Ik ervaar de wereld. Er is maar één ik maar er zijn ontelbare ervaringen. De wereld bestaat dus niet buiten mij maar binnen mij, de wereld is een ervaring. Dit de facto de realiteit.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:56 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Panpsychistisch bewustzijn is toch "0de persoon"? Dat is de metafysica die buiten de voorstelling (tijd, ruimte, causaliteit) bestaat. Wat bedoel je nou steeds met "subjectief"?
Ik krijg echt subjectieve jeuk van dit soort circulaire en ontoetsbare redeneringenquote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het geloof in een objectieve wereld zit extreem diep, dat is wel duidelijk aan de reacties hier. Dat terwijl er niets is dat buiten het bewustzijn (subjectiviteit) valt. Dit is een feit.
Maar wat is dan die 'ik'? Waar is die ik van gemaakt? Waarin bestaat die ik? Bestaan er andere ikken (zoals ik?)?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ervaar de wereld. Er is maar één ik maar er zijn ontelbare ervaringen. De wereld bestaat dus niet buiten mij maar binnen mij, de wereld is een ervaring. Dit de facto de realiteit.
"Ik ervaar" is subjectief. Ik hoef dat niet nader uit te leggen.
Ik heb vroeger vrij veel 'the Atheïst Experience' gekeken. Daarin kwamen dit soort kwesties/vragen ook regelmatig terug. Het is een show waar mensen inbellen naar een panel (meestal twee personen) met vragen, argumenten, potentiële godsbewijzen (ze zijn undefeated so far), etc. Kan misschien behulpzaam zijn in jouw zoektocht of reis naar ongeloof of hoe je het wilt noemen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Is er nog wel, maar goed ophoging is pas een dag of drie aan het aanslaan.. plus moet nog even een Benzo afbouwen.
Wel weer een bevestiging dat mijn geloof gebouwd is/was op angst.
Die ik, dat ben je zelf. Dat zijn wij. Het is de Atman of Brahman uit het hindoeïsme. Maar goed, dit topic is christelijk gericht uiteraard.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:18 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar wat is dan die 'ik'? Waar is die ik van gemaakt? Waarin bestaat die ik? Bestaan er andere ikken (zoals ik?)?
Het bewust zijn is het zekerste wat er is.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:16 schreef Rustin_ het volgende:
[..]
Ik krijg echt subjectieve jeuk van dit soort circulaire en ontoetsbare redeneringen
Eh, een soort solipsisme dus? Volgens mij is in iedere redelijke vorm van panpsychisme het bewustzijn onpersoonlijk. Maar goed, je zei eerder al eens vrij ondubbelzinnig dat je weinig problemen met solipsisme hebt. Ik moet er niet aan denken, maar goed, ik besta niet natuurlijk, "ik" ben een ervaring in "jouw" bewustzijn, dus soit.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ervaar de wereld. Er is maar één ik maar er zijn ontelbare ervaringen. De wereld bestaat dus niet buiten mij maar binnen mij, de wereld is een ervaring. Dit de facto de realiteit.
"Ik ervaar" is subjectief. Ik hoef dat niet nader uit te leggen.
Nee, het zou pas solipsisme zijn als ik jouw perspectief ontken. Dat doe ik natuurlijk niet. Jouw ervaring van het "CharlesKinbote" zijn is even echt als mijn ervaring van het "Libertarisch" zijn, maar het is dezelfde ik.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:36 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Eh, een soort solipsisme dus? Volgens mij is in iedere redelijke vorm van panpsychisme het bewustzijn onpersoonlijk. Maar goed, je zei eerder al eens vrij ondubbelzinnig dat je weinig problemen met solipsisme hebt. Ik moet er niet aan denken, maar goed, ik besta niet natuurlijk, "ik" ben een ervaring in "jouw" bewustzijn, dus soit.
Thnx!quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:28 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik heb vroeger vrij veel 'the Atheïst Experience' gekeken. Daarin kwamen dit soort kwesties/vragen ook regelmatig terug. Het is een show waar mensen inbellen naar een panel (meestal twee personen) met vragen, argumenten, potentiële godsbewijzen (ze zijn undefeated so far), etc. Kan misschien behulpzaam zijn in jouw zoektocht of reis naar ongeloof of hoe je het wilt noemen.
Bijvoorbeeld:
Ja, hoop dat ze ‘t lezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:18 schreef MatthijsDJ het volgende:
Topic gaat wel btje off-topic. Heb iig iets aan de reacties van @:Tijn, @:hoatzin en @:blomke ben hoe dan ook aan een mooie reis bezig.
Maar je hoeft niet elk topic te kapen voor deze boodschap.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bewust zijn is het zekerste wat er is.
Beetje zoals Berkeley ofzo? Een universele waarnemer, of "mind-at-large", niet echt non-duaal bewustzijn zoals in Oosterse filosofie. Maar waarom blijf je het dan over "jouw" en "mijn" ervaring heben? Even los van het conventionele aspect.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het zou pas solipsisme zijn als ik jouw perspectief ontken. Dat doe ik natuurlijk niet. Jouw ervaring van het "CharlesKinbote" zijn is even echt als mijn ervaring van het "Libertarisch" zijn, maar het is dezelfde ik.
Entropie geeft geen beperking aan de tijd. Voor wat ik me kan herinneren uit thermodynamicacollege's van entropieverandering dS, is de definitie:quote:Op woensdag 23 augustus 2023 14:44 schreef Libertarisch het volgende:
Het heeft een begin en, vanwege entropie, ook een einde.
Hij doelt op de hittedood van het heelal wanneer er geen (Helmholtz) vrije energie meer beschikbaar is.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Entropie geeft geen beperking aan de tijd. Voor wat ik me kan herinneren uit thermodynamicacollege's van entropieverandering dS, is de definitie:
dS = dQrev/T
daar zit dus geen einde qua tijd aan.
Iemand als Plotinus zou jou vast wel aanspreken, hoor. Is niet heel veel anders dan emenationistische hindoescholen. Ik vind het jammer dat mensen schijnbaar vergeten zijn dat het Westen gewoon een eigen esoterische traditie heeft. En dat "hindoeïsme" voor heel veel hindoes echt geen Advaita inhoudt, maar ook veel bidden, standbeeldjes van goden in huis hebben die geluk zouden brengen, etc.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:12 schreef Libertarisch het volgende:
Westerse religie is gewoon reine onzin
Ze bedoelen hetzelfde, en ook geen entiteit buiten jou, tis enkel andere symboliek.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:53 schreef Libertarisch het volgende:
De abrahamistische God is altijd die veroordelende baas-God geweest. Het opperwezen hé, en daar ben je niet één mee. Die staat buiten je, je bid tot God. Het onzichtbare wezen dat buiten en boven je staat.
Totaal anders dan de God (en voor boeddhisten is het zelfs geen god) uit de oosterse religies. God is het bewust zijn, het meest ongelooflijke voor een gemiddelde westerling. Want met een puur objectief wereldbeeld kom je gewoon bij het brein uit. Een beetje anesthesie en weg bewustzijn, hoe kan dat dan God zijn?
Valt me ook op, inderdaad.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:25 schreef Momo het volgende:
Ook weer typisch dat sommige hier hun eigen geloof willen promoten,
Klopt, dat is de grap... allemaal claimen dat ze de enige juiste zijn, ironisch genoeg zijn ze állemaal correct, zodra je begrijpt hoe ze te lezen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:25 schreef Momo het volgende:
Ook weer typisch dat sommige hier hun eigen geloof willen promoten, religies komen en gaan over tijd, of je een geloof aanhangt hangt bijna altijd af van de plek en gezin waar je geboren wordt. Hilarisch vaak van die christenen die denken dat voor hun enkel een plek in de hemel is, nee niet voor Mohammed in Afghanistan die ook helemaal niks meegekregen van andere geloven. Nee, maar dit is echt het enige juiste geloof! Geloof (nouja vooral cultuur en structuur daarom heen) is altijd vooral een tool geweest om anderen te manipuleren, onderdrukken. Maar het is vast rustgevend als je kan voelen dat er meer is, een god, leven na de dood etc. Kan mij best voorstellen dat mensen een bepaalde rust en zekerheid erin kunnen vinden
Er is ook zoiets als een zoektocht naar de waarheid, het willen weten wat de realiteit is....daar hebben we zowel wetenschap als filosofie als spiritualiteit voor.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:25 schreef Momo het volgende:
Ook weer typisch dat sommige hier hun eigen geloof willen promoten, religies komen en gaan over tijd, of je een geloof aanhangt hangt bijna altijd af van de plek en gezin waar je geboren wordt. Hilarisch vaak van die christenen die denken dat voor hun enkel een plek in de hemel is, nee niet voor Mohammed in Afghanistan die ook helemaal niks meegekregen van andere geloven. Nee, maar dit is echt het enige juiste geloof! Geloof (nouja vooral cultuur en structuur daarom heen) is altijd vooral een tool geweest om anderen te manipuleren, onderdrukken. Maar het is vast rustgevend als je kan voelen dat er meer is, een god, leven na de dood etc. Kan mij best voorstellen dat mensen een bepaalde rust en zekerheid erin kunnen vinden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |