abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210195029
quote:
Na hitte nu orkaan op komst: scouts jamboree Zuid-Korea breken tenten op

De tienduizenden scouts op het internationale scoutingevenement in Zuid-Korea moeten eerder het kamp verlaten. De organisatie van de World Scout Jamboree heeft dat besloten vanwege naderend noodweer door een orkaan.

Volgens de weersverwachting krijgt het land vanaf woensdag te maken met hevige regen en windstoten, nadat het eerder te kampen had met een hittegolf. Het evenement zou tot zaterdag duren.

De deelnemers vertrekken morgen van het kampeerterrein in het zuidwesten van het land naar de hoofdstad Seoul. De scouts zullen daar in hotels opgevangen worden. Daar zullen de scouts een alternatief programma volgen.

Afgelopen weken was het meerdere dagen tegen de 38 graden, waardoor honderden scouts onwel werden. Ook acht Nederlandse scouts moesten behandeld worden in een noodhospitaal. Daarna heeft de organisatie gezorgd voor meer schaduwplekken, airconditioning en medisch personeel.

Scouts al eerder weg
Vorige week maakte de Britse scouting al bekend om met hun 4000 deelnemers eerder van het kamp te vertrekken vanwege de hitte en om de druk op de organisatie te verlichten. Ook Amerikaanse scouts maakten in het weekend bekend te zullen vertrekken. Scouting Nederland zag toen geen reden om ook het kamp te verlaten.

Op het evenement, dat eens in de vier jaar wordt gehouden, zijn ruim 40.000 jonge scouts van over de hele wereld aanwezig. Onder hen zijn 2000 Nederlandse jongeren.
twitter

Orkaan Khanun lag al sinds eind juli op de radar... kijk ook eens hier
Perrin in WKN / [ACTUEEL] Hurricane Season 2023
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 augustus 2023 @ 11:22:08 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_210195370
Zonde dat het zo vreselijk mis gaat met het weer daar. Een jamboree hoort een feest te zijn.. :(
  Spellchecker maandag 7 augustus 2023 @ 14:19:24 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210197816
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 11:22 schreef qltel het volgende:
Zonde dat het zo vreselijk mis gaat met het weer daar. Een jamboree hoort een feest te zijn.. :(
Gelukkig zijn het scouts en dus niet te flauw, maar dit is zoveel pech ...
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 augustus 2023 @ 14:24:51 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_210197906
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2023 14:19 schreef maily het volgende:

[..]
Gelukkig zijn het scouts en dus niet te flauw, maar dit is zoveel pech ...
Zeker.. Ik heb zelf 1 wereld-jamboree en en nog een paar andere jamboree's meegemaakt, maar zoveel pech met het weer als hen..

Okee, ik kan me herinneren dat we een keer met zijn allen aan een grote tent hebben gehangen omdat hij bijna de lucht inging. Maar gelukkig ging dat nog goed.
pi_210200552
Dit is echt heel erg veel pech met het weer. Maak je als scout de reis van je leven en dan loop je dit op. Eerst te warm en wateroverlast en dan ook nog voortijdig afbreken en in een hotel gaan zitten wachten tot het vliegtuig terug gaat. Zonde.

Mijn enige Jamboree was in Lillehammer en dan ook alleen maar als bezoeker want mee doen koste toen een kapitaal. Wel veel meegedaan met de Jamboree on the air (voor de opkomst van internet).
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 augustus 2023 @ 17:35:00 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_210200601
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 17:30 schreef qajariaq het volgende:
Mijn enige Jamboree was in Lillehammer en dan ook alleen maar als bezoeker want mee doen koste toen een kapitaal. Wel veel meegedaan met de Jamboree on the air (voor de opkomst van internet).
En wist je dat de Jamboree on the Air nog steeds bestaat en elk jaar nog steeds plaatsvind? 3e volle weekend van oktober.

Maar Lillehammer, dat was in 1975. We zijn van dezelfde generatie, ik was toen 10. O-)
pi_210200702
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 17:35 schreef qltel het volgende:

[..]
En wist je dat de Jamboree on the Air nog steeds bestaat en elk jaar nog steeds plaatsvind? 3e volle weekend van oktober.

Maar Lillehammer, dat was in 1975. We zijn van dezelfde generatie, ik was toen 10. O-)
De Jota was leuk door het gefriemel met antennes en mannetjes die iets luid en duidelijk vonden terwijl een normaal mens er geen fluit van verstond. Eigenlijk was het leuke dat het gewoon twee nachten (en dagen) nonstop door ging. Wij bouwden er hele programma's omheen.

De in NH en omstreken gehouden Jota-cross, een nachtelijke puzzelrit was een uitvinding van ons. De eerste editie was ik tijdens de cross vooral met de puntentelling bezig weet ik nog. Maar goed, eerder hadden we ook al eens een 24 uur bioscoop in een kippenhok gebouwd en meer van dergelijke nevendingen. Geweldige weekenden.

Ook dat ik geen hopman meer was nog wel eens langs geweest op de Jota maar chatten op een pc is toch iets anders dan CQ brullen door een microfoon.
pi_210200712
Hij zou naar China, ging toen naar Japan en uiteindelijk is het zuid Korea geworden.
pi_210214191
Het oog ligt nu bij de zuidelijke eilandjes van Japan.

pi_210214414
Van wat ik er van meekrijg vermaken de Scouts zichzelf nog wel uitstekend. Dat is uiteindelijk waar het om gaat maar wat een pech…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')