abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210043056
Ik heb een klein probleempje.
Onlangs een nieuwe badkamer laten installeren.
Nu begint het doucheputje te borrelen (en stinken) als het bad leeg loopt of de wasmachine leeg pompt. Deze zitten volgens mij op dezelfde afvoerbuis aangesloten.
Hoe los ik dit op? Kan dit een verstopping zijn of is er iets met beluchting of zo niet in orde?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 26 juli 2023 @ 11:33:56 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210043294
TVP, ik heb dit ook maar dan in mn keuken gootsteen. ik verdenk mijn bovenbuurman die weer iets vaags aan het doen is.
Maar bij mij gaat het borrelen uit het niks, geen wasmachine/vaatwasser/douche/whatever staat aan, lig gewoon op de bank en opeens BRRLRLRLRLRLRRR incl gore putlucht.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210043412
quote:
15s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:33 schreef junkiesietze het volgende:
TVP, ik heb dit ook maar dan in mn keuken gootsteen. ik verdenk mijn bovenbuurman die weer iets vaags aan het doen is.
Maar bij mij gaat het borrelen uit het niks, geen wasmachine/vaatwasser/douche/whatever staat aan, lig gewoon op de bank en opeens BRRLRLRLRLRLRRR incl gore putlucht.
jezus dan schrik je je ook wel de tyfus.
  woensdag 26 juli 2023 @ 11:43:28 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210043436
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:41 schreef hoechst het volgende:

[..]
jezus dan schrik je je ook wel de tyfus.
Klopt, en dan gelijk naar de gootsteen rennen om de kraan aan te zetten zodat het meevalt met de gore lucht.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210043496
Waarschijnlijk ergens een verstopping of blokkade waardoor de ontluchting niet goed werkt en jouw afvoer die functie overneemt.
pi_210043545
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:17 schreef valentijn101 het volgende:
Ik heb een klein probleempje.
Onlangs een nieuwe badkamer laten installeren.
Nu begint het doucheputje te borrelen (en stinken) als het bad leeg loopt of de wasmachine leeg pompt. Deze zitten volgens mij op dezelfde afvoerbuis aangesloten.
Hoe los ik dit op? Kan dit een verstopping zijn of is er iets met beluchting of zo niet in orde?
Je afvoer of je ontluchtingskanaal is verstopt.
https://www.wonen.nl/badk(...)voer-borrelen-let-op

Als gootsteenontstopper en een ontstoppingsveer niks uithalen en je ziet niks verkeerds aan je ontluchtingskanaal (die meestal in het dak van je huis zit), bel dan een loodgieter.
pi_210043674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Je afvoer of je ontluchtingskanaal is verstopt.
https://www.wonen.nl/badk(...)voer-borrelen-let-op

Als gootsteenontstopper en een ontstoppingsveer niks uithalen en je ziet niks verkeerds aan je ontluchtingskanaal (die meestal in het dak van je huis zit), bel dan een loodgieter.
De ontluchting ziet er uit als altijd. Dan ben ik bang dat er ergens dus een verstopping moet zitten. Vreemd want overal loopt het water gewoon normaal weg. Ik zal eens beginnen met een paar emmers heet water met soda.
pi_210044213
Als het na het installeren is gebeurd lijkt het mij vrij duidelijk dat de afvoer niet goed is geïnstalleerd, tenzij je het ervoor ook al had.

Het doucheputje, bad en wasmachine komen op dezelfde afvoer uit en je doucheputje werkt als beluchter nu.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 26 juli 2023 @ 12:59:03 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210044230
Is de logische stap niet om degene die het heeft geïnstalleerd ernaar te laten kijken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_210044752
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
Is de logische stap niet om degene die het heeft geïnstalleerd ernaar te laten kijken?
Die heb ik idd benaderd. Ze zijn nu met verlof en gaan er van uit dat het een verstopping is en raden aan een ontstopper te laten komen.
pi_210044760
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:17 schreef valentijn101 het volgende:
Nu begint het doucheputje te borrelen (en stinken)
Vaak het gevolg van een verstopping of bv verkeerde knik in de pijp.
Heb je er al eens ontstopper in gedaan?

quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
En ja, dit is inderdaad de meest logische stap
pi_210044770
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:56 schreef spierbal het volgende:
Als het na het installeren is gebeurd lijkt het mij vrij duidelijk dat de afvoer niet goed is geïnstalleerd, tenzij je het ervoor ook al had.

Het doucheputje, bad en wasmachine komen op dezelfde afvoer uit en je doucheputje werkt als beluchter nu.
Voor de verbouwing had ik dit probleem niet. Bad douche en toilet zijn verplaatst en de afvoeren zijn aangepast.
pi_210044783
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:50 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Vaak het gevolg van een verstopping of bv verkeerde knik in de pijp.
Heb je er al eens ontstopper in gedaan?
[..]
En ja, dit is inderdaad de meest logische stap
Nee, ik heb er nog geen ontstopper in gedaan omdat alle water gewoon weg loopt. Daarom dacht ik niet aan een verstopping.
pi_210045252
Hier ga ik ook even meelezen. Ik heb het met mijn doucheput die moker hard meurt. Geen verstopping, water loopt weg dit dat maar alsnog een dikke riool meur.
  woensdag 26 juli 2023 @ 15:23:43 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210045844
Heb het in 2 huizen gehad.

Huis 1: na iedere regenbui een stank in de hal. Onderzoekje laten doen door een expert, bleek de nieuwe afvoer die de vorige bewoners er in te hebben gezet, zich door temperatuur uitzetten omhoog te hebben gedrukt. Daardoor zat er aan de bovenkant van de hoofdafvoer, onder de hal, een breukje.
2 weken later de pijp vervangen en nooit meer last gehad.

Huis 2: Lichte stank in de bijkeuken als de wasmachine afpompte. 2 weken terug een verstopping gehad hier in de badkamer. Verstopping kon weggeplopt worden en tot nu toe geen last gehad van die lichte meur meer in de bijkeuken. Nog even aankijken nog.

tl;dr versie: huis 1: kwam door breuk, huis 2 wss verstopping.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210045972
Ontstopper een berichtje gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte. :Y
pi_210050685
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 15:35 schreef valentijn101 het volgende:
Ontstopper een berichtje gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte.
En als ontstopper niet werkt gewoon degene bellen die je badkamer heeft verbouwd.
Mogelijk is hier iets mis gegaan. Niet aan de bel trekken is in de stank zitten.
Ontstoppen kun je doen, kun je gelijk aangeven dat je dit hebt gedaan en het daar voor jou ophoudt als leek
pi_210050950
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:00 schreef Ponsai het volgende:

[..]
En als ontstopper niet werkt gewoon degene bellen die je badkamer heeft verbouwd.
Mogelijk is hier iets mis gegaan. Niet aan de bel trekken is in de stank zitten.
Ontstoppen kun je doen, kun je gelijk aangeven dat je dit hebt gedaan en het daar voor jou ophoudt als leek
Ik heb het bedrijf gebeld. (zijn nu even op verlof) ze werken met deze ontstopper en denken dat het hiermee opgelost is.
De ontstopper komt volgende week even binnen wippen. Daarna ga ik lekker in bad. En als het dan weer borrelt dan mogen ze uitzoeken waar het wel aan ligt. (misschien dat de ontstopper ook er achter komt wat er mis gaat)
pi_210145406
Is de ontstopper al langs geweest?
Overigens denk ik niet dat hier spraken is van een verstopping. Dan zou het water namelijk niet weglopen, of zelfs uit het doucheputje naar boven komen.

Het klinkt voor mij als een van de volgende twee oorzaken:
1. Voor het wegstromende water uit ontstaat een drukgolf die rioollucht door het doucheputje heen naar buiten drukt. Dit zou dan vooral korte tijd moeten plaatsvinden aan het begin van het wegstromen en dan moeten stoppen. Dit kan verholpen worden door een ontluchter te plaatsen in de afvoer, al is het wel verstandig om een pijp naar buiten te maken voor die lucht. Anders los je wel het borrelen op, maar niet de stank.

2. Het wegstromende water zorgt voor een onderdruk die water uit het doucheputje zuigt, waarna het waterzegel niet meer sluit. Dit vind een beetje plaats tijdens het wegstromen, maar vooral aan het eind. Het doucheputje blijft nu stinken tot er opnieuw water in het douchepuntje gegoten is. Dit kan verholpen worden door een beluchter te plaatsen. Dit hoeft niet naar buiten te leiden, aangezien er door de beluchter alleen water het riool in gezogen wordt, en geen rioollucht naar buiten komt.
pi_210145559
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 15:45 schreef ChrisCross het volgende:
Is de ontstopper al langs geweest?
Overigens denk ik niet dat hier spraken is van een verstopping. Dan zou het water namelijk niet weglopen, of zelfs uit het doucheputje naar boven komen.

Het klinkt voor mij als een van de volgende twee oorzaken:
1. Voor het wegstromende water uit ontstaat een drukgolf die rioollucht door het doucheputje heen naar buiten drukt. Dit zou dan vooral korte tijd moeten plaatsvinden aan het begin van het wegstromen en dan moeten stoppen. Dit kan verholpen worden door een ontluchter te plaatsen in de afvoer, al is het wel verstandig om een pijp naar buiten te maken voor die lucht. Anders los je wel het borrelen op, maar niet de stank.

2. Het wegstromende water zorgt voor een onderdruk die water uit het doucheputje zuigt, waarna het waterzegel niet meer sluit. Dit vind een beetje plaats tijdens het wegstromen, maar vooral aan het eind. Het doucheputje blijft nu stinken tot er opnieuw water in het douchepuntje gegoten is. Dit kan verholpen worden door een beluchter te plaatsen. Dit hoeft niet naar buiten te leiden, aangezien er door de beluchter alleen water het riool in gezogen wordt, en geen rioollucht naar buiten komt.
De ontstopper is nog niet geweest. Druk ivm vakanties.
De leidingen hangen in de kelder dus dat zal niet snel stankoverlast in huis geven als hier een ont-/be- luchter op komt.
Ik ga het meteen navragen bij de ontstopmeneer als hij langs komt. Volgens mij is 1. wat er hier gebeurt.
Bedankt ^O^
pi_210562152
Oeps, helemaal vergeten een update te geven.
De ontstopper is gekomen. 1 buis zat behoorlijk verstopt met een dikke grijze drab. :r deze is dus met veel geknoei en geklieder schoongespoten.
Resultaat: leidingen schoon, ontstopper vuil en geen geborrel meer. *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')