jezus dan schrik je je ook wel de tyfus.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:33 schreef junkiesietze het volgende:
TVP, ik heb dit ook maar dan in mn keuken gootsteen. ik verdenk mijn bovenbuurman die weer iets vaags aan het doen is.
Maar bij mij gaat het borrelen uit het niks, geen wasmachine/vaatwasser/douche/whatever staat aan, lig gewoon op de bank en opeens BRRLRLRLRLRLRRR incl gore putlucht.
Klopt, en dan gelijk naar de gootsteen rennen om de kraan aan te zetten zodat het meevalt met de gore lucht.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:41 schreef hoechst het volgende:
[..]
jezus dan schrik je je ook wel de tyfus.
Je afvoer of je ontluchtingskanaal is verstopt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:17 schreef valentijn101 het volgende:
Ik heb een klein probleempje.
Onlangs een nieuwe badkamer laten installeren.
Nu begint het doucheputje te borrelen (en stinken) als het bad leeg loopt of de wasmachine leeg pompt. Deze zitten volgens mij op dezelfde afvoerbuis aangesloten.
Hoe los ik dit op? Kan dit een verstopping zijn of is er iets met beluchting of zo niet in orde?
De ontluchting ziet er uit als altijd. Dan ben ik bang dat er ergens dus een verstopping moet zitten. Vreemd want overal loopt het water gewoon normaal weg. Ik zal eens beginnen met een paar emmers heet water met soda.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Je afvoer of je ontluchtingskanaal is verstopt.
https://www.wonen.nl/badk(...)voer-borrelen-let-op
Als gootsteenontstopper en een ontstoppingsveer niks uithalen en je ziet niks verkeerds aan je ontluchtingskanaal (die meestal in het dak van je huis zit), bel dan een loodgieter.
Die heb ik idd benaderd. Ze zijn nu met verlof en gaan er van uit dat het een verstopping is en raden aan een ontstopper te laten komen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
Is de logische stap niet om degene die het heeft geïnstalleerd ernaar te laten kijken?
Vaak het gevolg van een verstopping of bv verkeerde knik in de pijp.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:17 schreef valentijn101 het volgende:
Nu begint het doucheputje te borrelen (en stinken)
En ja, dit is inderdaad de meest logische stapquote:Op woensdag 26 juli 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
Is de logische stap niet om degene die het heeft geïnstalleerd ernaar te laten kijken?
Voor de verbouwing had ik dit probleem niet. Bad douche en toilet zijn verplaatst en de afvoeren zijn aangepast.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:56 schreef spierbal het volgende:
Als het na het installeren is gebeurd lijkt het mij vrij duidelijk dat de afvoer niet goed is geïnstalleerd, tenzij je het ervoor ook al had.
Het doucheputje, bad en wasmachine komen op dezelfde afvoer uit en je doucheputje werkt als beluchter nu.
Nee, ik heb er nog geen ontstopper in gedaan omdat alle water gewoon weg loopt. Daarom dacht ik niet aan een verstopping.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:50 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Vaak het gevolg van een verstopping of bv verkeerde knik in de pijp.
Heb je er al eens ontstopper in gedaan?
[..]
En ja, dit is inderdaad de meest logische stap
En als ontstopper niet werkt gewoon degene bellen die je badkamer heeft verbouwd.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:35 schreef valentijn101 het volgende:
Ontstopper een berichtje gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb het bedrijf gebeld. (zijn nu even op verlof) ze werken met deze ontstopper en denken dat het hiermee opgelost is.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:00 schreef Ponsai het volgende:
[..]
En als ontstopper niet werkt gewoon degene bellen die je badkamer heeft verbouwd.
Mogelijk is hier iets mis gegaan. Niet aan de bel trekken is in de stank zitten.
Ontstoppen kun je doen, kun je gelijk aangeven dat je dit hebt gedaan en het daar voor jou ophoudt als leek
De ontstopper is nog niet geweest. Druk ivm vakanties.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 15:45 schreef ChrisCross het volgende:
Is de ontstopper al langs geweest?
Overigens denk ik niet dat hier spraken is van een verstopping. Dan zou het water namelijk niet weglopen, of zelfs uit het doucheputje naar boven komen.
Het klinkt voor mij als een van de volgende twee oorzaken:
1. Voor het wegstromende water uit ontstaat een drukgolf die rioollucht door het doucheputje heen naar buiten drukt. Dit zou dan vooral korte tijd moeten plaatsvinden aan het begin van het wegstromen en dan moeten stoppen. Dit kan verholpen worden door een ontluchter te plaatsen in de afvoer, al is het wel verstandig om een pijp naar buiten te maken voor die lucht. Anders los je wel het borrelen op, maar niet de stank.
2. Het wegstromende water zorgt voor een onderdruk die water uit het doucheputje zuigt, waarna het waterzegel niet meer sluit. Dit vind een beetje plaats tijdens het wegstromen, maar vooral aan het eind. Het doucheputje blijft nu stinken tot er opnieuw water in het douchepuntje gegoten is. Dit kan verholpen worden door een beluchter te plaatsen. Dit hoeft niet naar buiten te leiden, aangezien er door de beluchter alleen water het riool in gezogen wordt, en geen rioollucht naar buiten komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |