abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 24 juli 2023 @ 10:32:23 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_210019916
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 10:16 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Het probleem is dat ik vroeger ook had was dat je wetenschap gaat ontkennen om je Bijbelse verhaal maar correct te houden. Toen ik voor de Remonstranten koos heb ik al voor mijzelf besloten dat de Bijbel vooral belangrijk is voor de lessen van Jezus. De rest vond ik minder belangrijker worden.

Maar nu begin ik echt in te zien dat Jezus goede lessen had (ook mindere) maar dat hem dat geen zoon van een God maakt.

Wss zal ik om de onrust een beetje te managen van 90% agnost/10 % atheïst naar een steeds groter percentage atheïst gaan.

Onrust managen is namelijk iets moeilijker als je OCD hebt, Christen met OCD is overigens ook allesbehalve fijn..
Atheïst /agnost is een stempeltje waar vanuit gelovig perspectief vaak meer wordt op geplakt dan het werkelijk inhoud.
Je bent MatthijsDJ en je gelooft niet meer volgens vaste regeltjes, wat maakt het uit of je agnost of atheïst bent en in welke percentages. al blijf je een heel leven twijfelen of er toch niet zo iets is als een god is.
Er zijn vragen in het leven waar bij je weet dat een bepaald antwoord niet klopt , zonder ooit zeker te zijn van het juiste antwoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 24-07-2023 10:54:22 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210019929
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 10:16 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Het probleem is dat ik vroeger ook had was dat je wetenschap gaat ontkennen om je Bijbelse verhaal maar correct te houden. Toen ik voor de Remonstranten koos heb ik al voor mijzelf besloten dat de Bijbel vooral belangrijk is voor de lessen van Jezus. De rest vond ik minder belangrijker worden.

Maar nu begin ik echt in te zien dat Jezus goede lessen had (ook mindere) maar dat hem dat geen zoon van een God maakt.

Wss zal ik om de onrust een beetje te managen van 90% agnost/10 % atheïst naar een steeds groter percentage atheïst gaan.

Onrust managen is namelijk iets moeilijker als je OCD hebt, Christen met OCD is overigens ook allesbehalve fijn..
Ook deel van de egotrip: duizenden wetenschappers die wél verstand van zaken hebben, hebben het mis.

Kijk maar naar alle creationistentopics hier uit het verleden. Pseudowetenschap gegarandeerd :7
pi_210020106
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 10:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ook deel van de egotrip: duizenden wetenschappers die wél verstand van zaken hebben, hebben het mis.

Kijk maar naar alle creationistentopics hier uit het verleden. Pseudowetenschap gegarandeerd :7
Uiteindelijk heb ik maar één jaar VWO gehad (dankzij Luiheid in combo met OCD verneukt) maar heb daar wel voor altijd meegekregen. Onderzoek zelf, denk verder. En nu zal mijn onderzoek minder wetenschappelijk zijn, maar ik merkte gewoon steeds meer dat mijn eigen denken absoluut niet toegejuicht werd. Lastige vragen hadden predikanten geen antwoorden op.

Het denken is zo gelimiteerd in religies dat het gewoon sektes worden.

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 10:32 schreef dop het volgende:

[..]
Atheïst /agnost is een stempeltje waar vanuit gelovig perspectief vaak meer wordt op geplakt dan het werkelijk inhoud.
Je bent MatthijsDJ en je gelooft niet meer volgens vaste regeltjes wat maakt het uit of je agnost of atheïst bent en in welke percentages. als blijf je een heel leven twijfelen of er toch niet zo iets is als een god is.
Er zijn vragen in het leven waar bij je weet wat dat een bepaald antwoord niet klopt , zonder ooit zeker te zijn van het juiste antwoord.
Dat is mss wel het beste advies die ik gekregen heb in dit topic. Thnx!
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  maandag 24 juli 2023 @ 11:16:41 #54
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210020551
Allebei m'n ouders komen uit een gelovig gezin en ook zij hebben mij gelovig opgevoed. Nooit bijzonder streng in de leer, maar we gingen wel naar de kerk, netjes bidden voor het eten, ik zat op christelijke scholen en ik heb als kind nooit echt een reden gehad om te twijfelen aan het belang van Jezus enzo.

Ik denk dat ik begin 20 was toen het kwartje viel dat het eigenlijk allemaal door mensen is bedacht. Het komt nou eenmaal een stuk krachtiger over om te zeggen "dit zijn de regels van god" dan "ik heb deze regels bedacht". Het werd me duidelijk dat eigenlijk alles in het geloof verzinsels zijn om verklaringen te zoeken voor wat mensen overkomt. Zaken als het hiernamaals is een manier om om te kunnen gaan met het verlies van dierbaren. Het is allemaal heel begrijpelijk, maar dat maakt het niet waar.

Het hielp daarbij wel dat ook m'n moeder steeds minder met het geloof had. Ze werkte altijd in het onderwijs, en ging van een christelijke school naar een openbare school. Een van de redenen dat ze minder en minder onder de indruk van de kerk raakte was de manier waarop ze over homo's enzo praten. Een collega van haar was een homosexuele man en die moest dat altijd verbergen. Ontzettend tragisch en oneerlijk. Dat kan toch niet de bedoeling zijn om zo met je naaste om te gaan.

M'n vader gelooft nog wel trouwens, maar die is katholiek (terwijl m'n moeder protestants was) en ik heb het idee dat katholieken sowieso wat soepeler zijn.

Ik heb er zelf nooit zo mee gezeten dat ik van m'n geloof ben gevallen, omdat ik ook nooit bang ben gemaakt met enge verhalen over de hel enzo. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik zondig was en Jezus moest vragen om vergiffenis ofzo. Dus het stelde voor mij ook allemaal niet zo heel veel voor. Als kind slik je eigenlijk alles dat je verteld wordt, want volwassenen zullen wel weten hoe het zit.

Toen ik zelf volwassen werd heb ik alles eens op een rijtje gezet en m'n eigen conclusies getrokken. Er is geen god, er is geen plan, er is geen magie, er is geen hemel of hel, bovennatuurlijke zaken bestaan niet. En dat is helemaal niet erg, want wat je overhoudt zijn de zaken die er wel toe doen: we zijn hier met z'n allen op aarde, dit is het leven dat we hebben en daar moeten we zelf wat van zien te maken.
pi_210020667
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 17:26 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik heb lang gedacht dat mijn smeekbeden verhoord werden, maar dat is vals.. De medicatie ging werken en niets anders.
[..]
Ik heb lang genoeg gedacht van wel, dat ik dat heilige moment mee had gemaakt. Maar nee, en ik zal het ook niet meemaken, want het bestaat gewoon niet. Hoe meer ik zaken lees, meer over psychologie leer.. Hoe meer ik in ga zien dat we het zelf verzinnen.

Voor mij was het moment toen ik mijn eerste depressie overwon, Jezus had me tot stilstand gebracht en me zo levend gemaakt.. Bij de tweede en derde depressie dacht ik dat het nog signalen van boven waren.. Maar nee het was gewoon gepruts van mijn brein dat door psychologen en psychiaters leefbaar is gemaakt.
[..]
Dat kan je dus wel, ik dacht bijvoorbeeld dat ik overgenomen was door demonen.. feitelijk was dat een beginnende psychose of enorme angst aangepraat door de kerk.
Toch een aantal vragen.

Waarom zou medicatie geen antwoord van God zijn geweest?

Is er een regel of wet die stelt dat elke vorm van genezing miraculeus moet zijn?

Als je als Christen je been breekt, bid je dan om een miraculeuze genezing, of laat je hem spalken bij de dokter? Natuurlijk het tweede.

Waarom zou je geen gebruik kunnen of mogen maken van medicatie als er een onbalans in je brein is die te belemmerend is om normaal te functioneren?

Waarom zou God ons niet op die manier kunnen helpen?

Ik heb zelf een bachelorgraad in de psychologie en kan prima onderscheid maken tussen wat tot wetenschap en biologie behoort, en wat tot het spirituele behoort. Soms overlappen die dingen elkaar, omdat er een interactie is tussen geest en lichaam. Soms zijn er fysieke oplossingen voor geestelijke problemen. Dat kan in zoiets simpels als je dieet liggen. Maar als God de schepper is, behoort ook ons fysieke leven tot Gods dimensie. Hij heeft niet voor niets instructies over ons voedsel gegeven bijvoorbeeld. Ook bevat de bijbel allerlei instructies voor hygiënische en medische kwesties. God bekommert zich om elk aspect van ons leven, en heeft in sommige gevallen simpele praktische oplossingen voor aardse problemen, niet altijd miraculeuze.

Zo belooft het geloof ook niet dat je nooit fysieke of geestelijke kwalen zult hebben, of dat die op miraculeuze wijze zullen worden opgelost. Die dingen horen bij het leven, zowel voor de gelovige als de ongelovige. Iedereen heeft dat op zijn eigen manier.

Zo kamp ik al jaren met de gevolgen van posttraumatische stressstoornis als gevolg van een situatie waarin ik langdurig verbleef en niet uitkon. Dat uitte zich eerst vooral als constante hyperactiviteit en hyperalertheid, gespannenheid, onmogelijkheid om tot rust te komen, woede-uitbarstingen, paniekaanvallen, enzovoorts. Ik kon geen plezier meer voelen, voelde me een vreemde in mijn eigen lichaam, mijn gedachten en gevoelens waren niet meer de mijne.

Later, nadat mijn lichaam denk ik uitgepust was, vertaalde zich dat ook meer in depressieve gevoelens en ideeën. Intussen gaat het beter, maar daar is wel 10 jaar overheen gegaan. Dat is een lijdensweg.

En dat was terwijl ik zelf gelovig was.

Veel gelovigen die ik ken zijn ziek geweest, soms ernstig ziek en soms eraan overleden.

Die dingen horen nu eenmaal bij het leven. Het geloof biedt wellicht hoop voor de toekomst, maar op deze wereld en in dit lichaam zullen we nu eenmaal lijden.

Kan Jezus ons niet helpen door dat leed te komen, ook op praktische manieren?

Is het goed voor jezelf zorgen, of dat nu via dieet of via goede gezondheidszorg, goede relaties, een gezonde leefstijl, geen onderdeel van een leven als iemand die van zichzelf houdt, omdat God van diegene houdt?

Dit zijn allemaal geen redenen om het geloof in God op te geven.

De ervaringen waar ik naar verwees, zijn voornamlijk ervaringen die je transformeren tot een persoon die de bijbel beschrijft als model. Dus dat je conform de wil van God wordt getransformeerd. Dit gebeurt door zelf direct de invloed van Jezus Christus in ons leven te ervaren, via de Heilige Geest. Zo leren we Jezus kennen, Zijn karakter, Zijn manier van handelen, Zijn intenties, gevoelens, motivaties, wil, en ontdekken we dat wij van nature ver daarvan zijn verwijderd. Via de Geest leert God ons om meer te worden zoals Hem. Dat is een constante ervaring en geen kwestie van een enkel euforisch moment. Dit is het 'kennen' van Jezus Christus, een persoonlijke God, en niet slechts een 'idee', 'overtuiging' of 'kracht'. De persoon Jezus staat hierin centraal.

Leed kan daar aan bijdragen, het doet ons beseffen dat we maar mensen zijn en kwetsbaar. Dat we afhankelijk zijn van God en dat we zonder Hem geen hoop hebben op verlossing en het eeuwige leven. Het kan ons doen bewust maken van onze zwakheid en ons nederiger maken ten opzichte van anderen, die ook lijden. Het kan laten zien hoe belangrijk het is om compassie voor anderen te hebben, hen aan te moedigen in hun persoonlijke strijd.

Ik sprak ook niet over een halleluja-moment, maar het constante leven met God, en alles in het leven aan Hem toevertrouwen, en met de overtuiging dat Hij voor je zorgt en alles in handen heeft keuzes in het leven maken, en ook dingen opofferen als dat nodig is. Geloof in de praktijk in plaats van slechts een reeks aannames en overtuigingen.

Gewoon wat dingen om over na te denken, hoewel je er misschien niet op zit te wachten. Maar niet alles waar we op zitten te wachten of om vragen is ook altijd wat we daadwerkelijk nodig hebben om vooruit te komen. Ik zal je dan ook niet aanmoedigen om op te geven, maar om te evalueren welke invulling je zelf aan het geloof geeft, welke voorstelling je ervan hebt, en te kijken of dat wel in lijn is met wat we bijv. in de schrift erover lezen. Er zijn nogal wat verschillen tussen de manier waarop het geloof vaak wordt uitgelegd of gepresenteerd door mensen, en hoe het beschreven staat. Ik pleit voor een geloof op basis van de hele schrift, en zie daarin een God die zich om elk aspect van het leven bekommert, en ook in elk aspect van het leven op elke manier kan ingrijpen als dat uiteindelijk helpt om Zijn doel te bereiken. Dat doel is de verlossing van ieder mens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-07-2023 11:43:41 ]
pi_210020919
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 20:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat bedoel ik. Als ik nou concreet vraag wat je van hem merkt, of wat ie laat zien (laat staan: wat ie voor je doet), wordt het stil bij de evangelischen. De gekste kronkels worden gevolgd om het "als de weg van god" uit te leggen.

Evangelische vriendin van mij heeft recent een huis gekocht. Ze ging op funda kijken, funda was een openbaring van god. Ze vond een huis in de wijk S..k, haar vader woonde in een huis met op de voorgevel S..k, weer een teken van god. Zelfs het huisnummer min 10, was het huisnummer waar ze was geboden (54 jaar geleden). Dat was het ultieme teken van de heer, dat ze dat huis van hem moest kopen (zelf wist ze het niet wat ze wilde).

Echt, mijn broek zakt ervan af.
Het heeft geen enkele zin om in detail tegen nay-sayers over dat soort dingen uit te wijden. Dat is mijn ervaring na 15 jaar met ongelovigen te hebben geconverseerd.
  maandag 24 juli 2023 @ 11:46:41 #57
545 dop
:copyright: dop
pi_210020922
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 11:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou medicatie geen antwoord van God zijn geweest?
Gezien volgens Jouw geloof God alles geschapen heeft is hij ook verantwoordelijk voor alles.
Het is natuurlijk een fijn idee dat hij je vooral helpt. maar als je de gehele werkelijkheid van de schepping tot je neemt, heeft hij ook alle rottigheid en ellende geschapen, alleen dat rekenen de meeste gelovigen hem niet aan.
Of ze weten haar fijn iets of iemand anders daar de schuld van te geven.
Het hele belachelijk concept van schuld en lijden, is natuurlijk debiel. het brengt niets.

Het antwoord is gewoon simpel de medicatie is een antwoord van de Dokter.
De gedachte dat er geen directe oorzaak is en geen schuldige, is bevrijdend.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_210021368
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 11:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Als je als Christen je been breekt, bid je dan om een miraculeuze genezing, of laat je hem spalken bij de dokter? Natuurlijk het tweede.

Je wilt niet weten hoeveel van die sektes (Jehova's bijv.) medische behandelingen afwijzen ten gunste van gebedsgenezing.

Broer (atheïst) van die evangelische vriendin kreeg leukemie. In haar gemeente werd gebeden voor herstel en dat zou, volgens de heer, zonder tussenkomst van chemokuren gaan gebeuren. Die broer had daar geen boodschap en ging medische molen in, incl. chemokuur. Remissie en na paar jaar kwam de leukemie terug. Helaas niet meer te behandelen en 6 maanden later stierf broer.

Uitleg van de evangelische gemeente: door het kiezen voor chemokuur, werkte onze gebeden niet. Zonder chemokuur zou broer genezen zijn door onze gebeden.

Daar gaat mijn broek weer.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210021565
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Je wilt niet weten hoeveel van die sektes (Jehova's bijv.) medische behandelingen afwijzen ten gunste van gebedsgenezing.

Broer (atheïst) van die evangelische vriendin kreeg leukemie. In haar gemeente werd gebeden voor herstel en dat zou, volgens de heer, zonder tussenkomst van chemokuren gaan gebeuren. Die broer had daar geen boodschap en ging medische molen in, incl. chemokuur. Remissie en na paar jaar kwam de leukemie terug. Helaas niet meer te behandelen en 6 maanden later stierf broer.

Uitleg van de evangelische gemeente: door het kiezen voor chemokuur, werkte onze gebeden niet. Zonder chemokuur zou broer genezen zijn door onze gebeden.

Daar gaat mijn broek weer.
Ik vind dat ook idioot.

Daarom zou ik ook ver weg blijven van evangelische kerken, pinkstergemeenten, getuigen van Jehovah, allerhande Amerikaans-evangelische bewegingen, enzovoorts.

Het is ook niet zo heel moeilijk om die met de bijbel in de hand af te schrijven als dwaalstromingen, wat mij betreft. Daar wordt ook al decennia over geschreven door meer bijbelgebaseerde Christenen.
pi_210021695
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is ook niet zo heel moeilijk om die met de bijbel in de hand af te schrijven als dwaalstromingen, wat mij betreft. Daar wordt ook al decennia over geschreven door meer bijbelgebaseerde Christenen.
Het is ook niet zo moeilijk om met de bijbel in de hand het christendom als joodse dwaling af te schrijven. Daar wordt ook al decennia over geschreven door meer bijbelgebaseerde joden.
pi_210021718
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daarom zou ik ook ver weg blijven van evangelische kerken, pinkstergemeenten, getuigen van Jehovah, allerhande Amerikaans-evangelische bewegingen, enzovoorts.

Doe mij een bijbelgebaseerde gemeente buiten die "evangelische kerken, pinkstergemeenten, getuigen van Jehovah, allerhande Amerikaans-evangelische bewegingen, enzovoorts" ??
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 24 juli 2023 @ 13:33:59 #62
12221 Tijn