaten.

De autoriteiten hebben 17 vliegtuigen en 350 brandweerlieden en militairen ingezet. Vanaf het vasteland van Spanje zijn extra blusvliegtuigen naar het gebied gestuurd. Alle toegangswegen naar de bergen van het eiland, inclusief de onder toeristen populaire Teide, zijn afgezet. De twee vliegvelden van het eiland zijn wel open.

Nederlanders op het eiland
Naar Tenerife gaan veel Nederlanders op vakantie, zoals Frederike, die niet bij haar hele naam genoemd wil worden. Zij verblijft momenteel in de toeristenplaats Costa Adeje, gelegen op het zuidwesten van het eiland. "Hier is niets te merken van de brand. Helderblauwe lucht en geen brandgeur", laat ze via Instagram weten.

Hoewel ze niks merkt van de brand, is het toch het gesprek van de dag. "Van vrienden en familie krijgen we allemaal informatie toegestuurd waaruit blijkt dat de branden best wel ernstig zijn. Van het hotel waar we zitten, of vanuit de Nederlandse reisorganisatie waarmee we geboekt hebben, hebben we niets gehoord. Wij hebben hierdoor het idee dat het allemaal wel meevalt."

Inzamelingsacties
De Belgische Nele Messiaen woont al 40 jaar op Tenerife en heeft een vakantiecomplex in Costa del Silencio op het zuiden van het eiland. Ook zij ziet nog geen vlammen en ruikt geen vuur, vertelt ze aan de telefoon. Wel staat ze in nauw contact met de autoriteiten. Zo blijft ze op de hoogte van de situatie en kan ze zo nodig passende maatregelen nemen om haar gasten veilig te houden.

De autoriteiten hebben haar laten weten dat mensen niet in paniek hoeven te raken en dat er alles aan gedaan wordt om de brand zo snel mogelijk onder controle krijgen.

"Ik hoorde dat mensen op het eiland moeten stoppen met naar het noorden rijden om hulp aan te bieden." Sommigen kwamen volgens Messiaen met bijvoorbeeld spullen om honden in het gebied te vangen en te evacueren. Maar door de drukte werd het voor brandweerlieden moeilijk om het gebied te bereiken.

"Nu worden inzamelingsacties, waarbij onder meer hondentuigjes worden ingezameld, centraal geregeld vanuit het zuiden. Dat iedereen wil helpen is typisch voor Tenerife, mensen zijn hier heel solidair."

https://nos.nl/artikel/24(...)rand-breidt-zich-uit
pi_210322664
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:49 schreef Arizona het volgende:
https://goo.gl/maps/3fqEdz9L1JxnSJwNA
Zo ziet dat hele gebied eruit. Steile hellingen en allemaal droge dennennaalden.
Gelukkig hebben we de foto's nog. :P

(sorry, dit was het eerste wat in me opkwam zodra de eerste foto was geladen - maar godsallemachtig, het risico druipt gewoon met liters tegelijk van dat plaatje!)

* brokjespoes is tenslotte ook maar een rare poes ;-)

[ Bericht 1% gewijzigd door brokjespoes op 17-08-2023 21:56:35 ]
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:12:26 #12
8781 crew  Frutsel
pi_210327670
quote:
Bosbrand op Tenerife nog niet onder controle: al 3.300 hectare verwoest

De sinds dinsdag woedende natuurbrand op Tenerife heeft inmiddels een gebied van bijna 3300 hectare verwoest, melden de autoriteiten. Zo'n tweehonderd brandweerlieden hebben ook in de nacht van donderdag op vrijdag onafgebroken het vuur bestreden.
Het bluswerk werd afgelopen nacht bemoeilijkt doordat de zestien beschikbare blusvliegtuigen en -helikopters alleen bij daglicht kunnen worden ingezet. Dat zei Fernando Clavijo, de regionale bestuurder van de Canarische Eilanden.

De autoriteiten op Tenerife evacueerden al duizenden mensen wegens de grote natuurbrand op het toeristische Spaanse eiland. Het Rode Kruis heeft sporthallen ingericht als opvangplek.

Uit zes gemeenten in het noordoosten hebben volgens lokale media al zo'n 4.500 mensen een nieuw onderkomen gezocht. Inwoners van plaatsen die nog geen gevaar lopen is gevraagd om thuis te blijven. De hulpdiensten zeggen dat het vuur een vallei nadert waar meerdere campings zijn.

Tot dusver zijn er geen reisbeperkingen opgelegd. De verantwoordelijke instanties benadrukten dat in de belangrijkste toeristische gebieden en steden op het eiland alles zijn normale gang gaat. Die liggen ook betrekkelijk ver van de brand. Ook de luchthavens op het eiland functioneren normaal.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:20:55 #13
8781 crew  Frutsel
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 03:08:46 #14
8781 crew  Frutsel
pi_210349841
26000 man geëvacueerd

'Nog nooit zo'n bosbrand gezien op de eilanden'

26.000 mensen geëvacueerd op Tenerife vanwege branden - https://nos.nl/l/2487226
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 11:54:25 #15
8781 crew  Frutsel
pi_210352526
quote:
Vuur grijpt om zich heen op Tenerife, minder evacués dan gedacht

De brandweer op Tenerife blijft worstelen met uitslaande natuurbranden. Het vuur heeft volgens plaatselijke media een gebied verwoest van 8600 hectare. De autoriteiten maakten eerder bekend dat 26.000 mensen waren geëvacueerd. Ze stelden dat aantal zondag weer naar beneden bij, naar 12.279 evacués.

Het eiland wordt al dagen geteisterd door uitslaande natuurbranden. Die braken uit in het nationale park bij de grote vulkaan El Teide. De regionale leider Fernando Clavijo voorspelde dat zondag een „erg complexe dag” wordt voor de brandweer. Dat heeft te maken met de weersomstandigheden. Door harde wind kan het vuur sneller om zich heen grijpen.

Belangrijke toeristische gebieden op het Spaanse eiland zijn vooralsnog gespaard gebleven. Ook de twee vliegvelden zijn nog open.
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:01:16 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210364051
Hopelijk gaat het observatorium er niet aan :{
twitter
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:14 #17
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_210364167
quote:
9s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:01 schreef Starhopper het volgende:
Hopelijk gaat het observatorium er niet aan :{ [ twitter ]
-O- is het daar al zo dichtbij :{
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:12:41 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210364182
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:11 schreef Arizona het volgende:

[..]
-O- is het daar al zo dichtbij :{
Ja. Gaat echt heel snel!
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:26:01 #19
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_210364321
quote:
84s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Gaat echt heel snel!
Op zich zou het goed moeten gaan, er is daar omheen alleen lage begroeiing, dus dan verwacht je dat de vlammen wel beter tegengehouden kunnen worden…
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:47 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210364427
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:26 schreef Arizona het volgende:

[..]
Op zich zou het goed moeten gaan, er is daar omheen alleen lage begroeiing, dus dan verwacht je dat de vlammen wel beter tegengehouden kunnen worden…
Het gevaar is niet alleen de vlammen denk ik. Als ze daar midden in de rook te zitten lijkt mij dat niet goed voor de gevoelige apparatuur
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 11:26:19 #21
8781 crew  Frutsel
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 15:43:57 #22
8781 crew  Frutsel
pi_210368190
quote:
Tenerife heeft ergste achter de rug

Brandweerlieden op het Spaanse eiland Tenerife erin geslaagd een enorme bosbrand enigszins in te dammen.
Volgens Pedro Clavijo, regionale leider van de Canarische Eilanden, is het ergste op Tenerife nu achter de rug. Maar de brand is voorlopig nog niet onder controle, benadrukt hij.

De brandweer probeert "de vlammenzee op meerdere fronten te stabiliseren", zegt Clavijo tegen een lokale radiozender. Hij zei ook dat het vrijwel zeker is dat het vuur is aangestoken. De politie is nog op zoek naar de daders.

Premier Pedro Sánchez van Spanje bezocht het eiland en zei te hopen dat de brand stabiliseert. Het weer speelt daarbij een belangrijke rol. Volgens hem zullen "de komende uren erg belangrijk worden".

De brand woedt al zes dagen en heeft tot duizenden evacuaties geleid. Meer dan 10.000 hectare bos in het nationale park rond de vulkaan de Teide is verwoest.

Volgens het Spaanse weerinstituut Aemet valt er later op maandag mogelijk wat regen op Tenerife. Voor het Spaanse vasteland ziet de voorspelling er minder gunstig uit: daar wordt deze week een nieuwe hittegolf verwacht. Daarmee is er een verhoogde kans op bosbranden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')