abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:49:21 #151
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210338665
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:40 schreef Sfancta het volgende:
Zo'n machine zoals de mens, dat ontstaat niet zomaar vanzelf. De gedachten, de creativiteit van ieder mens, onmogelijk dat dat uit een smurrie komt. De intelligentie, alles. Daar zit gewoon een geestelijke ziel in.
Ik blijf bij deze stelling wel ver weg van een bestaan van een God of een Jezus of een Allah.
vind je?
pi_210345013
Altijd al een vreemde redenatie gevonden. "Ik begrijp het niet dus ik verzin maar iets en ga er dan vanuit dat dat het is in plaats van dat ik gewoon bij het niet begrijpen blijf".

Maargoed, zo zijn al die geloofjes ook ontstaan.
Conscience do cost.
pi_210346388
quote:
8s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 19:29 schreef ems. het volgende:
Altijd al een vreemde redenatie gevonden. "Ik begrijp het niet dus ik verzin maar iets en ga er dan vanuit dat dat het is in plaats van dat ik gewoon bij het niet begrijpen blijf".

Maargoed, zo zijn al die geloofjes ook ontstaan.
Er zijn genoeg mensen die claimen het zeker te weten :)

Toch blijven mensen zeggen: "niemand die het weet".
pi_210346582
quote:
8s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 19:29 schreef ems. het volgende:

Donar om onweer te verklaren.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:57:28 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210392298
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg mensen die claimen het zeker te weten :)

Toch blijven mensen zeggen: "niemand die het weet".
Ach ja, gelovigen onderkennen: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk..... om vervolgens toch boek na boek vol te schrijven om God te doorgronden.... :{
pi_210392378
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ach ja, gelovigen onderkennen: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk..... om vervolgens toch boek na boek vol te schrijven om God te doorgronden.... :{
Exegese...hoeveel sprekers, geschriften, boeken en internetpagina's er wel niet zijn. Allemaal om het zo moeilijk mogelijk te maken teneinde de basis te verhullen: "het is grove oplichterij".
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210392580
quote:

[..]
I kijk nu de docu "Who wrote the bible" waar ze proberen te achterhalen wie het oude testament nou geschreven heeft. Interessante materie.

Ik besef me wel dat ik niet van het geloof zelf ben gevallen, of het nu de dwang is of toch iets van boven laat ik maar even in het midden voor nu.

Echter geloof ik niet meer in georganiseerde religie en zal niet snel meer een protestante dienst meer bijwonen. Wel wil ik gaan kijken bij de Remonstranten waarbij je eigen visie voorop staat.

Ik ben namelijk wel realistisch/rationeel genoeg dat een liefhebbende God never, maar dan ook never homo's naar de hel stuurt.. Überhaupt kan het begrip hel niet kloppen met een liefhebbende God.

Je ziet het ook terug in de docu die ik hiervoor noemde dat experts (theologen etc) meer en meer inzien dat er heel veel menselijke ingrepen in het Oude Testament zitten. Mede door de informatie die ze krijgen van de Dode Zee rollen.

En ik weet ook dat mijn dwang een groot aandeel heeft in het niet kunnen loslaten van Jezus, want ergens is die steun ook wel fijn...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210392825
quote:

[..]
Dit is te zwart-wit. Iets niet helemaal begrijpen betekent niet dat je helemaal niks kunt doorgronden.

Bijvoorbeeld, de wereld lijkt gemaakt te zijn in plaats van ontstaan door puur toeval. Vanuit dat perspectief is God een soort ingenieur. Bovendien lijken wij op God, met onze intelligentie en emoties. De mens is dus niet toevallig wat hij is.

En zo wordt dus duidelijk dat God wel te doorgronden is. Natuurlijk is het zo dat de realiteit veel te complex is voor een mens om helemaal te doorgronden, en God's intelligentie moet natuurlijk ontzaglijk veel hoger zijn dan dat van een mens.
pi_210392956
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:44 schreef Libertarisch het volgende:

Bijvoorbeeld, de wereld lijkt gemaakt te zijn in plaats van ontstaan door puur toeval.
Zo zo waarom lijkt voor jou de planeet aarde gemaakt te zijn. En de maan en andere planeten zijn die ook gemaakt met zoals astroides die God regelmatig op de planeten laat inslaan?
pi_210393130
quote:

[..]
Dit is te zwart-wit. Iets niet helemaal begrijpen betekent niet dat je helemaal niks kunt doorgronden.

Bijvoorbeeld, de wereld lijkt gemaakt te zijn in plaats van ontstaan door puur toeval. Vanuit dat perspectief is God een soort ingenieur. Bovendien lijken wij op God, met onze intelligentie en emoties. De mens is dus niet toevallig wat hij is.

En zo wordt dus duidelijk dat God wel te doorgronden is. Natuurlijk is het zo dat de realiteit veel te complex is voor een mens om helemaal te doorgronden, en God's intelligentie moet natuurlijk ontzaglijk veel hoger zijn dan dat van een mens.
Maar wie of wat heeft God dan gemaakt? Ik vind de antwoorden daarop te makkelijk: "Ja God is veel slimmer dan ons, dus wij kunnen het toch niet begrijpen".

Het is gewoon dat we in de huidige tijd bar weinig zien van God.. Kijk als je als apostel Jezus hebt zien opvaren is geloven ineens een stuk makkelijker..

Maar nu hebben we niks op af en toe een huilend Maria beeld of (zogenaamde) genezingen bij de pinkster gemeenten....
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210393463
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:05 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Maar wie of wat heeft God dan gemaakt? Ik vind de antwoorden daarop te makkelijk: "Ja God is veel slimmer dan ons, dus wij kunnen het toch niet begrijpen".

Ik zie niet waarom God gemaakt zou moeten zijn, God is namelijk niet fysiek.
pi_210393524
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zo zo waarom lijkt voor jou de planeet aarde gemaakt te zijn. En de maan en andere planeten zijn die ook gemaakt met zoals astroides die God regelmatig op de planeten laat inslaan?
Het hele universum zit als een klokwerk in elkaar zodat het leven kan ontstaan. Als je één van de parameters ook maar een klein beetje wijzigt kan het leven al niet ontstaan.

Bovendien, als je om je heen kijkt, dat alles kan niet uit het niets zijn gekomen. Dat is alsof ik een pot met goud uit een hoge hoed tover, maar dan veel extremer.

Kijk, het is een openlijk wonder. Maar het is een verbluffend feit dat dit alles überhaupt bestaat. Niets is veel logischer. Daarom zeg ik, de wereld is helemaal niet logisch.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:36:08 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210393562
quote:
Bijvoorbeeld, de wereld lijkt gemaakt te zijn in plaats van ontstaan door puur toeval.
Nee hoor, dat lijkt helemaal niet zo.

Wel is het zo dat sommigen graag willen dat het zo lijkt. Met alle gevolgen van dien.
pi_210393638
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het hele universum zit als een klokwerk in elkaar zodat het leven kan ontstaan. Als je één van de parameters ook maar een klein beetje wijzigt kan het leven al niet ontstaan.

Bovendien, als je om je heen kijkt, dat alles kan niet uit het niets zijn gekomen. Dat is alsof ik een pot met goud uit een hoge hoed tover, maar dan veel extremer.

Kijk, het is een openlijk wonder. Maar het is een verbluffend feit dat dit alles überhaupt bestaat. Niets is veel logischer. Daarom zeg ik, de wereld is helemaal niet logisch.
Het universum als een klokwerk in elkaar. :')

Zwarte gaten en imploderende sterren dat is nogal een bruusk uurwerk wat regelmatig zichzelf sloopt.

Ik kijk om me heen en ik heb meer vertrouwen in wetenschappelijke verklaringen dan een fictief iets die alles tevoorschijn tovert. Juist het geloven in een almachtige entiteit die dit zo in elkaar geflanst heeft is erg onlogisch.
pi_210393849
De wereld kan gewoon niet uit het niets ontstaan zijn, en dan hebben we het nog niet eens over het leven.
pi_210394160
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:59 schreef Libertarisch het volgende:
De wereld kan gewoon niet uit het niets ontstaan zijn, en dan hebben we het nog niet eens over het leven.
Waar komt dat idee toch vandaan dat de wereld "ontstaan" is?
pi_210394173
quote:
Die hebben we zelf geschapen en scheppen deze nog elk moment.
De aarde en andere planeten is een ander verhaal en hoewel de aarde nog lang na de mensheid zal zijn zullen er misschien andere wezens dan de mens onze botten eens opgraven zoals we nu de botten van onze voorouders en dinosaurussen/mammoeten opgraven.
Het enige zekere is verandering en hoewel de condities nu goed zijn voor ons om te gedijen kan dat over 1000 jaar zomaar heel anders zijn.
Natuurlijk lijkt dat en prachtig klokwerk, het is leven dat zich aanpast aan die condities en niet een klokwerk dat gemaakt is voor....

We hebben over tijd dat zogenoemde klokwerk leren lezen, en uitwerken tot een toepasselijk systeem in ons leven.
De maankalenders, steen cirkels, boeren, mythologie, magie,
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_210394184
De wereld is een term voor aarde de kosmologische wetenschap ziet door hun stress beter telescopen duidelijk stof wolken, en in de stof wolken vorming van sterren en planeten. Bij ontploffing van sterren zien ze juist het ontstaan van zwaardere atomen.

Dus idd onze aarde is niet uit niets ontstaan maar uit sterrenstof. :+
pi_210394489
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:18 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Waar komt dat idee toch vandaan dat de wereld "ontstaan" is?
Het heeft een begin en, vanwege entropie, ook een einde.
pi_210394538
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:18 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Die hebben we zelf geschapen en scheppen deze nog elk moment.
De aarde en andere planeten is een ander verhaal en hoewel de aarde nog lang na de mensheid zal zijn zullen er misschien andere wezens dan de mens onze botten eens opgraven zoals we nu de botten van onze voorouders en dinosaurussen/mammoeten opgraven.
Het enige zekere is verandering en hoewel de condities nu goed zijn voor ons om te gedijen kan dat over 1000 jaar zomaar heel anders zijn.
Natuurlijk lijkt dat en prachtig klokwerk, het is leven dat zich aanpast aan die condities en niet een klokwerk dat gemaakt is voor....

We hebben over tijd dat zogenoemde klokwerk leren lezen, en uitwerken tot een toepasselijk systeem in ons leven.
De maankalenders, steen cirkels, boeren, mythologie, magie,
De wereld is onze gezamenlijke droom. We creeëren de wereld met onze fantasieën en verlangens. Alles is mentaal.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 14:50:30 #171
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210394551
quote:
Dat is dan ook niet gebeurd.
pi_210394638
quote:

[..]

En wie/wat/hoe is god dan gemaakt/geworden/geweest?
pi_210394666
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:05 schreef MatthijsDJ het volgende:

Het is gewoon dat we in de huidige tijd bar weinig zien van God.. Kijk als je als apostel Jezus hebt zien opvaren is geloven ineens een stuk makkelijker..

Heb een artikel gelezen over het ontstaan van de 4 evangeliën. Blijkt dus dat Marcus het oudste en meest historisch betrouwbaar (lees: minst onbetrouwbaar) is. De hele afloop in Marcus met een opstanding, en verschijning, is puur een latere toevoeging om het verhaal te completeren.

De 3 overige zijn daarop gebaseerd met extra gedachten van de (4) vertellers. De 4 auteurs zijn onbekend.
pi_210394706
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:59 schreef blomke het volgende:

[..]
En wie/wat/hoe is god dan gemaakt/geworden/geweest?
We moeten niet dezelfde logica toepassen op de schepper als op de schepping. De schepping is fysiek, ontworpen, tijdgebonden. De schepper is geestelijk, tijdloos en perfect.

Dat wat tijdloos is hoeft niet ontstaan te zijn. Met andere woorden, God bestaat zonder begin of einde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 23-08-2023 15:14:09 ]
pi_210394762
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 15:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We moeten niet dezelfde logica toepassen op de schepper als op de schepping. De schepping is fysiek, ontworpen, tijdgeboden. De schepper is geestelijk, tijdloos en perfect.

Dat wat tijdloos is hoeft niet ontstaan te zijn. Met andere woorden, God bestaat zonder begin of einde.
Als alles mentaal is wat je eerder beweert is de fysica waar je 2 minuten later over begint een totale utopie en zou je het daar het niet over hoeven te hebben. Aangezien je dat wel doet is blijkbaar toch niet alles mentaal. :D
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')