Als je maar vaak genoeg gaat, en jezelf uitdaagt op tempo, dan komen zulke snelheden vanzelfquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Nanuke het volgende:
Wat een tijden worden hier gelopen zeg!![]()
Ik mocht vandaag de 3x 5min afvinken, gemiddelde tempo (met wandelen tussendoor dus) 6,2 km/u.
Waarom eigenlijk min/km en niet 'gewoon' km/u?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Als je maar vaak genoeg gaat, en jezelf uitdaagt op tempo, dan komen zulke snelheden vanzelf
Zelfde met afstanden: voorzichtig en behouden opbouwen en je kunt ineens veel meer dan je verwacht.
De verleiding is echter groot om je records te willen sneuvelen. Pas op dat je niet te hard van stapel gaat lopen.
Overigens spreken we hier in min/km, ipv km/u
Omdat dat met hardlopen beter werkt. Stel je moet nog 1 kilometer op de marathon en je hebt 2.53.59 op de klok. Als je dan 10km/u gaat lopen, kan het best zo zijn dat je op 3.00.15 binnenkomt. Als je 6.00 min/km loopt, weet je zeker dat je op 2.59.59 binnenkomt. Het is preciezer bij de lage snelheden waarin we ons voortbewegen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk min/km en niet 'gewoon' km/u?
Omdat het horloge, Garmin, Strava etc het in dat format weergeeft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk min/km en niet 'gewoon' km/u?
Ja, ik doe het zelf ook en heb nu ook wel een goed idee wat 'snel' is en en wat niet. Alleen in gesprekken met niet-hardlopers komt altijd de vraag van 'hoe snel is dat precies'? en dan zit ik het weer terug te rekenen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Omdat het horloge, Garmin, Strava etc het in dat format weergeeft.
En omdat je van kilometer tot kilometer loopt. Het geeft dus direct weer hoelang je die kilometer onderweg bent.
Al met al is het natuurlijk dezelfde informatie: het geeft de snelheid weer.
Maar omdat iedereen hier in min/km alles uitdrukt is het meer uniform. Je hoeft niet om te rekenen
Discipline is belangrijker dan motivatie. Zet vaste momenten in de week en ga. Weer of geen weer. Aansluiten bij een loopclub maakt dat makkelijker.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:18 schreef Nanuke het volgende:
Nou, 9.40 min/km dus. Goed begin, geeft veel ruimte voor groei.
@:Neo-Mullen, mijn doel is in eerste instantie opbouwen en vooral: volhouden. Snelheid en afstand komt dan vanzelf wel.
Maar dat is een gemiddelde inclusief wandelpauzes. Dus joh, je loopt stukken harder. Hartstikke prima dit. Je begint net.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:18 schreef Nanuke het volgende:
Nou, 9.40 min/km dus. Goed begin, geeft veel ruimte voor groei.
En op voorhand is het ook wat makkelijker. Stel je wil 47 minuten op 10km dan weet je dat je 4:42 per km moet lopen. Dat je dan 12,77km/h moet lopen is niet echt nuttige informatie onderweg.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:38 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Omdat dat met hardlopen beter werkt. Stel je moet nog 1 kilometer op de marathon en je hebt 2.53.59 op de klok. Als je dan 10km/u gaat lopen, kan het best zo zijn dat je op 3.00.15 binnenkomt. Als je 6.00 min/km loopt, weet je zeker dat je op 2.59.59 binnenkomt. Het is preciezer bij de lage snelheden waarin we ons voortbewegen.
Pr's tijdens een training tellen nietquote:Op woensdag 20 september 2023 14:02 schreef Thomas0701 het volgende:
Gisteren op het laatste moment toch besloten om mijn trainingen met oog op de 10 Miles aankomende zondag aan te passen: gisteren een snelle 5 km, morgen een 8 km run (waarvan 4 km op 10 Miles tempo), en vrijdag een rustige 5 km loop op 5:30 pace.
De benen voelden top aan gisteren, en na de eerste kilometer besloten te versnellen om uiteindelijk mijn PR op de 5K te lopen (21:15). Zeer tevreden
Nu verder voorbereiden richting zondag!
Volgens Strava en Garmin welquote:Op woensdag 20 september 2023 14:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Pr's tijdens een training tellen niet
Dat zou inderdaad kunnen. Ik had maar 3 elektrolyte tabletten gebruikt. Ik had meer bij, maar niet gebruikt. Volgende keer toch maar de moeite nemen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:35 schreef BOKA het volgende:
[..]
8 a 9 liter water lijkt me wel erg veel. En ik neem aan dat je wel meer had gegeten dan alleen een pakje Sultana's tijdens het rennen?
Waar ik aan denk is toch iets van oververhtting, of mogelijk te weinig zouten (door al het water).
Dat lijkt me wel erg weinig eten voor zo’n lange loopquote:Op donderdag 21 september 2023 08:27 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad kunnen. Ik had maar 3 elektrolyte tabletten gebruikt. Ik had meer bij, maar niet gebruikt. Volgende keer toch maar de moeite nemen.
Van te voren een iets groter ontbijt gegeten dan normaal, direct voor de run nog een banaan en rond 12km een snelle jelle peperkoek. Bij de verzorgingsposten een paar tukkoekjes, verder niets.
Ik heb een Garmin Fenix, met navigatie mbv kaarten. Ik heb hem nu zeker 2 jaar, en het is nog altijd mijn allerbeste hardloop-aankoop ooit. Zeker wanneer je in nieuwe gebieden gaat is het ideaal dat je met de kaart ook duidelijk kunt zien welke paden je níét moet nemen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:33 schreef valleilijn het volgende:
Wie heeft er hier een horloge met kaarten/breadcrumb/turn by turn navigatie? Ik wil een nieuw horloge kopen en twijfel hoeveel navigatie ik daar op wil. Vooral om bij m'n langere lopen/trailruns op plekken die ik niet ken te helpen met het vinden van de route zonder dat ik steeds mn telefoon erbij moet pakken.
Ik zit te kijken naar een Garmin 955 of Coros Apex 2 als optie met volledige kaarten maar vraag me af of ik dat echt nodig hebt. Scheelt natuurlijk ook best wat centjes bij de keuze voor een net iets minder fancy horloge.
Volgens mij kan mijn Garmin Instinct dat, maar ik heb het volgens mij nog maar 1 keer gebruikt in Korea. Het heet ook anders bij Garmin.quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:33 schreef valleilijn het volgende:
Wie heeft er hier een horloge met kaarten/breadcrumb/turn by turn navigatie? Ik wil een nieuw horloge kopen en twijfel hoeveel navigatie ik daar op wil. Vooral om bij m'n langere lopen/trailruns op plekken die ik niet ken te helpen met het vinden van de route zonder dat ik steeds mn telefoon erbij moet pakken.
Ik zit te kijken naar een Garmin 955 of Coros Apex 2 als optie met volledige kaarten maar vraag me af of ik dat echt nodig hebt. Scheelt natuurlijk ook best wat centjes bij de keuze voor een net iets minder fancy horloge.
Hierzo!quote:Op vrijdag 22 september 2023 22:00 schreef ijs_beer het volgende:
Startnummer voor de Singelloop zat in de brievenbus vandaag. Hoewel het volgende week pas is, nu al een beetje de kriebels daardoor.![]()
Nog meer lopers hier die aan die loop gaan meedoen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |