Ik kan een Libertarisch met zijn verlichtingsclaims en geouwehoer niet zo serieus nemen als hij soms zo tekeer gaat tegen users hier, da's alles.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie de relatie niet helemaal maar dat zal dan wel aan mij liggen ofzo.
Daar is de wetenschap ook nog niet achter. Dan praten we niet in filosofische zin, maar in physische zin. Zelfs de theorie dat er maar twee dimensies zijn (we zouden in een holografische wereld leven) vindt veel grond bij wetenschappers. Ook het idee dat er heelallen worden gevormd in zwarte gaten. Met andere woorden: niemand weet eigenlijk hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Er zouden miljarden heelallen zijn met elk zijn eigen natuurwetten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik. Wat zijn atomen, in de filosofische zin? Wat is materie? Waaruit bestaat het? Wat is de fundamentele aard van die substantie?
God en natuurlijke selectie is het meest logischequote:Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant dat het blijkbaar al bij voorbaat om maar twee mogelijkheden gaat.
Nog een derde weg: die van "natuurlijke selectie".
Hij heeft zijn stemmingen.quote:Op maandag 4 september 2023 14:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan een Libertarisch met zijn verlichtingsclaims en geouwehoer niet zo serieus nemen als hij soms zo tekeer gaat tegen users hier, da's alles.
Jawel: kwantumvelden. Dat hoeft geen definitief antwoord te zijn. De vraag is ook wat je onder "verklaring" verstaat: wanneer voldoet zo'n "verklaring" precies?quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Daar is de wetenschap ook nog niet achter.
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie. Het is wel duidelijk dat het een samenspel is van energie. Het echte "vaste" deeltje moet nog ontdekt worden. Het is allemaal energie. En dat kan ook gemakkelijk samenspelen met het spirituele, dat ook energie is.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel: kwantumvelden. Dat hoeft geen definitief antwoord te zijn. De vraag is ook wat je onder "verklaring" verstaat: wanneer voldoet zo'n "verklaring" precies?
Hoezo is 'het spirituele' energie?quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:05 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie. Het is wel duidelijk dat het een samenspel is van energie. Het echte "vaste" deeltje moet nog ontdekt worden. Het is allemaal energie. En dat kan ook gemakkelijk samenspelen met het spirituele, dat ook energie is.
Huidige godsdiensten vinden nog steeds hun wortels in het primitieve. Het was natuurlijk wel een grote stap vooruit van polytheïstische godsdiensten, waarbij vooral het niet kunnen verklaren van natuurverschijnselen de grondslag vormden, naar monotheïstische godsdiensten, waarbij de nadruk kwam te liggen op het persoonlijke. Eigenlijk zijn we toe aan een volgende stap: hoe jezelf in je levensloop staat in connectie met de wereld om je heen. En dat kun je ruim opvatten.
Het is iets wat ik denk, hoeft natuurlijk geen waarheid te zijn. Maar ik denk dat geestesenergie de basis is van onze wereld. Maar dat is puur een gedachte.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Hoezo is 'het spirituele' energie?
Aangeslagen toestanden van die kwantumvelden: er ontstaat een deeltje (N deeltjes) met massa m als je mc2 (Nxmc2) aan energie in het kwantumveld stopt.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:05 schreef Vincent_student het volgende:
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie.
Leuk om weer voor de zoveelste keer met die formule te zwaaien, maar feit is dat materie nog steeds niet is ontdekt. Alleen energie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aangeslagen toestanden van die kwantumvelden: er ontstaat een deeltje (N deeltjes) met massa m als je mc2 (Nxmc2) aan energie in het kwantumveld stopt.
Ik heb geen idee wat dat betekent. "Materie is nog niet ontdekt?" Daarbij: materie is een gecondenseerde vorm van energie, dus wat je nu zegt klinkt als "ik lust geen fruit, alleen appels".quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:27 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Leuk om weer voor de zoveelste keer met die formule te zwaaien, maar feit is dat materie nog steeds niet is ontdekt. Alleen energie.
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie. Ik noem het zelf gestolde energie. De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dat betekent. "Materie is nog niet ontdekt?" Daarbij: materie is een gecondenseerde vorm van energie, dus wat je nu zegt klinkt als "ik lust geen fruit, alleen appels".
Zoek een op : "dualisme".quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie. Ik noem het zelf gestolde energie. De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.
Het is ook een beetje mijn eigen opvatting. Ik zit me ook nog te verdiepen in het zwarte materie-verhaal (Een groot deel van het heelal is onverklaarbaar, dat zou liggen aan onzichtbare materie. Maar wat dat mag zijn? Zo kloppen de bewegingen van sterrenstelsels niet in de verhouding van hun massa)quote:
Dan is materie toch al wel ontdekt?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie.
Ok. Ik weet niet precies wat dat betekent. Het Higgsveld zorgt bijvoorbeeld voor massa in het standaardmodel en dus trage massa (waar jij het over lijkt te hebben). Dat is iets anders dan de lichtsnelheid.quote:De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.
Nee, dat ben jij helemaal niet. Ik denk alleen aan het geheel. Inderdaad het Higgsveld, maar dan denk ik ook, hoe ontstaat dat? Er zijn meer constanten in ons heelal, maar ik vind de lichtsnelheid de meest opvallende, omdat die ook aan de basis staat van relativiteit. Dus dan denk ik: dat is een bouwsteen, die lichtsnelheid. Als ik uitga van de geest, die komt uit een wereld waarin geen tijd bestaat. In ons universum bestaat die wel. In feite is tijd traagheid (niet te verwarren met het natuurkundige begrip). In deze context betekent traagheid dat er tijd nodig is om bijvoorbeeld van punt A naar punt B te reizen. De snaartheorie gooide wel roet in het eten. Maar nu dwaal ik af.quote:Op zondag 17 september 2023 10:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan is materie toch al wel ontdekt?
[..]
Ok. Ik weet niet precies wat dat betekent. Het Higgsveld zorgt bijvoorbeeld voor massa in het standaardmodel en dus trage massa (waar jij het over lijkt te hebben). Dat is iets anders dan de lichtsnelheid.
Maar goed, ik zal wel een mierenneuker zijn.
Andersom: de relativistische tijd wordt bepaald door de rel. snelheid (rel. = t.o.v. lichtsnelheid in vacuüm):quote:Op zondag 17 september 2023 14:54 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk dat de lichtsnelheid de klok is van de tijd.
Dat is het gevolg van mijn stelling. Als de relatieve snelheid = 0 heb je de normale massa zoals we die kennen en de normale kloksnelheid. De lichtsnelheid geeft het maximum aan. Maar als er geen lichtsnelheid was, dan is er ook geen massa. Omdat er een lichtsnelheid bestaat, kan massa bestaan en kan tijd bestaan.quote:Op zondag 17 september 2023 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Andersom: de relativistische tijd wordt bepaald door de rel. snelheid (rel. = t.o.v. lichtsnelheid in vacuüm):
Bestaansrecht? Gevolg van fundamentele kernfysische processen. Dat heeft niets met juridisch bestaansrecht te maken, maar puur met de uitkomst van die processen.quote:Op zondag 17 september 2023 15:19 schreef Vincent_student het volgende:
Maar in ieder geval is de lichtsnelheid of de basis, of een symptoom van iets anders wat de grondslag vormt van het bestaansrecht van ons universum.
Ik heb het niet over juridisch. Ik heb het over dat dingen mogelijk zijn. Kernfysische processen zijn mogelijk door de natuurwetten van het heelal. Die natuurwetten zijn weer gebaseerd op o.a. constanten, zoals de lichtsnelheid.quote:Op zondag 17 september 2023 15:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Bestaansrecht? Gevolg van fundamentele kernfysische processen. Dat heeft niets met juridisch bestaansrecht te maken, maar puur met de uitkomst van die processen.
Natuurwetten (ook op aarde) zijn de wiskundige formules (F = m . d2x/dt2 bijv.) die de fysische processen beschrijven. Niet andersom. De processen waren er veel eerder dan de wiskundige beschrijving en ook eerder dan er fysici waren.quote:Op zondag 17 september 2023 15:54 schreef Vincent_student het volgende:
Kernfysische processen zijn mogelijk door de natuurwetten van het heelal. Die natuurwetten zijn weer gebaseerd op o.a. constanten, zoals de lichtsnelheid.
Natuurwetten zijn wetten zoals wij die beschrijven hoe het heelal eruit ziet. Per heelal kan dat anders zijn. Ergens is er een basis hoe die natuur zich gedraagt. En ik denk dat de basis ligt in een tijdsvertragingsklok.quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Natuurwetten (ook op aarde) zijn de wiskundige formules (F = m . d2v/dt2 bijv.) die de fysische processen beschrijven. Niet andersom. De processen waren er veel eerder dan de wiskundige beschrijving en ook eerder dan er fysici waren.
Overigens vind ik de constante van Planck, veel interessanter als het om energie gaat.
Zoek eens op Lorenztransformatie. Daarin worden alle fysische verbanden tussen tijd en snelheid, met wiskundige formules beschreven.quote:Op zondag 17 september 2023 16:47 schreef Vincent_student het volgende:
Natuurwetten zijn wetten zoals wij die beschrijven hoe het heelal eruit ziet. Per heelal kan dat anders zijn. Ergens is er een basis hoe die natuur zich gedraagt. En ik denk dat de basis ligt in een tijdsvertragingsklok.
Die tijdsvertragingsklok begint ergens. En dat is het interessante: hoe? Wat bepaalt de lichtsnelheid? Wat bepaalt al die constanten. Het is natuurlijk een proces. Maar als je dat weet, weet je zo'n beetje alles.
Dat weet ik. Maar waar het mij om gaat is hoe die situatie is ontstaan. Het beschrijven van het heelal is een heel ander onderwerp. We praten langs elkaar heen.quote:Op zondag 17 september 2023 17:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoek eens op Lorenztransformatie. Daarin worden alle fysische verbanden tussen tijd en snelheid, met wiskundige formules beschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |