abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210068312
Een internationaal team van wetenschappers is erin geslaagd minuscule wormpjes tot leven te wekken die 46.000 jaar in de Siberische permafrost bevroren zaten. Nadat ze voorzichtig waren ontdooid begonnen de diertjes weer te eten en plantten zich voort, melden de onderzoekers in vakblad Plos Genetics.

De nematoden werden in 2018 40 meter onder de grond gevonden in Siberië. Koolstofdatering van de aarde waarin ze zaten, wees uit dat de diertjes moeten zijn bevroren toen mammoeten en neanderthalers nog rondliepen.

Niet eerder is het gelukt dieren na zo'n lange tijd weer uit hun extreme winterslaap te halen. Bij eerdere succesvolle pogingen ging het vooral om enkele tientallen jaren, zoals een beerdiertje dat na 30 jaar in het ijs weer tot leven kwam. Twee jaar geleden lukte het wel om een 24.000 jaar oud raderdiertje te ontdooien.

Dna beschermd met suikers

Normaal leven de wormpjes ongeveer een maand. Wetenschappers kwamen erachter dat ze bevroren hun levensduur extreem kunnen verlengen als ze vlak voor ze bevriezen al iets uitdrogen. Daarbij maken ze suikers aan die hun dna en cellen helpen beschermen.

Het gaat om een wormensoort die totaal onbekend was voor de wetenschap. Dat betekent dat de diersoort in de tussentijd wellicht is uitgestorven, al kan het ook zijn dat onderzoekers het piepkleine diertje tot nu toe nooit zijn tegengekomen.

De wormen die in 2018 werden ontdooid, zijn inmiddels echt dood. Wel werden er door ongeslachtelijke voortplanting nieuwe exemplaren geboren, inmiddels al zo'n honderd generaties.

Bron inclusief filmpje op :

(https://nos.nl/artikel/24(...)aar-tot-leven-gewekt)

Toch razend knap hoor _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:47:23 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210068337
Wow! Vet cool!!!

Wanneer gaan ze wormen zoeken op Mars? :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:52:08 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_210068378
Wrom :?
pi_210068401
Swj
pi_210068438
quote:
84s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:47 schreef Starhopper het volgende:
Wow! Vet cool!!!

Dit is wel één van de redenen waarom die techniek zo cool is, stel ze vinden ergens op Mars in het ijs zulke organismes, dan zou het mogelijk zijn om ze weer tot leven te wekken. Wel cool zoiets :)
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_210068470
Stel je voor dat je nu ingevroren gaat worden en als je je ogen weer opent dat het dan het jaar 48.023 is :D
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:04:26 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210068492
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:58 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Dit is wel één van de redenen waarom die techniek zo cool is, stel ze vinden ergens op Mars in het ijs zulke organismes, dan zou het mogelijk zijn om ze weer tot leven te wekken. Wel cool zoiets :)
Ja! Machtig interessant! Dit geeft een hele andere kijk op het zoeken naar leven op andere planeten :Y Net als het leven in dat arsenicummeer in Amerika.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_210068585
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:01 schreef TLC het volgende:
Stel je voor dat je nu ingevroren gaat worden en als je je ogen weer opent dat het dan het jaar 48.023 is :D
Als het al met zulke organismes lukt zou het mij niet verbazen dat in de toekomst het mogelijk is dat de mensheid dit ook kan, ingevroren worden en dan jaren later weer ontwaken. Maar dat is toekomst muziek en gaan wij never nooit meer meemaken. Vind zoiets net zo interessant als met Turritopsis nutricula, een kwal, die aan cel vernieuwing kan doen en daardoor oneindig kan blijven leven. Interessant als ze eens op zoiets de vinger kunnen leggen en toepassen op de mensheid.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_210068963
quote:
En er achter komen dat mensen nu het eeuwige leven hebben en Nederland het kabinet Rutte 11.956 heeft 😱😱😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator vrijdag 28 juli 2023 @ 13:44:35 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_210069624
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:45 schreef TLC het volgende:
De nematoden werden in 2018 40 meter onder de grond gevonden in Siberië. Koolstofdatering van de aarde waarin ze zaten, wees uit dat de diertjes moeten zijn bevroren toen mammoeten en neanderthalers nog rondliepen.
Is toch zielig? Word je weer wakker gemaakt, blijken al je vriendjes uitgestorven te zijn.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 15:02:10 #12
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210070178
Goed nieuws voor alle ingevroren miljonairs.

Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_210070576
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:10 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Als het al met zulke organismes lukt zou het mij niet verbazen dat in de toekomst het mogelijk is dat de mensheid dit ook kan, ingevroren worden en dan jaren later weer ontwaken. Maar dat is toekomst muziek en gaan wij never nooit meer meemaken. Vind zoiets net zo interessant als met Turritopsis nutricula, een kwal, die aan cel vernieuwing kan doen en daardoor oneindig kan blijven leven. Interessant als ze eens op zoiets de vinger kunnen leggen en toepassen op de mensheid.
Nou nee, dit zijn wezens die een extreme 'winterslaap' mechanisme hebben. Ze zijn nooit echt 'dood' geweest.

Dat is niet zomaar toe te passen op andere wezens. Het is niet zo dat wetenschappers dode wezens tot leven hebben gewekt, ze hebben niets speciaals gedaan.
Ze hebben enkel goede omstandigheden verzorgt zodat de wezentjes weer gezond wakker konden worden.

Een fantastische observatie, in die zin wetenschappelijk zeer interessant, maar er is niets toegevoegd of veranderd.
In de natuur was hetzelfde gebeurd als de omstandigheden voldoende ondersteunend waren geweest.
pi_210070987
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:49 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Nou nee, dit zijn wezens die een extreme 'winterslaap' mechanisme hebben. Ze zijn nooit echt 'dood' geweest.

Dat is niet zomaar toe te passen op andere wezens. Het is niet zo dat wetenschappers dode wezens tot leven hebben gewekt, ze hebben niets speciaals gedaan.
Ze hebben enkel goede omstandigheden verzorgt zodat de wezentjes weer gezond wakker konden worden.

Een fantastische observatie, in die zin wetenschappelijk zeer interessant, maar er is niets toegevoegd of veranderd.
In de natuur was hetzelfde gebeurd als de omstandigheden voldoende ondersteunend waren geweest.
Nu even in leken taal, want ben geen wetenschapper, maar er zit toch iets in hun DNA of celopbouw waardoor dit mogelijk is? Wij mensen kunnen dit niet, maar blijkbaar deze diertjes wel, of zoals die kwallen die aan cel vernieuwing doen. Het is nu nog een brug te ver, maar het zal mij niet verbazen als ze in de toekomst weten hoe dit werkt en hoe dit te reproduceren misschien voor toepassingen bij de mens. 46k jaar is wel een flinke winterslaap, vooral als hun levensverwachting een maand is.
pi_210071109
quote:
Ik voorspel dat otters dan een nieuwe beschaving zijn gestart en struisvogels als paarden gebruiken.
pi_210071819
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 16:28 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Nu even in leken taal, want ben geen wetenschapper, maar er zit toch iets in hun DNA of celopbouw waardoor dit mogelijk is? Wij mensen kunnen dit niet, maar blijkbaar deze diertjes wel, of zoals die kwallen die aan cel vernieuwing doen. Het is nu nog een brug te ver, maar het zal mij niet verbazen als ze in de toekomst weten hoe dit werkt en hoe dit te reproduceren misschien voor toepassingen bij de mens. 46k jaar is wel een flinke winterslaap, vooral als hun levensverwachting een maand is.
Ja, oa dit soort organismes is gebouwd om onder extreme omstandigheden te overleven.
Ze gaan in een soort van halfdood staat. hun biologische opbouw is daarop berekend.

Dat is niet zomaar te vertalen naar andere organismes. Die dat systeem niet hebben.

Het bijzondere van deze observatie is vooral dat er dus organismes zijn die 10.000 jaar + kunnen overleven in hun natuurlijke staat. Die, als de omstandigheden goed zijn, weer verder kunnen leven.

Dat geld niet voor ons. Ons systeem kent geen winterslaap en al zeker niet zo extreem.

Het is een ronduit fantastische wetenschappelijke observatie, maar kent op zichzelf geen koppeling met oa de mens. Wij hebben dit niet.
Het leert ons over ander leven hier op aarde, niet perse over ons.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cause-mayhem2 op 28-07-2023 22:30:16 ]
  vrijdag 28 juli 2023 @ 17:51:37 #17
33189 RM-rf
1/998001
pi_210072039
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_210074589
Misschien draagt het een extreem dodelijk virus.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 28 juli 2023 @ 21:33:52 #20
481998 K21
Cappuccino
pi_210074820
quote:
84s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:47 schreef Starhopper het volgende:
Wow! Vet cool!!!

Ik stel voor dat de eerste die ze daar vinden en tot leven wekken de naam Calvin krijgt. O+

pi_210075094
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 21:33 schreef K21 het volgende:

[..]
Ik stel voor dat de eerste die ze daar vinden en tot leven wekken de naam Calvin krijgt. O+

[ afbeelding ]
Heerlijke film _O_
  zaterdag 29 juli 2023 @ 03:01:05 #22
481998 K21
Cappuccino
pi_210076885
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 21:57 schreef TLC het volgende:

[..]
Heerlijke film _O_
Geweldig einde ook. :7
  zaterdag 29 juli 2023 @ 07:00:45 #23
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_210077041
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 21:33 schreef K21 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
neen :D :{w
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')