abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210032073
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 08:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je voelt hem al aankomen zeker he?

Je hebt niet ECHT geklopt, niet ECHT gebeden en niet ECHT gezocht.
Niet hard genoeg inderdaad. Zat er een deuk in de tafel van het kloppen? Liep het zweet van je voorhoofd tijdens het bidden? Heb je blaren onder je voeten van het zoeken?

Nee?

Try again!

Dat even terzijde, misschien is contact leggen wel fysisch moeilijk, dat zou kunnen. Zou God een extra-dimensionele entiteit zijn, wellicht zijn er dan wel speciale omstandigheden nodig. Extreem lijden en pijn ervaren is in de geschiedenis vaak als, volgens sommige heiligen succesvolle, methode gebruikt.
pi_210032301
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben er praktisch zeker van, daarom zeg ik het :)
Dat zou betekenen dat jij al je on(der)bewuste drijfveren overziet.

Maar goed, suit yourself.
pi_210032359
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar goed, suit yourself.
Natuurlijk niet, het gaat om de realiteit.
pi_210032362
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 09:52 schreef Libertarisch het volgende:
God accepteren is een keuze.
Ja, door rood licht rijden ook. Alleen het rode verkeerslicht is realiteit, ben er vrij zeker van dat god een mythische figuur is.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210032371
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:11 schreef Libertarisch het volgende:
Natuurlijk niet, het gaat om de realiteit.
Wat en waar is god in de realiteit? Overigens is realiteit ook weer een subjectief begrip; perceptie is persoons- en gemoedsafhankelijk.
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 11:14:44 #106
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210032388
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Iets dat uiteraard fysiek onmogelijk is. Niemand heeft een tweede brein om te controleren hoe z'n eerste brein functioneert. Niemand kan echt zeker zijn dat ervaringen geen wanen zijn. Daarom is conclusies trekken op basis van N=1 nogal linke soep.

Al is het trouwens wel waar dat het geloof omarmen op zich een keuze is. Het is namelijk niet zo makkelijk om het al dan niet bestaan van een hogere macht onomstotelijk aanneembaar te maken. Je kunt het niet meten, er zijn geen herhaalbare proeven te bedenken waarin je het kunt observeren. De enige manier om tot een geloof te komen is om het bestaan van god als axioma te zien. Een a priori gegeven. Als je eenmaal aanneemt dat er een god is, kun je allerlei dingen aan god toeschrijven. Maar als je dat niet doet, is er nooit een logische reden om het bestaan van een god in het leven te roepen om de observaties van de realiteit die we doen te verklaren.
pi_210032433
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:14 schreef Tijn het volgende:
Je kunt het niet meten, er zijn geen herhaalbare proeven te bedenken waarin je het kunt observeren. De enige manier om tot een geloof te komen is om het bestaan van god als axioma te zien. Een a priori gegeven.
Je kan de ratio gebruiken, om te beredeneren wat de kans is dat god bestaat. Je kan de fysica gebruiken om te meten waar god zich bevindt.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 11:20:19 #108
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210032447
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan de fysica gebruiken om te meten waar god zich bevindt.
Op zich bestaat het universum voor het merendeel uit donkere energie waar we nog maar weinig vanaf weten, dus wie weet zit-ie daar verstopt B-)
pi_210032504
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:20 schreef Tijn het volgende:
Op zich bestaat het universum voor het merendeel uit donkere energie waar we nog maar weinig vanaf weten, dus wie weet zit-ie daar verstopt B-)
Zo zie je maar hoe belangrijke vrij en onafhankelijk onderzoek is. Overigens, als je de god van de bijbel zou zoeken, hoef je niet in die zwarte materie te duiken, die steekt alles op aarde in de fik: Jesaja 64:1

Zou dat op Rhodos aan de hand zijn?

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 25-07-2023 11:33:05 ]
pi_210032548
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat en waar is god in de realiteit?
Dat is subjectief, geloofsgebonden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:12 schreef blomke het volgende:

Overigens is realiteit ook weer een subjectief begrip; perceptie is persoons- en gemoedsafhankelijk.
Nee, de realiteit geldt universeel en is in die zin objectief.
pi_210032602
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:30 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, de realiteit geldt universeel en is in die zin objectief.
De realiteit is getekend door perceptie. Een schizofreen neemt de realiteit heel anders waar dan iemand die euforisch is bijv. of de wanen van een demente persoon.
pi_210032684
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je maakt mij inderdaad niet wijs dat je oprecht God hebt gezocht en dat er vervolgens geen enkele reactie is geweest en helemaal niets is gebeurd nee.
Er zijn duizenden mensen die je dit kunnen vertellen. Je wil het niet horen, dat is iets anders.
pi_210032722
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]
De realiteit is getekend door perceptie.
Maar niet bepaald door perceptie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:34 schreef blomke het volgende:

Een schizofreen neemt de realiteit heel anders waar dan iemand die euforisch is bijv. of de wanen van een demente persoon.
Dat is zo, maar toch is de objetieve realiteit hetzelfde voor een schizofreen als voor een gezond persoon. De subjectieve perceptie van de realiteit veranderd de realiteit niet.
pi_210033051
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 11:44 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is zo, maar toch is de objetieve realiteit hetzelfde voor een schizofreen als voor een gezond persoon. De subjectieve perceptie van de realiteit veranderd de realiteit niet.
DE realiteit wijzigt wel in de ogen van de waarnemer, in casu de gelovige (in de god van de bijbel). Die beziet de dingen door zijn idee van hoe god dingen heeft "geschapen". Vandaar de eeuwige discussie tussen creationisten en evolutionisten (waar ik niet aan deelneem btw).

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 25-07-2023 12:23:00 ]
pi_210033565
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]
DE realiteit wijzigt wel in de ogen van de waarnemer,
Ik wil toch even heel duidelijk zijn. Ja, de realiteit wijzigt in de ogen van de waarnemer. Maar de realiteit an sich veranderd niet.

En wat is de realiteit? ;)
pi_210033941
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik wil toch even heel duidelijk zijn. Ja, de realiteit wijzigt in de ogen van de waarnemer. Maar de realiteit an sich veranderd niet.

En wat is de realiteit? ;)
Dus onbekend, op zijn best het gemiddelde van de waarnemingen. Doe ik een fysische meting, is die meting niet de werkelijke waarde, maar verstoort door de onnauwkeurigheid (accuratesse) en de reproduceerbaarheid (precisie). Die laatste kan ik er door veel te middelen te middelen wel uit halen, maar de onnauwkeurigheid niet
  dinsdag 25 juli 2023 @ 15:04:03 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210035226
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 09:52 schreef Libertarisch het volgende:
God accepteren is een keuze.
Als wat? Metafoor? Daar ga ik in mee.
pi_210035393
Had het gisteren ff zwaar, schijnbaar wil mijn OCD geen zekerheid maar eerst nog even wat twijfel.

Die twijfel toegelaten en de rust keert weer redelijk terug. Ik blij, OCD blij. De twijfel zit hem overigens in het wel of niet bestaan van een God.

Om in hokjes te denken ben ik een Agnostische Remonstrant.

Remonstrant omdat ik hun geloof zonder dogma's en hun humanistische focus.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210035530
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 15:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Had het gisteren ff zwaar, schijnbaar wil mijn OCD geen zekerheid maar eerst nog even wat twijfel.

Die twijfel toegelaten en de rust keert weer redelijk terug. Ik blij, OCD blij. De twijfel zit hem overigens in het wel of niet bestaan van een God.

Niemand die het weet dus lekker in het midden laten. je hoeft niet te kiezen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 16:26:59 #120
545 dop
:copyright: dop
pi_210035925
quote:

Goed gedaan toch. Om arm je twijfel, en kijk met liefde naar jezelf.
De twijfel mag er zijn het is ook deel van wie je bent.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210036047
quote:

God is een Bayesiaan; elke voorwaardelijke kans groter dan nul die je toedicht aan de hypothese "God bestaat" vindt-Ie prima :P
pi_210037547
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 16:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
God is een Bayesiaan; elke voorwaardelijke kans groter dan nul die je toedicht aan de hypothese "God bestaat" vindt-Ie prima :P
Om even met Ali te spreken, gebaseerd op mijn ervaringen is God als ie bestaat zo'n God.

Maar ja waren die ervaringen door de happypills of niet...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210038053
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 08:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je voelt hem al aankomen zeker he?

Je hebt niet ECHT geklopt, niet ECHT gebeden en niet ECHT gezocht.
Of: je hebt heimelijke onbeleden zonden òf je voorgeslacht is vervloekt. Ja, ik heb het ook allemaal voorbij horen komen in 1998-2003 :'(
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_210041575
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 20:12 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Of: je hebt heimelijke onbeleden zonden òf je voorgeslacht is vervloekt. Ja, ik heb het ook allemaal voorbij horen komen in 1998-2003 :'(
M'n voorgeslacht is inderdaadniet helemaal jofel-nootje....daarvoor hoef ik maar 2 geslachten terug te gaan.....
pi_210044550
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]
M'n voorgeslacht is inderdaadniet helemaal jofel-nootje....daarvoor hoef ik maar 2 geslachten terug te gaan.....
Bij mij ook, maar toch.
Het zijn van die dooddoeners.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')