abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210132886
Ik krijg nu maandelijkse mijn hypotheekrente aftrek uitbetaald. Dit wil ik stopzetten omdat ik wil gaan beginnen met aflossen van mijn hypotheek. En dat in blokken van 5.000 of 10.000 euro wil gaan doen. Dus dat zal wel vaker dan 1x per jaar lukken. Maar dan wil ik niet steeds mijn voorlopige aanslag aanpassen. Dus is het makkelijker wanneer ik dat helemaal stop zet. Zeker ook omdat het om 163 euro gaat en ik dit niet nodig heb om rond te komen.

Maar nu zie ik deze tekst staan op de site van de belastingdienst als ik dit wil stopzetten:

Als u uw maandelijkse teruggaaf stopzet, dan moet u de bedragen terugbetalen die u in 2023 al hebt ontvangen. Hierover krijgt u van ons apart bericht. Blijkt daarna bij uw definitieve aangifte inkomstenbelasting dat u nog geld terugkrijgt? Dan krijgt u dat alsnog.

Ik ging er een beetje vanuit dat het dan stopgezet wordt en dat ik dan bij mijn jaar aangifte zie dat ik zoveel maanden al gehad heb en de rest niet en ik de rest dan nog terug krijg. Klopt het dat ik dan eerst 7x moet terugbetalen en het dan in zijn geheel bij de jaar aangifte weer terug krijg? Want dan wacht ik liever even zodat ik het per januari 2024 stop zet.
pi_210132917
Nja volgens mij heb je je antwoord zelf al gevonden hey!
Ik zwaai naar dieren.
pi_210133045
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:14 schreef Geerd het volgende:
Nja volgens mij heb je je antwoord zelf al gevonden hey!
Dit. Je past de voorlopige aanslag zo aan dat het resultaat het tot nu toe ontvangen bedrag is.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:38 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210133155
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Dit. Je past de voorlopige aanslag zo aan dat het resultaat het tot nu toe ontvangen bedrag is.
Maar dat staat nergens in de OP.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210133334
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:11 schreef Stansfield het volgende:
Ik krijg nu maandelijkse mijn hypotheekrente aftrek uitbetaald. Dit wil ik stopzetten omdat ik wil gaan beginnen met aflossen van mijn hypotheek. En dat in blokken van 5.000 of 10.000 euro wil gaan doen. Dus dat zal wel vaker dan 1x per jaar lukken. Maar dan wil ik niet steeds mijn voorlopige aanslag aanpassen. Dus is het makkelijker wanneer ik dat helemaal stop zet. Zeker ook omdat het om 163 euro gaat en ik dit niet nodig heb om rond te komen.

Maar nu zie ik deze tekst staan op de site van de belastingdienst als ik dit wil stopzetten:

Als u uw maandelijkse teruggaaf stopzet, dan moet u de bedragen terugbetalen die u in 2023 al hebt ontvangen. Hierover krijgt u van ons apart bericht. Blijkt daarna bij uw definitieve aangifte inkomstenbelasting dat u nog geld terugkrijgt? Dan krijgt u dat alsnog.

Ik ging er een beetje vanuit dat het dan stopgezet wordt en dat ik dan bij mijn jaar aangifte zie dat ik zoveel maanden al gehad heb en de rest niet en ik de rest dan nog terug krijg. Klopt het dat ik dan eerst 7x moet terugbetalen en het dan in zijn geheel bij de jaar aangifte weer terug krijg? Want dan wacht ik liever even zodat ik het per januari 2024 stop zet.
Waarom stop je het geld niet in een spaardepot. Niks mooiers dan en geld vanuit een spaarrekening ontvangen en geld van de belastingdienst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210133428
In April dit jaar heb ik ook stopgezet want zo'n klein bedrag. Ik moest het reeds ontvangen bedrag over de maanden Januari t/m Maart terugbetalen.
'Please don't sit on my imaginaire friend'
pi_210135208
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar dat staat nergens in de OP.
Klopt, maar dan valt er nog iets zinnigs te zeggen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 2 augustus 2023 @ 18:21:00 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210135267
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 18:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Klopt, maar dan valt er nog iets zinnigs te zeggen.
Ik vraag me af of het überhaupt wel kan wat je voorstelt.
pi_210136553
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 18:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik vraag me af of het überhaupt wel kan wat je voorstelt.
Waarom zou dat niet kunnen? :) je hoeft dan nu niet terug te betalen en ontvangt het restant dan wanneer je de aangifte doet.
pi_210136957
Bedankt voor alle info. Het aflossen gaat toch pas in 2024 beginnen. Dus dan is het het makkelijkste om gewoon even te wachten. Daarvoor verandert er toch niks.
pi_210137009
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 19:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen? :) je hoeft dan nu niet terug te betalen en ontvangt het restant dan wanneer je de aangifte doet.
Moet je dan niet de voorlopige teruggave bewust met foutieve informatie invullen zodat je geen teruggave krijgt?
pi_210137793
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 20:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moet je dan niet de voorlopige teruggave bewust met foutieve informatie invullen zodat je geen teruggave krijgt?
Als je het zo wil noemen, ja. :)
  woensdag 2 augustus 2023 @ 21:20:13 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210137970
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 19:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Ik ken wel de tip om voor bijv. zorgtoeslag je inkomen hoger in te schatten als je wilt voorkomen dat je het jaar erop moet terugbetalen. Maar ik ken dergelijke tips niet voor de voorlopige aanslag/teruggave ivm de HRA. Dan is de manier om te voorkomen dat je te veel ontvangt het stopzetten ervan, zodat je je HRA achteraf krijgt uitbetaald met de jaarlijkse verrekening inkomstenbelasting.
pi_210138120
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik ken wel de tip om voor bijv. zorgtoeslag je inkomen hoger in te schatten als je wilt voorkomen dat je het jaar erop moet terugbetalen. Maar ik ken dergelijke tips niet voor de voorlopige aanslag/teruggave ivm de HRA. Dan is de manier om te voorkomen dat je te veel ontvangt het stopzetten ervan, zodat je je HRA achteraf krijgt uitbetaald met de jaarlijkse verrekening inkomstenbelasting.
Met de toeslagen werkt het inderdaad zoals je zegt. Voor de voorlopige aanslag inkomstenbelasting wil je soms wat marge houden zodat er niet terugbetaald hoeft te worden. Je verlaagt dan je aftrekposten en het restant wordt verrekend in je aangifte. Ik pas dit wel wekelijks toe. O-)
  woensdag 2 augustus 2023 @ 21:58:24 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210138419
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:32 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Met de toeslagen werkt het inderdaad zoals je zegt. Voor de voorlopige aanslag inkomstenbelasting wil je soms wat marge houden zodat er niet terugbetaald hoeft te worden. Je verlaagt dan je aftrekposten en het restant wordt verrekend in je aangifte. Ik pas dit wel wekelijks toe. O-)
Wekelijks nog wel. Heb je verder geen hobby’s?
pi_210139496
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wekelijks nog wel. Heb je verder geen hobby’s?
Jawel maar vooral veel klanten waarvoor ik dit soort zaken regel :+
  woensdag 2 augustus 2023 @ 23:46:32 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210139508
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:44 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Jawel maar vooral veel klanten waarvoor ik dit soort zaken regel :+
En wat is dan het motief voor die mensen om het op deze manier aan te pakken? Je houdt er toch uiteindelijk hetzelfde aan over?
pi_210139530
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En wat is dan het motief voor die mensen om het op deze manier aan te pakken? Je houdt er toch uiteindelijk hetzelfde aan over?
Ja maar de Belastingdienst legt soms te hoge teruggaven op bijvoorbeeld. Deze wil je wel corrigeren maar niet naar nihil.

Ook is het in sommige gevallen zo dat de voorlopige aanslag veel te hoog is. Deze kan je dan zodanig corrigeren dat het reeds betaalde geldt als de nieuwe voorlopige aanslag.

Het is dus niet zo dat dit zonder reden gebeurt door mij, dat is veel werk voor niks.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 23:54:14 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210139552
quote:
99s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Ja maar de Belastingdienst legt soms te hoge teruggaven op bijvoorbeeld. Deze wil je wel corrigeren maar niet naar nihil.

Ook is het in sommige gevallen zo dat de voorlopige aanslag veel te hoog is. Deze kan je dan zodanig corrigeren dat het reeds betaalde geldt als de nieuwe voorlopige aanslag.

Het is dus niet zo dat dit zonder reden gebeurt door mij, dat is veel werk voor niks.
Het zal wel een reden hebben dat je het vaag houdt.
pi_210139556
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 20:13 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor alle info. Het aflossen gaat toch pas in 2024 beginnen. Dus dan is het het makkelijkste om gewoon even te wachten. Daarvoor verandert er toch niks.
Als je het alleen om maandruimte gaat, zet dan aflossen goed af tegen spaardepots. Je kan ze tot 10 of 20 jaar openen tegen rentes die vaak concurrerend zijn op hypotheekrente-hra-vermogensbelasting

Als je het enkel doet voor een financieel gewin, niet perse het beste gewin, doe ze dan zo lang mogelijk tot vrijval datum hypotheek instellen. Dan heb je maandelijks meer inkomen over het bedrag dan het je aan rente kost.

Wil je geld uit je woning onttrekken zit je al snel op 1k per 20k bij financieringen of op verkoop. Semi liquide geld wat je minder kost dan je rente is dan veel waard.
pi_210139594
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 20:13 schreef Stansfield het volgende:
Ik doe hetzelfde, maar stop het in spaardepositos van 3,5 procent rente. Dat levert meer op dan aflossen op de hypotheek met een rente van (in mijn geval) 1,25 procent. Over een jaar of 10 los ik in klap de hele hypotheek af.

En nee ik beleg nauwelijks, dat geeft onvoldoende zekerheid.

Opbrengst als je elk jaar 10.000 inlegt bij 3,5 procent
Jaar 0: 10.000
Jaar 10: 120.943

Of als je je hypotheek aflost tegen 1,25 procent
Jaar 10: 107.000.
Scheelt dus 14.000 euro, en dan laat ik de misgelopen hypotheekaftrek nog even buiten beschouwing.
pi_210139635
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het zal wel een reden hebben dat je het vaag houdt.
Vaag? Het heeft vooral te maken met het feit dat de opgelegde voorlopige aanslag cq teruggaaf niet klopt. Ik weet niet wat daar vaag aan is.
pi_210144945
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 00:00 schreef Bitlord het volgende:

[..]
Ik doe hetzelfde, maar stop het in spaardepositos van 3,5 procent rente. Dat levert meer op dan aflossen op de hypotheek met een rente van (in mijn geval) 1,25 procent. Over een jaar of 10 los ik in klap de hele hypotheek af.

En nee ik beleg nauwelijks, dat geeft onvoldoende zekerheid.

Opbrengst als je elk jaar 10.000 inlegt bij 3,5 procent
Jaar 10: 120.943

Of als je je hypotheek aflost tegen 1,25 procent
Jaar 10: 107.000.
Scheelt dus 14.000 euro, en dan laat ik de misgelopen hypotheekaftrek nog even buiten beschouwing.
Bedankt voor de info. Het gaat mij om de financiele ruimte/vrijheid die ik er dan bij krijg als ik hypotheek vrij ben over een jaar of 15. Ik heb nu een rente van 2,59%. Ik zat even te kijken naar de rentes van deposito's maar dan kan ik er maar net boven zitten. Dus wel handig om even in de gaten te houden.
pi_210146126
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 15:03 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor de info. Het gaat mij om de financiele ruimte/vrijheid die ik er dan bij krijg als ik hypotheek vrij ben over een jaar of 15.
De extra vrijheid is dat je het opgespaarde geld over 15 jaar kunt gebruiken voor meerdere doeleinden, waaronder de hypotheek aflossen.

Los je vanaf nu af, dan heb je die keuzevrijheid eigenlijk niet, het geld zit in je huis. Met een nieuwe hypotheek kan je dat er dan wel uit krijgen, maar eigenlijk ben je over 15 jr. "vreemd" bezig: eerst stug aflossen en dan weer hypotheek (zonder HRA) opnemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210146682
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 15:03 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Bedankt voor de info. Het gaat mij om de financiele ruimte/vrijheid die ik er dan bij krijg als ik hypotheek vrij ben over een jaar of 15. Ik heb nu een rente van 2,59%. Ik zat even te kijken naar de rentes van deposito's maar dan kan ik er maar net boven zitten. Dus wel handig om even in de gaten te houden.
Je hoeft niet boven je hypotheek rente te zitten als je hra hebt. Give or take 60% daarvan is vaak voldoende
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')