Niet hard genoeg inderdaad. Zat er een deuk in de tafel van het kloppen? Liep het zweet van je voorhoofd tijdens het bidden? Heb je blaren onder je voeten van het zoeken?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 08:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je voelt hem al aankomen zeker he?
Je hebt niet ECHT geklopt, niet ECHT gebeden en niet ECHT gezocht.
Dat zou betekenen dat jij al je on(der)bewuste drijfveren overziet.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben er praktisch zeker van, daarom zeg ik het
Natuurlijk niet, het gaat om de realiteit.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat jij al je on(der)bewuste drijfveren overziet.
Maar goed, suit yourself.
Ja, door rood licht rijden ook. Alleen het rode verkeerslicht is realiteit, ben er vrij zeker van dat god een mythische figuur is.quote:
Wat en waar is god in de realiteit? Overigens is realiteit ook weer een subjectief begrip; perceptie is persoons- en gemoedsafhankelijk.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:11 schreef Libertarisch het volgende:
Natuurlijk niet, het gaat om de realiteit.
Iets dat uiteraard fysiek onmogelijk is. Niemand heeft een tweede brein om te controleren hoe z'n eerste brein functioneert. Niemand kan echt zeker zijn dat ervaringen geen wanen zijn. Daarom is conclusies trekken op basis van N=1 nogal linke soep.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat jij al je on(der)bewuste drijfveren overziet.
Je kan de ratio gebruiken, om te beredeneren wat de kans is dat god bestaat. Je kan de fysica gebruiken om te meten waar god zich bevindt.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:14 schreef Tijn het volgende:
Je kunt het niet meten, er zijn geen herhaalbare proeven te bedenken waarin je het kunt observeren. De enige manier om tot een geloof te komen is om het bestaan van god als axioma te zien. Een a priori gegeven.
Op zich bestaat het universum voor het merendeel uit donkere energie waar we nog maar weinig vanaf weten, dus wie weet zit-ie daar verstoptquote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan de fysica gebruiken om te meten waar god zich bevindt.
Zo zie je maar hoe belangrijke vrij en onafhankelijk onderzoek is. Overigens, als je de god van de bijbel zou zoeken, hoef je niet in die zwarte materie te duiken, die steekt alles op aarde in de fik: Jesaja 64:1quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:20 schreef Tijn het volgende:
Op zich bestaat het universum voor het merendeel uit donkere energie waar we nog maar weinig vanaf weten, dus wie weet zit-ie daar verstopt
Dat is subjectief, geloofsgebonden.quote:
Nee, de realiteit geldt universeel en is in die zin objectief.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:12 schreef blomke het volgende:
Overigens is realiteit ook weer een subjectief begrip; perceptie is persoons- en gemoedsafhankelijk.
De realiteit is getekend door perceptie. Een schizofreen neemt de realiteit heel anders waar dan iemand die euforisch is bijv. of de wanen van een demente persoon.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:30 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, de realiteit geldt universeel en is in die zin objectief.
Er zijn duizenden mensen die je dit kunnen vertellen. Je wil het niet horen, dat is iets anders.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je maakt mij inderdaad niet wijs dat je oprecht God hebt gezocht en dat er vervolgens geen enkele reactie is geweest en helemaal niets is gebeurd nee.
Maar niet bepaald door perceptie.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:34 schreef blomke het volgende:
[..]
De realiteit is getekend door perceptie.
Dat is zo, maar toch is de objetieve realiteit hetzelfde voor een schizofreen als voor een gezond persoon. De subjectieve perceptie van de realiteit veranderd de realiteit niet.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:34 schreef blomke het volgende:
Een schizofreen neemt de realiteit heel anders waar dan iemand die euforisch is bijv. of de wanen van een demente persoon.
DE realiteit wijzigt wel in de ogen van de waarnemer, in casu de gelovige (in de god van de bijbel). Die beziet de dingen door zijn idee van hoe god dingen heeft "geschapen". Vandaar de eeuwige discussie tussen creationisten en evolutionisten (waar ik niet aan deelneem btw).quote:Op dinsdag 25 juli 2023 11:44 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is zo, maar toch is de objetieve realiteit hetzelfde voor een schizofreen als voor een gezond persoon. De subjectieve perceptie van de realiteit veranderd de realiteit niet.
Ik wil toch even heel duidelijk zijn. Ja, de realiteit wijzigt in de ogen van de waarnemer. Maar de realiteit an sich veranderd niet.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:09 schreef blomke het volgende:
[..]
DE realiteit wijzigt wel in de ogen van de waarnemer,
Dus onbekend, op zijn best het gemiddelde van de waarnemingen. Doe ik een fysische meting, is die meting niet de werkelijke waarde, maar verstoort door de onnauwkeurigheid (accuratesse) en de reproduceerbaarheid (precisie). Die laatste kan ik er door veel te middelen te middelen wel uit halen, maar de onnauwkeurigheid nietquote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik wil toch even heel duidelijk zijn. Ja, de realiteit wijzigt in de ogen van de waarnemer. Maar de realiteit an sich veranderd niet.
En wat is de realiteit?
Niemand die het weet dus lekker in het midden laten. je hoeft niet te kiezen.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 15:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Had het gisteren ff zwaar, schijnbaar wil mijn OCD geen zekerheid maar eerst nog even wat twijfel.
Die twijfel toegelaten en de rust keert weer redelijk terug. Ik blij, OCD blij. De twijfel zit hem overigens in het wel of niet bestaan van een God.
Om in hokjes te denken ben ik een Agnostische Remonstrant.
Remonstrant omdat ik hun geloof zonder dogma's en hun humanistische focus.
Goed gedaan toch. Om arm je twijfel, en kijk met liefde naar jezelf.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 15:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Had het gisteren ff zwaar, schijnbaar wil mijn OCD geen zekerheid maar eerst nog even wat twijfel.
Die twijfel toegelaten en de rust keert weer redelijk terug. Ik blij, OCD blij. De twijfel zit hem overigens in het wel of niet bestaan van een God.
God is een Bayesiaan; elke voorwaardelijke kans groter dan nul die je toedicht aan de hypothese "God bestaat" vindt-Ie primaquote:Op dinsdag 25 juli 2023 15:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Om even met Ali te spreken, gebaseerd op mijn ervaringen is God als ie bestaat zo'n God.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 16:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
God is een Bayesiaan; elke voorwaardelijke kans groter dan nul die je toedicht aan de hypothese "God bestaat" vindt-Ie prima
Of: je hebt heimelijke onbeleden zonden òf je voorgeslacht is vervloekt. Ja, ik heb het ook allemaal voorbij horen komen in 1998-2003quote:Op dinsdag 25 juli 2023 08:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je voelt hem al aankomen zeker he?
Je hebt niet ECHT geklopt, niet ECHT gebeden en niet ECHT gezocht.
M'n voorgeslacht is inderdaadniet helemaal jofel-nootje....daarvoor hoef ik maar 2 geslachten terug te gaan.....quote:Op dinsdag 25 juli 2023 20:12 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Of: je hebt heimelijke onbeleden zonden òf je voorgeslacht is vervloekt. Ja, ik heb het ook allemaal voorbij horen komen in 1998-2003
Bij mij ook, maar toch.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
M'n voorgeslacht is inderdaadniet helemaal jofel-nootje....daarvoor hoef ik maar 2 geslachten terug te gaan.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |