quote:Ligt Z-Korea niet iets te dichtbij in verband met de fall-out?
Op dinsdag 22 april 2003 21:20 schreef Ulx het volgende:
Zodra de VS in de buurt een troepenmacht gaat opbouwen schiet Noord Korea daar een stapel raketten op af. De enige plek waar dat namelijk kan (Zuid Korea) ligt ruim binnen het bereik van Noord Koreaanse raketten. Als Noord Korea een barrage van die korte afstands raketten afschiet hoeven ze alleen maar te wachten tot de voorraad Patriots op is. En dan een raket met een nuke afschieten.
quote:Ja, daarom zullen die (en Japan en China) een Noord Koreaanse preemptive strike op een US troepenopbouw in ZK liever niet met nukes vergolden willen zien.
Op dinsdag 22 april 2003 21:29 schreef TheMarco het volgende:[..]
Ligt Z-Korea niet iets te dichtbij in verband met de fall-out?
Dit is ook een reden waarom ik denk dat het tussen India en Pakistan ook niet al te snel tot een nucleair treffen zal komen. De schade voor het aanvallende land zal aanzienlijk zijn en dat is niet echt motiverend denk ik.
Of NK werkelijk een nuke zal gebruiken weet ik ook niet, ik hoop het niet. Maar ja, weet jij een andere manier om de VS te stoppen als die je land willen binnenvallen?
De VN inschakelen heeft weinig nut. Wachten tot je bent platgebombardeerd ook niet.
quote:Net als Israel...een gerichte aanval puur op de powerplant...
Op dinsdag 22 april 2003 21:08 schreef Re het volgende:[..]
5-6 mlijoen soldaten, kernwapens die de westkust kunnen bereiken en verder een van de meest geavanceerde legers ter wereld... daar begint de VS niet aan, dat moet natuurlijk diplomatiek worden opgelost met als eindresultaat een nog sterker Noord Koreaans regime en een nog armere bevolking... way to go
quote:Helaas voor de VS is NK in staat om zowel Japan als Zuid Korea te bereiken, en ook Hawaii ligt binnen bereik van Noord Korea (westkust betwijfel ik een beetje).
Op dinsdag 22 april 2003 21:35 schreef Frutsel het volgende:[..]
Net als Israel...een gerichte aanval puur op de powerplant...
Dus wat is wijsheid? Het blijft tenslotte gokken of Noord Korea een partij raketten (met wat voor lading dan ook) op je vrienden of je eigen achtertuin afschiet of niet.
quote:Het is een hele moeilijke, zeker! Ik denk persoonlijk dat NK gewoon probeert te bluffen met die nukes in de hoop dat de VS sancties zal liften of in het algemeen wat toegeeflijker zal zijn in economische zin. Daadwerkelijk een nuke GEBRUIKEN is zelfmoord voor het regime, dat weten ze zelf maar al te goed. En als je nuchter nadenkt dan kun je concluderen dat dit soort regimes uiteindelijk maar bij 1 ding baat hebben: in het zadel blijven en blijven genieten van de privileges die het feit dat ze er zitten ze biedt. Persoonlijk denk ik dus dat ze in geval van een pre-emtive strike niet ineens terug zullen schieten met een nuke richting Japan, ZK of de VS aangezien het land, inclusief regime daarna in 1 grote nucleaire krater zal veranderen. Wat ze precies willen blijft onduidelijk maar ik ben er redelijk zeker van dat DAT _NIET_ is wat ze willen
Op dinsdag 22 april 2003 21:34 schreef Ulx het volgende:[..]
Ja, daarom zullen die (en Japan en China) een Noord Koreaanse preemptive strike op een US troepenopbouw in ZK liever niet met nukes vergolden willen zien.
Of NK werkelijk een nuke zal gebruiken weet ik ook niet, ik hoop het niet. Maar ja, weet jij een andere manier om de VS te stoppen als die je land willen binnenvallen?
De VN inschakelen heeft weinig nut. Wachten tot je bent platgebombardeerd ook niet.
quote:Het zou kunnen, d'r zijn tenslotte nog zat andere manieren om de VS te fucken. Een bommetje of drie verkopen of zo aan wat mannen met baarden om wat te noemen.
Op dinsdag 22 april 2003 21:43 schreef TheMarco het volgende:[..]
Het is een hele moeilijke, zeker! Ik denk persoonlijk dat NK gewoon probeert te bluffen met die nukes in de hoop dat de VS sancties zal liften of in het algemeen wat toegeeflijker zal zijn in economische zin. Daadwerkelijk een nuke GEBRUIKEN is zelfmoord voor het regime, dat weten ze zelf maar al te goed. En als je nuchter nadenkt dan kun je concluderen dat dit soort regimes uiteindelijk maar bij 1 ding baat hebben: in het zadel blijven en blijven genieten van de privileges die het feit dat ze er zitten ze biedt. Persoonlijk denk ik dus dat ze in geval van een pre-emtive strike niet ineens terug zullen schieten met een nuke richting Japan, ZK of de VS aangezien het land, inclusief regime daarna in 1 grote nucleaire krater zal veranderen. Wat ze precies willen blijft onduidelijk maar ik ben er redelijk zeker van dat DAT _NIET_ is wat ze willen
quote:Hmm... the sum of all fears....
Op dinsdag 22 april 2003 21:48 schreef Ulx het volgende:[..]
Het zou kunnen, d'r zijn tenslotte nog zat andere manieren om de VS te fucken. Een bommetje of drie verkopen of zo aan wat mannen met baarden om wat te noemen.
quote:Het zal niet al te simpel zijn, maar het is zeker te doen. Zeker als je een aantal decoys gebruikt.
Op dinsdag 22 april 2003 21:55 schreef TheMarco het volgende:[..]
Hmm... the sum of all fears....
Nu lijkt het me overigens niet ZO makkelijk om een nuke ongezien de VS binnen te krijgen, hem ergens op een leuke plek te planten en vervolgens af te laten gaan...
quote:http://www.nytimes.com/2003/04/23/international/worldspecial/23IRAN.html?ex=1051675200&en=6b52d3c2bcd59f24&ei=5062&partner=GOOGLE
Iranian-trained agents have crossed into southern Iraq since the fall of Saddam Hussein and are working in the cities of Najaf, Karbala and Basra to promote friendly Shiite clerics and advance Iranian interests, according to defense and other United States government officials.
Of zullen we toch eerst even langs Iran?
quote:http://www.smh.com.au/articles/2003/04/23/1050777311990.html
A top Russian Foreign Ministry official was quoted as saying yesterday in Tokyo that a "catastrophic" development of events in the US-North Korean nuclear standoff was imminent and could occur within the next day."It is probable that, as early as tomorrow, there will be a catastrophic development of events," Itar-Tass quoted Deputy Foreign Minister Alexander Losyukov as saying.
He added that the standoff had "reached an extreme stage" but did not give a more detailed explanation about his warning.
Losyukov holds the Asian affairs brief in the ministry.
Spannend.
Een stalinistische overheid is een ramp omdat de leider geen verantwoording af zal leggen. De bevolking lijdt eronder en buurlanden zeker. N-Korea heeft ook een belachelijk groot en sterk leger voor z'n omvang, daar schuilt het gevaar. De VS kunnen met een pre-emptive strike een gevaar uitschakelen maar N-Korea kan met totale oorlog terugslaan in Z-Korea en Japan. Dan kan alleen de totale macht van de VS nog wat uitrichten, willen ze zo ver gaan?
Dus tenzij de VS bereid zijn een totale oorlog uit te vechten en te openen met een gigantisch bombardement is elke actie tegen N-Korea vrij zinloos.
http://www.cnn.com/2003/WORLD/asiapcf/east/04/24/nkorea.us/index.html
quote:
Noord-Korea erkent bezit kernwapens
Van onze verslaggever Jan van der Putten
AMSTERDAM - Noord-Korea beschikt nu al over kernwapens. Dat heeft Noord-Korea volgens Amerikaanse zegslieden verklaard. Het land zou ook hebben gezinspeeld op het houden van een kernproef. Met deze nieuwe dreigementen kwam donderdag een voortijdig eind aan de onderhandelingen van Noord-Korea met de VS en China in Peking.Gesprek met VS voortijdig afgebroken
Na het mislukte overleg zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell in Washington dat de VS tegenover Noord-Korea 'geen enkele optie' uitsluiten, dus ook niet de militaire. Hij voegde eraan toe dat president Bush 'ervan overtuigd blijft dat een vreedzame oplossing mogelijk is'.Tot nu toe werd op grond van informatie van Amerikaanse en Japanse inlichtingendiensten aangenomen dat Noord-Korea een of twee rudimentaire kernbommen heeft. Deze zouden zijn gemaakt vóór de nucleaire crisis van 1993 en 1994, die eindigde in een akkoord over de bevriezing van Noord-Korea's kernwapenprogramma. Pyongyang had het bezit van die wapens echter niet eerder toegegeven.
De nieuwe crisis brak vorig jaar oktober uit toen Noord-Korea een geheim programma voor uraniumverrijking toegaf. Dat is een tijdrovend procédé. In december nam Noord-Korea maatregelen om ook plutonium als brandstof aan te maken. Met die methode kan het nog deze zomer beschikken over zes tot acht atoombommen.
Vooraf stond vast dat het overleg in Peking, het eerste rechtstreekse contact tussen de VS en Noord-Korea sinds het uitbreken van de crisis, niet tot spectaculaire resultaten zou leiden. Daarvoor had de Noord-Koreaanse onderhandelaar een te lage rang.
Noord-Korea begon gisteren de tweede dag van het door China gearrangeerde overleg met te verklaren dat in de huidige situatie 'ieder ogenblik' een oorlog op het Koreaans schiereiland kan uitbreken. De enige manier om deze te voorkomen, is een 'stoutmoedige omschakeling' van Amerika's 'vijandige politiek'.
Uit het Amerikaanse optreden tegen Irak heeft Pyongyang geconcludeerd dat alleen een 'sterke afschrikwekkende macht' de soevereiniteit kan garanderen en dat de nationale veiligheid de ondertekening eist van een niet-aanvalsverdrag met de VS.
De Amerikaanse onderhandelaar, onderminister Kelly, zei dat Noord-Korea pas op hulp kan rekenen als het zijn atoomprogramma definitief en verifieerbaar stopzet. Met deze botsing over de vraag wie het eerst over de brug moet komen, kwam aan het overleg een eind, een dag eerder dan de bedoeling was geweest.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/1051161172093.html
quote:Dat heeft Amerika ook gezegd.
Op donderdag 24 april 2003 20:53 schreef Sollog het volgende:
Noord Korea heeft toegegeven dat ze nukes hebben, en dreigen ermee de wereld te bewijzen dat ze die nukes ook daadwerkelijk bezitten:http://www.cnn.com/2003/WORLD/asiapcf/east/04/24/nkorea.us/index.html
Een gevaarlijk wapen is ( duh ) gevaarlijk. Maar degene die het wapen hanteert is gevaarlijker.
Noord-Korea lijkt mij echt niet zo stom om een atoom-oorlog te beginnen ( maar zeker weten doe je dat nooit ). Ze zeggen dat als zij vinden dat ze aangevallen worden, dan gaan ze misschien een atoombom gebruiken.
De VS daarentegen hebben bij herhaling aangegeven een atoombom te willen gebruiken, ook als 'voorzorgsmaatregel'. Dus ook als er zij niet worden aangevallen.
Bovenstaand gecombineerd met het ( huidige ? ) Amerikaanse simplisme in de politiek maakt de VS naar mijn mening veel gevaarlijker dan wie dan ook op dit moment.
quote:
'Noord-Korea wilde nucleaire programma opgeven'SEOUL - Noord-Korea zou de Verenigde Staten tijdens de ontwapeningsonderhandelingen in Peking hebben aangeboden haar nucleaire programma op te geven. In ruil hiervoor moesten de Amerikanen beloven Noord-Korea niet aan te vallen. Dat meldden regeringsbronnen in Seoul.
De Zuid-Koreaan krant JoongAng citeerde maandag anonieme regeringsbronnen in Seoul die genoeg ,,positieve aspecten'' in het voorstel van de noorderburen hadden gezien.De Noord-Koreaanse delegatie zei vrijdag vlak voor het einde van de besprekingen dat het de Amerikanen een ,,nieuw stoutmoedig plan'' had gepresenteerd. Wat dit plan precies inhoudt werd niet duidelijk gemaakt en ook de Amerikanen zijn tot nu toe weinig mededeelzaam geweest.
,,De bronnen zeiden het opvallend te vinden dat Noord-Korea bereid was haar nucleaire programma op te geven en niet slechts tijdelijk wil stilleggen'', zo schrijft de krant.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2032--1326849-1373-496142-,00.html
quote:
Noord-Korea: verder overleg met VS onzinnigSEOUL - Noord-Korea vindt verder overleg met de Verenigde Staten zinloos is als dat land niet bereid is concessies te doen. Dat schrijft de regeringskrant Minju Joson dinsdag. Pyongyang is bereid haar nucleaire programma op te geven als Amerika Noord-Korea niet aanvalt.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2032--1328502-1373-496142-,00.html
N-Korea heeft wederom aangegeven dat het niet genoeg voedsel heeft en niet genoeg brandstof. Een oorlog is dus blijkbaar meer een kwestie van lange adem. Dan kan zo'n regime nog wel eens rare sprongen maken. Het is gewoon een onstabiele zooi.
Met 500 kernkoppen moet dat toch wel op te lossen zijn.
quote:Vergeet niet wie de olietoevoer naar dit land toegedraaid heeft.
Op dinsdag 29 april 2003 15:30 schreef Sention het volgende:
De VS zijn niet wanhopig, dat worden ze wel als N-Korea zo door gaat. Afspraken schenden, produceren van atoomwapens e.d.N-Korea heeft wederom aangegeven dat het niet genoeg voedsel heeft en niet genoeg brandstof. Een oorlog is dus blijkbaar meer een kwestie van lange adem. Dan kan zo'n regime nog wel eens rare sprongen maken. Het is gewoon een onstabiele zooi.
Met 500 kernkoppen moet dat toch wel op te lossen zijn.
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:30 schreef Sention het volgende:
De VS zijn niet wanhopig, dat worden ze wel als N-Korea zo door gaat. Afspraken schenden, produceren van atoomwapens e.d.
quote:ze kampen inderdaad met een enorm probleem, als amerika sancties en handelsboycotten oplegt word dat alleen maar erger.. Noord Korea heeft in dat geval dus gelijk dat ze sancties als een oorlogsdaad beschouwen.. want daarmee tref je alleen de bevolking en sterven nog meer Noord Koreanen..
N-Korea heeft wederom aangegeven dat het niet genoeg voedsel heeft en niet genoeg brandstof.
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:54 schreef Basp1 het volgende:
Is meer dan 1 maand terug gaan in je geheugen nu zo moeilijk voor veel mensen, of hebben veel mensen een selectieve perceptie.
quote:Zeg ik ook maar ergens dat het een ander land dan de VS zou zijn, schrijf ik er überhaupt over? Waar het mij om gaat is dat ze nu om brandstof en voedsel vragen. Dat ze niet lang hun militaire apparaat van brandstof kunnen voorzien en dat een oorlog dus een kwestie van uitzitten is. Dat de VS ze daarmee mooi tuk hebben is mooi meegenomen voor de VS.
Op dinsdag 29 april 2003 17:54 schreef Basp1 het volgende:[..]
Vergeet niet wie de olietoevoer naar dit land toegedraaid heeft.
Is meer dan 1 maand terug gaan in je geheugen nu zo moeilijk voor veel mensen, of hebben veel mensen een selectieve perceptie.
Die brandstoftoevoer is overigens gestopt nadat N-Korea had aangegeven dat ze afspraken schonden/op wouden zeggen. Ik zie niet in waarom dat selectieve perceptie zou zijn? Ik probeer zo objectief mogelijk te kijken en heb nou niet bepaald alleen maar pro-VS praat.
quote:Het recht hebben ze wel, dat ze zelf de bende schenden houdt nog niet in dat ze anderen niet aan afspraken kunnen houden. En natuurlijk is de VS zelf ook geen heilig boontje, maar er zijn genoeg anti-VS topics om daar over te bashen.
Op dinsdag 29 april 2003 18:07 schreef Fonkmeistah het volgende:[..]
dat doet de VS ook en dan in grotere mate . de VS heeft dus absoluut geen recht recht om daar wat over te zeggen..
quote:Voedselleveringen mogen ze niet stopzetten vind ik, daar is geen enkele rechtvaardiging voor. Behalve dat het voedsel waarschijnlijk eerst naar het leger gaat.
[..]ze kampen inderdaad met een enorm probleem, als amerika sancties en handelsboycotten oplegt word dat alleen maar erger.. Noord Korea heeft in dat geval dus gelijk dat ze sancties als een oorlogsdaad beschouwen.. want daarmee tref je alleen de bevolking en sterven nog meer Noord Koreanen..
maar dan hebben we vast wel zo'n Albright dan dan weer stellig zegt "the price is worth it"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |