abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 26 juli 2023 @ 15:05:12 #126
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210045634
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 17:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
Maar hoe meer ik erover nadenken, erover lees.. Hoe minder ik geloof.. Tot twee weken geleden het kwartje viel.. Ik geloof niet meer.
Ik denk niet dat het mogelijk is om te overschatten hoe krachtig dat moment is eigenlijk.

Het is heel makkelijk voor verreweg de meeste mensen om geloven te vormen. Of dat nou met religie te maken heeft of met de vorm van de aarde of evolutie of wat dan ook. Een nieuw geloof aannemen is als het kopen van een nieuw speeltje. Het is triviaal makkelijk voor ons.

Maar om na decennia lang iets te geloven, iets waar je je leven rond hebt gebouwd, its wat met de paplepel is ingegoten, iets waar je hele eigenwaarde en cultuur in verzonken zit... om dat los te kunnen laten.

Dat is bijzonder en ik hoop dat je je beseft hoe bewonderenswaardig dat is.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 26-07-2023 15:16:32 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_210086613
Je bent gelovig opgevoed maar dat zegt niet zoveel. En als je nu echt niet meer gelooft heb je het nooit gelooft. Want als je de bijbel leest en gelooft dan weet je zeker dat God bestaat en is er geen twijfel meer ook al wil je er niks meer mee. Dus weet je dat je een zondaar bent die de hel verdient..? Als je de bijbel gelezen hebt en ook snapt dan weet je dat we als mensheid verrot zijn en dat we redding nodig hebben zodat we niet naar de hel hoeven. En daarom is Jezus gestorven omdat zijn bloed onze zonde kan vergeven mits je daarom vraagt. En de simpele manier voor redding is het ABC en A staat voor admit you are a sinner. B voor believe in what Jesus did for us en C confess it to God with your mouth.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 20:32:03 #129
545 dop
:copyright: dop
pi_210086997
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 19:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
Je bent gelovig opgevoed maar dat zegt niet zoveel. En als je nu echt niet meer gelooft heb je het nooit gelooft. Want als je de bijbel leest en gelooft dan weet je zeker dat God bestaat en is er geen twijfel meer ook al wil je er niks meer mee. Dus weet je dat je een zondaar bent die de hel verdient..? Als je de bijbel gelezen hebt en ook snapt dan weet je dat we als mensheid verrot zijn en dat we redding nodig hebben zodat we niet naar de hel hoeven. En daarom is Jezus gestorven omdat zijn bloed onze zonde kan vergeven mits je daarom vraagt. En de simpele manier voor redding is het ABC en A staat voor admit you are a sinner. B voor believe in what Jesus did for us en C confess it to God with your mouth.
Lees je eigen tekst eens terug en bedenk je wie hier nu werkelijk verrot is.
Wie denk jij dat je bent om hier zo over te oordelen?!

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 31-07-2023 04:17:01 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 20:35:16 #130
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210087034
Je moet wel geloven anders dan [pure ellende]! Je moet wel iets te vrezen hebben hé om je te gedragen schijnbaar :)
pi_210093757
Ik geloofde vroeger zoveel, maar nooit in een god. Heb nog nooit enige behoefte gevoeld erin te geloven.

Wat ik wel geloofde. Discovery channel voedde vroeger nogal wat 'unexplained' events in plaats van ze te onderzoeken. Ik dacht dat ze aan wetenschap deden maar achteraf bekeken was Discovery in het begin net zoiets als History channel met Ancient aliens. Heel veel "Von Daniken shit".

Met het volgen van onderzoeken en het horen van plausibele verklaringen bij oa National Geographic veel meer te weten gekomen over (optische) illusies, tekortkomingen bij mensen en tekortkomingen qua tijdsbeeld. En met name hoe "wij" van alles politiek of persoonlijk gemotiveerd bijkleuren.

Waarbij Discovery destijds alles voor de sensatie als een ballon opblies en versterkte reduceerde o.a. Natgeo (tot de overname) het tot de essentie. Een beetje als onder je bed kijken en beredeneren als in waarom de kans dat er een monster is zeer klein tot 0 is. Maar dan op volwassen niveau.

Daarmee kwam het geloof dat er een kern van waarheid vele mysteries en volksverhalen zitten langzamerhand tot een einde. Nog steeds fascinerend, maar fascinerender op hele andere gebieden rondom ons eigen denken door de tijd heen.

En dat valt ook door te trekken naar heilige boeken. Religieuzen vinden dat ze gerespecteerd moeten worden, maar dat respect is er veelal niet voor lieden die buiten de groep (willen) blijven of de groep willen verlaten.

Iets wat je als atheist misschien niet zo hebt is dat je een groep hebt omdat het erg individueel is en er niet een hele grote behoefte is om 'niet geloven' te verenigen. Dus dat zou je misschien kunnen gaan missen. Maar voor de rest denk ik dat je veel meer vrijheid ervaart van mensen die je ergens verder in proberen te trekken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 30-07-2023 14:02:21 ]
  zondag 30 juli 2023 @ 14:23:23 #132
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_210094251
Ik ben gelovig opgevoed maar er zijn toch twee dingen die het voor mij onmogelijk maakte om te blijven geloven.
Allereerst dat verreweg de meeste mensen een geloof aanhangen waar ze zelf mee zijn opgevoed/wat speelt in hun omgeving. In Nederland is het christendom het enige juiste geloof en in Arabische landen is alleen de Islam het juiste geloof. Dat slaat dus nergens op, want dat geloof is dus alleen gebaseerd op wat je moeder gelooft of wat de buurt gelooft, maar heeft dus eigenlijk niks te maken met ervaringen of waarheid, alleen met cultuur. Dat geldt natuurlijk niet voor 100% van de mensen maar wel voor een grote meerderheid.

Daarbij komt nog al het leed op de wereld. Kan dan wel makkelijk afgeschoven worden op de duivel maar God is ook wel een lul dat hij niks doet aan aardbevingen en overstromingen in derdewereldlanden. Je kunt je afvragen of je je wel met dat soort Goden wil inlaten.
pi_210096015
quote:
En daarom is Jezus gestorven omdat zijn bloed onze zonde kan vergeven mits je daarom vraagt. En de simpele manier voor redding is het ABC en A staat voor admit you are a sinner. B voor believe in what Jesus did for us en C confess it to God with your mouth.
Fijn, heb ik alledrie (A,B en C) gedaan. Niks veranderd, en nou?

quote:
Want als je de bijbel leest en gelooft dan weet je zeker dat God bestaat en is er geen twijfel meer ook al wil je er niks meer mee. Dus weet je dat je een zondaar bent die de hel verdient..? Als je de bijbel gelezen hebt en ook snapt dan weet je dat we als mensheid verrot zijn en dat we redding nodig hebben zodat we niet naar de hel hoeven.
Arrogant betweterig stuk vreten ben je.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 30 juli 2023 @ 16:59:45 #134
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210096903
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:23 schreef Ceviche het volgende:

Ik ben gelovig opgevoed maar er zijn toch twee dingen die het voor mij onmogelijk maakte om te blijven geloven.
Allereerst dat verreweg de meeste mensen een geloof aanhangen waar ze zelf mee zijn opgevoed/wat speelt in hun omgeving. In Nederland is het christendom het enige juiste geloof en in Arabische landen is alleen de Islam het juiste geloof. Dat slaat dus nergens op, want dat geloof is dus alleen gebaseerd op wat je moeder gelooft of wat de buurt gelooft, maar heeft dus eigenlijk niks te maken met ervaringen of waarheid, alleen met cultuur. Dat geldt natuurlijk niet voor 100% van de mensen maar wel voor een grote meerderheid.
Alleen al het feit dat er meerdere geloven zijn, is inderdaad al een sterke indicatie dat het allemaal alleen maar bedacht is.
  zondag 30 juli 2023 @ 17:14:09 #135
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210097150
quote:

Dus weet je dat je een zondaar bent die de hel verdient..? Als je de bijbel gelezen hebt en ook snapt dan weet je dat we als mensheid verrot zijn en dat we redding nodig hebben zodat we niet naar de hel hoeven. En daarom is Jezus gestorven omdat zijn bloed onze zonde kan vergeven mits je daarom vraagt.
Iets dat gelovigen nog wel eens niet willen begrijpen: niet-gelovigen geloven dus ook niet in de hel. Ze geloven niet dat ze zondig zijn. Ze geloven niet dat Jezus op enige wijze relevant is voor wat dan ook. Al die zaken waar je mee loopt te dreigen zijn helemaal geen factor van betekenis voor een niet-gelovige. Het is op zich vanuit een geschiedkundig perspectief misschien nog wel interessant wat een woestijnvolk ergens in de ijzertijd heeft opgeschreven, maar het heeft op geen enkele manier consequenties op ons dagelijks leven in deze tijd.
pi_210330922
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:23 schreef Ceviche het volgende:
De tijdlijn volgend is het Christendom afgeleid van een enkele God naar Joods voorbeeld en hebben ze er Christus bijgeplakt als dezelfde God.

Moslims zijn eigenlijk via diverse afsplitsende groepen door de tijd ex-Christenen die terug gaan naar een minder problematische constructie. Behielden Jezus nog wel, maar dan als een profeet. Andere hoofdrolspelers uit het nieuwe testament idem.

Met name het eerste "wrik moment" bij met de Nestorianen is erg interessant in een lange, maar in tijd toch ook relatief korte weg van Christenen naar Moslims. Als in de Nestorianen inspireerden andere groepen die op hun beurt ook weer andere takken vorm gaven.

quote:
Daarbij komt nog al het leed op de wereld. Kan dan wel makkelijk afgeschoven worden op de duivel maar God is ook wel een lul dat hij niks doet aan aardbevingen en overstromingen in derdewereldlanden. Je kunt je afvragen of je je wel met dat soort Goden wil inlaten.
God (de vader) zelf was in de oudheid en is de geschriften degene die aarbevingen veroorzaakte en massaal mensenlevens eiste. Hij was letterlijk de 'all powerful God' van het enorme natuurgeweld. Als je stad met vele mensenlevens naar de kloten ging dan gaf men het stempel dat er vast iets niet in de haak was met deze mensen (van lichte zeden / niet genoeg onderworpen). Dat de duivel later aan het kwaad werd verbonden en ook aan dit soort natuurgeweld lijkt een modernere twist.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 18-08-2023 16:24:18 ]
pi_210331066
E.e.a is wat complexer geworden omdat ik een beginnende terugval van een depressie had.

Anyway het iig niet geloven in een kwaadaardige God is al heel wat gok ik.

De dominee zal zeggen dat God de terugval veroorzaakt heeft. Ik weet iig dat het wss weer een onderuitgezakte Clomipramine spiegel is geweest want de ophoging ervan lijkt te werken.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210331100
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:22 schreef MatthijsDJ het volgende:
E.e.a is wat complexer geworden omdat ik een beginnende terugval van een depressie had.

Anyway het iig niet geloven in een kwaadaardige God is al heel wat gok ik.

De dominee zal zeggen dat God de terugval veroorzaakt heeft. Ik weet iig dat het wss weer een onderuitgezakte Clomipramine spiegel is geweest want de ophoging ervan lijkt te werken.
Is de twijfel weer weg?

Nou ja, prima toch?
pi_210331191
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Is de twijfel weer weg?

Nou ja, prima toch?
Is er nog wel, maar goed ophoging is pas een dag of drie aan het aanslaan.. plus moet nog even een Benzo afbouwen.

Wel weer een bevestiging dat mijn geloof gebouwd is/was op angst.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:40:00 #140
12221 Tijn